დაწყებით კლასებში მოსწავლეებისათვის წერის სწავლება ძალიან მნიშვნელოვანია. ასევე არსებითია დასაწყისიდანვე ჩაეყაროს საფუძველი ფუნქციურ წერას, შემდეგი აქტივობებით: ადრესატისათვის წერილის მიწერა, მისალოცი ბარათის დაწერა და სხვა. ამ დროს ხდება:
- კომუნიკაციური უნარების განვითარება – ბავშვები სწავლობენ თავიანთი აზრების, გრძნობების და იდეების გამოხატვას წერილობით. წერილის ან ბარათის მიწერა ეხმარება ბავშვებს გააძლიერონ თავიანთი სოციალური ურთიერთობები. ისინი სწავლობენ, როგორ დაწერონ წერილი თუ მისალოცი ბარათი – მეგობრებს, ოჯახის წევრებს ან მასწავლებლებს, რაც აუმჯობესებს მათ ურთიერთობებს.
- აკადემიური უნარების განვითარება – ბავშვები სწავლობენ წერილისა და ბარათის სტრუქტურას, როგორიცაა მისალმება, ძირითადი ტექსტი და დამშვიდობება. ისინი პრაქტიკაში ახდენენ გრამატიკის, მართლწერისა და პუნქტუაციის წესების გამოყენებას, რაც აუმჯობესებს წერის უნარებს.
- კრიტიკული აზროვნება და შემოქმედება – წერილის ან ბარათის წერისას ბავშვები სწავლობენ, როგორ დაალაგონ თავიანთი აზრები და იდეები ლოგიკური თანმიმდევრობით. მოსწავლეებს შეუძლიათ შემოქმედებითად მიუდგნენ თავიანთი წერილის ან ბარათის დიზაინს, სიტყვებს და შინაარსს, რაც ხელს უწყობს მათ შემოქმედებითი უნარების განვითარებას.
- პასუხისმგებლობის გრძნობის განვითარება – ბავშვები სწავლობენ, როგორ დაგეგმონ და გააკეთონ თავიანთი დავალებები დროულად, რაც ხელს უწყობს დროის მართვის უნარების განვითარებას. ისინი აცნობიერებენ თავიანთი წერილების მნიშვნელობას და პასუხისმგებლობას, რაც ხელს უწყობს მათ გრძნობის განვითარებას.
- ემოციური ინტელექტის განვითარება – ბარათის ან წერილის წერა ეხმარება ბავშვებს უკეთ გაიგონ და გამოხატონ თავიანთი ემოციები. ისინი სწავლობენ, როგორ გაუზიარონ თავიანთი გრძნობები სხვებს და როგორ გამოხატონ თანაგრძნობა და ყურადღება.
- ტექნოლოგიების გამოყენების უნარები – ბავშვები სწავლობენ, როგორ გამოიყენონ ტექნოლოგიები წერილობითი კომუნიკაციისათვის, როგორიცაა ელ.ფოსტა ან მესენჯერი.
- საზოგადოების წევრობის შეგრძნება – წერილების ან ბარათების დაწერა ეხმარება ბავშვებს გააცნობიერონ თავიანთი როლი და ჩართულობა საზოგადოებაში.
სწავლების პროცესში ფუნქციური წერითი უნარების განვითარება ბავშვს არა მხოლოდ კომუნიკაციისა და აკადემიური უნარების გაუმჯობესებაში ეხმარება, არამედ ხელს უწყობს მათ პიროვნულ ზრდასა და საზოგადოებაში აქტიურ მონაწილეობას. ამიტომ, მნიშვნელოვანია, რომ ბავშვებმა თავიდანვე მიეჩვიონ ფუნქციურ წერას და გააგრძელონ ამ უნარების განვითარება სწავლების პროცესში.
მინდა გაგიზიაროთ სახალისო სასწავლო პროექტი პირველკლასელებითვის – “დედამიწის დაბადების დღე”
პროექტის მიზანი:
მოსწავლეებმა გაიგონ მეტი დედამიწის დაცვის მნიშვნელობაზე, შექმნან მისალოცი ბარათები და იფიქრონ ეკო-საჩუქრებზე.
აქტივობები:
- განხილვა და პრეზენტაცია:
- მასწავლებელი მოსწავლეებს უხსნის, რა არის დედამიწის დღე და რატომ არის მნიშვნელოვანი.
- მოსწავლეები უყურებენ მოკლე ვიდეოს დედამიწის დაცვის შესახებ.
- მასწავლებელი აჩვენებს პლანეტის სურათებს და ხსნის, როგორ ზრუნვა სჭირდება დედამიწას.
- ბარათების შექმნა:
- მოსწავლეებს ურიგდებათ ქარგები, სადაც უნდა დაწერონ მისალოცი ტექსტი დედამიწისთვის და მოიფიქროს რა ეკოსაჩუქარი შეუძლიათ მოიფიქრონ დედამიწისთვის.
- თითოეული მოსწავლე წერს პატარა გზავნილს, მაგალითად: “გილოცავ დაბადების დღეს, დედამიწა! მიყვარხარ!” ან “დედამიწა, ჩვენ დაგიცავთ!”
- ეკო-საჩუქრების დაპირება:
- მოსწავლეები ფიქრობენ ეკო-საჩუქრებზე, რომლებსაც პირდებიან დედამიწას (მაგალითად, ნაგვის დახარისხება, ხეების დარგვა, წყლის ეკონომია).
- ისინი წერენ ამ დაპირებებს ბარათებზე.
- სასაუბრო წრე:
- თითოეული მოსწავლე აჩვენებს თავის ბარათს და კითხულობს გზავნილს და ეკო-საჩუქრის დაპირებას.
- ყველა ერთად საუბრობს, როგორ შეიძლება ამ დაპირებების შესრულება.
- დედამიწის ტორტი:
- მასწავლებელი და მოსწავლეები ერთად ამზადებენ დედამიწის ფორმის ტორტს (ეს შეიძლება იყოს პლასტილინის ან ნამდვილი ტორტი).
- ტორტზე აწერენ “Happy Birthday, Earth!” და მოაწყობენ პატარა “დაბადების დღეობა” დედამიწისთვის.
მასალები:
- მისალოცი ბარათების ქარგები
- ფურცლები და ფერადი ფანქრები
- პლასტილინი ან ტორტის ინგრედიენტები
- ვიდეო დედამიწის დღის შესახებ
- საბოლოო შედეგი:
- პროექტის ბოლოს, მოსწავლეები უკეთ გაიგებენ დედამიწის დაცვის მნიშვნელობაზე, შექმნიან მისალოცი ბარათებს და იფიქრებენ ეკო-საჩუქრებზე, რომლებსაც პირდებიან დედამიწას. ისინი შეისწავლიან, როგორ შეუძლიათ საკუთარი წვლილი შეიტანონ გარემოს დაცვის საქმეში.
შეფასების რუბრიკა პროექტისთვის “დედამიწის დაბადების დღე”
კრიტერიუმი: ეკო-საჩუქრის დაპირება
დონე | აღწერა | ინდიკატორები |
პრესტრუქტურული | დაპირება არასრული ან არასწორია. ბარათი არასრული ან არასწორი ინფორმაციის შემცველი. | – დაპირებას აკლია ძირითადი ელემენტები ან შეიცავს არასწორ ინფორმაციას.
ბარათიდან აკლია ძირითადი ელემენტები ან აქვს არასწორი ინფორმაცია. |
უნისტრუქტურული | დაპირება შეიცავს გარკვეულ სწორ ინფორმაციას, მაგრამ არ არის დეტალური.
ბარათი შეიცავს გარკვეულ შესაბამის ინფორმაციას, მაგრამ არ არის დეტალური. |
– დაპირება აჩვენებს ეკო-საჩუქრების ზოგად მნიშვნელობას, მაგრამ არ არის დეტალური.
ბარათს აქვს ძირითადი ინფორმაცია, მაგრამ არ არის ძალიან დეტალური ან შემოქმედებითი. |
მულტისტრუქტურული | დაპირება დეტალურია და მოიცავს რამდენიმე ზუსტ და დამაჯერებელ ქმედებას. ბარათი დეტალურია და მოიცავს რამდენიმე შესაბამის ეკო-საჩუქარს. | – დაპირება დეტალურია და მოიცავს რამდენიმე ზუსტ და დამაჯერებელ ეკო-მეგობრულ ქმედებას.
ბარათი კარგად ორგანიზებული, ფერადია და მოიცავს რამდენიმე ეკო-საჩუქარს. |
მიმართებითი | დაპირება ეფექტურად აჩვენებს ეკო-საჩუქრების მნიშვნელობას და მათ გავლენას.
ბარათი კარგად სტრუქტურირებული და აშკარად წარმოგენს ეკო-საჩუქრების მნიშვნელობას. |
– დაპირება აჩვენებს ეკო-საჩუქრების მნიშვნელობას და მათ გავლენას გარემოზე.
ბარათი ეფექტურად გადმოსცემს თითოეული ეკო-საჩუქრის მნიშვნელობას და საინტერესოა მომართვისთვის. |
გაფართოებული აბსტრაქტი | დაპირება მოიცავს სრულყოფილ, ღრმა ანალიზს და ემსახურება ეკო-მეგობრული ქმედებების გამოკვლევას.
ბარათი შემოქმედებითი, დეტალური და მოიცავს ეკო-საჩუქრების ანალიზსა და მათ მნიშვნელობას. |
– დაპირება არა მარტო წარმოგენს ეკო-საჩუქრებს, არამედ მოიცავს ანალიზს ან შეხედულებებს ეკოსაჩუქრის გარემოზე ზეგავლენის შესახებ.
– ბარათი არა მარტო წარმოგენს ეკო-საჩუქრებს, არამედ მოიცავს ანალიზს ან შეხედულებებს მათი მნიშვნელობის შესახებ. |