წინამდებარე სტატიაში ვისაუბრებ გრამატიკული საკითხების სწავლების თავისებურებებზე – როგორ შეიძლება დავგეგმოთ და ჩავატაროთ გრამატიკის გაკვეთილი დაწყებით კლასებში. ასევე, კოლეგებს შევთავაზებ ჩემ მიერ ჩატარებული გაკვეთილის გეგმის ნიმუშს, რომელიც რესურსის სახით შეიძლება გამოიყენონ. გაკვეთილის მიმდინარეობის აღწერისას ყურადღებას გავამახვილებ ჩემ მიერ შექმნილ და გამოყენებულ რესურსზეც, რომლის დახმარებითაც მიიღწევა გაკვეთილის მიზანი.
- გრამატიკული საკითხების თავისებურებები დაწყებით კლასში
ახალი ეროვნული სასწავლო გეგმის მიხედვით დაწყებით კლასებში განსაკუთრებული ყურადღება ეთმობა გრამატიკას. ამასთან ერთად, აღსანიშნავია, რომ ქართულის სწავლების დროს გრამატიკული საკითხების შესწავლას სისტემური და თანმიმდევრული ხასიათი აქვს. სწავლების მიზანია, მოსწავლეებს შეუქმნას აუცილებელი ბაზა მშობლიური ენის გრამატიკის დასაუფლებლად. ამასთანავე, სწავლების პროცესში მუდმივად უნდა იქნას გათვალისწინებული მოსწავლის ასაკობრივი თავისებურებანი. გრამატიკული მასალის სწავლებისას ყურადღება გამახვილებულია პრაქტიკული გრამატიკის საკითხებზე. ეს კი ნიშნავს, რომ ამ ეტაპზე მოსწავლეები სწავლობენ არა აბსტრაქტულად, არამედ წინადადებების კონტექსტში თანდართული ილუსტრაციებით. გრამატიკული ტერმინების გაცნობა ხდება წინადადებებზე დაკვირვებით. გარდა ამისა, ჩემი დაკვირვებით, გრამატიკული საკითხების სწავლებისას შედეგზე გასვლას ხელს უწყობს ინტერაქტიული პრეზენტაციებიც, რომლებიც უნდა მოიცავდეს როგორც თეორიულ, ისე პრაქტიკულ ნაწილს. ინტერაქტიულ პრეზენტაციებში ყურადღება ექცევა ვიზუალურ ეფექტს. იგი გაფორმებული უნდა იყოს საინტერესო და სიტუაციის ამსახველი ანიმაციებით.
- წარმოგიდგენთ ჩემ მიერ ჩატარებულ ერთ-ერთი გაკვეთილის გეგმას, რომელიც გრამატიკულ მასალას დაეთმო.
ზემოთ აღნიშნულიდან გამომდინარე, ახალი მასალის გაცნობისას მიზნად დავისახე წინადადებებზე დაკვირვებით გამეცნო მოსწავლეებისთვის მხოლობითი რიცხვის პირის ნაცვალსახელები. გადავწყვიტე, რომ სასწავლო მასალა ამეხსნა ინტერაქტიული პრეზენტაციის დახმარებით და მოსწავლეთა თანამონაწილეობით. ყურადღება გავამახვილე ნაცვალსახელის სწორად გამოყენებაზე როგორც ზეპირმეტყველებაში, ისე წერის დროს. წარმოგიდგენთ ინტერაქტიული პრეზენტაციის სლაიდებს აქტივობების მიხედვით და შესასრულებელ დავალებებსაც. გარდა ამისა, ყურადღება გავამახვილე, ასევე, ისეთ მნიშვნელოვან ფაქტორზე, რომელიც გულისხმობს ახლად შესწავლილი მასალის მიხედვით შესრულებული დავალების გასწორებას თავად მოსწავლის მიერ. ეს კი, თავის მხრივ, ეროვნული სასწავლო გეგმის კიდევ ერთი მისაღწევი შედეგის გათვალისწინებაა.
საგანი: ქართული
სწავლების საფეხური/კლასი: დაწყებითი საფეხური/ მე–3 კლასი |
გაკვეთილის თემა: გრამატიკა (ნაცვალსახელი)
გაკვეთილის მიზანი: Ø მოსწავლემ უნდა შეძლოს ზეპირმეტყველებაში პირის ნაცვალსახელების სწორად გამოიყენება; Ø წერის დროს პირის ნაცვალსახელების სათანადოდ გამოიყენება; Ø საკუთარი ნამუშევრის გადაკითხვა და ჩასწორება. გაკვეთილის თემისა და მიზნის შესაბამისობა ეროვნული სასწავლო გეგმის მოთხოვნებთან: ქართ.დაწყ.(I).4. მოსწავლემ უნდა შეძლოს ნაცნობი ლექსიკისა და ენობრივ-სინტაქსური კონსტრუქციების სათანადოდ გამოყენება; მართლმეტყველებისა და სამეტყველო ეტიკეტის საბაზისო ნორმების დაცვა. · სწორად იყენებს პირის, ჩვენებით, კითხვით და უარყოფით ნაცვალსახელებს. ქართ.დაწყ.(I).14. მოსწავლემ უნდა შეძლოს ნაცნობი ლექსიკის, ენობრივ-სინტაქსური კონსტრუქციებისა და სტრუქტურული ელემენტების ადეკვატურად გამოყენება; კალიგრაფიისა და მართლწერის საბაზისო ნორმების დაცვა. · სათანადოდ იყენებს პირის, ჩვენებით („ეს/ის კაცი მოვიდა – ეს/ის მოვიდა“…) და კითხვით (რომელი? როგორი?) ნაცვალსახელებს. ქართ.დაწყ.(I).15. მოსწავლემ უნდა შეძლოს წერის ნაცნობი სტრატეგიების გამოყენება მიზნის შესაბამისად. · გადაიკითხავს და ჩაასწორებს საკუთარ ნაწერს, ჩაამატებს, ამოშლის ან გადასვამს ტექსტში სასურველ სიტყვას ან წინადადებას. |
გაკვეთილის ბოლოს მისაღწევი შედეგები:
- მოსწავლემ შეძლო ზეპირმეტყველებაში პირის ნაცვალსახელების სწორად გამოიყენება;
- მოსწავლემ შეძლო წერის დროს პირის ნაცვალსახელების სათანადოდ გამოიყენება;
- მოსწავლემ შეძლო საკუთარი ნამუშევრის გადაკითხვა და ჩასწორება.
მოსწავლის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები | კარგია | საშუალოა | საჭიროებს გაუმჯობესებას |
არსებით სახელზე არსებული ცოდნის შემოწმება
|
მოსწავლემ იცის რომელ სიტყვებს უწოდებენ არსებით სახელებს, რა კითხვები დაესმის; მოცემულ წინადადებებში არჩევს სულიერ და უსულო არსებითი სახელებს, ასახელებს, რომელ რიცხვშია ეს არსებითი სახელები და რა ნიშანი ემატება მრავლობით არსებით სახელს. | მოსწავლემ იცის, რომელ სიტყვებს უწოდებენ არსებით სახელებს, რა კითხვები დაესმის; მოცემულ წინადადებებში არჩევს სულიერ და უსულო არსებითი სახელებს, თუმცა ვერ ასახელებს, რომელ რიცხვშია ეს არსებითი სახელები და რა ნიშანი ემატება მრავლობით არსებით სახელს. | მოსწავლემ არ იცის, რომელ სიტყვებს უწოდებენ არსებით სახელებს, რა კითხვები დაესმის; მოცემულ წინადადებებში ვერ არჩევს სულიერ და უსულო არსებითი სახელებს, ვერ ასახელებს, რომელ რიცხვშია ეს არსებითი სახელები და რა ნიშანი ემატება მრავლობით არსებით სახელს. |
ახალი გრამატიკული მასალის ათვისება
|
მოსწავლემ გაიაზრა რა არის ნაცვალსახელი (მე, შენ, ის) წინადადებებზე დაკვირვებით; საუბრისა და წერის დროს სწორად იყენებს შესწავლილ ნაცვალსახელებს. | მოსწავლემ გაიაზრა, რა არის ნაცვალსახელი (მე, შენ, ის) წინადადებებზე დაკვირვებით; თუმცა ზოგჯერ სწორად ვერ იყენებს შესწავლილ ნაცვალსახელებს საუბრისა და წერის დროს. | მოსწავლემ ვერ გაიაზრა, რა არის ნაცვალსახელი (მე, შენ, ის) წინადადებებზე დაკვირვებითაც კი; საუბრისა და წერის დროს სწორად არ იყენებს შესწავლილ ნაცვალსახელებს. |
საკუთარი ნამუშევრის შემოწმება
|
მოსწავლე საკუთარ ნამუშევარს უდარებს სწორ ვარიანტს, აღმოაჩენს შეცდომებს, თუ აქვს დაშვებული და თვითონვე ასწორებს. | მოსწავლე საკუთარ ნამუშევარს უდარებს სწორ ვარიანტს, აღმოაჩენს შეცდომებს, თუ აქვს დაშვებული, თუმცა უჭირს დამოუკიდებლად შესწორება. | მოსწავლე საკუთარ ნამუშევარს უდარებს სწორ ვარიანტს, შეცდომები დაშვებულია, თუმცა ვერ პოულობს და ვერ ასწორებს. |
ჩართულობა | მოსწავლე აქტიურადაა ჩართული გაკვეთილის მიმდინარეობის ყველა ეტაპზე. | მოსწავლე ჩართულია გაკვეთილის მიმდინარეობისას უმეტეს აქტივობაში. | მოსწავლე ნაკლებადაა ჩართული საგაკვეთილო აქტივობებში. |
გამოყენებული ლიტერატურა:
- ეროვნული სასწავლო გეგმა, 2018-2024;
- გორდელაძე, ნინო და კუხიანიძე, თინათინ. 2018. ქართული: მოსწავლის წიგნი, მე-3 კლასი. თბილისი: ბაკურ სულაკაურის გამომცემლობა.