სამშაბათი, სექტემბერი 23, 2025
23 სექტემბერი, სამშაბათი, 2025

დისლექსიის მქონე ბავშვთან მუშაობის სესიები  და საგაკვეთილო მოდელები

ქვემოთ წარმოდგენილია დისლექსიის მქონე ბავშვისთვის ხელინისაგან ნაკარნახევი, თუმცა გადამუშავებული სესიების სერია, ზოგადი გეგმა და მოდელები, რომელთა მორგება  შესაძლებელია კონკრეტულ საჭიროებაზე.

სერია 1 — ფონოლოგიური ცნობიერება

მიზანი: ბგერების ამოცნობა, გარჩევა და თამაში.
აქტივობები:

  • ბგერის „დაჭერა“: ენისა და მეტყველების სპეციალისტი ამბობს სიტყვებს და ბავშვმა უნდა დაიჭიროს კონკრეტული ბგერით დაწყებული/დამთავრებული სიტყვა.
  • რიმების თამაში: „კატა–მატა–ბატა“ და სხვ.
  • სიტყვების მარცვლებად დაყოფა ტაშით.

სერია 2 — ბგერა-გრაფემის შეერთება

მიზანი: ასოსა და ბგერის დამაკავშირებელი უნარის განვითარება
აქტივობები:

  • ასოების „ბილიკი“: ბავშვი ფურცელზე ან იატაკზე გადის ასოებით ბილიკს და ხმამაღლა ამბობს ბგერებს.
  • „დამალული ასო“: სიტყვას აკლია ერთი ასო, ბავშვმა უნდა იპოვოს და შეავსოს სიტყვა.
  • ხმოვანი და თანხმოვანი ასოების ფერებით განასხვავება.

სერია 3 — სიტყვების წაკითხვა

მიზანი: სიტყვების ნელა, მაგრამ სწორად ამოცნობა.
აქტივობები:

  • სურათი + სიტყვა ბარათებზე: ბავშვი ადარებს ნახატს შესაბამის სიტყვას.
  • „მოდელირება“: სპეციალისტი კითხულობს სიტყვას, აჩერებს, ბავშვი აგრძელებს.
  • თამაში — „გახდი დეტექტივი“: სიტყვებში პოულობს კონკრეტულ ასოს/ბგერას.

სერია 4 — წერის უნარი

მიზანი: ასოების სწორად დაწერა და სიტყვების სტრუქტურის გამყარება.
აქტივობები:

  • ასოების „ხატვა“ ქვიშაში, ფერად ქვიშხატზე, პლასტილინით.
  • სიტყვების ჩამოყალიბება ასოების ბარათებით.
  • მოკლე დიქტანტები (ძალიან მარტივი სიტყვებით).

სერია 5 — წაკითხულის გაგება

მიზანი: ტექსტის ძირითადი აზრის ამოცნობა.
აქტივობები:

  • ძალიან მოკლე ისტორიების წაკითხვა და დასმულ კითხვებზე პასუხი.
  • ნახატებით სიუჟეტის გადმოცემა.
  • „საკვანძო სიტყვების მონადირება“: ბავშვი ტექსტში პოულობს  ერთ ან ორ მთავარ სიტყვას.

სერია 6 — მოტივაცია და თვითშეფასება

მიზანი: ბავშვს განუვითარდეს თავდაჯერებულობა.
აქტივობები:

  • პროგრესის დღიური: ყოველ სესიაზე ბავშვი თვითონ აღნიშნავს, რა გამოუვიდა.
  • „ვარსკვლავის ბარათები“  წარმატებული დავალებებისათვის.
  • საკუთარი პატარა წიგნაკის შექმნა.

ასეთი სერიებით ბავშვისთვის კითხვისა და წერის სირთულეები აღარ აღიქმება დამთრგუნველად, არამედ  ესახება დასაძლევ გამოწვევად.

გაკვეთილის მოდელი დისლექსიის მქონე ბავშვებისთვი

თემა: პატარა ტექსტის წაკითხვა და ძირითადი აზრის ამოცნობა
ასაკი: 7–8 წელი
ხანგრძლივობა: 30–35 წუთი

  1. შესავალი (5 წუთი)
  • მასწავლებელი აჩვენებს სურათს (მაგ., კატა ბაღში თამაშობს).
  • ბავშვები ასახელებენ, რას ხედავენ.
  • ენის სპეციალისტის როლი: ეხმარება სიტყვების სწორ გამოთქმაში, ასოების გამოყოფაში.

 

  1. წინასაკითხავი აქტივობა (5 წუთი)
  • მასწავლებელი კითხვას სვამს: „როგორ ფიქრობთ, რას გააკეთებს კატა?“
  • ბავშვები გამოიცნობენ.
  •  ენის სპეციალისტის როლი: ბავშვს ეხმარება წინადადების სწორად ჩამოყალიბებაში.
  1. ტექსტის წაკითხვა (10 წუთი)
  • მასწავლებელი კითხულობს ძალიან მოკლე ტექსტს (3-4 წინადადებას).
  • ბავშვები ასრულებენ „ექო-კითხვას“ — იმეორებენ მასწავლებლის შემდეგ.
  •  ენის სპეციალისტის როლი: ყურადღება გამახვილებულია ასო-ბგერის შესაბამისობაზე.
  1. გაგების შემოწმება (10 წუთი)
  • კითხვები ტექსტის შესახებ:
    • ვინ გავიცანით მოთხრობაში?
    • რას აკეთებდა კატა?
    • სად თამაშობდა კატა?
  • ენის სპეციალისტის როლი: ბავშვი პასუხობს მოკლე, მარტივ წინადადებებით; საჭიროების შემთხვევაში, იყენებს ნახატს.
  1. შემოქმედებითი დავალება (5 წუთი)
  • ბავშვები ხატავენ ერთ ეპიზოდს და შემდეგ ხმამაღლა ამბობენ: „ეს არის კატა, რომელიც ___“.
  •  ენის სპეციალისტის როლი: ეხმარება სიტყვათა სწორი შერწყმით წინადადებების აგებაში.

ასე დაგეგმილი  გაკვეთილი ეხმარება დისლექსიის მქონე ბავშვს:

  • ტექსტის გაგებაში,
  • სწორი სიტყვებით აზრის გამოხატვაში,
  • და თანდათან აკავშირებს  ენის სპეციალისტის მიერ ნასწავლ სტრატეგიებს საკლასო აქტივობებთან.

 

ბუნებისმეტყველების გაკვეთილის მოდელ

თემა: ცხოველები და მათი საცხოვრებელი
ასაკი: 7-8 წელი
ხანგრძლივობა: 30–35 წუთი

  1. შესავალი (5 წთ)
  • მასწავლებელი აჩვენებს სურათებს: თევზი, ფრინველი, დათვი.
  • ბავშვები ასახელებენ, რასაც ხედავენ.
  • ენის სპეციალისტის როლი: სიტყვების სწორად გამოთქმა, მარცვლებად დაყოფა.
  1. კლასიფიკაცია (10 წთ)
  • მასწავლებელი სვამს კითხვებს:
    • სად ცხოვრობს თევზი? (წყალში)
    • სად ცხოვრობს ფრინველი? (ჰაერში/ბუდეში)
  • ბავშვები შესაბამის სურათს აკრავენ დაფაზე.
  • ენის სპეციალისტის როლი: წინადადებების გამართულად აგება: „თევზი ცხოვრობს წყალში“.
  1. წაკითხვა და გაგება (10 წთ)
  • მოკლე ტექსტი: „დათვი ცხოვრობს ტყეში. მას უყვარს თაფლი. ზამთარში  მას სძინავს“.
  • კითხვები ტექსტზე: ვინ? სად? რას აკეთებს?
  • ენის სპეციალისტის როლი: საკვანძო სიტყვის პოვნა („დათვი“).
  1. შემოქმედებითი დავალება (5 წთ)
  • ბავშვი ხატავს თავის საყვარელ ცხოველს და ამბობს ერთ წინადადებას: „ეს არის ___, ის ცხოვრობს __“.

აქვეა ცხრილიც, რომელიც გაკვეთილის დაგეგმვისას დაგეხმარებათ: ბუნებისმეტყველება – ცხოველები და მათი საცხოვრებელი

 

 

ეტაპი დრო მასწავლებლის მოქმედება ბავშვის აქტივობა ენის სპეციალისტის როლი
შესავალი 5 წთ ცხოველების სურათების ჩვენება ცხოველების დასახელება სიტყვების სწორად წარმოთქმა, მარცვლებად დაყოფა
კლასიფიკაცია 10 წთ კითხვა: „სად ცხოვრობს?“ სურათების შეხამება საცხოვრებელთან წინადადების აგება: „___ ცხოვრობს ___“
წაკითხვა/გაგება 10 წთ მოკლე ტექსტის კითხვა („დათვი ცხოვრობს ტყეში…“) კითხვებზე პასუხი: ვინ? სად? რას აკეთებს? საკვანძო სიტყვის ამოცნობა („დათვი“)
შემოქმედებითი 5 წთ დავალება: დახატოს საყვარელი ცხოველი წინადადება: „ეს არის ___, ის ცხოვრობს ___“ სწორად ჩამოყალიბებული წინადადების მხარდაჭერა

ცხრილი 1.

მათემატიკის გაკვეთილის მოდელი

თემა: მარტივი მათემატიკური ამოცანები
ასაკი: 7-8 წელი
ხანგრძლივობა: 30-35 წუთი

  1. შესავალი (5 წთ)
  • მასწავლებელი აჩვენებს საგნებს (მაგ., 3 ვაშლი).
  • ბავშვი ითვლის ხმამაღლა.
  • ენის სპეციალისტის როლი: ციფრის შესაბამისი სიტყვის სწორად წარმოთქმა („სამი“).
  1. სურათოვანი ამოცანა (10 წთ)
  • დაფაზე: „გიორგის ჰქონდა 2 ბურთი, მამამ კიდევ 1 მისცა. რამდენი ბურთი აქვს გიორგის?“
  • ბავშვი სურათებით აწყობს პასუხს (2 ბურთი + 1 ბურთი = 3 ბურთი).
  • ენის სპეციალისტის როლი: პასუხის სრული ფორმით თქმა: „გიორგის აქვს სამი ბურთი“.
  1. წაკითხული ამოცანა (10 წთ)
  • მასწავლებელი მოკლედ კითხულობს: „ნინოს აქვს 5 ვაშლი. მან 2 შეჭამა. რამდენი დარჩა?“
  • ბავშვი სურათზე ხატავს და შემდეგ წყვეტს.
  •  ენის სპეციალისტის როლი: მნიშვნელოვანი სიტყვების ამოცნობა („ჰქონდა“, „შეჭამა“, „დარჩა“).
  1. თამაში (5 წთ)
  • „ციფრების ბილიკი“: ბავშვი გადადის იატაკზე დადებულ ციფრებზე და ხმამაღლა ამბობს.
  • ენის სპეციალისტის როლი: ყურადღება გამახვილებულია ბგერა-გრაფემის შესატყვისობაზე.

ორივე საგანში მთავარი არის, რომ ინფორმაცია ვიზუალური, მარტივი და სტრუქტურირებული იყოს, ხოლო ბავშვი ყოველთვის ამოწმებდეს საკუთარ პასუხს სიტყვიერადაც — ეს აკავშირებს აკადემიურ და მეტყველებით უნარებს.

ეტაპი დრო მასწავლებლის მოქმედება ბავშვის აქტივობა ენის სპეციალისტის როლი
შესავალი 5 წთ საგნების ჩვენება (მაგ., 3 ვაშლი) ხმამაღლა ითვლის ციფრის სიტყვასთან დაკავშირება („სამი“)
სურათოვანი ამოცანა 10 წთ კითხვა: „გიორგის ჰქონდა 2 ბურთი, მამამ კიდევ 1 მისცა…“ სურათებით აწყობს შედეგს პასუხის სრულყოფილად თქმა: „გიორგის აქვს სამი ბურთი“.
წაკითხული ამოცანა 10 წთ მოკლე ამოცანის წაკითხვა ხატავს და წყვეტს საკვანძო სიტყვების გამოკვეთა („ჰქონდა“, „დარჩა“)
თამაში 5 წთ „ციფრების ბილიკი“ იატაკზე გადადის ციფრებზე და ამბობს ბგერა-გრაფემის სათანადოდ  გამყარება
 

ცხრილი 2.

შესაძლებელია ამ ცხრილების გამოყენება  როგორც გაკვეთილის გეგმის შაბლონად, ასე — მათი გადაკეთება  გადააკეთო საჭიროებების მიხედვით.

 

აქვეა პოსტერები დისლექსიის მქონე ბავშვებისთვის:

მიზანი: კითხვისა და წერის მხარდაჭერა, სტრესის შემცირება.

✔ ერთად იკითხეთ მოკლე ტექსტები და შემდეგ ბავშვმა მხოლოდ ერთი-ორი სიტყვა გაიმეოროს.
✔ გამოიყენეთ სურათები და ბარათები – სურათზე დაადეთ ასო-ბგერა (მაგ., „კ – კატა“).
✔ წერაში გამოიყენეთ ფერადი კალმები/მარკერები, რათა გაამარტივოთ ვიზუალური დაყოფა.
წიგნის კითხვისას არ შეაჩერო ბავშვი შეცდომაზე – თავიდანვე  მნიშვნელოვანია, რომ  მოტივაცია იყოს გრძელვადიანი

პირადისიტყვების წიგნაკებში,  ბავშვები თავად ჩანიშნავენ რთულ სიტყვებსა და ხატულებს.

პრაგმატული ენის დარღვევის მქონე ბავშვებისთვის

მიზანი: სოციალური კომუნიკაციის და დიალოგის მხარდაჭერა

✔ ყოველდღიური სიტუაციების დროს გამოიყენონ სცენარის თამაში („რას ვამბობთ, როცა სტუმარი შემოდის?“ – „გამარჯობა!“).
✔ სასურველია როლური თამაშები („შენ იყავი გამყიდველი, მე ვიქნები მყიდველი“).
✔ კითხვა-პასუხისას მშობელმა უნდა აჩვენოს მოკლე და გასაგები პასუხის მაგალითი („რატომ გიყვარს კატა?“ – „ის არის ფუმფულა“).
✔ საუბრის დროს გამოიყენეთ ვიზუალური დამხმარე (სურათები, პიქტოგრამები).
✔ ბავშვთან გაზეთების ან სურათების მიმოხილვა – „რა ხდება ამ სურათზე? რა შეიძლება თქვას ბიჭმა?“

ეს რჩევები მშობლებისთვის მარტივი და ყოველდღიურ ცხოვრებაში იოლად გამოსაყენებელია. სამახსოვრო კი აქაც იგივეა: „თქვენ ხართ ბავშვის მთავარი მხარდამჭერი. ყოველი პატარა ნაბიჯი დიდ პროგრესად იქცევა“!

მასწავლებლებს კი მორჩილად გთხოვდით, ნუ გაუშვებთ ბავშვებს გაკვეთილებიდან რესურსოთახებში, მათი ჩართვა საგაკვეთილო პროცესებში ჰაერივით აუცილებელია!

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“