სამშაბათი, ივლისი 16, 2024
16 ივლისი, სამშაბათი, 2024

კლასიკური და პოსტმოდერნისტული ტექსტების სწავლების პარადიგმა

ქართული ლიტერატურა საინტერესოა ჟანრობრივი და შინაარსობრივი ვარიაციებით, რომლებსაც კლასიკური ტექსტის პოსტმოდერნისტულ სახესხვაობამდე მივყავართ. ამ თვალსაზრისით აღსანიშნავია – იაკობ ხუცესის ,,შუშანიკის წამებისა ‘’ და აკა მორჩილაძის ,,ვინ მოკლა ვარსქენ პიტიახში’’ – ტექსტები.

ზოგადად, ძველი ქართული ლიტერატურის სწავლება სკოლაში გარკვეულ სირთულეებს უკავშირდება. აქ წინააღმდეგობა შეიძლება გამოიწვიოს ენობრივმა და ლექსიკურმა ფორმებმა, რომლებიც ძველი ქართულისთვისაა ნიშანდობლივი და თანამედროვე მოსწავლისათვის რთულად აღსაქმელ-გასააზრებელი.

ჩემი აზრით, ამ ორი ტექსტის პარალელურად სწავლება ან ,,შუშნიკის წამების’’ სწავლის შემდგომ პოსტმოდერნისტული ვერსიის წაკითხვა-განხილვა მოსწავლეებთან, უფრო  საინტერესოს გახდის კლასიკურ ვერსიას და მეტ დაინტერესებას გამოიწვევს პოსტმოდერნიზმის ,როგორც ლიტერატურული მიმდინარეობის მიმართ.

ამგვარად , ტექსტების შესწავლის შემდგომ მსჯელობის საგანი იქნება მთავარი პერსონაჟების:

  •  ძველი და ახალი სიცოცხლე ლიტერატურაში;
  • მათი სახეების კლასიკურ და თანამედროვე ასახვა;
  • ჰაგიოგრაფიული ჟანრისა და პოსტმოდერნისტული მოთხრობის მახასიათებლების გამოკვეთა;
  • ავტორთა მიზნები ,თემები, იდეები.

ამ საკითხების სისტემატიზაცია, ჩემი აზრით , შესაძლებელია ,,დეკოდირების სქემის’’ გამოყენებით. ამ სქემაში კარგად იკვეთება ყველა ის კოდი, რომლის გაშიფვრაც მნიშვნელოვანია ავტორთა მიზნის, იდეის დასადგენად…

ტექსტის ავტორი; სათაური გამოსახვის საშუალებები(ლექსიკა, სტილი,მხატვრული სახეები)
იაკობ ცურტაველის ,,შუშანიკის წამება’’.

 

აკა მორჩილაძის

,,ვინ მოკლა ვარსქენ პიტიახში’’

,,შუშანიკის წამება’’ ,,ვინ მოკლა ვარსქენ პიტიახში’’
იაკობ ხუცესი იყო ქვემო ქართლის ერისთავის კარის მღვდელი. შუშანიკთან დაახლოებული პირი; დაბა ცურტავში მომხდარი ტრაგედიის თანამედროვე და მონაწილე.

თხზულება დაწერილია 476-483 წლებში ,შუშანიკის მოწამებრივი აღსასრულის შემდეგ და ვარსქენის მკვლელობამდე.  ფიქრობენ, რომ იაკობ ხუცესი იყო  ცურტავის ეპისკოპოსი და 506 წელს დაესწრო საეკლესიო შეკრებას. მისი ნაწარმოები მოღწეულია შეცვლილი სახით. უძველესი ხელნაწერი X საუკუნისაა.”შუშანიკის მარტვილობით” იწყება ქართული ლიტერატურის ისტორია.

სათაურის ცენტრშია შუშანიკი და მისი მოწამეობრივი აღსასრული, აგრეთვე ვარსქენი,რომელმაც გამოიწვია ეს მოწამეობა.

თანამედროვე ქართველი მწერალი, პოსტმოდერნისტი. არაერთი რომანის, მოთხრობისა და ნოველის ავტორი.

ამ მოთხრობაში ის აცოცხლებს V, XII, XVIII და სხვა საუკუნეთა გმირებს და ახალ სიცოცხლეს ანიჭებს მათ პოსტმოდერნისტული ხედვების თვალსაზრისითაც.

სათაურის ცენტრშია

ვარსქენ პიტიახში და ვახტანგ გორგასალი.

ლექსიკა-სტილი

ავტორი იყენებს არქაულ და ისტორიულ ლექსიკას, რომლებიც ნიშანდობლივია მისი ეპოქისთვის:

პიტიახში, სპასპეტი, ვითარცა, კელთა.

სტილისტიკიდან გვხვდება პარონომაზია: <დიდითა ტირილითა ვტიროდეთ განმწარებულნი>;

წინადადებები იქყება ,,და’’ კავშირით, რაც შეიძლება აიხსნას 2 მიზეზით – ბერძნულის გავლენა, დაწყებულის გაგრძელება.

მორფოლოგიური თვალსაზრისით აღსანიშნავია სახელობითი და მოთხრობითი ბრუნვების ძველქართული ვარიაციები:

,,რომელი -იგი<არა აქუნდა კელთა შუშანიკისაგან>’’, ,,კაცმან მან <ვერ იკადრა სიტყუად მისა>’’, ,,ცოლმმან ჩემმან’’, წმიდამან შუშანიკ’’.

ტმესი – <მეორესა დღესა შემო-ვინმე-ვიდა> და ჰრქუა წმიდასა შუშანიკს’’.

 

სინტაქსი – ძირითადად გამოყენებულია რთული თანწყობილი ან ქვეწყობილი წინადადებები.

<ხოლო პიტიახში ჩორდ წარემართა და ჯოჯიკ, ძმაი მისი, არა დახუდა, ოდეს საქმეი ესენ იქმნა წმიდისა შუშანიკისა ზედა>;

მსაზღვრელ-საზღვრულის პრეპოზიციური წყობა: <ძმაი მისი>…

 

მხატვრული სახეები

 

ეპითეტი – ნეტარი შუშანიკ, უბადრუკი ვარსქენ’’.

 

შედარება – ვითარცა მხეცი მძვინვარე ყიოდა და იძახდა  ვითარცა ცოფი“,

მეტაფორა – ,,მოვიდა მგელი იგი სასახლეში’’.

ლექსიკა-სტილი

ძველი თბილისის ენობრივი ნარატივი, 90-იანი წლების თბილისური , ყოველდღიური მეტყველება, ცნობიერების ნაკადი ტექსტში.  დიალექტური და ისტორიული ენობრივი ფორმები, გამოგონილი ენა…

,,არ ეჯერა’’, ,,უწინ რო ჩვენ ქვეყანას მართვდნენ’’, <ცოლად მეეყვანაო>, <რახან ამან გაიგო რომა>, <ვარსქენს უთხრა, რო ჩემსა გადმოდიო>, <ვახტანგ მეფეს ეთქო>.

ზღაპრისებრი დასაწყისი – ,,იყო ერთი ვარსქენ პიტიახში’’.

 

კალკირებული ფორმები –

,,სიყვარული არა ჰქონდა’’…

 

მორფოლოგია – სახელების დეფორმირება – ვარსქენ ბიჭიახში, შახაბაზი, ნიშნამს, ვაშკაცი, გორგასლანი, კიდობანის, ჰქონიყო…

 

სინტაქსი – სხვათა სიტყვათა ნაწილაკით წინადადებების დასრულება, დიალოგების გამოყენების გარეშე, ირიბი თქმის მაგალითები: ,,ასეთი ვაშკაცი უცხო ქვეყნისთვის არ მემეტებაო’’,

,,ვარსქენს უთხრა, რო ჩემსა გადმოდიო’’, ,,ახლა კიდე ბიძაშენთნ მიდიხარო“.

 

 

მხატვრული სახეები:

ალუზია – ბიჭიახში,

ირონია – ჩანს პერსონაჟების მიმართ, მაგალითად: <ვარსქენს ვახტანს გორგასლანის სიყვარული არა ჰქონდა, იმიტომ რო ვახტანგ გორგასლანს ვარსქენის და, რუსუდანი ჰყავდა შერთული და სახლში სულ ჩხუბი ჰქონიყო>.

<ვარსქენი ძაან კაი კაცი იყო და ქვეყნის მართვა გაუჭირდებოდა>.

 

ჟანრი და მიმდინარეობა

 

ფსიქოლოგიური კოდი კულტურული

კოდი

,,შუშანიკის წამება’’ ვინ მოკლა ვარსქენ პიტიახში? ,,შუშანიკის წამება’’ ვინ მოკლა ვარსქენ პიტიახში? ,,შუშანიკის წამება’’ ვინ მოკლა ვარსქენ პიტიახში?
ჰაგიოგრაფიული ჟანრის.

საეკლესიო -ლიტურგიკული, მხატვრულ-დიდაქტიკური;

აღწერს პერსონაჟის ცხოვრებას ან წამებას უფლისათვის.

თემა- სიყვარული, სიწმინდე;

იდეაალი – ღმერთთან დამსგავსება(თვითსრულყოფა);

ხორციელი მისწრაფებების დათრგუნვითა და საკუთარი ცოდვილი ბუნების შეგნების გზით;

გლოვა, ცრემლი ამაოების გამომვლენის.

 

 

მოთხრობის ჟანრის.

პოსტმოდერნისტული.

საშუალო ზომის ეპიკური ნაწარმოები.

იდეურ-თემატურად- მრავალფეროვანი.

მოცემული მოთხობის მთავარი თემაა, როგორც სათაურიდან  ჩანს ვარსქენ პიტიახშის სიკვდილი.

პოსტმოდერნისტული ესთეტიკიდან გამომდინარე ეს თემა პასტიშისა და რიზომის გავლენითაა შექმნილი;

აგრეთვე გვხვდება – ორმაგი კოდირება, სიმულარკა.

ავტორის მიზანია – შექმნა ასლი ორიგინალის გარეშე (სიმულარკა), გააცოცხლოს ახლებურად.

გლოვა , ცრემლი, მწუხარება, შეუდრეკელობა.„ჩემდა მარტოჲსა არიან ჭირნი ესე“.

„უმჯობჱს არს ჩემდა ჴელთა მისთაგან სიკუდილი, ვიდრე ჩემი და მისი შეკრებაჲ და წარწყმედაჲ სულისა ჩემისაჲ’’.

,,მიაგოს მას უფალმან, ვითარ მან უჟამოდ ნაყოფნი ჩემნი მოისთულნა და სანთელი ჩემი დაშრიტა და ყუავილი ჩემი დააჭნო, შუენიერებაჲ სიკეთისა ჩემისაჲ დააბნელა და დიდებაჲ ჩემი დაამდაბლა’’.

მრისხანება,დ

დაუნდობლობა, ფარისევლობა.

ვარსქენი ,,ხოლო საწყალობელი ესე ცოლსა ითხოვდა სპარსთა მეფისგან, რაჲთამცა სათნო ეყო მეფესა’’.

,,მაშინ იწყო უჯეროსა გინებად ვარსქენ და ფერჴითა თჳსითა დასთრგუნვიდა მას’’…

წყენა, სიხარული, ღალატი, ნეიტრალურადაა გადმოცემული და ირონიით გამსჭვალული –  არა მძაფრად.

,,ასე ბედნეირად ცხოვრობდნენ ვარსქენ პიტიახში და შუშანიკ დედოფალი’’;

<გორგასალმა ვარსქენი კლდიდან გადაადგო>.

გმირი ცხოვრობდა სასახლეში, შემდგომ ტაძრის ტერიტორიაზე; საპყრობილეში.

V საუკუნეში ვარსქენი მიემხრო სპარსეთს , დაუპირისპირდა ვახტანგ გორგასალს, უარყო ქრისტიანობა.

დედოფალი არ ეზიარა მის საქმეებს, მისი კულტურა განსაზღვრა პავლე მოციქულის სიტყვებმა: ,,არა დამონებულ არს დაი ,გინა ძმაი, არამედ განეყენენ’’. მეუღლესთან ამგვარმა დაპირისპირებამ მას დიდი ხორციელი ტანჯვა მიაყენა.

XX საუკუნე. თბილისი, ქართლი.

სასახლეები. შუშანიკი არ ერევა ვარსქენის პოლიტიკურ საქმიანობაში, მისი ირანთნ დამოკიდებულება , თამარ მეფის ღალატი არ იწვევს შუშანიკის შეშფოთებას, არამედ სხვა ქალებთან ვარსქენის ურთიერთობა.

ორიენტირი არის – არა  საქვეყნო გასაჭირი, არამედ პირადი.

 

შეფასება, დასკვნა
მოთხრობაში საინტერესოდაა რეკონსტრუირებული გმირების სახე. გამოკვეთილია პოსტმოდერნისტული ლიტერატურის ძირითადი მახასიათბლები.

პოსტმოდერნიზმი არის ახალი, თავისუფალი, ღია ესთეტიკური სისტემა, რომელიც ინტერესდება კლასიკური ხედვებით, შემოქმედებითი მემკვიდრეობით, ამუშავებს, გარდაქმნის მათ ამ მიმდინარეობისათვის დამახასიათებელი ხერხების მეშვეობით, რითაც ახალ სიცოცხლეს ანიჭებს კლასიკურ ტექსტებს, მათ გმირებს მეორედ აცოცხლებს და საკუთარი ინტერპრეტაციით წარმოგვიდგენს ბევრისგან მივიწყებულ და ქართული ლიტერატურისათვის მნიშვნელოვან ტექსტებს.

 

ამგვარად, პოსტმოდერნიზმმა  XX საუკუნის მეორე ნახევრიდან ხელოვნების თითქმის ყველა სფერო მოიცვა.  მისი ასახვა ლიტერატურაში განსაკუთრებით საინტერესოა. ამ მიმდინარეობის ჭრილში ტექსტების განხილვა, დაკვირვება იმ სახე-ფორმებზე, რომლებსაც მწერალი ქმნის , მათი შეფასება, ძველთან შეპირისპირება  ვფიქრობ, მნიშვნელოვან ადგილს დაიკავებს მოსწავლეების ლიტერატურით დაინტერესების საკითხში. გარდა ამისა, აღსანიშნავია იმის გააზრება , რომ მწერლის წარმოსახვა უსაზღვროა ტექსტის  ინტერპრეტაციის მსგავსად, რაც განსაკუთრებით თვალსაჩინოდ იკვეთება სწორედ კლასიკური და უახლესი/თანამედროვე ვერსიების შედარებისას – ეს ყოველივე კი ერთ-ერთი აუცილებელი ფაქტორია შემოქმედებითი და კრიტიკული აზროვნების განვითარების თვალსაზრისით.

გამოყენებული ლიტერატურა

  1. ბრეგაძე, ლევან. ,,პოსტმოდერნიზმი ქართულ მწერლობაში“. სჯანი.I (2000): (110- 124)
  2. 3. იმნაიშვილი, ანა. ,,შეხვედრა აკა მორჩილაძესთან“, კალმასობა, 2001:I (5–7)
  3. მორჩილაძე,აკა. წიგნი. თბილისი: ,,ბაკურ სულაკაურის“ გამომცემლობა, თბილისი, 2003
  4. ქართული პროზა, შუშანიკის წამება, გამომცემლობა ,,საბჭოთა საქართველო, თბილისი, 1982.
  5. წიფურია, ბელა. „პოსტმოდერნიზმი“. ლიტერატურის თეორია, XX საუკუნის ძირითადი მეთოდოლოგიური კონცეფციები და მიმდინარეობები. თბილისი: ლიტერატურის ინსტიტუტის გამომცემლობა, თბილისი, 2008

 

 

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

„ბატონი ტორნადო“

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“