ორშაბათი, ნოემბერი 10, 2025
10 ნოემბერი, ორშაბათი, 2025

სახალისო გაკვეთილი -„უჩინარი ქალაქი” ანუ სიუჟეტი ხმებით

კლასი: III–IV
საგნები: ქართული ენა + ხელოვნება + ბუნებისმეტყველება
ხანგრძლივობა: 45 წუთი

ეს გაკვეთილი ეფუძნება soundscape pedagogy-ს (ხმოვანი გარემოს პედაგოგიკა) – თანამედროვე მიდგომას, რომელიც აქტიურად გამოიყენება დასავლურ  სკოლებში STEAM განათლების ფარგლებში. მეთოდი ავითარებს სენსორულ აღქმას, მულტიმოდალურ წარმოსახვას და კოლაბორაციულ შემოქმედებითობას.

გაკვეთილი აერთიანებს:

  • აუდიო-ხელოვნებას
  • მოქმედებით სწავლებას
  • ნარატიულ პედაგოგიკას

სასწავლო მიზნები

მოსწავლე:

გამოავლენს და დაასახელებს სხვადასხვა ხმოვან წყაროს გარემოში;
შექმნის ხმების რუკას (sound-map) ვიზუალური სიმბოლოებით;
ააგებს მარტივ სიუჟეტს ხმოვანი ელემენტებით, ტექსტის გარეშე;
განავითარებს კოლაბორაციულ, შემოქმედებით და ამბისაგებ უნარებს;
გააძლიერებს აქტიურ მოსმენის და კონცენტრაციის უნარს.

საჭირო რესურსები

მინიმალური ვარიანტი:

  • ფურცლები (A4 ან A3)
  • ფანქრები/ფერადი ფანქრები
  • მაგიდა

გაფართოებული ვარიანტი:

  • 10-15 საყოფაცხოვრებო ნივთი:
    • ქაღალდის ფურცელი
    • ჩხირები (2-3 ცალი)
    • წიგნი
    • გასაღებები
    • პლასტმასის ჭიქა
    • მუყაოს ყუთი
    • საკანცელარიო ღარები
    • ბურთულა
  • მაგიდა „ხმების სტუდიის” მოსაწყობად

შენიშვნა: თუ დამატებითი ნივთები არ არის, საკმარისია მხოლოდ ხელები, მაგიდა და ფურცლები — ბავშვები ხმებს საკუთარი სხეულით შექმნიან (ხელის ტაში, თითების წკეპუნი, ფეხის ნაბიჯები).

გაკვეთილის მსვლელობა

  1. შესავალი – მოსმენის გააქტიურება (7 წთ)

აქტივობა:

მასწავლებელი ნელა, მშვიდ ხმაზე ამბობს:

„დღეს ჩვენ შევქმნით საოცარ ქალაქს. მაგრამ არა სურათებით – ხმებით. წარმოიდგინეთ, რომ ქალაქი გაქრა… დარჩა მხოლოდ მისი ხმები. ახლა ის ხმები ჩვენ უნდა მოვნადიროთ.”

სავარჯიშო:

  1. მოსწავლეები ხუჭავენ თვალებს 30 წამით
  2. დავალება: მოუსმინონ ყველა ხმას, რაც კლასშია (სუნთქვა, ქაღალდის შრიალი, სკამის ხმა, ნაბიჯები)

რეფლექსია:

  • „რა ხმები მოვისმინეთ, რომლებიც ჩვეულებრივ არ ვამჩნევთ?”
  • „რომელი ყველაზე ჩუმი იყო?”

მასწავლებელი ფიქსირებს 4–5 პასუხს დაფაზე.

  1. ხმების ლაბორატორია – ექსპერიმენტი (10 წთ)

აქტივობა:

მასწავლებელი დებს მაგიდაზე ნივთებს. ბავშვები რიგ-რიგობით ცდილობენ სხვადასხვა ხმის გამოცემას.

მაგალითები:

ნივთი ხმა რას წააგავს?
ქაღალდი შრიალი ქარი, ფოთლები, ზღვის ტალღა
გასაღებები წკარუნი მაღაზიის კარი
ჩხირი მაგიდაზე კაკუნი ნაბიჯები, წვიმის წვეთები
წიგნის დახურვა ჰაპ! კარი, ავტობუსის კარი
ხელის ტაში ჰოპ-ჰოპ ცხენის მოძრაობა

დისკუსია:

  • „რომელი ხმა შეიძლება იყოს დილის ქალაქის ხმა?”
  • „რომელი – ღამის?”

კლასი კენჭს უყრის 5-6 ხმას, რომელსაც გამოიყენებს.

  1. ჯგუფური მუშაობა – ხმების რუკა (10 წთ)

დავალება:

კლასი იყოფა რამდენიმე ჯგუფად (4-5 მოსწავლე).

თითოეული ჯგუფი ხატავს უჩინარი ქალაქის რუკას, სადაც:

  • არ იხატება დეტალები (სახლები, მანქანები, ხალხი)
  • გამოიყენება მხოლოდ სიმბოლოები, საიდან რომელი ხმა მოდის

მაგალითები:

სიმბოლო ხმა
წერტილების ნაკადი წვიმა
სპირალი ქარი
ტალღოვანი ხაზი ქუჩა (მანქანები არ ჩანან, მაგრამ გვესმის)
დიდი წრე მოედანი
ჯვარედინი ხაზები რკინიგზა

მასწავლებლის როლი:
დაათვალიერეთ თითო ჯგუფი და დაეხმარეთ, რომ არ გადავიდნენ რეალისტურ ხატვაზე.

  1. მთავარი ატრაქცია – „უხილავი ფილმი” ხმებით (13 წთ)

აქტივობა:

თითო ჯგუფი წარმოადგენს თავის ქალაქს – მაგრამ არა სიტყვებით, არა ტექსტით – მხოლოდ ხმებით!

სტრუქტურა:

  1. ერთი მოსწავლე არის წამყვანი (ამბობს მოკლე წინადადებებს)
  2. დანარჩენები – ხმოვანი ეფექტების ჯგუფი

მაგალითი:

წამყვანი: „დილის ქალაქი იღვიძებს…”
(ხმა: ქაღალდის ნელი შრიალი – ქარი)

წამყვანი: „პირველი ნაბიჯები…”
(ხმა: ჩხირის რიტმული კაკუნი)

წამყვანი: „მაღაზიის კარი იღება…”
(ხმა: გასაღებების წკარუნი)

წამყვანი: „წვიმა იწყება…”
(ხმა: სწრაფი თითების დაკაკუნება მაგიდაზე)

წამყვანი: „ქალაქი იღვიძებს…”
(ყველა ხმა ერთად)

მნახველები (დარჩენილი კლასი):
უსმენენ დახუჭული თვალებით და შემდეგ აფასებენ.

დრო: თითო ჯგუფს 2–3 წუთი წარმოდგენისთვის.

  1. რეფლექსია – პირადი გამოცდილება (5 წთ)

დავალება:

ფურცელზე დაწერონ 1–2 წინადადება:

„დღეს მე შევძელი…”

მაგალითები:

  • „ჩემი ხმა გახდა ქალაქი”
  • „მივხვდი, რომ სიჩუმეც ლაპარაკობს”
  • „თვალები რომ მქონდა დახუჭული, მეტი დავინახე”

ალტერნატივა: მოსწავლეები ხმამაღლა იზიარებენ ერთ განცდას.

რა უდევს საფუძვლად ამ მიდგომას?

  1. STEAM ინტეგრაცია: აერთიანებს ხელოვნებას, ენას, ფიზიკას (ხმის აკუსტიკა) და გეოგრაფიას (რუკები).
  2. Soundscape Pedagogy: აქტიურად გამოიყენება კანადურ (R. Murray Schafer) და ფინურ საგანმანათლებლო მოდელებში.
  3. Embodied Learning: ბავშვი სწავლობს მთელი სხეულით, არა მხოლოდ თვალით და ყურით.
  4. Multimodal Literacy: ვითარებს „წერა-კითხვის” ახალ ფორმას — ხმოვან წიგნიერებას.
  5. ქართული ფოლკლორი – საკრავთა ხმები, რაც ბუნებრივ ხმებს იმეორებს

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

მეცა, სიტყუაო…

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“