დისტანციური სწავლება სწავლების ერთ-ერთი მეთოდია, რომელიც ისეთ შემთხვევაში გამოიყენება, როდესაც მასწავლებელი და მოსწავლე ერთ აუდიტორიაში არ იმყოფებიან. მსოფლიოში შექმნილი პანდემიური სიტუაციიდან გამომდინარე, ჩვენთვის მოსწავლეებთან კონტაქტის დამყარების საშუალებად სწორედ დისტანციური სწავლება იქცა.
ჩემთვისაც, როგორც ყველა მასწავლებლისთვის, სიახლეები საინტერესოა, თუმცა ბიოლოგიის სწავლებისას არ უნდა გამოგვრჩეს კვლევითი კომპონენტის აუცილებლობა, რომელსაც აუდიტორიაში ლაბორატორიული აღჭურვილობის მეშვეობით ძალიან კარგად ვახერხებთ.
როგორ მოვიქცეთ ახლა? რა თქმა უნდა, ამ ტიპის სწავლებისას კიდევ უფრო მნიშვნელოვანია, მოსწავლეებს შევთავაზოთ სახალისო აქტივობები და სხვადასხვა სასწავლო რესურსებით და მრავალფეროვანი მეთოდების საშუალებებით შევძლოთ მათი შინაგანი მოტივაციის ამაღლება.
მინდა გაგიზიაროთ რამდენიმე აქტივობა, რომელმაც ჩემი მოსწავლეების ინტერესი და ჩართულობა გამოიწვია.
- აქტივობა „ვსწავლობთ ვიდეოანიმაციით“
შესასწავლი საკითხი – იმუნიტეტი
მოსწავლეებში ყველაზე აქტუალური ახლა სწორედ იმუნიტეტის თემაა, მათ ძალიან ბევრი კითხვა უჩნდებათ:
- რა არის იმუნიტეტი?
- რატომ გვემართება თვალით უხილავი დაავადებები?
- როგორ დავიცვათ თავი?
- იმუნიტეტის გაძლიერება მითია თუ რეალობა?
ამ კითხვებზე პასუხების გაცემა მათთვის ძალიან მნიშვნელოვანია, რადგან მუდმივად ესმით ამ თემასთან დაკავშირებული საუბრები ტელევიზიით და განსაკუთრებული ემოციური დამოკიდებულებით გამოირჩევიან. სწორედ ამ დაძაბულობის მოხსნისა და ინფორმაციის სახალისოდ მიღების მიზნით, შევთავაზე მათ, ენახათ ქვემოთ მოცემული ბმული
რადგან ვიდეოანიმაციაში ნაჩვენებია სისხლის უჯრედები, მათი მოვალეობები იმუნური პასუხის განხორციელებისას და ერთმანეთთან ურთიერთობის ფორმები, მოსწავლეებს ვთხოვე, ვიდეოს შემდეგ მცირე დისკუსია გაგვემართა. ასევე შეიძლება კოგნიტურ სქემაზე მუშაობაც:
აღწერეთ ვიდეომასლა | რა იცოდით ამ თემაზე ვიდეოს ნახვამდე? | რა კითხვებზე მიიღეთ პასუხი ვიდეოს ნახვით? |
|
- აქტივობა „ ვსწავლობთ ვიდეოთამაშით“
საკმაოდ სახალისო აღმოჩნდა ვიდეოთამაში, სადაც მოსწავლეებმა სხვადასხვა ინფექციების შესახებ ინფორმაცია უნდა განალაგონ ქრონოლოგიური თანმიმდევრობით. რა თქმა უნდა, თითოეულ მათგანზე ინფორმაცია თამაშის გახსნისას არ ჰქონდათ, მაგრამ ამ სახალისო აქტივობის შემდეგ დაავადებების შესახებ დამოუკიდებლად რეფერატების მომზადება გადაწყვიტეს.
შენიშვნა: ამ აქტივობებმა მოსწავლეების უმრავლესობა დააინტერესა და მომავალი გაკვეთილისთვის ერთობლივი ვიდეოჩანაწერის შექმნის იდეა გაუჩნდათ, სადაც თანატოლებს მოუყვებიან იმუნიტეტის შესახებ არსებულ მითებსა და რეალობაზე.
ასევე, მინდა შემოგთავაზოთ სახლის პირობებში მარტივად განხორციელებადი ცდების დაგეგმვა, რომელთა გამოყენებით მოსწავლეების შინ სწავლის პროცესი გაცილებით სახალისო გახდება.
- აქტივობა „საშინაო ექსპერიმენტი“
თემა – ოსმოსის პროცესის შესწავლა მოხარშული და უმი კარტოფილის მაგალითზე.
ცდისთვის საჭირო მასალები: 1 მოხარშული და 1 უმი კარტოფილი, 2. საოჯახო დანა, 3. ორი ღრმა თეფში.
ცდის მსვლელობა:
- აიღეთ ორი კარტოფილი: ერთი მოხარშული და ერთი უმი. გათალეთ ორივე და გაჭერით შუაზე.
აიღეთ ორი ერთნაირი ზომის ღრმა თეფში და ნახევრამდე წყალით შეავსეთ.
3. აიღეთ მოხარშული და უმი კარტოფილის გაჭრილი ნახევრები,გაუკეთეთ ღრმული, მომრგვალებული ნაწილები ჩათალეთ თხლად , რათა შესაძლებელი გახდეს თეფშზე კარტოფილის ნაჭრების უძრავად მოთავსება.
4. მომზადებული კარტოფილები მოათავსეთ ღრმა თეფშებში.
5. კარტოფილის ღრმულები ამოავსეთ მარილით და დაიწყეთ დაკვირვება.
6. 2სთ–ის შემდეგ საბოლოოდ დააკვირდით პროცესს და გამოიტანეთ დასკვნა.
ამ ექსპერიმენტის ვიდეოინსტრუქციას იხილავთ ბმულზე
ცდის გამაანალიზებელი კითხვები:
- ახსენით მომხდარი ცვლილებები?
მოსწავლის სავარაუდო პასუხი – უმი კარტოფილის ღრმული ამოივსო წყლით, რადგან, კონცენტრაციების სხვაობის შედეგად, წყალი ოსმოსის გზით შევიდა და მოხვდა ღრმულში. მოხარშული კარტოფილის ნაჭერში ცვლილება არ მომხდარა, რადგან აქ არ არის ცოცხალი უჯრედები და შესაბამისად, ოსმოსი არ განხორციელდა
- დაკვირვების შედეგების მიხედვით გმოიტანეთ დასკვნა
მოსწავლის სავარაუდო პასუხი – წყალი შევიდა კარტოფილის ცოცხალ უჯრედებში კონცენტრაციული გრადიენტის მიმართულებით – ოსმოსის გზით. მოხარშულ კარტოფილში ცვლილება არ მომხდარა, რადგან არაცოცხალი უჯრედების პლაზმურ მემბრანაში ოსმოსი ვერ განხორციელდება.
შენიშვნა: შემდეგ ონლაინგაკვეთილზე მოსწავლეებს შეუძლიათ მოამზადონ პრეზენტაცია ჩატარებულ ცდებზე და იმსჯელონ მიღებულ შედეგებზე.
- აქტივობა „დაკვირვება ხორბლის აღმოცენებაზე“
წუთნახევრიან ვიდეოში ნაჩვენებია ხორბლის მარცვლის აღმონაცენის ზრდა-განვითარება, ჩანს ხორბლის მარცვლის გაღვივება. გაღვივებული თესლიდან ფესვის განვითარება, შემდეგ ღეროს განვითარება და მიწისზედა სივრცეში ამოსვლის შემდეგ ხორბლის ფოთლების ფორმირება და გამწვანება
მასწავლებელი ფილმის დასრულების შემდეგ მოსწავლეებს მიმართავს სამი შეკითხვით და მოსწავლეებს სთხოვს, პასუხები შეიტანონ წინასწარ დახაზულ სქემაში
გაღვივებული თესლი როგორია?
|
ხორბლის გაღვივებისას ფესვი უფრო ადრე
ვითარდება თუ ღერო?
|
როგორ იცვლება ღერო მიწის ზემოთ ამოსვლის შემდეგ? |
|
დისტანციური სწავლება ყველა მასწავლებლისა და მათი მსმენელისათვის გამოწვევა და სიახლეა და ეს სიახლე საინტერესო რომ გავხადოთ ჩვენი მოსწავლეებისთვის, განსხვავებული მიდგომების მოფიქრება გვიწევს.