კვირა, სექტემბერი 1, 2024
1 სექტემბერი, კვირა, 2024

5E სტრატეგია ბიოლოგიის სწავლებისას

მოსწავლეზე ორიენტირებული სწავლების ერთ-ერთი სტრატეგიაა 5E. მისი სახელწოდება ასე იშიფრება:

Engage – გამოწვევა;

Explore – შესწავლა, გამოკვლევა;

Explain – ახსნა;

Elaborate – დეტალური დამუშავება, ღრმა კვლევა;

Evaluate – შეფასება.

  1. გამოწვევის ფაზაში:
  • მასწავლებელი წარადგენს აქტივობას, რომელიც აღძრავს ინტერესს, აღვივებს ცნობისმოყვარეობას. ძალიან ეფექტურია ფოტო- და ვიდეომასალის, ქეისის გამოყენება;
  • მოსწავლეები სვამენ კითხვებს;
  • მასწავლებელი ამოწმებს წინარე ცოდნას;
  • მოსწავლეები ბრეინშტორმინგის ან სხვა მეთოდის გამოყენებით წარადგენენ და ადარებენ იდეებს.
  1. გამოკვლევის ფაზაში:
  • მოსწავლეები ასრულებენ პრაქტიკულ დავალებას;
  • გამოცდიან ფენომენს, კონცეფციას;
  • შეისწავლიან კლასში წარმოდგენილ იდეებს;
  • ეძებენ დასმულ კითხვებზე პასუხს;
  • ამოწმებენ იდეებს;
  • გადაჭრიან პრობლემებს, ამოხსნიან ამოცანებს.
  1. ახსნის ფაზაში:
  • საკუთარ მოსაზრებებს ადარებენ უკვე არსებულ სამეცნიერო დასკვნებს;
  • იყენებენ სამეცნიერო ტერმინოლოგიას;
  • შეგროვილი ინფორმაციის საფუძველზე ქმნიან ახალ ახსნა-განმარტებებს, ახდენენ საკითხების ფორმულირებას.
  1. დეტალური დამუშავების ფაზაში:
  • ახალ კონტექსტში იყენებენ, რაც ისწავლეს;
  • აყალიბებენ მოვლენის ან ფენომენის საფუძვლიან ახსნა-განმარტებას.
  1. შეფასების ფაზაში:
  • მასწავლებელი ადგენს, რა შეიცვალა მოსწავლეების ცოდნაში, დამოკიდებულებასა და უნარებში;
  • მოსწავლეები აფასებენ, რა იცოდნენ და რა გაიგეს;
  • მოსწავლეები აფასებენ, რისი გაკეთება არ შეეძლოთ და ახლა შეუძლიათ;
  • მოსწავლეები მოკლედ ჩამოთვლიან, რისთვის შეიძლება გამოიყენონ ნასწავლი საკითხი ცხოვრებაში, ვისთვის იქნება მიღებული ინფორმაცია სასარგებლო.

მასწავლებლები, რომლებსაც შეუძლიათ გაკვეთილის დაგეგმვისას 5E სტრატეგიის გამოყენება, ცოდნის მყარი საფუძვლის შექმნაში ეხმარებიან მოსწავლეებს.

  1. მასწავლებელი სვამს კითხვას: რა კავშირი შეიძლება იყოს ფოტოზე წარმოდგენილ გირლანდებსა და ადამიანის ნერვულ სისტემას შორის?

და მოსწავლეთა ვარაუდების მოსმენის შემდეგ გააცნობს მათ ელენეს ქეისს:

ელენე საშობაო არდადეგებზე კოლეჯიდან დაითხოვეს. ერთ დღეს ის დედას ეხმარებოდა საახალწლო ნათურებით ნაძვის ხის მორთვაში. უცებ დედას ხელი აუკანკალდა და ნივთი ხელიდან გაუვარდა. იგივე კიდევ ორჯერ განმეორდა. ელენემ ჰკითხა, ცუდად ხომ არ გრძნობდა თავს, დედამ კი უპასუხა, რომ გადაიღალა, რადგან ყველა საქმეს დიდი ენერგია სჭირდება. ბოლო ცდაზე ქალი კინაღამ იატაკზე დაეცა.

საშობაო არდადეგები მიილია და ელენე სემესტრის დასასრულებლად კოლეჯში დაბრუნდა. იქიდან მამას ტელეფონით ესაუბრა – აინტერესებდა, დედა რამეს ხომ არ უმალავდა. მამას შეუმჩნევია, რომ მეუღლეს  საუბრის ტემპი შეუნელდა და წონასწორობასაც უფრო ხშირად კარგავდა. ხელების დაბუჟებას და ჩხვლეტის შეგრძნებასაც უჩიოდა. ყველაზე დიდი პრობლემა კი დაღლილობის შეგრძნება იყო, ზოგჯერ საწოლიდან ადგომაც კი არ შეეძლო.

ელენე ცდილობდა მამა დაერწმუნებინა, რომ დედა რომელიც მხოლოდ 40 წლის იყო, ასე არ უნდა ყოფილიყო და ეს უბრალო დაღლილობა არ იქნებოდა, და რომ რამე სერიოზულ დაავადებასთან ჰქონდათ საქმე.ბიოლოგიის გაკვეთილებიდან ახსოვდა, რომ ეს რაიმე სახის ნერვოლოგიური პრობლემა იქნებიდა. დაავადება კი გავლენას ახდენდა ტვინსა და ნერვებზე.

ელენემ დედას ექიმთან წასვლა ურჩია. (ნერვოლოგი ნერვული სისტემის დაავადებებს მკურნალობს). ექიმი სავარაუდოდ მაგნიტორეზონანსულ ტომოგრაფიას გაუკეთებდა და იპოვიდა პრობლემას.

 

 

  1. მოსწავლეები უპასუხებენ ქვემოთ ჩამოთვლილ კითხვებს:

. ჩამოთვალე ელენეს დედის სიმპტომები.

.  რას ნიშნავს ნევროლოგიური დაზიანებები?

.  რა არის დაღლილობა? რომელმა დაავადებამ/დაავადებებმა შეიძლება გამოიწვიოს ის?

. როგორ ადგენს ექიმი ნევროლოგი დაზიანებებს თავისა და ზურგის ტვინში?

 

  1. 3. მასწავლებელი გააცნობს მოსწავლეებს ნეირონის აგებულებას ელენეს ქეისის გამოყენებით:
ნაწილი 2:  ნეირონის აგებულება
დედამ გაითვალისწინა შვილის რჩევა და ექიმთან წავიდა. ექიმმა რამდენიმე მარტივ ტესტთან ერთად თავ-ზურგტვინის სითხის პუნქციის ჩატარებაც ურჩია. ახალგაზრდა ქალი შიშმა აიტანა. ექიმი ცდილობდა, კვლევის საჭიროებაში დაერწმუნებინა. პირველ ეტაპზე პაციენტს ანტიბიოტიკები დაუნიშნა, იმ შემთხვევითვის, თუ თავბრუხვევა შიგნითა ყურის ანთებით იქნებოდა გამოწვეული. ქალი დაეჭვდა – როგორ შეიძლებოდა, ყურის ანთება ჰქონოდა, როცა ყური არც კი წამოსტკივებია? ექიმის კაბინეტი ეჭვებით შეპყრობილმა დატოვა და გამოსვლისთანავე დაურეკა შვილს. ელენემ აუხსნა, რომ ზურგის ტვინის სითხის გამოკვლევით დაადგენდნენ, იყო თუ არა ორგანიზმში ინფექცია, მაგალითად, მენინგიტი, ასევე – დაზიანება ტვინში იყო თუ პერიფერიულ ნერვებში. მან უთხრა დედას, რომ თავისა და ზურგის ტვინი ცენტრალურ ნერვულ სისტემას ქმნის, მათგან გამომავალი ნერვები კი პერიფერიულს. კუნთები სწორედ ამ ნერვებიდან იღებენ ინფორმაციას და ამავე ნერვებით გადასცემენ შეგრძნებებს თავისა და ზურგის ტვინს. ელენემ დედას ვიდეოც გაუგზავნა, რომელშიც მარტივად ხსნიან ნერვის მუშაობის პრინციპს:

https://youtu.be/6qS83wD29PY

 

 

 

– და ნერვული სისტემის აგებულებას საპრეზენტაციო მასალის დახმარებით, მოსწავლეები კი დაამუშავებენ საკითხავ მასალას, რომელიც მოცემულია ჰიპერბმულების სახით ან გამოიყენებენ მოსწავლის წიგნს და დამატებით ელექტრონულ რესურსებს:

  1. საპრეზენტაციო მასალა
  2. ნერვული სისტემა
  3. ნერვული იმპულსი
  4. ცენტრალური ნერვული სისტემა
  5. პერიფერიული ნერვული სისტემა
  6. როგორ დავიცვათ ნერვული სისტემა
  7. ნერვული სისტემის დაზიანებები
  8. ნერვული სისტემის დაავადებები

ბოლოს შეასრულებენ მარტივ დავალებას და უპასუხებენ შეკითხვას:

  1. 1. გააკეთე ნეირონის მონახაზი, მიუთითე ძირითადი სტრუქტურები და მათი ფუნქციები;
  2. 2. რა განსხვავებაა ცენტრალურსა და პერიფერიულ ნერვულ სისტემებს შორის?

1.1
2.2

 

 

ნაწილი 3:  ნეიროტრანსმიტერები

ვიდეოს ნახვის შემდეგ ელენეს დედამ უფრო მეტი იცოდა ნერვული სისტემის შესახებ. მან გაიგო, რა გზას გადის ინფორმაცია, მაგრამ ვერ გაარკვია, როგორ გადაეცემა სიგნალი ერთი უჯრედიდან მეორეს, რატომ იწვევს ამ სისტემის დაზიანება ხელების დაბუჟებას, სისუსტესა და დაღლილობის შეგრძნებას. ელენემ აუხსნა, როგორ „ელაპარაკებიან“ ერთმანეთს ნერვული უჯრედები:

 

●     ნეირონები უჯრედებია, რომლებსაც, მრავალ სხვა სტრუქტურასთან ერთად, აქვს მიტოქონდრია და უჯრედის მემბრანა.

●     როცა მოქმედების პოტენციალი აღიძვრება, ის აღწევს აქსონის დაბოლოებას. მან უნდა გადაკვეთოს ორ ნეირონს შორის არსებული ნაპრალი, რომელსაც სინაფსური ნაპრალი ეწოდება.

●     აქსონის დაბოლოება შეიცავს ვეზიკულებს, რომლებშიც დაგროვილია ნეიროტრანსმიტერები. როცა სიგნალი აღწევს აქსონის ბოლოს, ეს ქიმიური ნაერთები, მესენჯერები, ვეზიკულებიდან სინაფსურ ნაპრალში გადადის.

●     ნეირონის დენდრიტები შეიცავს რეცეპტორებს, რომლებიც იკავშირებს ნეიროტრანსმიტერებს და აქტიურდება. საბოლოოდ ეს ნივთიერებები მიიტაცება ისევ აქსონის მიერ. პროცესში სპეციალური არხები მონაწილეობს. მის შესაფერხებლად გამოიყენება უკუმიტაცების ინჰიბიტორი.

ელენემ დედას სქემა დაუხატა და წარწერებიც გაუკეთა.

ქვედა სურათზე მონიშნე ზედა ტექსტში ხაზგასმული სიტყვები:

ნახატის ნახვის შემდეგ დედამ იკითხა:

– ფიქრობ, რომ ჩემი ნეიროტრანსმიტერები სწორად არ მუშაობენ?

ელენემ უპასუხა:

– შესაძლოა, გრეივის მიასთენიის მსგავსად, როცა რეცეპტორებს იმუნური სისტემა აზიანებს. კუნთები არ მუშაობენ, რადგან არ იღებენ სიგნალს.

– ღმერთო ჩემო, რა მეშველება?!

– ზოგიერთ წამალს შეუძლია, გაზარდოს სინაფსში ნეიროტრანსმიტერის კონცენტრაცია უკუმიტაცების არხების ბლოკირების გზით. მათ უკუმიტაცების ინჰიბიტორები ეწოდება.

 

 

ჩამოთვლილთაგან რომელი გააძლიერებს ნეირონებს შორის კომუნიკაციას?

  • ნეიროტრანსმიტერის კონცენტრაციის გაზრდა;
  • უკუმიტაცების ინჰიბიტორის კონცენტრაციის გაზრდა;
  • დენდრიტების რაოდენობის შემცირება;
  • რეცეპტორების რაოდენობის გაზრდა.

ნაწილი 4: მიელინის გარსი

ელენეს დედამ ჩაიტარა ნერვების გამტარობის ტესტი და ლუმბალური პუნქცია. ექიმმა შეამჩნია ანტიბიოტიკები სითხეში. ამასთან, გაირკვა, რომ ნერვები ისე არ ატარებდა ნერვულ იმპულსს, როგორც ჩვეულებრივ შემთხვევაში. დაისვა დიაგნოზი  – გაფანტული სკლეროზი.

გაფანტული სკლეროზი ავტოიმუნური დაავადებაა, რადგან სიმპტომებს იწვევს იმუნური სისტემის შეტევა ჯანმრთელ უჯრედებზე. სიმპტომები შესაძლოა დროებითი იყოს, რადგან მიელინს აქვს ხელახლა წარმოქმნის უნარი. სიმპტომების შესამცირებლად ელენეს დედას სტეროიდები დაუნიშნეს, რომლებიც თრგუნავს იმუნურ პასუხს.

ელენემ მოიძია ინფორმაცია იმის შესახებ, რომ შესაძლებელია მიელინის აღდგენის დაჩქარება. გაუზიარა დედასაც:

კლემასტინის ფუმარატი გაფანტული სკლეროზისგან განკურნებას გვპირდება

2017 წელს ჟურნალ „ლანცეტში“ გამოქვეყნდა კვლევა ალერგიის წამლის, კლემასტინის ფუმარატის შესახებ. მკვლევართა აზრით, მას შეეძლო დაეჩქარებინა გაფანტული სკლეროზის დროს მიელინის აღდგენის პროცესი.

კვლევაში მონაწილეობდა 50 ადამიანი, მათ ჰქონდათ გაფანტული სკლეროზი და მხედველობის ნერვის დაზიანება. საკვლევ პირებს 150 დღის განმავლობაში დღეში ორჯერ აძლევდნენ კლემესტინს ან პლაცებოს. პაციენტებმა გაიარეს შემოწმება სიგნალის გადაცემაზე. იმპულსის გადაცემა დაჩქარდა 1.7 მილიწამით.

 

  1. რატომ შეიძლება იყოს სიმპტომები დროებითი?
  2. რატომ მიიჩნევა გაფანტული სკლეროზი ავტოიმუნურ დაავადებად?
  3. რა ცვლილება მოხდება ბადურაზე სიგნალის გადაცემაში, თუ პაციენტი მიიღებს კლემესტინს?
  4. გუანაბენი ზრდის ოლიგოდენდროციტების (მიელინის მწარმოებელი უჯრედების) გადარჩენის ალბათობას. რა გზით შეამცირებს ეს მედიკამენტი გაფანტული სკლეროზის სიმპტომებს?

ყველა ეტაპის გავლის შემდეგ მოსწავლეები შეაჯამებენ თემას. ამისთვის მასწავლებელს შეუძლია გამოიყენოს გასასვლელი ბილეთები, ჩეკლისტი, მარტივი კითხვარი, ელექტრონული გამოკითხვის რომელიმე ფორმა. ძალიან ეფექტურია ვერბალური უკუკავშირი, რომლის დროსაც მოსწავლეები უფრო დეტალურად ახსნიან, რა გაიგეს, რაში გამოიყენებენ მიღებულ ცოდნას, რა დამოკიდებულება გაუჩნდათ საკითხის მიმართ და სხვა.

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“