ინტეგრაცია განათლების განვითარების აქტუალური და პერსპექტიული მიმართულებაა, რომლის გამოყენება ხელს უწყობს მოსწავლეებში ინტერესს მათ მიერ შესასწავლი საგნების მიმართ, ეხმარება მოსწავლეებს სამყაროს ჰოლისტურად აღქმაში.
ინტეგრირებული გაკვეთილი არის სპეციალურად ორგანიზებული გაკვეთილი, რომლის მიზნის მიღწევა შესაძლებელია მხოლოდ სხვადასხვა საგნიდან მიღებული ცოდნის გაერთიანებით. ინტეგრაცია ხელს უწყობს გარკვეული პრობლემის შესწავლასა და გადაჭრას, მოსწავლეების მიერ შესწავლილი საკითხის ჰოლისტური, სინთეზირებული აღქმის საშუალებას, სხვადასხვა მეთოდების ჰარმონიულად შერწყმას, მიღებული ცოდნისა და ინტერესის ერთ სისტემაში გაერთიანებაში .
განათლების სფეროში ინტეგრაციის კონცეფცია გლობალური ჰუმანიტარული ტენდენციების გამოვლინებად განიხილება, რომელიც ხორციელდება სხვადასხვა აკადემიური დისციპლინის საგნობრივი სფეროების დონეზე ინდივიდის მომზადების, განათლებისა და აღზრდის პროცესში.
ინტეგრირებულ გაკვეთილს აქვს უპირატესობები: ის აღვიძებს ინტერესს საგნის მიმართ, ხსნის დაძაბულობას, გაურკვევლობას, ეხმარება დეტალების შეგნებულად ათვისებაში; აყალიბებს მოსწავლეთა კოგნიტურ კომპეტენციას. ინტეგრაციამ მოსწავლეს უნდა მისცეს ცოდნა, რომელიც ასახავს სამყაროს ცალკეული ნაწილების ურთიერთკავშირს, როგორც ერთიანი მთლიანობა, რომელშიც ყველა ელემენტი ურთიერთდაკავშირებულია. განათლების ერთ-ერთი მთავარი ამოცანაა მოსწავლის მომზადება თანამედროვე ცხოვრებისთვის, რომელიც მიიღწევა აუცილებელი კომპეტენციების ჩამოყალიბების გზით ხდება. მათი ჩამოყალიბების ერთ-ერთი გზა აკადემიური დისციპლინების ინტეგრაციაა, რომელიც აცოცხლებს საგანმანათლებლო პროცესს, ზოგავს სწავლის დროს, ხელს უწყობს სამყაროსადმი ჰოლისტური ხედვის ჩამოყალიბებას.
ინტეგრირებული გაკვეთილი საკმაოდ რთული ფორმაა, რომელიც მოითხოვს ხანგრძლივ მომზადებას, ის ააქტიურებს მოსწავლეთა საგანმანათლებლო და შემეცნებით აქტივობას, აძლევს მათ შესაძლებლობას, ისწავლონ დამოუკიდებლად მუშაობა ინფორმაციის დამატებით წყაროებთან და ფართოდ გამოიყენონ ინტერნეტის საგანმანათლებლო რესურსები.
ინტეგრირებულ გაკვეთილზე მოსწავლეებს აქვთ შესაძლებლობა მიიღონ ღრმა და ყოვლისმომცველი ცოდნა, გამოიყენონ სხვადასხვა საგნიდან მიღებული ინფორმაცია, სრულიად ახლებურად გაიგონ მოვლენები . ინტეგრირებულ გაკვეთილზე ყალიბდება შემოქმედებითი, დამოუკიდებელი, პასუხისმგებლიანი, ტოლერანტული, კომპეტენტური პიროვნება.
ინტეგრირებული გაკვეთილები უნდა აკმაყოფილებდეს შემდეგ მოთხოვნებს:
- გაკვეთილმა ბავშვს უნდა მისცეს ცოდნის ფართო სპექტრი;
- მასწავლებელმა უნდა გაზარდოს მოსწავლეთა შემეცნებითი ინტერესი;
- გაკვეთილმა უნდა გაააქტიუროს მოსწავლეთა აზროვნების აქტივობა ;
- მოსწავლეებმა უნდა გამოავლინონ შემოქმედებითი შესაძლებლობები და ინტელექტი.
ასეთი გაკვეთილების დაგეგმვისა და ორგანიზებისას, მასწავლებელმა უნდა განსაზღვროს ინტეგრირებული გაკვეთილის მთავარი მიზანი. თუ მიზანი განსაზღვრულია, მაშინ სხვადასხვა საგნიდან მხოლოდ ის ცოდნა უნდა შეირჩეს, რომელიც მისი განხორციელებისთვის არის აუცილებელი.
მასწავლებელმა უნდა გადაჭრას ინტეგრირებული სწავლების გარკვეული პრობლემები :
- საგანში მოსწავლეების ცოდნის დონის ამაღლება, რაც ვლინდება შეძენილი ცნებებისა და ნიმუშების გამოყენებით;
- მოსწავლეთა ემოციური განვითარება მუსიკის, ხატვის, ლიტერატურის ჩართულობის საფუძველზე;
- მოსწავლეთა შემეცნებითი ინტერესის გაზრდა, რაც გამოიხატება კლასში და კლასგარეშე აქტიური მუშაობის სურვილში;
მუსიკასა და მათემატიკას შორის კავშირი უძველესი დროიდან არსებობს. მრავალი კომპოზიტორი, თავიანთ ნაწარმოებებში იყენებდნენ მათემატიკურ პრინციპებს. მუსიკა არის ემოციებისა და შემოქმედების გამოხატვის საშუალებაა, ხოლო მათემატიკა – კი ლოგიკის. მუსიკა, აგებულია მათემატიკურ პრინციპებზე. რიცხვები და თანაფარდობები კი მნიშვნელოვან როლს ასრულებენ მუსიკალური ნაწარმოების შექმნაში. დღევანდელ საგანმანათლებლო სისტემაში, ამ ორი საგნის კომბინირებული სწავლება შეიძლება იყოს ინსტრუმენტი მოსწავლეთა შემოქმედებითი და ლოგიკური უნარების განსავითარებლად.
მუსიკის და მათემატიკის ურთიერთკავშირი ვლინდება:
- რიცხვითი თანაფარდობები განსაზღვრავენ მუსიკალური ბგერების ურთიერთდამოკიდებულებას;
- რიტმი დამოკიდებულია დროის საზომზე;
- მუსიკალურ ნაწარმოებში ჰარმონიულობა ემთხვევა ოქროს კვეთის პროპორციებს;
- კომპოზიტორები მუსიკალური ნაწარმოებებში იყენებენ ალგორითმულ პრინციპებს;
მაგალითად:
- ბეთჰოვენის სიმფონია №5 –კომპოზიტორმა სიმფონიაში გამოიყენა ოქროსკვეთა.
- დებიუსის “მთვარის შუქი” – ნაწარმოების აგებულება ემთხვევა რიცხვებს.
- მოცარტის “კამათელის თამაში” –მუსიკაში მოცემულია მათემატიკური კომბინაციები.
მათემატიკისა და მუსიკის ინტეგრირებული სწავლება ხელს უწყობს კრიტიკული აზროვნების, ფუნქციური წიგნიერების და შემოქმედებითი უნარების განვითარებას.
ინტეგრირებული სწავლება ხელს უწყობს:
- მოსწავლეთა კოგნიტურ-ემოციური სფეროს განვითარებას;
- მრავალმხრივი აზროვნების განვითარებას;
- რეალურ ცხოვრებასთან მიახლოებულ სწავლებას;
- შემოქმედებითი და კრიტიკული აზროვნების უნარის გაძლიერებას;
პითაგორამ (VI საუკუნე ჩვ. წ. აღ-მდე) პირველმა გამოიკვლია, რომ მუსიკასა და მათემატიკას შორის არსებობს კავშირი. მან ბგერებს შორის მანძილი მათემატიკურად გამოითვალა და განსაზღვრა, მუსიკალურ ინტერვალებს რიცხობრივ თანაფარდობებს უკავშირებდა.
რენესანსისა და ბაროკოს ეპოქებში კომპოზიტორები მუსიკალურ ნაწარმოებებში იყენებდნენ მათემატიკურ სიმეტრიას , ხოლო თანამედროვე ეპოქაში მუსიკა და მათემატიკა უფრო მჭიდროდ დაუკავშირდა ერთმანეთს კომპიუტერული ალგორითმების და რიტმული განლაგების სახით.
- რიტმი-მუსიკის მთავარი ელემენტი, პირდაპირ კავშირშია მათემატიკასთან:
- ტემპი და ტაქტი- გამოისახება რიცხვებით, რაც მათემატიკურ გამოთვლებს საჭიროებს.
- სინკოპა– სხვადასხვა რიტმული მაგალითები ემყარება მათემატიკურ გამოთვლებს.
- მეტრი – მუსიკაში გამოიყენება სიმეტრია და გამეორებადი მაგალითები , რაც მათემატიკური ნაწილია.
- ტონალობა-შეიძლება წარმოდგენილი იყოს სპირალურად, რაც ახსნადია მათემატიკურად.
- ჰარმონია-აკორდების განლაგება და განვითარება შეიძლება აღწერილ იყოს გეომეტრიული ფიგურებით.
მათემატიკის მეშვეობით მუსიკაში სწავლობენ:
- ტაქტების დაყოფას და ორგანიზებას;
- პულსაციის გამოთვლას;
- რითმულ მაგალითებს;
მუსიკის მეშვეობით მათემატიკაში სწავლობენ:
- გამეორების პრინციპებს;
- სიმეტრიას და თანაფარდობებს;
- რაოდენობებს და თანმიმდევრობას;
- მათემატიკურ კანონზომიერებებს;
წარმოგიდგენთ, დაწყებით საფეხურზე (IV კლასი) შემუშავებულ მუსიკისა და მათემატიკის ინტეგრირებულ გაკვეთილებს :
გაკვეთილი N 1
საგანი :მუსიკა, მათემატიკა
სწავლებლის საფეხური /კლასი : დაწყებითი საფეხური / IV კლასი
თემა: „ტაქტში სიმეტრია“
გაკვეთილის მიზანი:
- მოსწავლემ აღმოაჩინოს რიტმულ მაგალითში სიმეტრიის პრინციპები;
- მოახდინოს მათი ვიზუალური, სმენითი და მათემატიკური ანალიზი;
N | აქტივობის აღწერა | |
1. | გონებრივი იერიში (აქტივობის განხორციელებამდე)
1. რას ნიშნავს„სიმეტრია“? 2. შეიძლება მუსიკა იყოს „სიმეტრიული“? როგორ ფიქრობ, შეიძლება იყოს მუსიკალური წინადადება სიმეტრიული? 3. როგორ ფიქრობ,სიმეტრიას აქვს ფორმა? როგორ მივხვდეთ? 4. შეგხვედრია სიმეტრია ყოველდღიურ ცხოვრებაში?
5. როგორ განლაგდება სიმეტრიულად ბგერები ? 6. როგორი რიტმი შეიძლება იყოს სიმეტრიული? |
მოსწავლეთა სავარაუდო პასუხები:
· როცა ორად იყოფა და ორივე მხარე ერთნაირია. · როცა ერთი მხარე მეორეს ჰგავს; · როცა რიტმი ერთნაირია და მეორდება ორივე მხარეს. · ნახატებში არის სიმეტრია… · კი, შეიძლება რიტმი იყოს სიმეტრიული · შესაძლებელია, მაგალითად თუ წინადადების დასაწყისი და ბოლო ნაწილი ერთნაირია ესეიგი სიმეტრიაა · შეიძლება იყოს ხაზით გაყოფილი და ორივე მხარე ერთნაირი იყოს; · ფერებით , რიცხვებითაც შეიძლება იყოს სიმეტრია. · არ ვიცი, არ დავფიქრებულვარ ამ საკითხზე. · ალბათ უნდა დაემთხვეს რაღაცეები, არ ვიცი… · როცა შუაში სხვა რაღაცაა, მარჯვენა და მარცხენა მხარეს კი ერთნაირია, მაგალითად ♩ ♪ ♪ ♩ |
2. | 1. მასწავლებელი პრეზენტაციის სახით აჩვენებს მოსწავლეებს ორ განსხვავებულ ტაქტს, ზომა 4/4: ა) ♩ ♫ ♩ ♫ ბ) ♫ ♩ ♩ ♫2. მოსწავლეები განიხილავენ: რომელია სიმეტრიული და რატომ. მოსწავლეები ამოიცნობენ, რომ ბ) ვარიანტი სიმეტრიულია, რადგან მარჯვენა და მარცხენა მხარე ერთნაირია.3. შემდეგ ცდილობენ თავად შექმნან სიმეტრიული რიტმული ნახაზი: მაგ: ♪ ♩ ♩ ♪ /♫ ♩ ♩ ♫ 4. შემდეგ კი ქმნიან ასიმეტრიულ რიტმულ ნახაზს და ადარებენ ერთმანეთს სმენით: მაგ: ♩ ♪ ♫ ♩. მსჯელობენ, თუ როგორ ჟღერს სიმეტრიული და ასიმეტრიული. 5. მოსწავლეები თავიანთ მაგალითებს წერენ ფურცელზე და აფორმებენ ფერებით: მაგ: წითელი = ♩; ყვითელი= ♪; მწვანე= ♫ |
|
3. | გონებრივი იერიში (განხორციელებული აქტივობის შემდეგ)
1. რომელი ტაქტი იყო სიმეტრიული და რატომ?
2. მოსმენის დროს, სიმეტრიულ ტაქტში რას მიხვდი?
3. შეგიძლია ჩამოაყალიბო მუსიკაში სიმეტრიის წესი ?
4. შენ მიერ შექმნილი რიტმი სიმეტრიულია? რატომ ფიქრომ ასე?
5. შენი აზრით, ასიმეტრიული რიტმი როგორ ჟღერს?
6. როგორ ფიქრობ, რომელი იყო უფრო საინტერესოა მოსასმენად — სიმეტრიული თუ ასიმეტრიული?
7. შეგიძლია გაიხსენო, რაიმე მუსიკალური მაგალითი, სადაც სიმეტრიაა? |
· ბ) რადგან პირველი და ბოლო ნოტი ერთნაირია, შუაშიც იგივეა.
· უფრო მწყობრი იყო . · სიმეტრიულში ადვილად გავიგე რიტმი.
· სიმეტრიაა, მაშინ როცა ბგერები თანაბრად არის განაწილებული და მეორდება.
· ჩემი რიტმი სიმეტრიულია, რადგან მარცხენა და მარჯვენა ნაწილი ერთნაირია.
· თითქოს რაღაც არეულად და უცნაურად ჟღერს.
· სიმეტრიულმა თითქოს დამამშვიდა, ხოლო ასიმეტრულმა კი უფრო ენერგიული გამხადა . · მე ორივე მომეწონა…
· კი, ერთხელ ვიცეკვე ისე, რომ ორივე მხარეს-მარჯვნივ და მარცხნივ ერთნაირი მოძრაობა მქონდა – მგონი ეს სიმეტრიაა. |
4. | მოსწავლეთა თვითშეფასება :
ü შევძელი სიმეტრიის ამოცნობა რიტმულ ნახაზში ü შევქმენი საკუთარი სიმეტრიული ტაქტი ü შევნიშნე განსხვავება სიმეტრიულ და ასიმეტრიულ რიტმს შორის ü შევძელი ფერებით ან სიმბოლოებით ჩემი აზრის დაფიქსირება |
კი ნაწილობრივ არა |
5. | მასწავლებლის შეფასება SOLO ტაქსონომიის მიხედვით:
Ø პრესტრუქტურული
Ø უნისტრუქტურული
Ø მულტისტრუქტურული
Ø მიმართებითი
Ø აბსტრაქტული |
აღწერა
✅მოსწავლეს უჭირს სიმეტრიის ცნების გაგება და ვერ აჯავშირებს მას რიტმთან. უჭირს რიტმული მაგალითის მოფიქრება. ✅შეუძლია სიმეტრიის მხოლოდ ვიზუალურად განსხვავება (მაგ. ორი ნოტი ერთნაირია), მაგრამ მოსმენით ვერ განასხვავებს. ✅ქმნის სიმეტრიულ და ასიმეტრიულ რიტმულ მაგალითებს, თუმცა გააზრების გარეშე. ✅ქმნის რთულ სიმეტრიულ მაგალითებს, ახდენს მათ შეფასებას, ადარებს სხვების მაგალითებს. ცნობს და ადარებს სიმეტრიულ და ასიმეტრიულ ტაქტებს. ✅იყენებს სიმეტრიის პრინციპს რიტმული მაგალითის შესაქმნელად, ახდენს ანალიზს, ლოგიკურად ხსნის. |
6. | მასწავლებლის რეფლექსია:
Ø მოსწავლეების დადებითი მხარე.
Ø როგორ მოახდინეს მოსწავლეებმა სიმეტრიის ცნების გაგება რიტმში?
Ø რა დადებითი შედეგი გამოიღო ჯგუფურ და ინდივიდუალურმა მუშაობამ ?
Ø მოახდინეს თუ არა მოსწავლეებმა ინტეგრირება მათემატიკურ ცნებებთან?
Ø სად გამოვლინდა სირთულე?
Ø რა უნდა გავითვალისწინო სამომავლოდ?
Ø როგორ დავგეგმო შემდეგ გაკვეთილი? |
✅მოსწავლეებმა წარმატებით შეძლეს სიმეტრიული და ასიმეტრიული რიტმული მაგალითების გარჩევა. მათ მოიფიქრეს საკუთარი ვარიანტები , დაწერეს და წარუდგინეს კლასს. მოსწავლეთა უმრავლესობა მოსმენითაც ამოიცნობდა სიმეტრიის პრინციპს.
✅მოსწავლეთა უმეტესობამ ადვილად ამოიცნო სიმეტრიული მაგალითები. აქტიურად ხსნიდნენ, თუ რატომ მიიჩნიეს კონკრეტული ტაქტი სიმეტრიულად. ფერები კი დაეხმარათ ვიზუალურად დამახსოვრებაში. ✅ჯგუფურად მუშაობამ მოსწავლეებს გაუმარტივა რთული მაგალითების ანალიზი. დამოუკიდებლად რიტმების შექმნისას მოსწავლეები აზროვნებდნენ შემოქმედებითად და შემდეგ კი ხსნიდნენ თავიანთ არჩევანს. ✅მოსწავლეებმა კარგად გაართვეს თავი სიმეტრიის, თანაბარი განაწილების და მარჯვენა-მარცხენა მხერეების შესაბამისობის ამოცნობას. მათემატიკურ ლოგიკამ უფრო გაღრმავა საკითხი. ✅რამდენიმე მოსწავლეს გაუჭირდა რიტმული მაგალითის ფურცელზე გადატანა ფერებით. აღმოჩნდა, რომ მოსწავლეების გარკვეულ ნაწილს უჭირდა მერვედისა და მეოთხედის ნოტების ხანგრძლივობის დადგენა , ვინაიდან მათ არ ჰქონდათ გამყარებული ცოდნა. ✅მომავალში შესაძლებელია ვიზუალური დიაგრამების და მოძრაობის ელემენტები დამატება (მაგ. ტაქტების სიმეტრიული მოძრაობით გამოსახვა), რათა ვიზუალური/კინესთეტიკური ტიპის მოსწავლეებისთვის უფრო გასაგები და ადვილად აღქმადი გახდეს. ✅მომავალ გაკვეთილზე გამოვიყენებ ფერად ბარათებს და რიტმულ კუბიკებს , რათა მოსწავლეებს განუმტკიცდეთ ნოტების გრძლიობა და რიტმის აღქმა. ასევე დავგეგმავ აქტივობას მოძრაობით: სხეულის მოძრაობით გამოსახონ სიმეტრიული და ასიმეტრიული რიტმი. |
გაკვეთილი N 2
საგანი :მუსიკა, მათემატიკა
სწავლებლის საფეხური /კლასი : დაწყებითი საფეხური / IV კლასი
თემა: „მუსიკალური თანმიმდევრობა და მათემატიკა“
გაკვეთილის მიზანი:
- მელოდიურ თანმიმდევრობაში მოსწავლემ აღმოაჩინოს მათემატიკური წესრიგი;
- რიცხვითი პროგრესის საფუძველზე შექმნას მელოდია;
N | აქტივობის აღწერა | |
1. | გონებრივი იერიში (აქტივობის განხორციელებამდე)
1. როგორ ფიქრობთ, შესაძლებელია მუსიკა „დათვალოთ“? 2. შეიძლება მელოდია ამოცანის მსგავსი იყოს, რომელშიც დამალულია რიცხვები ? 3. როგორ ფიქრობ, თუ ნოტებს მივანიჭებთ რიცხვებს, შედეგად რას მივიღებთ? 4. შესაძლებელია თუ არა, რომ რიცხვების წყობის მსგავსად იყოს მუსიკის წყობაც? 5. მოგისმენია ისეთი მუსიკა, რომელიც გეგონება თანდათან იზრდება ან მცირდება? 6. შეგიძლია წარმოიდგინო მუსიკა ციფრებით ? |
მოსწავლეთა სავარაუდო პასუხები:
· შესაძლებელია ნოტებს დავარქვათ რიცხვები – დო = 1, რე = 2, მი = 3… · არ ვიცი … ალბათ მელოდიაშიც რაღაც განმეორებადია, როგორიც ამოცანებში. · ჩემი აზრით, მუსიკას რიცხვებით გამოვსახავთ. · მგონი შესაძლებელია , ვინაიდან თუ მომდევნო ნოტზე ავდივართ, მაშინ რიცხვიც იზრდება! · კიი, ფილმებში არის ისეთი მუსიკა, რომელიც იზრდება და მერე ისევ ჩაწყნარდება. · შეიძლება, იმ შემთხვევაში თუ რიცხვები ნიშნავს ხანგრძლივობას ან სიმაღლეს. · ალბათ მუსიკაშიც არის წესრიგი, როგორც ციფრებშია 2, 4, 6, 8… |
2. |
· ზრდადობა: 2–4–6 = რე –ფა–ლა · კლებადობა: 8–6–4 = დო–ლა–ფა 6. მოსწავლეები ქმნიან საკუთარ მათემატიკურ მელოდიას და ასრულებენ მელოდიას ტაშით ან მერხზე რიტმული კაკუნით. 7. მოსწავლეები წყვილებში უზიარებენ ერთმანეთს და აფასებენ . |
|
3. | გონებრივი იერიში (განხორციელებული აქტივობის შემდეგ)
1. შეიძლება მელოდია შედგეს რიცხვებისგან ? შენს მაგალითში როგორ არის? 2. რა ცვლილება შენიშნე მელოდიაში? შენი აზრით, იყო თუ არა ეს მუსიკალური ზრდა/კლება? 3. როგორ დაგეხმარა რიცხვითი თვლა მელოდიის შედგენაში? 4.როგორ განვითარდა შენი მელოდია?დაემთხვა მელოდიის და რიცხვების განვითარება? 5. როგორი იყო შენი მელოდიის სტრუქტურა – იზრდებოდა თუ იკლებდა? 6. შენი აზრით, რა უფრო რთულია: მელოდიის რიცხვებით შექმნა თუ რიცხვების მელოდიად გარდაქმნა? |
მოსწავლეთა სავარაუდო პასუხები:
· კი, მე ჩავწერე რომ ყოველი ნოტი იყო რიგითობით და გამეორებული. · ჩემი მელოდია თანდათან მაღლდებოდა. · თავიდან არ ვფიქრობდი ციფრებზე, მაგრამ მერე გამოვითვალე და ძალიან დამეხმარა. · მე გამოვიყენე 2–4–6 , ანუ ლუწი რიცხვების წესით. · როცა რიცხვები იზრდებოდა, მელოდიაც მაღლა მიდიოდა. · რთული იყო მელოდიის გამოგონება რიცხვებით, მაგრამ საინტერესო. · მე კლებადი გავაკეთე და ის თითქოს ჩუმად ჟღერდა. · რიცხვები დამეხმარა მელოდიის შედგენაში.ორივეს დაკვირვება სჭირდება. |
4. | მოსწავლეთა თვითშეფასება :
(თითოეულ მოსწავლეს აქვს სამი ფერის ფურცელი, რომელზეც აფიქსირებს თვითშეფასებას) მწვანე ფურცელი: “ჩემთვის ნათელი გახდა, თუ როგორ იქმნება მელოდია რიცხვითი წესით.” ყვითელი ფურცელი: “მჭირდებოდა დახმარება, მაგრამ შევეცადე დამეწერა .” წითელი ფურცელი: “დავიბენი, მგონი ისევ მჭირდება დეტალური განმარტება.” |
|
5. | მასწავლებლის შეფასება SOLO ტაქსონომიის მიხედვით:
Ø პრესტრუქტურული
Ø უნისტრუქტურული
Ø მულტისტრუქტურული
Ø მიმართებითი
Ø აბსტრაქტული |
აღწერა
✅ვერ აკავშირებს ნოტებს რიცხვებთან. ვერ განსაზღვრა მელოდიის სვლა რიცხვებით. ✅შეუძლია მხოლოდ მელოდიის ზრდა ან კლება, მაგრამ ვერ აკავშირებს რიცხებთან ✅ქმნის რამდენიმე ტაქტს, გამოყოფს ნოტებსა და რიცხვებს, მაგრამ ვერ ხსნის კანონზომიერებას. ✅აკავშირებს რიცხვებს მელოდიასთან, ახდენს ნოტებისა და რიცხვების მიხედვით სიღრმისეულ ანალიზს . ✅ქმნის რიცხვით მელოდიას რთული განვითარებით და სხვებსაც უხსნის გასაგებად, ახდენს რეფლექსიას . |
6. | მასწავლებლის რეფლექსია:
Ø რა შეისწავლეს მოსწავლეებმა ?
Ø მოსწავლეების დადებითი მხარე.
Ø როგორ გამოავლინეს აზროვნება?
Ø გაკვეთილის ეფექტური ნაწილი
Ø სად გამოვლინდა სირთულე?
· როგორ გავაუმჯობესო მომდევნო გაკვეთილი?
|
✅ მოსწავლეები აქტიურად ჩაერთვნენ მუსიკისა და მათემატიკის ინტეგრირებაში. მათ აღმოაჩინეს, რომ მუსიკა შეიძლება იყოს დამალული რიცხვების თამაშში. შეძლეს მელოდიის და რიცხვების განვითარების დაკავშირება, იმუშავეს როგორც მუსიკალურად, ისე ლოგიკურად.✅მოსწავლეებმა გააანალიზეს, რომ მელოდია შეიძლება გადავიყვანოთ რიცხვებში. რამდენიმე წყვილმა მოიფიქრა და შექმნა მუსიკალურად საინტერესო მაგალითები. მოსწავლეები სიხარულით ასრულებდნენ ტაშით თავიანთ „მათემატიკურ მელოდიებს“.✅მოსწავლეებმა მელოდიებში გამოიყენეს წესრიგი, ლოგიკა და მეტყველება. ცდილობდნენ ახსნის დროს გამოეყენებინათ მათემატიკური ტერმინები. ✅მოსწავლეები წყვილში ცვლიდნენ თავიანთ შექმნილ მელოდიებს, სადაც მკაფიოდ ჩანდა მათი დამოუკიდებელი ანალიზი და შემოქმედება. ✅ზოგიერთ მოსწავლეს გაუჭირდა ნოტების თანმიმდევრობის დაკავშირება რიცხვებთან. რთული აღმოჩნდა კლებადი მაგალითების აგება. ✅შემდეგ გაკვეთილზე გონივრულია მათი მელოდიების ჩაწერა და სანოტო სისტემაზე ასახვა, რათა გამოჩნდეს მათი მუსიკალური ლოგიკა. მომავალ გაკვეთილზე გამოვიყენებ და ვიზუალურ რესურსს: ნოტი–რიცხვი, რათა გაღრმავდეს ეს კავშირი. ასევე დავგეგმავ წყვილებში მუშაობას – ერთი დაწერს რიცხვებს, მეორე კი დაუკრავს. |
გაკვეთილი N 3
საგანი :მუსიკა, მათემატიკა
სწავლებლის საფეხური /კლასი : დაწყებითი საფეხური / IV კლასი
თემა: „მუსიკალური დროის გამოთვლა“
გაკვეთილის მიზანი:
- მოსწავლემ ისწავლოს ტაქტში ნოტების განაწილება,
- ისწავლოს დროის და ტაქტის მათემატიკური მნიშვნელობა,
- შეძლოს ტაქტების შექმნა და ზუსტი გამოთვლა,
- გამოთვალოს რიტმის საერთო ხანგრძლივობა და მოახდინოს დროში დაგეგმვა.
N | აქტივობის აღწერა | |
1. | გონებრივი იერიში (აქტივობის განხორციელებამდე)
1. როგორ ფიქრობ, მუსიკაშიც არის შესაძლებელი დროის გაზომვა ისე, როგორც საათში ? 2. მოგისმენია სიმღერა, სადაც მუსიკა თანაბარი სიჩქარით ჟღერს? ან მარშივით მწყობრად ისმის? 3. როგორ ფიქრობთ, შეიძლება მუსიკის რიტმი გამოვთვალოთ, ისე როგორც მათემატიკური ამოცანა? 4. როგორ ფიქრობთ, რამდენ ხანს გრძელდება თითოეული ნოტი?
5. ერთ ტაქტში რამდენი დროა ჩასატევი? 6. რა მოხდება, თუ ტაქტში მეტი ან ნაკლები ნოტი იქნება, ვიდრე საჭირო დრო მოითხოვს? |
მოსწავლეთა სავარაუდო პასუხები:
· არ ვიცი ზუსტად, მაგრამ ვფიქრობ ყველა ნოტს აქვს თავისი დრო. · მომისმენია ისეთი მუსიკა, სადაც გეგონება მანქანასავით გარბის და არ ჩერდება. მომწონს, როცა მუსიკა უცბად ჩერდება – ეგ დროს უკავშირდება? · ალბათ, თუ ნოტებს თავისი დრო აქვთ, ესეიგი შეიძლება დავთვალოთ კიდეც . ასეთი გაკვეთილი მათემატიკასაც ჰგავს. · „მერვედი ცოტა ხანს გრძელდება-ცელქია და სწრაფია, მეოთხედი უფრო მეტხანს-უფრო სერიოზულია.“ მერვედი ½ არის, მეოთხედი 1. · თუ ზომა 4/4 ტაქტში, ესეიგი 4 დროა. · თუ მეტია, ნოტები გადააჭარბებენ ტაქტს. არ გამოვა მუსიკა… |
2. | 1. მოსწავლეებს ეძლევათ მოკლე რიტმული მაგალითი, ზომა 4/4 , სულ 4 ტაქტია: ♫ ♫ ♫ ♫ | ♩ ♩ ♩ ♩ | ♩ ♫ ♫ ♩ | ♩ ♩ ♩ ♩2. მასწავლებელი სთხოვს მოსწავლეებს დათვალონ რამდენ ტაქტში ჩაეტევა მოცემული ნოტები.3. ნოტებს ენიჭებათ დროებითი ღირებულება: · ♫ (მერვედი ნოტი) = ½ · ♩ (მეოთხედი ნოტი) = 1 მოსწავლეები ითვლიან , ანგარიშობენ ჯამურ დროს: · პირველი ტაქტი: ♫ ♫ ♫ ♫ = ½ × 4 = 2 · მეორე ტაქტი: ♩ ♩ ♩ ♩ = 1 × 4 = 4 · მესამე ტაქტი: ♩ ♫ ♫ ♩ = 1 + ½ + ½ + 1 = 3 · მეოთხე ტაქტი: ♩ ♩ ♩ ♩ = 1 × 4 = 4 4. მოსწავლეებმა დაადგინეს, რომელ ტაქტებში არის ტემპის თანაფარდობა, სად აკლია ან სჭარბობს დრო. 5. მოსწავლეები ქმნიან ორ ტაქტიან ახალ რიტმულ მაგალითს , რომელიც უნდა შედგებიდეს სწორად განაწილებულ ნოტებისგან 6. მოსწავლეები თავიანთი რიტმულ მაგალითებს ტაშით ან მერხზე დაკვრით წარმოგვიდგენენ. |
|
3. | გონებრივი იერიში (განხორციელებული აქტივობის შემდეგ)
1. როგორ ჩნდება მუსიკაში დრო და როგორ შეძლებ მისი გამოთვლას?
2. შეგიძლია მუსიკა დაინახო როგორც დროის პატარა ამოცანა?
3. როგორ დაგეხმარა რიცხვებით აზროვნება მუსიკის წაკითხვაში ან დაწერაში?
4. რომელი ნაწილი იყო რთული – დროის გამოთვლა თუ მაგალითის შექმნა? 5. თქვენი ტაქტი ზუსტად 4-ს უდრიდა? |
მოსწავლეთა სავარაუდო პასუხები:
· თითო ტაქტში უნდა იყოს იმდენი ხანგრძლივობა, რამდენიც ზომაში არის მითითებული. მაგალითად, თუ ზომაა 3/4, უნდა დავთვალო სამი მეოთხედი. · კი, მე ვითვლიდი რამდენი დრო იყო თითოეულ ტაქტში. თითქოს უნდა ამეხსნა , თუ რამდენი ნოტი ჩაეტეოდა. · მივხვდი, რომ დათვლა აუცილებელია სწორად დასაკრავად. გაჩერებების დროსაც კი უნდა იცოდე რამდენ ხანს ხარ ჩუმად. თუ არ დაითვლი სწორად, მუსიკა არ იქნება სწორად რიტმული. · ტაქტში 4 დრო უნდა იყოს სულ. მაგალითის შედგენა ცოტა გამიძნელდა. · ჩემი ტაქტი 3.5 იყო, ვაკლებდი თვლას და ნოტებს. |
4. | მოსწავლეთა თვითშეფასება :
მოსწავლეები აფასებენ საკუთარ მუშაობას ფერებით: გავიგე დროის მნიშვნელობა, სწორად შევადგინე ტაქტი და შევასრულე დავალება. ნაწილობრივ ვხვდები, დროები სწორად გამოვთვალე, მაგრამ ტაქტში იყო ცდომილება. გამიჭირდა გამოთვლა და ვერ დავაკავშირე ნოტები სწორად.
|
|
5. | მასწავლებლის შეფასება SOLO ტაქსონომიის მიხედვით:
Ø პრესტრუქტურული
Ø უნისტრუქტურული
Ø მულტისტრუქტურული
Ø მიმართებითი
Ø აბსტრაქტული |
აღწერა
✅მოსწავლე ვერ უკავშირებს ნოტებს დროის მნიშვნელობას. ვერ ითვლის ნოტების ხანგრძლივობას და ვერ იყენებს ტაქტში. ✅იცის თითოეული ნოტის ხანგრძლივობა, მაგრამ ტაქტში არასწორად ანაწილებს. ✅ასახელებს რამდენიმე ცნებას (მაგ. ტაქტი, ნოტი, მერვედი), მაგრამ ვერ აკავშირებს . იცის დროები და აგებს ტაქტს სწორად, მაგრამ სიღრმისეულად არ აანალიზებს. ✅აანალიზებს დროს ტაქტში, ხსნის თავის გადაწყვეტილებას. სწორად ანაწილებს დროს და არგუმენტირებულად საუბრობს. ✅ქმნის ახალ მუსიკალურ მაგალითს დათვლით , ანალიზს უკეთებს საკუთარ მაგალითს და გადმოსცემს შინაარსობრივად. |
6. | მასწავლებლის რეფლექსია:
Ø რა გამოუვიდათ მოსწავლეებს კარგად?
Ø სად გამოვლინდა სირთულე?
Ø როგორ ვგეგმავ შემდგომ განვითარებას? რაზე უნდა გავამახვილო ყურადღება შემდეგ გაკვეთილზე?
|
✅ მოსწავლეებმა ზუსტად გამოითვალეს ნოტების ხანგრძლივობა და მარტივად დაადგინეს თითო ტაქტში დროის ბალანსი. მათთვის საინტერესო იყო საკუთარი რიტმული მაგალითების შექმნა და ტაშით ერთმანეთის შესრულების მოსმენა.
✅ზოგიერთმა მოსწავლემ აურია მერვედი და მეოთხედი ნოტების ხანგრძლივობის გამოთვლა. აღმოჩნდა, რომ პრაქტიკულად შესრულების უნარი აღემატებოდა თეორიულ ცოდნას. სირთულე იყო რამდენიმე ტაქტის გაერთიანება. ✅დაგეგმილი მაქვს ვიზუალური– ფერადი სქემა, რომელიც აჩვენებს თითოეული ნოტის დროით გამოთვლას ტაქტში. ამავდროულად აქტივობის განხორციელების დროს მოსწავლეები დაადგენენ, სწორად არის თუ არა მოცემული ტაქტი წარმოდგენილი. |
ამრიგად, მუსიკისა და მათემატიკის ინტეგრირებული სწავლება ხელს უწყობს მოსწავლეებში კოგნიტური, კრიტიკული აზროვნებისა და შემოქმედებითი უნარის განვითარებას, ამაღლებს მოსწავლეთა ინტერესს, ზრდის მოტივაციას, ყურადღებას და ჩართულობას ორივე საგნის მიმართ, ქმნის საინტერესო გარემოს, საშუალებას აძლევს მოსწავლეებს, უკეთ გაიაზრონ როგორც მუსიკის, ისე მათემატიკის პრინციპები, ახდენს ცოდნის ტრანსფერს ყოველდღიურ ცხოვრებასთან.
მუსიკისა და მათემატიკის ინტერდისციპლინური მიდგომებით მუსიკის სწავლება გახდება უფრო ეფექტური და საინტერესო, რაც ხელს შეუწყობს მოსწავლეთა ინტელექტუალურ განვითარებას.