დღეს უკვე ყველას სმენია იმ დანაკარგებზე, რომლებიც ბავშვებში პანდემიამ და დისტანციურმა სწავლებამ გამოიწვია, განსაკუთრებით, დაწყებითი საფეხურის მოსწავლეებში, რომლებიც ეტაპობრივად შეიცნობენ გარემოს. მათთვის სასკოლო გარემოში ადაპტირება საკმაოდ დიდ შრომას უკავშირდება.
ეს პროცესი კიდევ უფრო გაართულა დისტანციურმა სწავლებამ და ახლა ჩვენ, მასწავლებლებს, გვევალება, ერთი მხრივ, ვიზრუნოთ ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებული „დაწყებითი საფეხურის მისიის“ – სასკოლო გარემოსა და სწავლის მიმართ დადებითი დამოკიდებულების ჩამოყალიბებაზე, მეორე მხრივ კი, დავანახოთ ბავშვებს დისტანციურად სწავლის პროცესი სახალისო მხრიდან.
როგორ შეიძლება დავიწყოთ დისტანციური გაკვეთილი მაშინ, როდესაც დანამდვილებით ვიცით, რომ ყველა ჩვენს მოსწავლეს სკოლაში გატარება უფრო გაახალისებდა?
ამ პრობლემის გადასაჭრელად სტატიაში გაგაცნობთ ორ აქტივობას. ჩემს მოსწავლეებს ორივე აქტივობა ძალიან მოეწონათ. ბევრი იკისკისეს და იხალისეს. სწორედ ამიტომ გადავწყვიტე ამ იდეების სხვა მასწავლებლებისთვის გაზიარება.
აუცილებლად უნდა აღინიშნოს, რომ დისტანციური გაკვეთილის დაგეგმვა პირველ კლასში უფრო რთულია, როდესაც ბავშვები ჯერ არ იცნობენ ერთმანეთს, მასწავლებელს და დაძაბული სხედან ეკრანთან.
პირველი დადებითი შთაბეჭდილების მოსახდენად და ასევე მშობელთა ჩართულობის ხელშესაწყობად მასწავლებელს შეუძლია სწავლის დაწყებამდე დაუკავშირდეს მშობლებს და ბავშვს. გაეცნოს, გაესაუბროს და შესთავაზოს საყვარელი ანიმაციური პერსონაჟის ფორმაში გამოწყობა და ფოტოს გადაღება. მასწავლებელმა აუცილებლად უნდა მოიპოვოს მოსწავლის თანხმობა, რათა მისი ფოტო ახალ მეგობრებს წარუდგინოს. მშობლებს, სთხოვოს, ჩუმად ჩაწერონ რამდენიმეწამიანი ვიდეო, სადაც სასწავლო წლის დაწყებას მიულოცავენ შვილს და მის თანაკლასელებს.
ფოტოსა და ვიდეოს მიღების შემდეგ მასწავლებელი აწყობს პრეზენტაციას. პრეზენტაციის გასაკეთებლად მე ხშირად ვიყენებ ვებგვერდს https://slidesmania.com. მიღებული რესურსების ასაწყობად გამოვიყენე, ე.წ. მუზეუმის იდეა, რომლის გახსნისთვისაც წითელი, ვირტუალური ლენტიც გავჭერით:
მომდევნო სლაიდზე ერთ მხარეს თავიდანვე ჩანდა მოსწავლის ფოტო, ხოლო მეორე მხარეს – ანიმაციური პერსონაჟის, რომელიც იყო დაფარული. ამ სურათებს წარადგენდა ჩემი გარეგნობის მსგავსად აწყობილი ე.წ. Bitmoji. ბავშვები ჩაცმულობის მიხედვით ცდილობდნენ, გამოეცნოთ პერსონაჟი. მერე კი ვამოწმებდით ვარაუდის სისწორეს. ამის შემდგომ სიურპრიზად ბავშვის მშობლების მხიარული მილოცვის ვიდეო ირთვებოდა. ბოლო სლაიდზე იყო ჩემი პერსონაჟის ფოტო და სახალისო ფილტრების გამოყენებით გადაღებული ვიდეო, რომელშიც მოსწავლეებს სასწავლო წლის დაწყებას ვულოცავდი.
ასეთი ტიპის ინტერაქტიული გაკვეთილის საშუალებით ბავშვები ამოიცნობენ საყვარელ პერსონაჟებს, ხალისით ჩაერთვებიან სასწავლო პროცესში, იპოვიან ბევრ საერთოს თანაკლასელებთან და დარწმუნდებიან, რომ მშობლებიც მუდმივად მათთან ერთად გაიზიარებენ სიხარულსა და წარმატებას.
უფრო მარტივადაა საქმე, როდესაც თქვენი მოსწავლეები უკვე იცნობენ ერთმანეთს. ასეთ შემთხვევაში, პირველი დღის გასახალისებლად და კრეატიული/შემოქმედებითი აზროვნების განვითარების ხელშესაწყობად შესაძლებელია წინასწარ შევუთანხმდეთ ბავშვებს და დავავალოთ, მოუძებნონ ჩვეულებრივ ნივთებს უჩვეულო დანიშნულებები, გადაიღონ ფოტო და გამოგვიგზავნონ. საილუსტრაციოდ მე გავუგზავნე ასეთი პრეზენტაცია:
მივიღე ძალიან სახალისო ფოტოები, რომლებზეც ზოგიერთ ჩემს მოსწავლეს ფეხზე ეცვა ხელთათმანები, ხელზე კიდევ – ფეხსაცმელები; ერთი თუ მტვერსასრუტს მიკროფონის ნაცვლად იყენებდა, მეორე ცოცხზე გიტარასავით უკრავდა. ბავშვებმა ბევრი იხალისეს ერთმანეთის გამოგონებებზე, რომლებიც მათთვის სათანადოდ მოწყობილ გალერეაში დაათვალიერეს:
ვფიქრობ, ასეთი პოზიტიური გაკვეთილი ყველა მოსწავლეს გაახალისებს და დაეხმარება დაძაბულობის მოხსნაში. იმისათვის, რომ რომელიმეს თავი უხერხულად არ ეგრძნო, „გალერეა“ ჩემი ფოტოთი გავხსენი – თავზე მედო თეფში და ჭიქა, ხოლო ყურებზე დამაგრებული მქონდა დანა და ჩანგალი.