ვაჟას ს ა ნ ა თ ა
რაც შეეხება ქალთა კონკრეტულ სახეებს, რომლებიც ვაჟა-ფშაველას პოემებში გვხვდება, მათი გალერეა მრავალფეროვანია. მასში გვხვდებიან ქალები – დიდი პიროვნებები, საკაცობრიო თვისებებითა და გრძნობით აღსავსენი და ასევე, ყოველდღიურ საზრუნავზე მზრუნველი, სულმოკლე, აწრიალებული, მოფუსფუსე და გამოჩენის მიმდევარი ქალები.
ვაჟასეულ ქალთა პირველ წყებაში საპატიო ადგილი დედებს აქვთ მიჩენილი: სანათას – პოემიდან „ბახტრიონი“ და გიგილას დედას – პოემიდან „გიგლია“.
დავიწყოთ სანათას დახასიათებით. პოემაში სანათას გამოჩენისთანავე იბადება კითხვა: ვინ არის ეს „ბერი დიაცი“, ცრემლი რომ „წინ უდგას გუბედა“, თემის ხელშეუხებელი ტრადიცია რომ ასე თამამად დაურღვევია, ქალისთვის დაუშვებელი მოვალეობა უკისრია: „მარტოს დაუკლავ საკლავი, თვითონვე უტყავებია“[1] და ხევისბერის მაგივრად მიცვალებულთ ამწყალობებს. შინაგანად ძლიერი ადამიანის გარდა, ამას ვერავინ ჩაიდენდა, თუნდაც ისეთ გამოუვალ მდგომარეობაში, როგორიც სანათას შემთხვევაშია: მამაკაცი რომ აღარაა დარჩენილი თემში მტერთან ბრძოლის შემდეგ („უკაცურთ კაცობა გვმართებს, მანამ სული გვჩრავ პირშია, ხატიც შეგვინდობს ცოდვასა…“[2]). ცხადია, სანათა, ჯოხს რომ ეყრდნობა „ხანხალით, ძალისძალითა“, სულიერად ჯერ კიდევ გაუტეხელია. ნაწარმოების კითხვისას თანდათან გვიმტკიცდება ეს აზრი: თურმე ეს ის ქალია, რომელსაც მტერთან ბრძოლაში დაეღუპა ქმარი; ის დედაა, შვიდი შვილი რომ დაზარდა, „შვიდივ ლომისა დარია“ და შვიდივე რომ დაიტირა ერთ დღეს („ორ კვირას საფლავებ ვთხარე იმათ თავშესაფარია“[3]); ის ხოშარელი დიაცია, რომელმაც საკუთარი თვალით ნახა თავისი სოფლის დაქცევა. ასეთი მძიმე, ტრაგიკული მდგომარეობიდან ადამიანის სულით დაცემამდე ერთი ნაბიჯიღაა, დარდი ახრჩობს სანათას, გულს იმჯიღავს, მწარედ მოთქვამს თვის სატკივარზე:
„დავკარგე ყველა თვისტომი,
ვინაც კი მყვანდა თავისა
………………………………………………..
რად გვინდა დედებს შვილები,
რაზე ვსწვალობდით, ნეტავი?
…………………………………………………
დღე მთელი, ხვალე მკვდარია,
მოვა წაიღებ უეცრად
სისხლისა ნიაღვარია
პირსისხლიანის მსინჯველი
შვილის, დუშმანიმც არია!“[4]
პირადი სატკივრის გარდა, სხვაც აწუხებს მოხუც სანათას, თავის დაღუპულ ქმარ-შვილთან ერთად ხოშარელთა ბედისწერასაც გლოვობს:
„როდემდის უნდა ვიბანოთ
სისხლით პირი და ხელები,
შვილთა მაგივრად დედებსა
ძუძუს გვიწოვდნენ გველები?
…………………………………………………….
ვაჰმე, გაგვიწყდა, აღარ გვყავს
ამ ფშავისხევის მცველები!“[5]
ეს უკვე აღარ არის ვიწრო, პიროვნული ტკივილი. ქვეყნის, ხალხის სატკივარზე მოთქმა და ვაებაა. თითქოს გულგატეხილია სანათა, თითქოს ყველასი და ყველაფრის რწმენაც დაკარგული აქვს, მაგრამ გამოჩნდება კვირია და მოაქვს ამბავი: თურმე ურჯულო თათრებზე საბრძოლველად ემზადებიან ქართველები („მთელი კახეთი ქცეულა ჩიქილამოხდილ ქალადა“[6]) და სანათა, ბედდამწვარი და მგლოვიარე, გასაოცარ ფერისცვალებას განიცდის: უკვე აღარ დასტირის მტერთან ბრძოლაში დახოცილ ქმარ-შვილს, რადგან მათ, როგორც ქვეყნისთვის თავგანწირულებს, სატირალი არაფერი სჭირთ („თუ ამამყრიდით მტრის ჯავრსა შვილთ არც კი მოვიგონებდი“[7]). ისევ მხნე და ძლიერია, რწმენაგაუტეხელი და იმედით სავსე:
„შენ გაუმარჯვე ჩვენს ჯარსა,
დავლათო ახმეტისაო“.
…………………………………………
„გვიშველე, ლაშარის ჯვარო,
დაგვჭირდა შენი თავია“.
………………………………………………………………….
„გვიჭირს და გამოგვაყენე
შეუმუსრავი ძალია!“[8]
ეს კი უკვე „ქართვლის დედის“ დალოცვაა და მოწოდება.
ასეთი ძლიერი და საინტერესო ხასიათი შექმნა ვაჟამ სანათას სახეში.
მაია იანტბელიძე
წყარო: მაია იანტბელიძის დისერტაცია
[1] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, 1977წ, გვ.335
[2] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, 1977წ, გვ.341
[3] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, IX, 1977წ, გვ.340
[4] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, IX1977წ, გვ.340
[5] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, IX, 1977წ, გვ.337
[6] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, IX, 1977წ, გვ.343
[7] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, IX, 1977წ. გვ.352
[8] ქართული პოეზია, ვაჟა-ფშაველა, IX, 1977წ, გვ.347-348