თანამედროვე მოსწავლე და ძველი ტექსტები
აკაკი წერეთლის ისტორიული პოემა „თორნიკე ერისთავი“ ქართული ლიტერატურის მნიშვნელოვანი ნაწარმოებია, რომელიც საქართველოს ოქროს ხანას და ეროვნულ გმირებს ასახავს. თუმცა, ტრადიციული სწავლების მეთოდებით ისტორიული პოემების სწავლება შეიძლება მოსაწყენი ან რთული აღმოჩნდეს თანამედროვე მოსწავლეებისთვის. ამ სტატიაში განვიხილავთ ინოვაციურ მიდგომებს, რომლებიც დაეხმარება მასწავლებლებს, გახადონ „თორნიკე ერისთავის” სწავლება უფრო საინტერესო, ინტერაქტიური და შედეგიანი.
- ციფრული ამბის თხრობა (ე.წ. სტორითელინგი) და ვიზუალიზაცია
ინტერაქტიური ქრონოლოგია
შევქმნათ ციფრული ქრონოლოგია, სადაც მოსწავლეები განათავსებენ პოემაში აღწერილ ისტორიულ მოვლენებს. ამისთვის შეგვიძლია გამოვიყენოთ ისეთი პლატფორმები, როგორიცაა TimelineJS ან Sutori, ან, უბრალოდ, powerpoint მარტივი ინტერაქტიური პრეზენტაცია ავაწყოთ. ქრონოლოგიაში ჩავსვათ X საუკუნის საქართველოს ისტორიული კონტექსტი, ათონის მთის მნიშვნელობა და ბიზანტიის იმპერიასთან ურთიერთობა. თუ ტექნიკურად ამის საშუალება არ გვაქვს, ფლიპჩარტის ფურცელი ან დაფაც გამოგვადგება მოვლენების აღსადგენად და აღსაწერად.
ციფრული რუკები და სივრცითი ვიზუალიზაცია
Google Earth-ის ან სხვა ინტერაქტიური რუკის საშუალებით მოსწავლეებს შეუძლიათ დაათვალიერონ პოემაში ნახსენები ადგილები: ათონის მთა, კლარჯეთი, ბიზანტია. ეს დაეხმარება მათ, უკეთ გაიაზრონ გეოგრაფიული კონტექსტი და გმირების მოგზაურობის მარშრუტები.
ვირტუალური რეალობა
თუ შესაძლებელია, გამოვიყენოთ ციფრული რესურსები, რათა მოსწავლეებმა „იმოგზაურონ“ X საუკუნის საქართველოსა და ათონის მთაზე. თუნდაც მარტივი სურათების გამოყენებით შესაძლებელია ათონის მთის ან შუა საუკუნეების ქართული მონასტრების ვირტუალური დათვალიერება.
- როლური თამაშები და დრამატიზაცია
პერსონაჟების დღიურები
მოსწავლეებს დავავალოთ, დაწერონ დღიურები პოემის სხვადასხვა პერსონაჟის პერსპექტივიდან (თორნიკე ერისთავი, იოანე-თორნიკე, დავით კურაპალატი, იოანე ათონელი). ეს დაეხმარებათ, ჩასწვდნენ პერსონაჟების მოტივაციებს, დილემებსა და გრძნობებს.
სასამართლო პროცესის სიმულაცია
მოვაწყოთ „სასამართლო პროცესი“, სადაც განიხილება თორნიკეს გადაწყვეტილება, დატოვოს ბერობა და დაბრუნდეს სამხედრო სამსახურში. მოსწავლეები გაინაწილებენ დამცველის, ბრალმდებლის, მოწმეების როლებს და წარმოადგენენ არგუმენტებს ორივე მხრიდან.
ინტერვიუები ისტორიულ პერსონაჟებთან
მოსწავლეებს ვთხოვოთ, მოამზადონ კითხვები და ჩაატარონ სიმულირებული ინტერვიუები პოემის პერსონაჟებთან. ერთი მოსწავლე კითხვებს სვამს, მეორე კი უპასუხებს პერსონაჟის სახელით, მისი ხასიათისა და პოემაში არსებული ინფორმაციის გათვალისწინებით.
- ინტერდისციპლინური მიდგომა
ისტორიული კონტექსტის კვლევა
მოსწავლეებს შეუძლიათ, ჩაატარონ კვლევა X საუკუნის საქართველოს შესახებ, ბიზანტიის იმპერიასთან ურთიერთობაზე, ათონის მთის მნიშვნელობაზე. შევქმნათ პროექტები, რომლებიც აკავშირებს ისტორიასა და ლიტერატურას.
არქეოლოგიური სიმულაცია
მოვაწყოთ „არქეოლოგიური აღმოჩენების“ სიმულაცია, სადაც მოსწავლეები „აღმოაჩენენ“ ხელნაწერებს, ნივთებს, წერილებს, რომლებიც პოემაში აღწერილ მოვლენებს უკავშირდება. მათ უნდა „გაშიფრონ“ და ინტერპრეტაცია გაუკეთონ ამ არტეფაქტებს.
მუსიკა და ხელოვნება
შევისწავლოთ X საუკუნის ქართული საეკლესიო მუსიკა და ხელოვნება. მოვაწყოთ გალობის ან ხატწერის მასტერკლასები, რათა მოსწავლეებმა უკეთ იგრძნონ ეპოქის სული.
- შედარებითი ანალიზი და კრიტიკული აზროვნება
ლიტერატურული პარალელები
დავავალოთ მოსწავლეებს, იპოვონ პარალელები „თორნიკე ერისთავსა“ და სხვა ქართულ ან უცხოურ ლიტერატურულ ნაწარმოებებს შორის, რომლებიც მსგავს თემებს შეეხება (გმირობა, თავგანწირვა, ბერული ცხოვრება, პატრიოტიზმი).
პოემის თანამედროვე ინტერპრეტაცია
განვიხილოთ, როგორ შეიძლება თორნიკე ერისთავის დილემები და გადაწყვეტილებები თანამედროვე კონტექსტში. რა მორალურ დილემებს აწყდებიან დღევანდელი ადამიანები, რომლებიც მსგავსია პოემაში აღწერილი სიტუაციებისა?
- ტექნოლოგიის გამოყენება
პოდკასტების შექმნა
მოსწავლეებს ვთხოვოთ, შექმნან პოდკასტები, სადაც განიხილავენ პოემის სხვადასხვა ასპექტს, გააანალიზებენ პერსონაჟებს, სიუჟეტს, ისტორიულ კონტექსტს.
სოციალური მედიის სიმულაცია
მოსწავლეებს ვთხოვოთ, წარმოიდგინონ, რომ პოემის პერსონაჟებს აქვთ სოციალური მედიის პროფილები. რას გამოაქვეყნებდნენ ისინი? როგორი იქნებოდა მათი ინტერაქცია ერთმანეთთან? მოსწავლეებს შეუძლიათ, შექმნან სიმულირებული პოსტები, დიალოგები ან „სტატუსის განახლებები“ პერსონაჟების სახელით.
ციფრული კომიქსები და ანიმაციები
მოსწავლეებს ეხალისებათ კომიქსების შექმნა, ეს აქტივობა კი ტექსტის გააზრებასაც უწყობს ხელს. შესაძლოა, ბავშვებმა ხელით შეასრულონ დავალება, და ასევე, გამოიყენონ ისეთი უფასო პლატფორმები, როგორიცაა, მაგალითად, Storyboard That ან Pixton, რათა მოსწავლეებმა შექმნან ციფრული კომიქსები ან მარტივი ანიმაციები პოემის ეპიზოდების მიხედვით.
- გამოწვევაზე დაფუძნებული სწავლება
პოემის თანამედროვე ადაპტაცია
დავავალოთ მოსწავლეებს, შექმნან „თორნიკე ერისთავის“ თანამედროვე ადაპტაცია – რეპი, მოკლე ფილმი, პიესა ან პროზაული ნაწარმოები.
დოკუმენტური ფილმის პროექტი
მოსწავლეებმა შექმნან მოკლე დოკუმენტური ფილმი თორნიკე ერისთავის შესახებ, რომელიც მოიცავს ისტორიულ ფაქტებს, პოემის ანალიზსა და ინტერპრეტაციას.
ბრძოლის გეგმა
მოსწავლეებს ვთხოვოთ, შექმნან ბრძოლის გეგმა, რომელიც თორნიკემ გამოიყენა ბარდა სკლიაროსის წინააღმდეგ. შესაძლოა, დახატონ/დახაზონ მარტივი სქემა ან მოგვცენ მთელი რეტროსპექტივა იმისა, თუ რა ხდებოდა იმ კონკრეტულ დღეს და როგორ განვითარდა მოვლენები — დაგეგმვიდან ბრძოლის დასრულებამდე. ყველაფერი მოსწავლეთა წარმოსახვის უნარსა და მარჯვე ხელებზეა დამოკიდებული.
გამოფენის ორგანიზება
მოვაწყოთ სკოლის მასშტაბით გამოფენა, სადაც წარმოდგენილი იქნება მოსწავლეების მიერ შექმნილი ნამუშევრები – ნახატები, მაკეტები, პლაკატები, ციფრული პროექტები, რომლებიც პოემას უკავშირდება.
- დიფერენცირებული სწავლება
მრავალმხრივი ინტელექტის გათვალისწინება
შესთავაზეთ მოსწავლეებს სხვადასხვა ტიპის დავალებები, რომლებიც მორგებულია მათ შესაძლებლობებსა და ინტერესებზე:
- ვერბალურ-ლინგვისტური: პოემის ანალიზი, დღიურები, ესეები
- ვიზუალურ-სივრცითი: ილუსტრაციები, რუკები, მაკეტები
- მუსიკალური: საუნდტრეკი პოემისთვის, მუსიკალური ადაპტაცია
- კინესთეტიკური: როლური თამაშები, დრამატიზაცია
- ინტერპერსონალური: ჯგუფური პროექტები, დებატები
- ინტრაპერსონალური: რეფლექსიები, დღიურები
მოსწავლეების დიფერენციაცია
შევქმნათ სხვადასხვა სირთულის დავალებები, რომლებიც მორგებულია მოსწავლეების უნარებსა და ცოდნის დონეს. ზოგიერთ მოსწავლეს შეუძლია ჩაატაროს უფრო ღრმა კვლევა ისტორიული კონტექსტის შესახებ, სხვებს კი – იმუშაონ პოემის მარტივ ვიზუალიზაციაზე.
- შეფასების ინოვაციური მეთოდები
პორტფოლიო შეფასება
მოსწავლეები აგროვებენ მთელი სემესტრის განმავლობაში შექმნილ ნამუშევრებს პორტფოლიოში, რომელიც აჩვენებს მათ პროგრესს და გაგების დონეს.
თანატოლების შეფასება
მოსწავლეები აფასებენ ერთმანეთის ნამუშევრებს წინასწარ განსაზღვრული კრიტერიუმების მიხედვით, რაც ხელს უწყობს კრიტიკული აზროვნების განვითარებას.
პროექტზე დაფუძნებული შეფასება
სავსებით შესაძლებელია, ჩვენი მოსწავლეები შევაფასოთ კომპლექსური პროექტების საფუძველზე, რომლებიც მოითხოვს ცოდნის გამოყენებას, კრეატიულობასა და კრიტიკულ აზროვნებას.
დაბოლოს:
აკაკი წერეთლის „თორნიკე ერისთავის” სწავლებისას ინოვაციური მეთოდების გამოყენება საშუალებას იძლევა, მე-19 საუკუნეში დაწერილი ისტორიული პოემის შესწავლა გადაიქცეს საინტერესო, შთამაგონებელ და მნიშვნელოვან გამოცდილებად თანამედროვე მოსწავლეებისთვის. რასაკვირველია, ყველა აქტივობის ჩატარება ერთ კლასთან გაგვიჭირდება, თუმცა მასწავლებელს შეუძლია, ისინი ინსპირაციისთვის გამოიყენოს, რაც მოეწონება, მიიღოს ან სურვილისამებრ შეცვალოს. მთავარი ალბათ ისაა, რომ მრავალფეროვანი მიდგომებით შესაძლებელია არა მხოლოდ ლიტერატურული ნაწარმოების შინაარსის გაცნობა, არამედ კრიტიკული აზროვნების, შემოქმედებითობის, ტექნოლოგიური უნარებისა და კულტურული თვითშეგნების განვითარება. მნიშვნელოვანია, მასწავლებელმა შეარჩიოს ისეთი მეთოდები, რომლებიც მორგებულია კონკრეტული მოსწავლეების საჭიროებებსა და ინტერესებზე, და გამოიყენოს მრავალფეროვანი მიდგომები სწავლების პროცესში.
ჩვენს სტატიას არ აქვს ერთადერთობის პრეტენზია. უამრავი სხვადასხვა მეთოდის გამოყენება შეგვიძლია, რათა გაკვეთილები უფრო მიმზიდველი და სახალისო გავხადოთ ჩვენი ბავშვებისთვის. ჩვენ რამდენიმე ვერსია შემოგთავაზეთ, კომენტარებში, შეგიძლიათ, საკუთარო მეთოდები და აქტივობები გაგვიზიაროთ.