ბავშვისა და მშობლის ურთიერთობის ფორმირება

ვისაუბროთ ჩვენს ბავშვებზე და დავფიქრდეთ, რა როლს თამაშობენ უფროსები მათ აღზრდაში: მშობლები (ოჯახი) და სკოლა, რამდენად არის დამოკიდებული სკოლისა და ოჯახის შეთანხმებულ მოქმედებაზე ბავშვის აღზრდის პროცესის ეფექტურობა. ამ სტატიაში ყურადღებას გავამახვილებ ოჯახის როლზე ბავშვის აღზრდის პროცესში.

 

რა იგულისხმება აღზრდაში?

  1. ცნებაგულისხმობსადამიანისცნობიერებასადაქცევაზემიზანმიმართულზემოქმედებას, მასშიგარკვეულიდამოკიდებულებების, ცნებების, პრინციპების, ღირებულებებისფორმირებისმიზნით, რომლებიცაუცილებელპირობებსქმნიანპიროვნებისგანვითარებისა დასაზოგადოებრივიცხოვრებისთვის.
  2. პიროვნების მიზანდასახული, სისტემატური ფორმირების პროცესი. აღზრდის ძირითადი მეთოდები: დარწმუნება, მაგალითი, სავარჯიშო, შეჯიბრი, წახალისება, კრიტიკა, თვითკრიტიკა და სხვა.(ენციკლოპედიური ლექსიკონი)

ყველა ბავშვს თავისი ფერების პალიტრა აქვს. მასში ერთმანეთშია არეული სიკეთე და აგრესია, სიმამაცე და შიში, ახლის შეცნობისა და სწავლის სურვილი და სიზარმაცე. მაგრამ ეს პალიტრა უფრო ფართოა, ვიდრე წარმოგვიდგენია. მოაშორეთ ამ პალიტრას ზედა ფენა და ნახავთ, რამდენად მრავალმხრივია თქვენი ბავშვი. თანამედროვე სამყარო ისეა მოწყობილი, რომ დღეს თუ ყველაფერი კარგადაა, ხვალ შეიძლება ყველაფერი უკუღმა დატრიალდეს და გამოსავლის მოძებნა გაგვიჭირდეს. ადამიანს გადასარჩენად და თავის გასატანად სჭირდება როგორც დადებითი, ასევე – უარყოფითითვისებები, რათა მაშეძლოს საკუთარი თავის დაცვა და მის მიმართ განხორციელებულ შესაძლო უხეშობსა და ძალადობთან გამკლავება.

ბავშვი, ისევე როგორც ჩვენ, არ ცხოვრობს იდეალურ სამყაროში. ხშირად მესმის კითხვა: როგორ დავიცვათ ბავშვი გარესამყაროს უარყოფითი გავლენისგან? როგორ ავაცილოთ მას ეს? აცილება, ალბათ, შეუძლებელია და ამას ვერ მოვახერხებთ ვერც სახლში ჩაკეტვით, ვერც სახლის გამოცვლით, მაგრამ დაცვასწორად აღზრდის შემთხვევაში,ალბათ, შესაძლებელია. როდის ვიწყებთ საკუთარი შვილის აღზრდას? რა თქმა უნდა, დაბადებიდან.

ყველა მშობელს უნდა, რომ შვილი მას ჰგავდეს და ის გზა გაიაროს, რომელიც ჩვენ მის მაგივრად მოვიფიქრეთ საკუთარ ფიქრებსა და ოცნებებში. ცხადია, შვილი რაღაცით გვგავს ჩვენ, მაგრამ ის მაინც თავისი ცხოვრებით ცხოვრობს და ცხოვრებისეულ გამოცდილებასაც თავად იღებს საკუთარი შეცდომებითა და პრობლემების გადალახვით. ბავშვი ვითარდება, ის არორდინარული და არ არსებობსგარანტია, რომ ის პრობლემები, რომლესაც ჩვენ გულდასმით ვმალავდით მას, არ გამოვლინდება მოგვიანებით?

როდის იღებს ყველაზე მეტ გამოცდილებას ბავშვი? რა თქმა უნდა, ურთიერთობისას. ამ დროს ის იღებს როგორც დადებით, ასევე უარყოფით ემოციებს. ბავშვებს საკმაოდ ფართო წრე აქვთ ურთიერთობის. ჩვენ მუდმივად უნდა ვაკონტროლოთ, ვისთან ურთიერთობს ის, მაგრამ თავისუფლება და მუდმივი კონტროლი შეუთავსებელია ერთმანეთთან და ამიტომაც ჩვენ თუ ბოლომდე შევზღუდავთ შვილების დამოუკიდებლობას, საბოლოოდ ის ზრდასრულობაში ვერაფერს გადაწყვეტს თავად და ვერ გაუმკლავდება პრობლემებს. არ აქვს მნიშვნელობა, როგორი ოჯახი გვაქვთ: სრული თუ არასრული, შეძლებული თუ ღარიბი, კომფორტულად გაწყობილ სახლში ცხოვრობთ თუ შეჭირვებით – ეს ყველაფერი მეორეხარისხოვანია. მთავარია, რომ ოჯახი გაქვთ! დააფასეთ ოჯახი, გაუფრთხილდით ოჯახს, რადგან ზუსტად ოჯახი გჭირდებათ თქვენ და თქვენს შვილებს სულიერი კომფორტისთვის. გისურვებთ შვილის აღზრდაში წარმატებას. დაე, თქვენს შვილებს მუდამ ესმოდეთ თქვენი და თქვენს ოჯახებში იდილიამ, სიყვარულმა და სულიერმა სითბომ დაისადგუროს! დასაფიქრებლად კი სამახსოვროს გიტოვებთ.

სამახსოვრო მშობლებს

როგორ შევქმნათ დადებითი ოჯახური ატმოსფერო


·

გახსოვდეთ: ბავშვის ფსიქოლოგიური განწყობა მთელი დღის განმავლობაში იმაზეა დამოკიდებული, როგორ გააღვიძებთ მას დილით;


·

დასვენებისთვის საჭირო დრო ყველა ბავშვისთვის ინდივიდუალურია. მაჩვენებელი ერთია – ბავშვმა უნდა გამოიძინოს და ადვილად გაიღვიძოს;


·

ისწავლეთ გაკვეთილების შემდეგ შვილთან შეხვედრა. ნუ დაუსვამთ მაშინვე შეკითხვას: „რა ნიშნები მიიღე დღეს?”, უმჯობესია, დაუსვათ საკონტროლო კითხვა: „რა მოხდა საინტერესო დღეს სკოლაში?”, „რითი იყავით დაკავებულები?”, „ როგორაა საქმე?”


·

იხარეთ შვილის წარმატებებით. ნუ გაღიზიანდებით მისი დროებითი წარუმატებლობით;


·

მოთმინებით, ინტერესით მოუსმინეთ შვილის მონაყოლს მისი ცხოვრების მოვლენების შესახებ;


·

ბავშვი უნდა გრძნობდეს, რომ ის სასურველი და საყვარელია. ბავშვთან ურთიერთობიდან გამორიცხეთ ყვირილი, უხეში მიმართვა, შექმენით ოჯახში ურთიერთპატივისცემისა და სიყვარულის ატმოსფერო.

როგორ გამოვუმუშაოთ ბავშვებს შრომისადმი სიყვარული


·

ხშირად შეაქეთ ბავშვის დამოუკიდებლობა, ინიციატივა, შესრულებული სამუშაოს ხარისხი. თუ არ გამოუვიდა – ნუ გაღიზიანდებით, ყველაფერი კიდევ ერთხელ აუხსენით თავიდან;


·

ჩართეთ შვილი საოჯახო საქმეებში და მიაჩვიეთ დაწყებული საქმის ბოლომდე მიყვანას;


·

ოჯახის ყველა წევრს, მათ შორის ბავშვსაც, უნდა ჰქონდეს თავისი მოვალეობები საოჯახო საქმეებში;


·

ნუ დასჯით ბავშვს საქმით.

როგორ მივაჩვიოთ ბავშვი სიკეთის კეთებას

1.ურთიერთობაადამიანის ცხოვრების არსია. თუ გვინდა, რომ ჩვენი შვილები კეთილები იყვნენ, მაშინ მათ ურთიერთობით მხოლოდ სიხარული და სიამოვნება უნდა მივანიჭოთ მათ – სიხარული ერთობლივი შემეცნების, ერთობლივი მუშაობის, ერთობლივი თამაშის, ერთობლივი დასვენების;

2.სიკეთე იწყება ადამიანებისა (პირველ რიგში ყველაზე ახლობელი ადამიანების) და ბუნებისადმი სიყვარულით. განუვითარეთ ბავშვებს გარშემომყოფების მიმართ ეს გრძნობა;

3.ასწავლეთ ბავშვებს ბოროტებისა და გულგრილობის დაძლევა;

4.გამოიჩინეთ რაც შეიძლება მეტი სიყვარული ბავშვისადმი;

5.თავად აკეთეთ კეთილი, კარგი საქმეები. ბავშვები მაგალითს ჩვენგან იღებენ;

6. ისწავლეთ საკუთარი თავისა და ემოციების ფლობა. ასწავლეთ ის ბავშვებსაც.

რუსუდან გონაშვილი

ქართული ენისა და ლიტერატურის პედაგოგი

დედოფლისწყაროს მუნიციპალიტეტის სოფელ ხორნაბუჯისსაჯარო სკოლა

კომენტარები

comments