რამდენიმე საინტერესო იდეა შემოქმედებითი წერისთვის
წერა თერაპიაა. ის გვათავისუფლებს მოჭარბებული ემოციებისგან, გრძნობებისგან, შფოთვისა და ბრაზისგან. გარდა ამისა, კარგად წერა ის უნარია, რომელიც მომავალში შესაძლოა საძირკვლად დაედოს მოსწავლის წარმატებას.
აზრის წერილობით ჩამოყალიბება ყოველთვის არ არის თანდაყოლილი ნიჭი – ეს უნარია, რომლის განვითარებაზეც შეგვიძლია დაწყებითი კლასებიდან ვიმუშაოთ.
გაგიზიარებთ წერის რამდენიმე სტრატეგიას, გაჩვენებთ, როგორ შეიძლება ვაქციოთ წერა ბავშვებისთვის სახალისო, საინტერესო და შთამბეჭდავ პროცესად, როგორ გავხადოთ ისინი უფრო შემოქმედებითები, განვუვითაროთ წარმოსახვა, ვასწავლოთ ამბის აგება, პერსონაჟების შექმნა, მხატვრული სახეების გამოყენება, საკუთარი მოსაზრების დასაბუთება და არგუმენტირება.
კლასის დიდი წიგნი
ამ აქტივობაში მთელი კლასია ჩართული. ვიღებთ დიდ, ლამაზ რვეულს, ბავშვებს ვეუბნებით, რომ ამ რვეულში თითოეული მათგანი წიგნის ერთ თავს ჩაწერს. ამბის დასაწყისი შეიძლება მთელმა კლასმა ერთად შექმნას თხრობის კუბების ან ილუსტრაციების საშუალებით.
თხრობის კუბები პატარა კუბიკებია, რომელთა გვერდებზეც სხვადასხვა სიმბოლოა გამოსახული: გასაღები, ჯადოსნური ჯოხი, ვარსკვლავი, ჯადოქრის ქუდი, ფერია, სუპერგმირი… თხრობის კუბების დამზადება ხელითაც შესაძლებელია. ბავშვები წრეში სხედან. ერთი აგორებს კუბს და რა სიმბოლოებიც ამოუვა, მათ შესახებ იწყებს თხრობას. სხვები დაწყებულ ამბავს აგრძელებენ და საბოლოოდ ერთი თხზულება იქმნება.
კლასის წიგნის პირველი თავიც მზადაა. ამის შემდეგ მოსწავლეები არჩევითობის პრინციპით თითო თავს წერენ და ერთმანეთის ისტორიას აგრძელებენ.
საბოლოოდ კი კლასის წიგნს მივიღებთ.
რამდენიმე ონლაინ რესურსი შემოქმედებითი წერის წასახალისებლად:
კომიქსების შექმნა, მზა შაბლონები, პერსონაჟები.
ამ საიტზე შესაძლებელია სხვადასხვა სახის ონლაინ წიგნის შექმნა მზა ილუსტრაციებითა და ჩარჩოებით. ძალიან საინტერესო რესურსია და მისი გამოყენებაც ადვილია.
https://schools.boomwriter.com/classes/66174/view
მასწავლებელი ქმნის კლასის ანგარიშს, პროფილს, ამატებს ბავშვებს და ძალიან საინტრესო წერით აქტივობებს სთავაზობს.
აქტივობა: ჩაეტიე დროში!
ბავშვებს ვაძლევთ 5-7 წუთს, რომ უწყვეტად წერონ მოცემული თემის ან სიტყვის შესახებ. ეს შეიძლება იყოს ემპათია, მეგობრობა, საიდუმლო კარი, დროის მანქანა და სხვა.
რა მოხდებოდა, რომ…
ბავშვებს ვაძლევთ თემებს ასეთი სათაურით: „რა მოხდებოდა, რომ…“
…ადამიანს ფრენა შეეძლოს;
…დროის გაჩერება შეგვეძლოს;
…ადამიანები უკვდავები გახდნენ;
…ნატვრის თვალი არსებობდეს.
სიტყვების კარუსელი
ბავშვებს ვაძლევთ ერთმანეთთან დაუკავშირებელ, შემთხვევითობის პრონციპით შერჩეულ ათ სიტყვას, მაგალითად: გემი, ვარსკვლავი, გვირილა, ბურთი, ხე, წიგნი, სახლი, მინდორი, ფეხსაცმელი, ჩიტი. მოსწავლეებმა უნდა დაწერონ ისტორია, რომელშიც ყველა სიტყვას გამოიყენებენ.
დაწერე პატარა დეტექტივი:
მოსწავლემ უნდა წარმოიდგინოს, რომ, მაგალითად, გაუჩინარდა სკოლის ზარი ან ქალაქის მუზეუმიდან დაიკარგა ძვირფასი ნახატი. კარგი იქნება, თუ დავუკონკრეტებთ. მაგალითად, ფიროსმანის „გოგონა წითელი ბუშტით“. ბავშვებმა უნდა წარმოიდგინონ და დაწერონ, ვინ მოიპარა, რა მიზნით, როგორ იპოვიან დამნაშავეს და ასე შემდეგ.
ახალი სამყაროების შექმნა,
მოსწავლე იგონებს სამყაროს თავისი ქალაქებით, მოსახლეობით, წესებით, მაგიითა და ტექნოლოგიით, ისტორიითა და ბუნებით, მერე კი წერს ისტორიას, რომელიც ამ სამყაროში მოხდა.
მოგონებები/მემუარები მომავლიდან.
მოსწავლე წარმოიდგენს, რომ უკვე ოთხმოცი წლისაა და იმ გადმოსახედიდან აღწერს დღევანდელობას. მაგალითად: ცამეტი წლის ვიყავი, როცა ჩემს ცხოვრებაში პირველად…“
ერთი დღე სხვის სხეულში
მოსწავლეებმა უნდა წარმოიდგინონ, რომ ერთ დღესაც გაიღვიძეს და სხვის სხეულში ამოყვეს თავს, მაგალითად, ცნობლი მომღერლის, მსახიობის, სპორტმესნის, მასწავლებლის, მშობლის, მეგობრის… თავად აირჩიონ. უნდა დაწერონ, როგორ გრძნობენ თავს, რას გააკეთებდნენ.
კონტრასტები წერაში.
მოსწავლეებს ვთხოვთ, ერთი პერსონაჟის შესახებ დაწერონ ორი სხვადასხვა ამბავი ორ განსხვავებულ, კონტრასტულ გარემოში, მაგალითად, ღამით და დღისით, მოგზაურობისას და ერთ ოთახში, ჩრდილოეთ პოლუსზე და აფრიკაში, დედამიწასა და მარსზე. ამ დროს ბავშვები დაფიქრდებიან, რამხელა გავლენა აქვს გარემოს პერსონაჟის განწყობასა თუ ქცევაზე, ისწავლიან სხვადასხვა პერსპექტივიდან ამბის აღქმას.
დაწყების ხელოვნება
ბავშვებმა უნდა დაწერონ სხვადასხვა დასაწყისი: მშვიდი, საინტერესო, პეიზაჟის აღწერით და სხვა. საბოლოოდ ბავშვები იმსჯელებენ, რომელი დასაწყისი აღმოჩნდა უფრო ეფექტური და რატომ.
სტრატეგიები და აქტივობები უსასრულოა, ერთ პატარა სტატიაში ვერ ჩაეტევა, მასწავლებლობა კი მუდმივი სწავლა და განვითარებაა, მუდმივი აღმოჩენა. თითოეული გაკვეთილი ახალი იდეების წყაროა, ბავშვებისგან ვსწავლობთ და ვცდილობთ, მათ დავემსგავსოთ – დიდობა ხომ დავიწყებული ბავშვობაა, ხოლო კარგი მასწავლებელი გულის კუნჭულში მარადიული ბავშვი