ტვინის ალფა და ბეტა სიხშირეები და ცოდნის მიღება

„ჩვეულებრივ ნეირონს სჭირდება 1 მიკროწამი, რომ უპასუხოს სტიმულს, მაგრამ როდესაც მილიონობით ნეირონი რეაგირებს უნისონში, ისინი წარმოქმნიან რხევად ელექტრონულ მუხტებს, ეს მუხტები ქმნიან რიტმს, რომელსაც ეწოდა „ტვინის სიხშირე“.

David Silver

 

მრავალგვარი მეტაფორა შეგვიძლია შევურჩიოთ ჩვენს თავის ტვინს და მის ფუნქციონირებას. გავრცელებული მეტაფორაა, რომ ტვინი მუშაობს როგორც რადიომიმღები და ის იჭერს სხვადასხვა სიხშირეს. თუმცა ის არა მხოლოდ მიმღებია, არამედ გადამცემის ფუნქციასაც ასრულებს და, საბოლოოდ, ფუნქციონირებს ინფორმაციულ ველში, სადაც ყველაფერი „ჩაწერილია“ და ინახება დედამიწის დაბადებიდან დღემდე…

ამ ინფორმაციის გარდა, კიდევ არავინ იცის, რა ინფორმაციები იჭრება გალაქტიკიდან დედამიწის საინფორმაციო ველში. თუ წარმოვიდგენთ, რომ თითოეული ადამიანი არის რადიო-მიმღები და გადამცემი, ჩვენ თვალწინ დავინახავთ გლობალურ ქსელს, რომელშიც ყველა ჩართულია და ყველას ყველასთან კავშირი აქვს, სწორედ ისე, როგორც მობილური ქსელები.

ხშირად ვიყენებთ ასეთი ფრაზეოლოგიზმებს: „თავში აზრი მომივიდა“, „აზრმა დამიპყრო“, „აზრებს ვერ ვიშორებ“, „ჩემი აზრით“, „აზრებმა გამიტაცა“, „აზრზე არა ვარ“ და სხვა. ამ მეტაფორულ გამოთქმებს თუ პირდაპირ გავიაზრებთ, მართლა საინტერესო გახდება, საიდან მოდის ჩვენთან აზრები და მამარდაშვილისა არ იყოს, უფრო საინტერესოა: ჩვენი აზრები ნამდვილად ჩვენია?

ამის გამოცდილებაც ხშირად აქვს ადამიანს, როდესაც რაღაც „თავისი აზრით“ ატაცებული მოქმედებს და ამ აზრების „გადავლის“ შემდეგ ამბობს: ნეტა საიდან მომივიდა თავში ასეთი აზრიო?

ზუსტი პასუხები ამ კითხვებს არა აქვს…. საიდან და რატომ მოდიან ჩვენთან აზრები და როდის როგორი აზრები აქტიურდება? თუ უბრალოდ მიმღებ-გადამცემები ვართ? სხვადასხვა განზომილების მედიუმები?  მაშინ ვინ არის ოპერატორი? და ყოველთვის ჩვენ განვაგებთ თუ არა, ჩვენში რომელი აზრები შემოედინება და გაედინება…? და საერთოდ, ვინ ვართ ის „ჩვენ“? რომელსაც ეკუთვნის ეს რადიოგადამცემი (ტვინი) და სად ვართ…? საიდან იმართება ტვინები?

ამ კითხვებს ცოტა ხანი თავი დავანებოთ და  ახლა დავუბრუნდეთ, საიდანაც დავიწყეთ: ჩვენი თავის ტვინს და მის ფუნქციონირებას.

მეცნიერების აღწერით, ტვინი განსხვავებული რეჟიმებით მუშაობს, რაც ნიშნავს, რომ ის განსხვავებული სიხშირეების მიმღებ-გადამცემია.

არსებობს ტვინის ხუთი ძირითადი ტალღა: ბეტა, ალფა, ტეტა, დელტა და გამა. მათი სიხშირეები განსხვავებულია და დამოკიდებულია ძალიან ბევრ შიდა და გარე ფაქტორზე. დღის განმავლობაში ადამიანის თავის ტვინს განსხვავებული სიხშირის ტალღები მართვას.

ჰანს ბერგერი და აზრების გადაცემა დისტანციაზე

გერმანელი მეცნიერი ჰანს ბერგერი ცნობილია, როგორც ელექტროენცეფალოგრამის შემქმნელი, რომელიც აფიქსირებს თავის ტვინის აქტივობას. მან პირველმა გახსნა და შეისწავლა ტვინის ალფა-რიტმი, 8-12 ჰერცი სიხშირის ტალღები. ტვინის საიდუმლოებების შესწავლა მან დაიწყო ერთი პირადი შემთხვევის გამო, რომელიც შეეხებოდა დისტანციაზე ინფორმაციის გადაცემას.

ჰანს ბერგერმა სკოლის დასრულების შემდეგ ჩააბარა იენის ფრიდრიხ შილერის უნივერსიტეტში და უნდოდა ასტრონომი გამოსულიყო, მაგრამ ერთი სემესტრის შემდეგ სურვილი გაუქრა, მიატოვა უნივერსიტეტი და ჩაეწერა სამხედრო სამსახურში, კავალერიის ჯარში. ჰანსი სამხედრო წვრთნების დროს ცხენმა გადმოაგდო. სასიკვდილო ხიფათის დროს მისი მდგომარეობა ტელეპატიურად იგრძნო მისმა დამ, რომელიც ასეულობით კილომეტრით იყო დაშორებული და მან მყისიერად შესაბამისი ზომები მიიღო.

ჰანს ბერგერის მომავალ ინტერესს საფუძვლად სწორედ ეს შეთხვევა დაედო: ის დაბრუნდა უნივერსიტეტში, შეისწავლა მედიცინა, დაიცვა დოქტორის ხარისხი და იკვლევდა კორელაციას ტვინის ობიექტურ აქტივობასა და სუბიექტურ  ფსიქიკურ მოვლენებს შორის.

ალფა-რიტმი ასოცირდება თავის ტვინის მარჯვენა ნახევარსფეროსა და ფსიქიკის არაცნობიერი ნაწილის აქტივობასთან. ამ დროს, როგორც მეცნიერები აღწერენ, თქვენი ყურადღება ფოკუსირდება გარე და შიდა სამყაროზე ერთდროულად;  ერთგვარი ძილ-ღვიძილის მდგომარეობაა, სომნამბულე. ეს არის შემოქმედებითი აქტივობის, რელაქსაციის, მედიტაციის ფაზა, როცა ცნობიერება გაფართოებულია და ერთგვარად ჰიპნოზური. შემოქმედი ადამიანები ამ მდგომარეობას უწოდებენ შთაგონებას.

დიადი აღმოჩენები უკავშირდება სწორედ ალფა-რიტმის აქტიურობას. შეგვიძლია გავიხსენოთ, როგორ აღმოაჩინა მენდელეევმა ქიმიური ელემენტების პერიოდული სისტემა ძილ-ღვიძილის მდგომარეობაში, ნიუტონმა მიზიდულობის კანონი მაშინ აღმოაჩინა, როცა მძინარეს ვაშლი დაეცა!

როგორც მეცნიერებმა დაადგინეს, თავის ტვინის ალფა-რიტმი შეესაბამება დედამიწის ატმოსფეროს სიხშირეს, შუმანის ტალღები, 8 ჰერცი. ადამიანის ტვინის სიხშირეების რეზონანსი დედამიწასთან გვიხსნის განუზომელ შესაძლებლობებს, მივიღოთ ინფორმაციის ოკეანიდან ჩვენთვის სასურველი ინფორმაცია. ამ მდგომარეობაში იხსნება ადამიანის ექსტრასენსორული და პარანორმალური შესაძლებლობები.

ბეტა-რიტმი – ეს არის 12-30 ჰერცის ტალღები. ის ასოცირდება თავის ტვინის მარცხენა ნახევარსფეროს და ფსიქიკის  ცნობიერი ნაწილის აქტივობასთან.

 

ალფა და ბეტა-რიტმები სწავლებაში

ალფა-რიტმების დროს ადამიანს შეუძლია მიიღოს დიდი ოდენობით ინფორმაცია, ამიტომ სწავლებაში მას განსაკუთარებული როლი აქვს.

ჩემი გამოცდილებით, შესაძლებელია სტუდენტები (მოსწავლეები) მომართო ალფა-რიტმზე, შემოქმედებით ტალღაზე. სრულიად განსხვავებულია ლექცია (ან გაკვეთილი), როდესაც განსხვავებულ ტვინის სიხშირეებზე მიმდინარეობს.

როგორც საყოველთაოდ მიღებულია, განათლება ძირითადად ორიენტირებულია მარცხენა ნახევარსფეროს (დასწავლა-დამახსოვრება) განვითარებაზე, შესაბამისად, უნივერსიტეტები და სკოლები მომართულია ბეტა-რიტმზე;

რით განსხვავდება ალფა (შემოქმედებით) სიხშირეზე წარმართული პროცესი ბეტა-სიხშირეზე წარმართული სასწავლო პროცესისგან?

ჩემი სტუდენტები ხშირად ამბობენ, რომ ჩემს ლექციებზე: განიცდიან პოზიტიური ენერგიის მოზღვავებას, შეგრძნება აქვთ, რომ ყველაფერი შეუძლიათ, ებადებათ შემოქმედებითი და კრეატიული იდეები, ავიწყდებათ პრობლემები, კარგავენ დროის შეგრძნებას, ხშირად უნდათ წერა, ხატვა, კვლევა, კეთება….

ეს არ ნიშნავს, რომ ბეტა-სიხშირე გამორიცხული გვაქვს. ლექცია უფრო არის გადასვლა-გადმოსვლა… სიღრმეში ჩასვლა – ზედაპირზე ამოსვლა, განცდა-გაანალიზება… რადგან მხოლოდ ერთ სიხშირეზე თავის ტვინის მუშაობა ხდება მოსაწყენი.

 

თუ ჩვენ ვისწავლით საკუთარი ტვინის მართვას სხვადასხვა სიხშირეებზე, მაშინ ეს გადადის ჩვენს საუბარში და ავტომატურად ხდება აუდიტორიის სინქრონიზაცია იმ სიხშირესთან, რომელშიც ჩვენ ვართ!

როგორ მოვმართოთ ტვინი ალფა-სიხშირეზე? ეს შეიძლება იყოს ბუნებრივი შემოქმედებითი პროცესი და შესაძლოა, ხელოვნურადაც გამოვიწვიოთ:

სიხშირეთა სინქრონიზაცია შეიძლება გამოვიწვიოთ სტერეო-სიგნალებისგან შემდგარი ტრეკის მოსმენით; ღრმა სუნთქვით;  მედიტაციით, ვიზუალიზაციით და სხვა.

ბეტა-სიხშირეს გამოვიწვევთ: ბეტა სიხშირის შემცველი სპეციალური მუსიკით,  წიგნის კითხვით, კოფეინის მიღებით და სხვა.

გამოიწვიო რაიმე ხელოვნურად, ნიშნავს, რომ რაღაც გაკლდეს ან გტკიოდეს და მიიღო აბი გასაყუჩებლად.  მაგრამ ასევე შესაძლებელია, რომ შესაბამისი რიტმები გამოიწვიო ბუნებრივად და ამით მართო არა მხოლოდ საკუთარი, არამედ სხვა ადამიანთა განწყობები და ცოდნის მიღების ხარისხი!

 

 

 

 

კომენტარები

comments