„დაუწერე წერილი საკუთარ თავს: რას ელი ახალ სასწავლო წელს? რა მიზნები გაქვს? რას გრძნობ ან ნერვიულობ?“ – რა გრძნობა დაგეუფლებოდათ, თუ ამას მასწავლებელი სასწავლო წლის პირველ დღეს გეტყოდათ, მერხზე ფერად, სუფთა ფურცელს დაგახვედრებდათ და წერისთვის დროს მოგცემდათ. ალბათ დაფიქრდებოდით. „ძვირფასო, მე…“ დაიწყებდი წერას და თქვენს მოლოდინებს, ფიქრებს, ხელის ერთი მოხაზულობით გადაიტანდით. შემდეგ კლასში მასწავლებელი შეაგროვებდა ფიქრებით სავსე ფურცელს და ლამაზ, გამჭვირვალე ქილაში საგულდაგულოდ შეინახავდა. დაგპირდებოდათ, რომ წლის ბოლოს ყველას დაგიბრუნებდათ მას და კიდევ ერთხელ გაგახსენებდათ, დაგანახებდათ განსხვავებას სასწავლო წლის პირველი და ბოლო დღის ფიქრებზე. ეს ერთ-ერთი აქტივობაა, რომელიც მასწავლებელს შეუძლია შესთავაზოს მოსწავლეებს ახალ სასწავლო წელს.
ზაფხულის დასვენება მოსწავლეებსა და მასწავლებლებს თანაბრად სჭირდებათ, რათა ახალი ძალითა და ენერგიით დაიწყონ სკოლა. ზოგჯერ გვეჩვენება, რომ ძალიან მალე გარბის ზაფხულის მხიარული, მსუბუქი და ცხელი დღეები, თუმცა ჯერი აუცილებლად მიდგება იმ დღეზე, როცა მოგვიწევს სამუშაო რეჟიმთან დაბრუნება. მასწავლებლები ყოველთვის ფიქრობენ, რა შესთავაზონ მოსწავლეებს სწავლის პირველ დღეს ისეთი, რომ მათთვის ის მსუბუქად დაიწყოს და განწყობა აუმაღლდეთ. გთავაზობთ რამდენიმე აქტივობას, რომლებიც დაგეხმარებათ ახალი სასწავლო წლის პირველ კვირებში.
აქტივობა – იყავი უნიკალური
საკლასო ოთახში სთხოვეთ მოსწავლეებს – ყველა წრეში დადგეს. წაახალისეთ თითოეული სათითაოდ დაასახელოს ის სფერო, რომელშიც, მათი ფიქრით, უნიკალურები/განსხვავებულები არიან. მაგალითად: „მე მქვია ფოტინე და მყავს ოთხი ძმა“; ან „… და მე ვსაუბრობ სამ ენაზე“. მოსწავლეებს აუხსენით, რომ თუ მათი თანაკლასელი იტყვის ისეთ წინადადებას, რაც მასაც უნიკალურს ხდის, მაშინ უნდა დასხდნენ. მაგალითად: თუ სხვა მოსწავლესაც ასევე ჰყავს ოთხი ძმა ან საუბრობს სამ ენაზე, ისინი უნდა დასხდნენ.
ამ აქტივობის მიზანია, რაც შეიძლება დიდხანს იდგნენ მოსწავლეები ფეხზე და დაასახელონ განსაკუთრებული რამ საკუთარი თავის შესახებ, რასაც არავინ ახასიათებს. ასე უფრო ახლოს გაიცნობენ ერთმანეთს და აღმოაჩენენ საერთო ინტერესებს ან რამე ისეთს, რაც ამ დრომდე უცნობი იყო.
აქტივობა – იპოვე მეგობარი
ამ აქტივობისთვის დაგჭირდებათ წინასწარ რესურსის მომზადება. ამობეჭდეთ მოსწავლეების რაოდენობაზე გათვლილი სამუშაო ფურცლები და დაურიგეთ მოსწავლეებს. მიეცით დაახლოებით ხუთი წუთი ყველას, რათა კალმით ან ფანქრით შემოხაზონ თავიანთი საყვარელი კატეგორიები. შემდეგ, სთხოვეთ მოსწავლეებს, წარადგინონ ნამუშევარი და ამის შემდეგ იპოვონ თანაკლასელები, რომლებმაც იგივე კატეგორიები შემოხაზეს და შესაბამისად, საერთო ინტერესები და გემოვნება აქვთ. ეს მისცემს მათ ბუნებრივ სალაპარაკო თემას; დაეხმარებათ, იპოვონ, რა აქვთ საერთო.
აქტივობა – ნავიგაცია საკლასო ოთახში
მნიშვნელოვანია, მოსწავლეები გათვითცნობიერებულნი იყვნენ სკოლის გარემოში. იცოდნენ, სად რა არის. ამისათვის მასწავლებლები ხშირად აწყობენ მინი-ექსკურსიას სწავლის პირველ დღეს, რათა მოსწავლეებს ინფორმაცია მიაწოდონ მათთვის საჭირო კაბინეტების შესახებ. განსაკუთრებით სახალისო გამოდის ის აქტივობები, სადაც მოსწავლეები ფიზიკურადაც იხარჯებიან. თქვენ შეგიძლიათ სწავლის პირველ დღეებში მათ საკლასო ოთახში დიდი თავგადასავალი შესთავაზოთ. დაავალეთ მოსწავლეებს საკლასო ოთახში „ნადირობა“, დაეხმარეთ მათ, გაიცნონ ერთმანეთი და მათი ახალი სასწავლო სივრცე.
მიაწოდეთ სამუშაო ფურცელი, სადაც ჩამოთვლილი იქნება ის ნივთები, რომლებიც უნდა მოიძიონ/დააკვირდნენ საკლასო ოთახში. ფურცელზე დატოვეთ სივრცე მოსწავლეებისთვის, რომ დაწერონ მოკლე აღწერა, თუ სად იპოვეს თითოეული ნივთი.
მიეცით მოსწავლეებს მარტივი მინიშნებები. თქვენ ასევე შეგიძლიათ თავად შეადგინოთ მოსაძებნი ნივთების სია და გაუკეთოთ ლავირება. ამ აქტივობით მოსწავლეები ადვილად შეისწავლიან საკლასო ოთახში საჭირო ნივთების ადგილს. აქტივობა შეგიძლიათ განახორციელებინოთ როგორც ინდივიდუალურად, წყვილებში, ისე ჯგუფურად. ასევე შეგიძლიათ გაცდეთ საკლასო ოთახს და მოსწავლეები სკოლის ტერიტორიაზე „ანადიროთ“.
რას ამბობენ სახლში ჩემზე..
ჩართეთ მშობლებიც აქტივობაში. სთხოვეთ წინასწარ მოგაწოდონ 2-3 წინადადებით თქვენს მოსწავლეზე ინფორმაცია. რომელიც შეიძლება შეიცავდეს სულ ორ ფრაზას: „ჩემს შვილს უყვარს ძერწვა. არის ძალიან მუსიკალური“, და მსგავსი. მშობლების მიერ მოწერილი ინფორმაცია გადაიტანეთ ფერად ფურცელზე. ჩაყარეთ ლამაზ ყუთში. ამოიღეთ სათითაოდ ფურცელი, წაიკითხეთ და სთხოვეთ მოსწავლეებს, იმ შემთხვევაში, თუ ეს მათ ეხებათ, განიშნონ ხელის აწევით. წაახალისეთ ის მოსწავლეები, რომლებიც წერილში საკუთარ თავს ამოიცნობენ.
სოციალური კონტაქტი
ამ აქტივობისთვის დაგჭირდებათ ოთხი ფორმატი. თითოეულს გაუკეთეთ შემდეგი სათაური:
- „როგორ მინდა, რომ მომექცეს მასწავლებელი?“
- „როგორ მინდა, რომ მოექცნენ მასწავლებლები სხვა მოსწავლეებს?“
- „როგორ მოვექცე მასწავლებელს?“
- „როგორ მოვაგვაროთ კონფლიქტები?”
დაურიგეთ მოსწავლეებს წებოვანი ფერადი ფურცლები და სთხოვეთ, დაწერონ პასუხები თითოეულ კითხვაზე და განათავსონ შესაბამის ფორმატზე. მოსწავლეებთან ერთად წაიკითხეთ პასუხები, განიხილეთ და განათავსეთ თვალსაჩინო ადგილას. აუხსენით თქვენს მოსწავლეებს, რომ ეს არის კლასის სოციალური კონტრაქტი. ეს შესანიშნავი გზაა საზოგადოების შესაქმნელად და საზღვრების დასადგენად. ამით მოსწავლეებისთვის მნიშვნელოვანი გახდება ერთმანეთის გათვალისწინება.
რის სწავლა მინდა
ეს აქტივობა დაგეხმარებათ მთელი სასწავლო წლის განმავლობაში, მოსწავლეებზე მორგებული აქტივობების დაგეგმვაში. ფორმატზე დააწერეთ „რის სწავლა მინდა ნამდვილად“. მოსწავლეებს სთხოვეთ, წებოვან ფურცელზე დაწერონ პასუხები, იქნება ეს კონკრეტულად რომელიმე საგანი, მათი ჰობი, ინტერესები თუ სხვა. არ შეზღუდოთ მოსწავლეები პასუხებში. წაიკითხეთ ხმამაღლა, რათა მათ მოისმინონ ერთმანეთის ინტერესის შესახებ. ჰკითხეთ, ხომ არ გაუჩნდათ იდეა? რამე პროექტი ხომ არ მოაფიქრდათ? შესაძლოა, მოსწავლეებს გაუჩნდეთ იდეები. აუცილებლად ჩაინიშნეთ და სამომავლოდ შეიტანეთ განსახორციელებელ გეგმაში. ეს აქტივობა დაგეხმარებათ სწორად და საინტერესოდ დაგეგმოთ მოსწავლეებზე მორგებული აქტივობები.
ზემოთ ჩამოთვლილი რჩევები დაგვეხმარება, ახალი სასწავლო წელი დაიწყოთ ხალისით და მაღალი მოტივაციით.
დავიმახსოვროთ, რომ თქვენი განწყობა გადამდებია და მოსწავლეები ყოველთვის გრძნობენ მას!