პარასკევი, მარტი 29, 2024
29 მარტი, პარასკევი, 2024

თვითიზოლაცია, როგორც ერთი დიდი გაკვეთილი 

ექსპერტები გვირჩევენ საიზოლაციო სტრესული ყოფის ჩვენსა და ბავშვების სასარგებლოდ ამუშავებას.

ძირითადი ფიზიოლოგიური საჭიროებანი

რა თქმა უნდა, ჩვენს შვილებს შეუძლიათ დამოუკიდებლად კვება, ჩაცმა, კბილების გახეხვა, მაგრამ ეს კომპეტენციები საკმარისი როდია ღირსეული ცხოვრების უზრუნველსაყოფად. რა შეგვიძლია ვასწავლოთ ისეთი, რის კეთებაც მერე გამოადგებათ?

  • გავაცნოთ ძირითადი და პირველადი მოხმარების ნივთებისა და პროდუქტების ფასი;
  • ვასწავლოთ საოჯახო საყიდლების სიის შედგენა;
  • უმარტივესი კერძების მომზადება (კვერცხის შეწვა, ფაფის მომზადება, სალათის დაჭრა, მაკარონის მოხარშვა);
  • ჩაის დაყენება, წყლის სმა საკმარისი რაოდენობით შეხსენების გარეშე;
  • დროულად სადილი;
  • ოთახში სისუფთავის შენარჩუნება;
  • დილის ვარჯიში;
  • სუფთა და ჭუჭყიანი ტანსაცმლის გარჩევა – სუფთა დაკეცონ და შეინახონ, ჭუჭყიანი განათავსონ სამრეცხაო კალთაში;
  • ზრუნვა საკუთარ გარდერობზე.

გამოცდილება ადასტურებს, რომ თვითიზოლაცია რეჟიმში ცხოვრება  ერთმანეთთან თანხვედრაშია. დილაობით საწოლის ალაგება, თმის დავარცხნა, წესრიგის შენარჩუნება, მორიგეობა სამზარეულოში, სისუფთავის დაცვა აბაზანაში – ეს ყველაფერი ფარავს ჩვენს საბაზისო საჭიროებებს და გვეხმარება ჩვეული ფორმის შენარჩუნებაში.

უსაფრთხოების საჭიროება

ჩვენ კარგი მშობლები ვართ და შვილებზე ვზრუნავთ, მაგრამ საკუთარ თავზე ზრუნვაც არ უნდა დავივიწყოთ. ამისათვის ხშირად უნდა ვიმეოროთ მშვიდობიანი ცხოვრების დროს მოქმედი უსაფრთხოების წესები და ახალიც დავუმატოთ. მუდმივად შევახსენოთ ბავშვებს:

ხომ არ დაავაწყდათ კარის ჩაკეტვა? ახსოვთ ვის და როდის უნდა გაუღონ? რა უნდა გააკეთოს ბავშვმა, თუ კარი მოულოდნელად ჩაიკეტა ან სახლში ვინმე შემოიჭრა? ხელი თუ დაიწვა? თავი თუ დაარტყა? როგორ გამოვიძახოთ სასწრაფო? რა აბი უნდა დალიოს მუცლისა და თავის ტკივილის დროს? რომელი აბი არ უნდა დალიოს არასოდეს თქვენ გარეშე?

ხშირად ჰკითხეთ: რა ხდება სახლში? რატომ არ შეიძლება სათამაშოების ყველგან დაყრა, როდესაც იატაკი ახალი მოწმენდილია? თქვენს თავსაც შეეკითხეთ – იქნებ ღირს საყოფაცხოვრებო ქიმიის უფრო საიმედო ადგილზე გადანახვა ან დანების სხვა უჯრაში ჩადება?

რაც შეეხება ვირუსის წინააღმდეგ დამცავ ზომებს – როგორ უნდა დაიბანოს ბავშვმა ხელები? როდის უნდა ატაროს ნიღაბი? რატომ არ შეუძლიათ საერთო ჭიქიდან წყლის სმა და საზიარო ჭურჭლის ხმარება? ამის გამეორება არ უნდა გვბეზრდებოდეს.

შესთავაზეთ ბავშვებს, იფიქრონ სახლის ერგონომიკაზე. იზოლაციის პირობებში სახლი ყველასთვის მოსახერხებელი სივრცედ უნდა აქციოთ. დაალაგეთ თაროები და ხშირად გამოსაყენებელი წიგნები ქვედა თაროებზე განათავსეთ. მიეცით უფლება ბავშვებს თვითონ  გადაწყვიტონ, სად უნდა იყოს შენახული მარცვლეული და მაკარონი ისე, რომ არ მოუწიოთ სიმაღლეზე აძრომა.

სიყვარულისა და მიმღებლობის საჭიროება

რადგან კარგი მშობლები ვართ, შესაბამისად, ყველაფერს ვაკეთებთ, რომ სახლში უპირობოდ კარგი ატმოსფერო შევქმნათ. ბავშვები უნდა გრძნობდნენ – ისინი უყვართ, უსმენენ, აინტერესებთ მათი აზრი და ის, რას აკეთებენ, იმისდა მიუხედავად, თუ როგორ შეასრულეს საშინაო დავალება მათემატიკაში.

შეთანხმდით წესებზე: როდესაც დედა მუშაობს, მას არ შეუძლია ბავშვთან თამაში. როდესაც მამა ჯდება კომპიუტერთან, არ ურთავთ მაღალ ხმაზე მულტფილმებს. როდესაც ხელში ცხელი ტაფა გიჭირავთ, ბავშვი არ უნდა გეხუმრებოდეთ, არ აკეთებდეს უეცარ მოძრაობებს.

დააკვირდით ერთმანეთს. ეცადეთ დღეში მინიმუმ ხუთი დადებითი რამ შეამჩნიოთ, რაც ჩვენს საყვარელ ადამიანებში გულწრფელად აღფრთოვანებას იწვევს: მათი უნარები, ნიჭიერება, ხუმრობა ან ჟესტი. ისაუბრეთ ამ ყველაფერზე, შეაქეთ ერთმანეთი, არ დაიშუროთ კომპლიმენტები.

იფიქრეთ იმაზე, როგორ არ გააღიზიანოთ ერთმანეთი. თუ ოჯახში ვიღაცას სიმღერა უყვარს, ისე იმღეროს, რომ სხვას არ შეუშალოს ხელი.

შეგიძლიათ სახლში ერთი ოთახი გამოყოთ სამარტოო საქმეებისთვის და შეადგინოთ საათობრივი გრაფიკი, რათა ოჯახის ყველა წევრმა საჭიროებისამებრ შეძლოს განმარტოვება დღეში მინიმუმ ორი საათით.

პატივისცემისა და კომუნიკაციის საჭიროება

ოჯახის წევრებს უნდა შეეძლოთ გარე კომუნიკაციისთვის თავიანთი „ჯგუფების“ შერჩევა. საბედნიეროდ, რამდენიმე კვირიანი შიდაპატიმრობა 21-ე საუკუნეში არ ნიშნავს იმას, რომ ურთიერთობა მხოლოდ მამასთან, დედასთან და და-ძმასთან გვაქვს.

გადავამოწმოთ, რა შეუძლია გააკეთოს ბავშვმა ინფორმაციის მისაღებად, საუბრისა და მოსმენის ძირითადი საჭიროების მოთხოვნით:

*მას შეუძლია გახდეს გუგლერი. სთხოვეთ მოიძიოს რამე ინფორმაცია თქვენთვის, მაგალითად, ნამცხვრის რეცეპტი, ამინდის პროგნოზი, ის, თუ რა სიმპტომები აქვს ახალ კორონავირუსს. ბავშვი იგრძნობს თავის საჭიროებას.

*მას შეუძლია სრულყოფილად დაეუფლოს მესინჯერს და წარმატებით დაგაკავშიროთ ხოლმე ონლაინ ბებიებთან და ბაბუებთან. ასევე, მოიწვიოს მეგობრები ონლაინწვეულებაზე.

ამ ყველაფრის ორგანიზება ისე უნდა მოხდეს, რომ ხელი არ შეეშალოს მთელ ოჯახს: იხმარეთ  ყურსასმენი, გადით სხვა ოთახში, შეარჩიეთ მოსახერხებელი დრო თქვენი კომუნიკაციისთვის, მჭიდროდ მიიკეტეთ ოთახის კარი. ამ მარტივი წესების გარეშე პატივისცემა და კომუნიკაცია შეუძლებელია.

ცოდნის საჭიროება

ვთქვათ, ბავშვმა უკვე ისწავლა ფაფის მომზადება, დაზარალებულისთვის მარტივი დახმარების აღმოჩენა, გაერკვა თანაცხოვრების წესებში, ახლა შეგიძლიათ ესაუბროთ იმაზე, რატომ ესწრება ის ონლაინგაკვეთილს უხალისოდ.

აქ, სავარაუდოდ, თქვენ გარეშე ვერაფერი გაკეთდება: გაატარეთ რამდენიმე საათი ან თუნდაც რამდენიმე დღე ბავშვთან ერთად გაკვეთილზე, დაადგინეთ რომელ საგნებში მოიკოჭლებს. სცადეთ რამდენიმე ხერხი მის „ამოსაქაჩად“.

მაგალითად, შეადგინეთ სასკოლო საგნების რეიტინგი. თითოეულ საგანში მიღწეული წარმატებისთვის დააწინაურეთ თქვენს რეიტინგში ესა თუ ის საგანი. მხარი დაუჭირეთ „ჩამორჩენილ“ საგნებს და უგულშემატკივრეთ დაწინაურებულ „ფავორიტს“.

შეეცადეთ გასცდეთ სასწავლო გეგმას და თქვენს შვილს სხვა სიმაღლეების გადალახვისკენ უბიძგოთ. გამოკვეთეთ რაიმე თემა, ჩაატარეთ მისი კვლევა, ორივემ იპოვეთ მასში ინსპირაციის წყარო.

სასკოლო საგანი ბავშვისთვის არ უნდა იყოს რაღაც აბსტრაქტული და რეალობისგან მოწყვეტილი. მაგალითად, გაიღრმავეთ ქიმიის ცოდნა სამზარეულოში საჭმელის მომზადების დროს, აბაზანაში, როდესაც ტანსაცმელს ლაქებს მოაშორებთ. დაიხმარეთ გეოგრაფია კორონასშემდგომი მოგზაურობის დაგეგმვაში, მათემატიკა – ოჯახის ბიუჯეტის გაწერის დროს.

სილამაზის საჭიროება

კრეატიულობა – ტვინის განსაკუთრებული ფუნქციური მდგომარეობაა, რომლის გარეშე შეუძლებელია ჰარმონიული განვითარება. ჩვენ ყველას გვიყვარს ნაჩვევი სივრცის გარდაქმნა,  გაუმჯობესება, გალამაზება. მიეცით ბავშვებს საშუალება, რომ აქტიურად იმოქმედონ.

დაე, ბავშვმა შეცვალოს თავისი სამეცადინო სივრცე. გადააადგილოს ავეჯი, მორთოს კედლები დეკორატიული სტიკერებით, დაამზადოს ინტერიერის აქსესუარები. წინასწარ შეთანხმდით იმაზე, რისი გაკეთება შეუძლია და რისი – არა. ერთად შექმენით. ბავშვთან ერთად კერეთ, ხატეთ, ქსოვეთ.

თვითრეალიზება

და, აი, მივადექით პირამიდის მწვერვალს. თვითიზოლაციის დროს შეგვიძლია უკეთ შევამჩნიოთ შვილების ნიჭი. მშვიდობიან დროში, შვილების გასაყოჩაღებლად ჩვენ მათ ორკვირიან მოგზაურობაში ვაგზავნით, სადაც ისინი კარვებში ცხოვრობენ და საჭმელს კოცონზე იმზადებენ, მაგრამ ახლა მათში მსგავსი უნარების გამომუშავება საკუთარ ბინაში შეიძლება. გისურვებთ წარმატებებს!

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი