ორშაბათი, დეკემბერი 22, 2025
22 დეკემბერი, ორშაბათი, 2025

ერთი კომპლექსური დავალების „შეფასების დღიური“

თანამედროვე საგანმანათლებლო მიდგომები, როგორიცაა კომპლექსური, შემოქმედებითი დავალება: „დროის ღერძი და ცვლილების დინამიკა“ (იხილეთ სტატია: „დროის ღერძი და ცვლილების დინამიკა“), მოითხოვს მოსწავლეებისგან არა მხოლოდ ცოდნის ათვისებას, არამედ პასუხისმგებლობის აღებას საკუთარ და ჯგუფურ სასწავლო პროცესებზე. თუკი პირველი სტატია გვიჩვენებდა, როგორ აქცევს მათემატიკა ისტორიულ მონაცემებს „გასაზომ მოდელად“, ეს სტატია ფოკუსირდება იმაზე, თუ როგორ აქცევს შეფასების პროცესი მოსწავლეებს კრიტიკულ ანალიტიკოსებად.

ქვემოთ გაგიზიარებთ მე-7 კლასში ამ თემის პრაქტიკულ განხორციელებას.

თემატური ბლოკი: რიცხვითი სიმრავლეები

თემა: მთელი რიცხვები

საკითხები:

  • მთელი რიცხვები
  • მთელი რიცხვის მოდული.
  • მთელი რიცხვების შედარება
  • მთელი რიცხვების მიმატება და გამოკლება
  • მთელი რიცხვების გამრავლება და გაყოფა

სამიზნე ცნებები:

მათემატიკური მოდელი -მთელი დადებითი და მთელი უარყოფითი რიცხვები. რიცხვითი ღერძი. რიცხვის მოდული

კანონზომიერება-მოქმედებები მთელ  დადებით და უარყოფით რიცხვებზე

ლოგიკა – ლოგიკური კავშირები და მსჯელობა

იმისათვის, რომ შემოქმედებითი დავალება ეფექტური ყოფილიყო, სასწავლო პროცესი რამდენიმე ეტაპად დავგეგმე:

მუშაობა იმით დავიწყე, რომ თითოეულ მოსწავლეს დავალება ინდივიდუალურად შევასრულებინე. ეს ნაბიჯი იმიტომ გადავდგი, რომ მინდოდა უზრუნველმეყო საკითხის სიღრმისეული გააზრება და თითოეულ მოსწავლეს საკუთარ თავზე აეღო პასუხისმგებლობა დავალების შესრულებაზე. ინდივიდუალური ეტაპის დასრულების შემდეგ, კლასი 5 სამუშაო ჯგუფად დავყავი. მოსწავლეებს მივეცი შესაძლებლობა, თავად აერჩიათ ჯგუფის ლიდერები, რომლებსაც შემდგომში პროცესის კოორდინაცია და სამუშაოს სამართლიანი განაწილება დავავალე. პრეზენტაციების პროცესი რომ ერთფეროვანი და მოსაწყენი არ ყოფილიყო, ჯგუფებს კენჭისყრის პრინციპით გავუნაწილე დავალების 5 სხვადასხვა ნაწილი (მათ შორის ისტორიული კვლევის ბლოკი). ამ მიდგომამ მოსწავლეებში აზარტი გაზარდა და საშუალება მომცა, თითოეული ჯგუფისგან სრულიად განსხვავებული და საინტერესო კუთხით წარმოჩენილი ნაშრომი მიმეღო.

ამ შემოქმედებით დავალებაში, სამიზნე ცნებებისა და ჯგუფური მუშაობის უნარების ობიექტურად შესაფასებლად, გამოვიყენე შეფასების ერთიანი სისტემა. სისტემის უმთავრესი პედაგოგიური ღირებულება მდგომარეობს იმაში, რომ მოსწავლეებმა თავად მიიღეს მონაწილეობა რუბრიკების შემუშავებაში. ამან გაზარდა მათი პასუხისმგებლობა და ხელი შეუწყო მეტაკოგნიტური უნარების განვითარებას:

  • მოსწავლეებმა თავად განსაზღვრეს წარმატების სტანდარტები.
  • გაიაზრეს, რომ შედეგთან ერთად გადამწყვეტია პროცესიც (თანამშრომლობა, სიზუსტე, დროის მართვა)

ჯგუფური მუშაობის თვითშეფასების რუბრიკა

დავალება: “დროის ღერძი და ცვლილების დინამიკა”

ჯგუფის წევრი: სახელი გვარი…

ინსტრუქცია: შეაფასე შენი წვლილი ჯგუფურ მუშაობაში თითოეული კრიტერიუმის მიხედვით. შემოხაზე შესაბამისი ქულა (1 = ყველაზე დაბალი, 4 = ყველაზე მაღალი).

კრიტერიუმი 1 ქულა (საჭიროებს გაუმჯობესებას) 2 ქულა (ნაწილობრივ შევასრულე) 3 ქულა (კარგად შევასრულე) 4 ქულა (შესანიშნავად შევასრულე)
1. ჩართულობა და წვლილი ნაკლებად ვმონაწილეობდი დისკუსიებში; ჩემი წვლილი დავალების შესრულებაში მინიმალური იყო. შევასრულე ჩემზე დაკისრებული ნაწილი, თუმცა თავად ინიციატივა არ გამომიჩენია და დამოკიდებული ვიყავი სხვის მითითებებზე. აქტიურად ვმონაწილეობდი დავალების შესრულებაში და გავაკეთე ჩემი ნაწილი დათქმულ ვადებში. ინიციატივა გამოვიჩინე დავალების ნაწილების შესრულებაში და შევთავაზე დამატებითი დახმარება სხვებს.
2. მასალის სიზუსტე (ხარისხი) ჩემს მიერ მოწოდებული ინფორმაცია/გამოთვლები  ხშირად საჭიროებდა შესწორებას. ჩემი გამოთვლები ზოგადად სწორი იყო, თუმცა მცირე შეცდომებით ჩემი დავალება მაღალი სიზუსტით იყო შესრულებული (გამოთვლები, დასაბუთება). ჩემი გამოთვლები იყო უზადო და დავეხმარე ჯგუფს სხვა წევრებს გამოთვლების სიზუსტის შემოწმებაში.
3. თანამშრომლობა და კომუნიკაცია არ ვიზიარებდი იდეებს; არ ვუსმენდი სხვების აზრს; ჩემთან კომუნიკაცია რთული იყო. ვმუშაობდი ინდივიდუალურად და მხოლოდ საჭიროების შემთხვევაში ვკონტაქტობდი ჯგუფთან. მეგობრული და ღია ვიყავი კომუნიკაციისთვის; პატივს ვცემდი სხვის აზრს და ვაზიარებდი ჩემსას. აქტიურად ვეხმარებოდი კონსენსუსის მიღწევაში და ვქმნიდი პოზიტიურ გარემოს.
4. დროის მართვა ვადაგადაცილებით მოვიტანე ჩემი ნაწილი, რამაც მთელი ჯგუფი შეაფერხა. ჩემი ნაწილი შევასრულე ბოლო მომენტში. ჩემი ნაწილი ვადაზე ადრე ან ზუსტად ვადაში წარვადგინე. ჩემი ნაწილი ვადაზე ადრე შევასრულე და დრო გამოვიყენე ჯგუფის საერთო პროდუქტის გასაუმჯობესებლად.

შეჯამება

გთხოვთ, მოკლედ დაწერეთ:

  1. ჩემი მთავარი წვლილი დავალებაში იყო ———————————

————————————————-

  1. რის გაკეთებას შევძლებ უკეთესად მომავალ ჯგუფურ დავალებაში? —————————————————————

 

 

ლიდერის შეფასება თითოეული წევრის ინდივიდუალურ წვლილს დაეფუძნა, რაც მოიცავდა მათემატიკურ სიზუსტესა და სამიზნე ცნებების გააზრებას — მაგალითად, უარყოფითი რიცხვის ლოგიკურ დაკავშირებას ისტორიულ კონტექსტთან. ამასთანავე, გადამწყვეტი იყო გუნდური თანამშრომლობა, იდეების გაზიარება და თითოეული წევრის აქტიური ჩართულობა საბოლოო პროდუქტის მომზადებასა თუ პრეზენტაციის ვიზუალურ გაფორმებაში.

ჯგუფის ლიდერის შეფასების რუბრიკა: ინდივიდუალური წვლილი

ჯგუფის წევრისახელი გვარი:

ინსტრუქცია: შეაფასეთ ჯგუფის წევრის მუშაობა 1-დან 3 ქულამდე თითოეულ კრიტერიუმში, სადაც 3 არის უმაღლესი შეფასება.

# კრიტერიუმი 1 ქულა (არადამაკმაყოფილებელი) 2 ქულა (დამაკმაყოფილებელი) 3 ქულა (შესანიშნავი) ქულა
1  დავალების შესრულება (მათემატიკური სიზუსტე) წევრის მიერ შესრულებული დავალება შეიცავდა უამრავ შეცდომას, რამაც დააზარალა საბოლოო პროდუქტი. წევრმა შეასრულა თავისი ნაწილი, მაგრამ საჭირო გახდა ლიდერის/სხვა წევრების მიერ დროის დახარჯვა მის მნიშვნელოვან კორექტირებაზე. წევრის მიერ შესრულებული დავალების ნაწილი მაღალი სიზუსტით იყო შესრულებული და არ მოითხოვდა კორექტირებას.  
2  თანამშრომლობა და კომუნიკაცია უჭირდა კომუნიკაცია, არ იყო მზად კომპრომისისთვის ან არ ესწრებოდა შეხვედრებს. ჩართული იყო ჯგუფურ კომუნიკაციაში, მაგრამ პასიური იყო იდეების გენერირებისას. ეფექტურად იზიარებდა იდეებს, მიიღო კრიტიკა და ხელს უწყობდა ჯგუფის საერთო მუშაობას.  
3 პროდუქტის დასრულება და პრეზენტაციის მზაობა (ნაცვლად დროის მართვისა) წევრმა თავისი წვლილი შეიტანა გვიან, რამაც პროდუქტის ვიზუალიზაციასა და საბოლოო შეკვრას ხელი შეუშალა. წევრმა შეასრულა თავისი ნაწილი, მაგრამ არ მიიღო მონაწილეობა პროდუქტის საბოლოო გაფორმებასა და პრეზენტაციის მომზადებაში. წევრმა დროულად დაასრულა თავისი ნაწილი და აქტიურად მიიღო მონაწილეობა პოსტერის/პრეზენტაციის დასრულებაში/გაფორმებაში.  

 

შეფასების შეჯამება (ლიდერის კომენტარი)

  1. ამ წევრის (გვარი სახელი) ყველაზე დიდი წვლილი დავალებაზე მუშაობისას იყო:   ————-
  2. რაში სჭირდება ამ წევრს გაუმჯობესება მომავალი ჯგუფური დავალებებისთვის? ———-
  3. საბოლოო ქულა: (ჯამური ქულა 9 -დან)—
  4. საბოლოო შეფასება (10 ბალიანი შეფასების მიხედვით) —

იმისათვის, რომ ლიდერის მიერ განსაზღვრული ქულები მოსწავლისთვის გასაგებ და სამართლიან აკადემიურ შეფასებად გარდაიქმნას, ჯგუფის ლიდერებს შევთავაზე კონვერტაციის შემდეგი სქემა:

კონვერტაცია 10 ბალიან შეფასებაზე

მიღებული ქულა (რუბრიკიდან) შეფასება (10 ბალი) განმარტება
9 (მაქსიმალური) 10 შესანიშნავი შესრულება ყველა კრიტერიუმში.
8 9 მაღალი დონე, მცირე ხარვეზებით ერთ კრიტერიუმში.
7 8 დამაკმაყოფილებელზე მაღალი დონე.
6 7 დამაკმაყოფილებელი დონე (საშუალო ჯამური ქულა სამივე კრიტერიუმში).
5 6 საშუალო დონე, საჭიროებს გაუმჯობესებას.
4 5 სუსტი შესრულება.
3 (მინიმალური) 4 ძალიან სუსტი შესრულება, მუშაობა ძირითადად არადამაკმაყოფილებელი იყო.

 

პროექტის დასრულების შემდეგ, როდესაც მოსწავლეებმა თვითშეფასებისა და ურთიერთშეფასების პროცესი გაიარეს, მათმა პასუხებმა კიდევ ერთხელ დამარწმუნა ინტერდისციპლინარული სწავლების და განმავითარებელი შეფასების ერთობლივ ძალაში. აი, რამდენიმე ამონარიდი მათი რეფლექსიებიდან, რომლებიც ადასტურებს, რომ მათემატიკური სიზუსტე და ისტორიული კონტექსტის აღქმა პიროვნულ პასუხისმგებლობაში გადაიზარდა:

ანო (VII კლასი): „თავიდან უარყოფითი რიცხვები მხოლოდ მათემატიკური სიმბოლოები მეგონა. როდესაც ალექსანდრიის ბიბლიოთეკის დანაკარგი გამოვთვალე, მივხვდი, რომ მინუსი სინამდვილეში დანაკარგს ნიშნავდა“

ლუკა (ჯგუფის ლიდერი): „ქულების დაწერაზე ბევრი ვინერვიულე, იმიტომ რომ მინდოდა ყველას მიმართ სამართლიანი ვყოფილიყავი. ყველაზე მეტად ის მომეწონა, რომ მერე ჩემს მეგობრებთან ერთად განვიხილეთ ეს ქულები –  ამან ერთმანეთს უფრო დაგვაახლოვა.“

ნიკო (VII კლასი): საინტერესო იყო საკუთარი თავისთვის ქულის დაწერა. მივხვდი, რომ ზოგჯერ მეზარებოდა რაღაცები და დავაკელი, ზოგგან კი მართლა ყოჩაღი ვიყავი. მთავარია, ვისწავლე, რომ დროის გაფრთხილებაა საჭირო და შემდეგში უფრო მოვინდომებ.“

 

ამგვარი შეფასება აყალიბებს კლასში უკუკავშირის ღია კულტურას. მოსწავლე სწავლობს, რომ შეფასება არის არა დასჯის, არამედ განვითარების ინსტრუმენტი. ეს არის გარდამტეხი მომენტი, როდესაც თვითრეგულაცია ხდება სწავლის ხარისხის მთავარი მამოძრავებელი ძალა.

როგორც მასწავლებელი, ამ პროცესში დავინახე, რომ როდესაც სწავლება ასეთ კომპლექსურ სახეს იღებს, ჩვენ აღარ ვასწავლით მხოლოდ “საგნებს”. ჩვენ ვეხმარებით მოსწავლეს, ჩამოყალიბდეს მოაზროვნე პიროვნებად, რომელსაც შეუძლია მონაცემების ანალიზი, გუნდური მუშაობა და საკუთარ თავზე მუდმივი დაკვირვება.

გამოყენებული ლიტერატურა

  1. ეროვნული სასწავლო გეგმა https://mes.gov.ge/content.php?id=3929&lang=geo
  2. მათემატიკის გზამკვლევი მეშვიდე კლასი. შედგენილი ქეთი ცერცვაძის მიერ,

ზოგადი განათლების რეფორმის ფარგლებში. https://math.ge/meshvide-klasi/

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“