პარასკევი, აპრილი 26, 2024
26 აპრილი, პარასკევი, 2024

რა არის კონტენტის მართვის სისტემა ანუ CMS-ი

ჟურნალი “Time” ყოველი წლის ბოლოს წლის პიროვნებას ასახელებს. ეს ტრადიცია 80 წელიწადზე მეტია არსებობს. ამ ტიტულის მფლობელი ის ადამიანი ხდება, რომელმაც წლის განმავლობაში ყველაზე დიდი გავლენა მოახდინა მსოფლიოში მიმდინარე პროცესებზე. 2012 წელს წლის პიროვნებად უკვე მეორედ დაასახელეს ამერიკის პრეზიდენტი ბარაკ ობამა, 1982 წელს კი ეს საპატიო წოდება ჟურნალმა საერთოდაც კომპიუტერს მიანიჭა.

ნომინაციაზე, მისი ისტორიის განმავლობაში, ბევრი საკამათო პიროვნება იყო ნომინირებული, მაგალითად, 1938 წელს – ადოლფ ჰიტლერი, ხოლო 1939 და 1942 წლებში – იოსებ სტალინი.

ჩემი აზრით, ყველაზე საინტერესო არჩევანი ჟურნალმა 2006 წელს გააკეთა, როდესაც წლის პიროვნებად აბსტრაქტული “შენ” (YOU) დაასახელა – თითოეული ჩვენგანი, ისინი, ვინც თანამედროვე ინტერნეტს ვქმნით: ინტერნეტში ფოტოებს ვაქვეყნებთ, YouTube-ზე ვიდეოჩანაწერებს ვტვირთავთ, ვწერთ ბლოგს და კომენტარებს ვტოვებთ.

თავდაპირველად ინტერნეტში ჩართვა ძვირი სიამოვნება იყო, რის საშუალებაც მხოლოდ დიდბიუჯეტიან ორგანიზაციებს ჰქონდათ. მოგვიანებით, 90-იან წლებში, ინტერნეტთან დაკავშირება სატელეფონო ქსელის საშუალებით გახდა შესაძლებელი. ინტერნეტკავშირის უზრუნველსაყოფად საჭირო იყო პერსონალური კომპიუტერი და სპეციალური მოწყობილობა – მოდემი, რომელიც უკვე არც ისე ძვირი ღირდა. ამ დროიდან ინტერნეტის ნამდვილი ბუმი დაიწყო. ინტერნეტაუდიტორია სწრაფად იზრდებოდა, რამაც ბიზნესის ინტერესი გამოიწვია. ბიზნესი მარტივი წესით ხელმძღვანელობს: იქ, სადაც დიდი აუდიტორიაა, ყოველთვის შეიძლება ფულის შოვნა. იმხანად ზოგიერთს ინტერნეტის კომერციალიზაცია დაუშვებლად მიაჩნდა, ვინაიდან მისი ძირითადი დანიშნულება სამეცნიერო დაწესებულებებს შორის ინფორმაციის თავისუფალი გაცვლა იყო, მაგრამ დრომ ყველაფერს თავისი ადგილი მიუჩინა. ბიზნესი ინტერნეტში აქტიურად დაიძრა, პროგრამისტები და დიზაინერები დაიქირავა. ის, ვინც იმხანად ინტერენტში ინფორმაციას ათავსებდა, ვებგვერდს ქმნიდა, ამაში გარკვეულ ანაზღაურებას იღებდა. შესაბამისად, ყველა იმ ადამიანისთვის, ვინც ინტერნეტში ინფორმაციას ათავსებდა, ეს მისი სამსახური იყო.

ვინ აყალიბებს ინტერნეტის სახეს

ჟურნალ “ტაიმის” აზრით, 2006 წლისთვის ვითარება რადიკალურად შეიცვალა. თუ თავდაპირველად ადამიანები ძირითადად გარკვეული ანაზღაურების სანაცვლოდ ათავსებდნენ ინფორმაციას ინტერნეტში, მოგვიანებით გაჩნდა უამრავი ინტერნეტსერვისი (youtube, facebook, flickr, twitter და სხვა), რომელთა მეშვეობითაც ინტერნეტის რიგითი მომხმარებლები ყოველგვარი ანაზღაურების გარეშე დღესაც აქტიურად აგრძელებენ ინტერნეტში ინფორმაციის განთავსებას.

დღეს ინფორმაციის უმეტეს ნაწილს ინტერნეტში ჩვეულებრივი ადამიანები ათავსებენ. ინტერნეტი ისეთია, როგორსაც ჩვენ, ინტერნეტის რიგითი მომხმარებლები, ჩვენი პოსტებით, ვიდეოებით, კომენტარებით ვქმნით.

როგორ შევქმნათ ვებგვერდი

 

მიუხედავად იმისა, რომ ინტერნეტში ინფორმაციის განთავსება ბევრისთვის ჩვეულებრივ, ყოველდღიურ საქმიანობად იქცა, ვებგვერდის შექმნა მაინც რთულ ამოცანად რჩება. ზოგიერთს მიაჩნია, რომ ეს საქმიანობა HTML კოდებსა და პროგრამირებასთან არის დაკავშირებული. არადა ინტერნეტის განვითარებასთან ერთად გაჩნდა ახალი ტექნოლოგიები, რომლებიც არაპროგრამისტს ძალიან უადვილებს ვებგვერდის შექმნას.

კონტენტის მართვის სისტემები (Content Management System (CMS)

 

კონტენტის მართვის სისტემა ფაილების ერთობლიობას წარმოადგენს, რომლის საშუალებითაც შესაძლებელია კონტენტის, დიდი ოდენობის ინფორმაციის, მართვა ინტერნეტში. ასეთი სისტემა ბევრია. ზოგიერთი მათგანის სახელი იქნებ გაგიგონიათ კიდეც:
WordPress.org https://wordpress.org/
და სხვ.
კონტენტის მართვის სისტემები (CMS-ები) ვებგვერდის შექმნის საშუალებას იძლევა.
ასეთი სისტემების დიდი ნაწილი უფასოა. ინტერნეტიდან მათი გადმოტვირთვა ნებისმიერ მსურველს შეუძლია. მათთან მუშაობა არ მოითხოვს პროგრამირების ცოდნას; საჭიროა მხოლოდ მათი მართვის შესწავლა.
კონტენტის მართვის სისტემის საშუალებით ვებგვერდის შესაქმნელად:
1. მომხმარებელმა უნდა შეიძინოს ჰოსტინგი (ადგილი ინტერნეტში, რომელზეც განათავსებს თავის კონტენტის მართვის სისტემას (CMS-ს) ანუ ვებგვერდს)
2. და დომეინი (ანუ სახელი. ნებისმიერ ვებგვერდს ჭირდება თავისი სახელი).
მომდევნო ნაბიჯი ინტერნეტიდან გადმოწერილი კონტენტის მართვის სისტემის დაინსტალირებაა. ზოგიერთ უცხოურ ჰოსტინგს (ანუ ადგილს, სადაც ვებგვერდის განთავსება შეიძლება) ავტომატურად მოჰყვება ჩაშენებული კონტენტის მართვის სისტემები. მომხმარებელმა მხოლოდ უნდა გააქტიუროს ისინი.

თემფლეითები ანუ საიტის დიზაინი

 

ძირითადი სამუშაო მას შემდეგ იწყება, რაც კონტენტის მართვის სისტემას გავააქტიურებთ. თითოეული ჩამოთვლილი კონტენტის მართვის სისტემისთვის ინტერნეტში უამრავი თემფლეითი მოიძებნება. თემფლეითი ერთგვარი ჩარჩოა, რომელიც თქვენი საიტის ვიზუალურ მხარეს განსაზღვრავს (საიტის ფერებს, მენიუს ღილაკების ზომებს, ძირითადი ტექსტის, სათაურების, ქვესათაურების სტილებს და ა. შ.). აღსანიშნავია ისიც, რომ ზოგიერთი თემფლეითი ფასიანია, თუმცა თითოეული კონტენტის მართვის სისტემისთვის ინტერნეტში უამრავი უფასო თემფლეითის მოძიება შეიძლება.

როდესაც კონტენტის მართვის სისტემა დაინსტალირებულია და მისთვის თემფლეითიც შერჩეულია, შეგიძლიათ, თქვენი საიტისთვის მენიუს შექმნაზე იზრუნოთ და მის თითოეულ ღილაკს საიტის შესაბამისი, თქვენ მიერვე შექმნილი სექცია დაუკავშიროთ. ერთი სიტყვით, საიტის სტრუქტურა გამართოთ. ამ პროცესში თქვენს კონტენტის მართვის სისტემას (CMS-ს) შეგიძლიათ დაუყენოთ ფლაგინები, რომლებიც დამატებით შესაძლებლობებს შესძენს საიტს. მაგალითად, დააინსტალიროთ ფლაგინი, რომელიც თქვენს საიტზე ფეისბუქის კომენტარების ფანჯარას გააჩენს ან მრავალფუქციური ფოტოგალერეის შექმნის საშუალებას მოგცემთ. თითოეული ზემოთ ჩამოთვლილი კონტენტის მართვის სისტემისთვის ისეთივე რაოდენობის ფლაგინი არსებობს, რამდენიც დიზაინის თემფლეითი, ანუ ძალიან ბევრი.
როგორც ხვდებით, კონტენტის მართვის სისტემა კომპიუტერული პროგრამის მსგავსად მუშაობს, რომლის შესაძლებლობები დამატებითი ფლაგინებისა და თემფლეითების საშუალებით შეგიძლიათ საგრძნობლად გაზარდოთ, საბოლოო შედეგი კი გამართული მაღალპროფესიონალური ვებგვერდი იქნება.

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი