მასწავლებელი სადახლოდან

სადახლოს მიმართულებით მიკროავტობუსი ყველაზე ადრე, სამგორის სადგურიდან დილის  რვა საათზე გადის. თუ ახალი მგზავრი ხარ, ჯობია წინა საღამოს დაურეკო მძღოლს და შეუთანხმდე რომ ადგილი შეგინახოს. შაკო – სამარშრუტოს მძღოლი  მიჩვეულია, რომ ადგილი შეუნახოს მგზავრებს, ოღონდ ერთი პირობით – არ უნდა დაიგვიანონ.

 მძღოლის გვერდით , წინა ადგილები თბილისიდან – მარნეულისკენ მიმავალ მასწავლებლებს უკავიათ. ისინი გზადაგზა, მარნეულის სხვადასხვა სოფლებში ნაწილდებიან. თითქმის, ყველა ქართულის მასწავლებელია და უკვე რამდენიმე წელია ეს მათი ყოველდღიური მარშრუტია.  ნათია ტრაპაიძე სადახლოსკენ მიმავალ მიკროავტობუსს  მარნეულში ხვდება, შაკოს მისთვის ადგილი აქვს გადანახული.

ნათია სადახლოს ნომერ პირველ  საჯარო სკოლაში ქართულ ენას და ლიტერატურას ასწავლის მოსწავლეებს და მასწავლებლებსაც.  ეს მისთვის უკვე მეოთხე სკოლაა, სადაც ეთნიკურ უმცირესობებს სახელმწიფო ენას შესწავლაში ეხმარება. თავიდან იყო კახეთი, გარდაბანი, ბოლნისი   და ახლა უკვე მესამე წელი დაიწყო, რაც სადახლოს სკოლაში   განათლების და მეცნიერების სამინისტროს ერთ-ერთი პროგრამის „არაქართულენოვან სკოლების მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ფარგლებში“  ქართულ ენას  წარმატებით შეასწავლის  აზერბაიჯანელ მასწავლებლებს და მოსწავლეებს .

16651294_1445603635452196_881063452_o

16651200_1445603762118850_1144945046_o

,,2009 წლის მაისში მეგობარმა მითხრა, რომ მაღალმთიან და საზღვრისპირა სოფლებში მასწავლებლებს აგზავნიდა “მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი ” და ვაკანსიები იყო გამოქვეყნებული. კონკურსი წარმატებით გავიარე და პროექტის „ასწავლე საქართველოსათვის“ მონაწილე გავხდი. ახმეტის რაიონის სოფელ კასრისწყალის საჯარო სკოლაში დავიწყე მუშაობა. სწორედ აქედან დაიწყო ჩემი მასწავლებლობა. კასრისწყალში სკოლა ქართულენოვანი იყო, მაგრამ ეთნიკურ ქართველებთან ერთად  ეთნიკური აზერბაიჯანელები და ეთნიკური სომხები სწავლობდნენ. ამ სოფელში ორი წელი ვიცხოვრე და ძალიან მნიშვნელოვანი პედაგოგიური თუ ცხოვრებისეული გამოცდილება შევიძინე. სკოლებში წასვლამდე ტრენინგები გავიარეთ გაკვეთილის დაგეგმვაში, კლასის მართვასა და ფსიქოლოგიაში, მაგრამ დასაწყისში მაინც ძალიან გამიჭირდა. ხშირად ვურეკავდი ჩემს ქართულის მასწავლებელს და რჩევას ვთხოვდი. იქ ვნახე ადამიანები, რომლებმაც არ იცოდნენ ქართული ენა , მაგრამ ძალიან უნდოდათ შვილებს განათლება მიეღოთ და სახელმწიფო ენა სცოდნოდათ. ეს იყო ჩემი შეხება ეთნიკურ უმცირესობებებთან მასწავლებლის ამპლუაში’’- იხსენებს ნათია.

16586525_1445603498785543_1936349088_o

სადახლო, მოსახლეობით  საქართველოში ერთ-ერთი დიდი და საზღვრისპირა სოფელია. სოფელში   ორი სკოლაა, სადაც   სულ 1500 მოსწავლეა რეგისტრირებული. სკოლაში, სადაც ნათია ასწავლის,  700-მდე მოსწავლე სწავლობს და 72 მასწავლებელია. საგაკვეთილო პროცესი რვა საათზე იწყება. ნათია ქართული ენის კაბინეტში შედის, ღუმელში ცეცხლს უკეთებს და გაკვეთილისთვის იწყებს მზადებას. საკუთარ პროექტორს  ზურგჩანთიდან იღებს და მოსწავლეებთან შესახვედრად ემზადება.  კედლებზე ქართველი მწერლების პორტრეტებია, რომლებიც  მათი ბიოგრაფიებით და ნაწარმოებებით არის  გაფორმებული. ნათიას პირველი გაკვეთილი მეხუთე კლასთან აქვს. ამბობს, რომ ძალიან მონდომებულები არიან და კარგი შედეგებიც აქვთ.

16593846_1445603442118882_371961817_o

სკოლის მასწავლებელთა უმრავლესობამ ქართული არ იცის და B1 დონეს ახლა 6 მასწავლებელს ასწავლის. B1  დონის ცოდნის დროს, მასწავლებელს უკვე შეუძლია პროფესიული განვითარების ტრენინგს დაესწროს, მოისმინოს და გაიგოს ინფორმაცია და გამოიყენოს მიღებული ცოდნა მოსწავლეებთან.  ქართულის კაბინეტს  რუსალა სტუმრობს. ნათია მასაც ქართულ ენის შესწავლაში ეხმარება. რუსალამ თბილისში ილიას უნივერსიტეტი დაამთავრა და ახლა თავისი სოფლის სკოლაში  ინგლისურ ენას  ასწავლის. ამასობაში, ქართულის კაბინეტს აიაზ მასწავლებელი სტუმრობს და ნათიას ტელეგადაცემა „ეტალონის“ ტესტებში გასარკვევად  დახმარებას სთხოვს. ნათია ამბობს, რომ ყველა ძალიან მონდომებულია, ოლიმპიადებზე სიხარულით რეგისტრირდებიან, რადგან  მოსწავლეებსაც   და  მასწავლებლებსაც გააზრებული აქვთ , რომ მარტო  წარმატების მიღწევა კი არა, ცხოვრებაც ძნელია ქვეყანაში, რომლის მოქალაქე ხარ, მაგრამ ენა არ იცი. ამიტომ, არ უკვირს რომ ყოველ წელს უფრო და უფრო იზრდება იზრდება ინტერესი ქართული ენის მიმართ.

16558938_1445603855452174_243017267_n

და მარტო გაკვეთილებიც არ არის! არის კიდევ, ერთი პროგრამა „ქართული ენა მომავალი წარმატებისთვის“, რომლის ფარგლებში  ეწყობა საზაფხულო ბანაკები. ნათია სადახლოელ მოსწავლეებთან ერთად უკვე ორ ბანაკში იყო, ბაკურიანში და კეჩხობში, სადაც მოსწავლეები კარგ დროს ატარებენ  და საშუალება აქვთ თავიანთ თანატოლებთან ურთიერთობისას მიღებული ცოდნა დიალოგის დროსაც გამოიყენონ და ენის ცოდნა გაიღრმავონ. ეს  მოსწავლეები  მხოლოდ ბიჭები არიან, რადგან გოგონებს  საზაფხულო  ბანაკში არ უშვებენ და ნათია ამბობს, რომ ისინი ამ ფაქტს  ისედაც შეგუებულები არიან.  გოგონებს, რომლებმაც ძალიან კარგად იცოდნენ ქართული და ძალიან აქტიურები იყვნენ  კლასში, მიუხედავად ამ უპირატესობისა,  არცერთ მათგანს  არ გამოუთქვამს ბანაკში  წასვლის სურვილი.  ნათია ამბობს, რომ გოგონები შეგუებეულები არიან, რომ  მაინც არაფერი გამოვა და სურვილსაც არ გამოთქვამენ. თუმცა, დირექტორს ჰქონდა სურვილი შეხვედროდა მათ მშობლებს და ამ საკითხზე ელაპარაკათ.

ნათია კვირაში რვა საათს მასწავლებლებს ასწავლის ქართულს, დანარჩენი დრო მოსწავლეებისაა. საახალწლო არდადეგებზე ორჯერ იყო სადახლოში მარნეულიდან ასული, რომ რაღაც საკითხებში დახმარებოდა სადახლოელ  მასწავლებლებს. ნათია დილის ცხრის ნახევრიდან  ათამდე მასწავლებლებს ამეცადინებს, შემდეგ უკვე გაკვეთილები ეწყება. თერთმეტის ოც წუთზე ქართული ენის და ლიტერატურის კაბინეტში მეხუთე კლასი შემოდის. ნათია პროექტორს რთავს და ქართული ენის გაკვეთილიც იწყება.

16523723_1445603538785539_1362175080_o

„რაქსანა, რამიზი,უმიდი? უმიდი ბორჯომშია. ფიდანი, თაბანი, ელვინი, მურადი,ფარდი, სევგი, გუმბათი, რამალი, მემათი, აგშინი, ხარმინი, ისმაილ, საფია, მაგამედი, ჯამალი, აინური, ორუჯი, შახინი, მეთუნი, ფარიდი, საფურა, ჯაპანდარი, მალიკი. მალიკი ავადაა “ – ნათია კლასის სიას ენერგიული ხმით და შემართებით კითხულობს და გაკვეთილიც იწყება.

გაკვეთილის თემა – წყლის ცხოველებია. გაკვეთილს სკოლის დირექტორი საიათ ხალილოვიც ესწრება და ყურადღებით უსმენს  ნათია მასწავლებელს, რომელიც მოსწავლეებს  ახალ სიტყვებს უხსნის. გაკვეთილის პროცესში თითქმის ყველა მოსწავლე ჩართულია. ცდილობენ რაც შეიძლება მეტი სიტყვა გაიხსენონ და გამოიყენონ წყლის ცხოველებთან დაკავშირებით.  შემდეგ, ახალ  თემაზე გადადიან და  მეხუთეკლასელები  ცდილობენ სოფლისა და ქალაქის განმასხვავებელ ნიშნებზე ისაუბრონ .  მომდევნო გაკვეთილი მეთორმეტე კლასელებთანაა. უფროსკლასელები  ბავშვის უფლებებზე საუბრობენ  და  აქტიურად განიხილავენ, რა შეიძლება იყოს ბავშვის უფლება, როგორ გარემოში უნდა ცხოვრობდნენ ბავშვები და ვინ უნდა დაიცვას მათი უფლებები. გაკვეთილის პროცესში ყველა ჩართულია და ყველა ცდილობს თავისი აზრი გამოხატოს.

16522727_1445603732118853_173645057_n

ბოლო შეკითხვაზე, როგორი გამოცდილებაა მასწავლებლისთვის  უცხოენოვან გარემოში მუშაობა,  ნათია მპასუხობს:   ,,აზერბაიჯანულენოვან სკოლაში მუშაობა ძნელიცაა და სასიამოვნოც. მაგრამ, როცა შენი მოსწავლე მაღალ ქულას იღებს საატესტატო გამოცდაზე ქართულ ენაში, ხვდები,რომ შენ კიდევ ერთ გამარჯვებას მიაღწიე,ხოლო შენმა მოსწავლემ კი კიდევ ერთი დიდი ნაბიჯი გადადგა ცხოვრების გზაზე“.

კომენტარები

comments