თანამედროვე განათლების სისტემაში ფუნქციური წიგნიერების განვითარება ერთ-ერთ პრიორიტეტულ მიზნად ითვლება. სულ უფრო მეტი ყურადღება ექცევა მოსწავლეებში მის განვითარებას. ტერმინი „ფუნქციური წიგნიერება“ იუნესკომ 1957 წელს შემოიღო და მას შემდეგ მისმა შინაარსმა მნიშვნელოვანი ცვლილებები განიცადა. აქცენტი ძირითადი პრაქტიკული კომპეტენციებიდან – კითხვის, წერის, დათვლის უნარიდან გადატანილია პიროვნულ, იდეოლოგიურ და სოციალურ-კულტურულ კომპეტენციებზე. იმ კომპეტენციებზე, რომელთა ჩამოყალიბება შეუძლებელია ზოგადი განათლების მხატვრული კომპონენტის გარეშე. სტანდარტი მოითხოვს ისეთი პირობების შექმნას, რომელიც უზრუნველყოფს მოსწავლეების ფუნქციური წიგნიერების განვითარების შესაძლებლობას, საგანმანათლებლო ამოცანების და ცხოვრებისეული პრობლემური სიტუაციების გადაჭრის უნარს.
ფუნქციური წიგნიერება არის მოსწავლეების მიერ საგნობრივი კომპეტენციების სისტემის დაუფლების შედეგი, რაც საშუალებას აძლევს მას წაიკითხოს, გაიაზროს და ეფექტურად გამოიყენონ შეძენილი ცოდნა ყოველდღიურ, პრაქტიკულ სიტუაციაში სოციალური ადაპტაციის პროცესში.
ფუნქციურად წიგნიერი ადამიანი ორიენტირებას ახერხებს სამყაროში და მოქმედებს სოციალური ღირებულებებისა და ინტერესების შესაბამისად. დღეს ადამიანის მთავარი ფუნქციური თვისებებია: ინიციატივა, შემოქმედებითად აზროვნებისა და არატრადიციული გადაწყვეტილებების პოვნის უნარი, პროფესიული გზის არჩევის უნარი და მთელი ცხოვრების განმავლობაში სწავლის სურვილი. ყველა ეს ფუნქციური უნარი სკოლის გარემოში ყალიბდება.
მუსიკის საგნის სწავლება წლების განმავლობაში ძალიან შეიცვალა, ადრე სკოლაში იყო „სიმღერის“ გაკვეთილი, რომლის დროსაც მასწავლებელი მოსწავლეებს მხოლოდ სიმღერებს ასწავლიდა. ახლა კი „მუსიკის“ გაკვეთილია. ასეთი გაკვეთილი მასწავლებლისგან დიდ კომპეტენციას მოითხოვს, რადგან მუსიკის გაკვეთილებზე ვაყალიბებთ ინდივიდის მუსიკალურ წიგნიერებას, ახალგაზრდა თაობის სულიერ სამყაროს. მუსიკის მასწავლებელმა ისეთი სტრუქტურა უნდა მისცეს გაკვეთილს, რომ მოსწავლეებისთვის ის საინტერესო და ინფორმაციული იყოს, არ მოიწყინოს, გაიფართოოს ჰორიზონტი და გაკვეთილზე მიღებული მუსიკალური ცოდნა ყოველდღიურ ცხოვრებაში გამოიყენოს.
ხშირად, მოსწავლეები კლასში მსჯელობენ თემაზე: „რატომ გვჭირდება მუსიკა?“ და საბოლოოდ, დისკუსიების შემდეგ თანხმდებიან, რომ უფრო წიგნიერები გახდნენ, შეუძლიათ გაარჩიონ კონკრეტული მელოდია, რომელიც სატელევიზიო გადაცემაში ან ღონისძიებაზე მოისმინეს, გამოიყენონ თავიანთი ცოდნა ნაწარმოებების, კონკრეტული კომპოზიტორის სტილის იდენტიფიცირებისთვის.
- რას მოიცავს ფუნქციური წიგნიერება?
- რაში უნდა იყოს კომპეტენტური მუსიკის მასწავლებელი, რათა აღზარდოს წიგნიერი მოსწავლე?
- როგორ განვავითაროთ ფუნქციური წიგნიერება მუსიკის გაკვეთილებზე?
მუსიკის გაკვეთილზე, ეს პროცესი იძენს განსხვავებულ ხასიათს, რადგან იგი ერთდროულად მოითხოვს ემოციური, ინტელექტუალური და შემოქმედებითი უნარების გააქტიურებას. მუსიკალურ განათლებაში ფუნქციური წიგნიერება გულისხმობს ისეთი უნარების განვითარებას, როგორიცაა:
- მუსიკალური ნაწარმოების მოსმენის გააზრებული აღქმა;
- აზრის გამოხატვა მუსიკის მეშვეობით;
- შემოქმედებითი და კრიტიკული აზროვნება;
- კულტურულ კონტექსტში მუსიკის დანახვა.
მუსიკალური წიგნიერება, როგორც ფუნქციური კომპონენტი, გულისხმობს:
- შემეცნებით დონეს – მუსიკის სტრუქტურის, ტონალობის, რიტმის გაგება;
- ემოციურ დონეს – მუსიკის მეშვეობით გრძნობებისა და განწყობის გამოხატვა;
- სოციალურ დონეს – თანამშრომლობა ჯგუფებში, მრავალფეროვანი რეპერტუარის ინტერპრეტაცია.
მუსიკალურ პრაქტიკაში ფუნქციური წიგნიერება ვლინდება, როდესაც მოსწავლე:
- თავად ქმნის მუსიკას (იმპროვიზაცია/კომპოზიცია);
- აფასებს მოსმენილს კონკრეტული კრიტერიუმებით;
- უკავშირებს მუსიკას რეალურ მოვლენებს ან კულტურულ კონტექსტს;
- იყენებს მუსიკალურ ცოდნას სხვა საგნებთან კავშირით (მათემატიკა, ისტორია, ლიტერატურა).
მუსიკის გაკვეთილებზე მოსწავლეთა ფუნქციური წიგნიერების ფორმირების ძირითადი პირობები შეიძლება ეწოდოს შემდეგს:
- სწავლების მეთოდების შეცვლა, გაკვეთილზე სხვადასხვა შემოქმედებით-საგანმანათლებლო დავალებების ჩათვლით, ინფორმაციულ-საკომუნიკაციო ტექნოლოგიების გამოყენებით;
- კლასების ორგანიზების ფორმების ცვლილებები, ჯგუფური სწავლების მეთოდების გამოყენება, ერთობლივი მუსიკალური და შემოქმედებითი აქტივობების ორგანიზება;
- მუსიკალური ნაწარმოებების აღქმის გააქტიურების სხვადასხვა საშუალების გამოყენება და მოსწავლეებში თვითგამოხატვისა და მათი საქმიანობის შესახებ რეფლექსიის საჭიროების ჩამოყალიბება;
- მუსიკალური ნაწარმოებების განხილვა მსგავსებისა და კონტრასტის პრინციპის საფუძველზე;
- გაკვეთილზე მოსწავლეთა მიერ დაგროვილი მუსიკალური გამოცდილების გამოყენება, პრობლემური სიტუაციების შექმნა;
- მუსიკალური ნაწარმოების შესწავლისას, მხატვრული ასოციაციებისა და მხატვრული კონტექსტის გამოყენება;
- არასტანდარტული გაკვეთილის ჩატარება;
- სხვადასხვა დიდაქტიკური თამაშების გამოყენება. მაგალითად: „ბგერების სამყარო“, „რას მოგვითხრობს მუსიკა“, „მუსიკალური გამოხატვის საშუალებები“, „მოგზაურობა მუსიკალურ ქვეყნებში – ოპერა, ბალეტი, სიმფონია, კონცერტი“, „ინტონაცია“, „საქართველოს მუსიკალური კულტურა“.
შემოქმედებითი აზროვნება ფუნქციური წიგნიერების ერთ-ერთი კომპონენტია. ეს არის მოსწავლის უნარი, გამოიყენოს თავისი წარმოსახვა იდეების განვითარებისა და გაუმჯობესების, ახალი ცოდნის ჩამოყალიბებისა და ისეთი პრობლემების გადასაჭრელად, რომლებიც აქამდე არ შეხვედრია. შემოქმედებითი დავალებები ამრავალფეროვნებს გაკვეთილს, ზრდის საგნისადმი ინტერესს და შესაბამისად, ცოდნის, უნარებისა და შესაძლებლობების შედეგს. შემოქმედებითი დავალებების შესრულებისას აქტიურდება მოსწავლის შემოქმედებითობა, ჩართულია მეხსიერება და ასოციაციური აზროვნება, ყალიბდება და ფართოვდება შინაგანი ცნობიერება.
მუსიკის აღქმის სფეროში ფუნქციური წიგნიერების განვითარების პროცესი დამოკიდებულია სხვადასხვა ფაქტორზე: მოსწავლის ინდივიდუალურ მახასიათებლებზე, მის ზოგად და მუსიკალურ განვითარებაზე, ცხოვრებისეულ გამოცდილებაზე, ინტერესებზე, სოციალურ გარემოზე.
საგანმანათლებლო პროცესის დროს მასწავლებელს უნდა შეეძლოს ბავშვის ინდივიდუალური,ინტელექტუალური რესურსების მობილიზება. მასწავლებელმა მოსწავლეებს უნდა გააცნოს მიზნობრივი სისტემა, რომელიც განსაზღვრავს უახლოეს, საშუალო და გრძელვადიან პერსპექტივებს. სწავლების საწყის ეტაპზე მთავარია თითოეული მოსწავლის აზროვნების უნარის განვითარება ისეთი ლოგიკური ტექნიკის გამოყენებით, როგორებიცაა – ანალიზი, სინთეზი, შედარება, განზოგადება, კლასიფიკაცია, დასკვნა, რაც ფუნქციური წიგნიერების საფუძვლების განვითარების დასაწყისია.
წარმოგიდგენთ, დაწყებით კლასებისთვის (I–IV) შემუშავებულ საგაკვეთილო მაგალითებს, რომლებიც ემყარება ფუნქციური წიგნიერების განვითარებას მუსიკაში. თითოეული მაგალითი ითვალისწინებს ბავშვის ასაკობრივ თავისებურებებს, თამაშით სწავლას, ემოციებთან მუშაობას და რეალურ ცხოვრებასთან კავშირს.
გაკვეთილი №1 – „რა ჟღერს ჩემ ირგვლივ?“
თემა: გარემოს ხმები და მუსიკა
კლასი: I
მიზანი: მოსწავლემ უნდა ამოიცნოს ყოველდღიური ხმები და გამოხატოს ისინი მუსიკალურად.
გონებრივი იერიში:
- „როცა დილით იღვიძებთ, როგორი ხმები გესმით?“
პასუხები: ჩიტების ჭიკჭიკი, წყლის ხმა, მანქანების ძრავის ხმა, მშობლების საუბარი, ტელევიზორის ხმა.
- „შეგიძლიათ მითხრათ – არის თუ არა ეს ხმები მუსიკა?“
პასუხები: არაააა, მაგრამ ჟღერს როგორც მუსიკა…
- „შეიძლება ჩვენც შევქმნათ მუსიკა, ხმების გარეშე?“
პასუხები: კიიიი! თითებით! ტაშით! ფეხის ბაკუნით!
- „ წვიმის ხმა რომ მუსიკა იყოს, როგორ გაშლიდით?“
პასუხები: წკაპ-წკაპ… პატარა წვეთები…
დავალება: მოსმენილი ბუნებრივი ხმების (წვიმა, ქარი, კარების ჭრიალი, ჩიტები) მიხედვით მოსწავლე ქმნის მუსიკალურ ნახატს – გამოსახავს ხმას გამღერებით, სხეულით ან ნივთით. მაგალითად:
- წვიმა – თითების წკაპუნი;
- ქარი – ხელის რბილი მოძრაობა და ზუზუნი;
- მზე – გრძელი მელოდიური ხმა.
ფუნქციური უნარი: გარემოსთან კავშირი, სმენითი აღქმა, სიმბოლური აზროვნება, თვითგამოხატვა.
კომპეტენცია: გარემოს ხმების ამოცნობა და სიმბოლური გამოხატვა.
შეფასების რუბრიკა:
კომპეტენცია |
მდგომარეობა |
სიტყვიერი აღწერა |
ამოიცნობს და ასახელებს გარემოს ხმებს |
განვითარებულია |
მოსწავლე თავისუფლად ასახელებს სამ სხვადასხვა ხმას და აკავშირებს მათ. |
ქმნის ხმოვანი სიმბოლოს |
განვითარების პროცესშია |
ცდილობს, თუმცა სჭირდება მოდელზე დაყრდნობა. |
ქმნის კავშირს მუსიკასა და რეალობას შორის |
გაუმჯობესებას საჭიროებს |
უჭირს ხმების დაკავშირება რეალურ მოვლენებთან. |
გაკვეთილი №2 – „მუსიკალური ზღაპრის შექმნა“
თემა: ზღაპრის მუსიკალური გაფორმება
კლასი: II
მიზანი: მოსწავლეებმა უნდა შექმნან მოკლე ზღაპარი მუსიკალური გაფორმებით.
გონებრივი იერიში:
- „რა დატვირთვა აქვს ზღაპარში მუსიკას?“
პასუხები: მიგვანიშნებს, ვინ არის კეთილი ან ბოროტი გმირი… გვახალისებს… გვაშინებს.
- „თუ პეპელა დაფრინავს, როგორი იქნება მისი მუსიკა?“
პასუხები: რბილი… ჩუმი… მსუბუქი მელოდია.
- „შეიძლება ბოროტი მგელი ჟღერდეს ძალიან ნაზად?“
პასუხები: არააა… მგელი ყმუის! მაგრამ თუ მოინანიებს, მაშინ კი – შეიძლება.
- „თქვენ რომ იყოთ ზღაპრის გმირი – როგორ მუსიკას დაურთავდით თქვენს მოძრაობას?“
პასუხები: თუ პრინცესა ვარ – ლამაზი მუსიკა, თუ რობოტი – ბუმ-ბუმ.
დავალება: მასწავლებელი კითხულობს მარტივ ზღაპარს („სამი გოჭი“), ხოლო მოსწავლეები თითო სცენას მუსიკალურად აფორმებენ:
- სხეულით (ხტუნვა, ტაში);
- ხმით გაჟღერებით;
- მუსიკალური ინსტრუმენტებით (დაირა, მარაკასი, სამკუთხედი).
ფუნქციური უნარი: ინტერპრეტაცია, სიტყვიერისა და მუსიკალურის ინტეგრაცია, შემოქმედებითი აზროვნება, ჯგუფური მუშაობა.
კომპეტენცია: ინტერპრეტაცია და თანამშრომლობა.
შეფასების რუბრიკა:
კომპეტენცია |
მდგომარეობა |
სიტყვიერი აღწერა |
ქმნის ზღაპრის მუსიკალურ ფორმას |
განვითარებულია |
დამოუკიდებლად აირჩია მუსიკა და შეუსაბამა სიუჟეტს |
თანამშრომლობს ჯგუფთან |
განვითარების პროცესშია |
შედის დიალოგში, თუმცა იშვიათად იღებს ინიციატივას |
ახსნის თავის შემოქმედებით არჩევანს |
გაუმჯობესებას საჭიროებს |
ახსნისას ეშლება სიუჟეტისა და მუსიკის კავშირი |
გაკვეთილი №3 – „ჩემი პატარა სიმღერა – ჩემი ამბავი“
თემა: საკუთარი ისტორიების მუსიკალური გადმოცემა
კლასი: III
მიზანი: მოსწავლემ გადმოსცეს საკუთარი ემოციური გამოცდილება მუსიკალური ფრაზით.
გონებრივი იერიში:
- „დღეს როგორი განწყობით მოხვედით სკოლაში?“
პასუხები: ბედნიერი ვარ!… მეძინება… ოდნავ სევდიანი ვარ.
- „შეგიძლიათ თქვენი განწყობა მელოდიად გადააქციოთ?“
პასუხები: მგონი შემიძლია… წავიღიღინებ… შეიძლება რაღაც მელოდია მოვიფიქრო!
- „შეიძლება გრძნობებზე საუბარი მხოლოდ სიმღერით?“
პასუხები: კი, როცა ვმღერი, ვამბობ რასაც ვერ ვლაპარაკობ ხოლმე.
- „თქვენი სიმღერა ვინ უნდა მოისმინოს?“
პასუხები: დედამ… მეგობარმა… შეიძლება არავის – ეს ჩემი გრძნობაა.
დავალება: მასწავლებელი სვამს კითხვას: „დღეს როგორი დილა გქონდა?“. მოსწავლე ირჩევს ერთ სიტყვას (მაგ. ბედნიერი, მოწყენილი, აღელვებული) და ქმნის მცირე მელოდიას ამ სიტყვაზე. შეუძლია მელოდია იმღეროს ან დახატოს.
ფუნქციური უნარი: ემოციური ინტელექტი, თვითგამოხატვა, მუსიკალური ინტონაციის ფორმირება.
კომპეტენცია: თვითგამოხატვა და ემოციური აზროვნება.
შეფასების რუბრიკა:
კომპეტენცია |
მდგომარეობა |
სიტყვიერი აღწერა |
ქმნის მელოდიას ემოციური განწყობის შესაბამისად |
განვითარებულია |
მარტივად გამოხატა ხასიათი მელოდიაში |
იყენებს მუსიკალურ ელემენტებს ინდივიდუალურად |
განვითარების პროცესშია |
სჭირდება დახმარება ან იდეის მინიშნება |
ახდენს ემოციის სიტყვიერ ინტერპრეტაციას |
გაუმჯობესებას საჭიროებს |
ჯერ ვერ აფასებს ან მხოლოდ ზოგად სიტყვებს იყენებს („სევდიანია“) |
გაკვეთილი №4 – „მუსიკა სხეულში“
თემა: რიტმის შესრულება სხეულით
კლასი: IV
მიზანი: მოსწავლემ უნდა შექმნას რიტმული კომპოზიცია მხოლოდ სხეულის ნაწილების გამოყენებით.
გონებრივი იერიში:
- „სხეულიც შეიძლება იყოს ინსტრუმენტი?“
პასუხები: კიიიი, ხელით, ფეხით, ბაკუნით! ტაშითაც!
- „რომელი ხმებია უფრო მაღალხმიანი – ტაში თუ ფეხის ბაკუნი?“
პასუხები: ტაში! არა, ბაკუნი… გააჩნია, როგორ გავაკეთებ.
- „შეიძლება ყველამ ერთნაირად დააბაკუნოს?“
პასუხები: არა – ზოგი ხმადაბლა, ზოგი სწრაფად, ზოგი ძლიერად.
- „როგორ ჟღერს მეგობრობა რიტმში?“
პასუხები: ერთად! თანაბრად!
დავალება: ბავშვები ქმნიან მცირე ჯგუფებში „სხეულის ორკესტრს“ – ტაში, მუხლზე დაკაკუნება, თითების წკაპუნი, ფეხით ბაკუნი და ა.შ.
მასწავლებელი ამბობს ფრაზებს (მაგ. „მზე ამოვიდა“, „გახარებული ვარ“) და მოსწავლეები ქმნიან შესაბამის რიტმულ თანმიმდევრობას.
ფუნქციური უნარი: სხეულებრივი ინტელექტი, დროისა და რიტმის შეგრძნება, ერთობლივი პასუხისმგებლობა
კომპეტენცია: რიტმული გრძნობა და სხეულის გამოყენება
შეფასების რუბრიკა:
კომპეტენცია |
მდგომარეობა |
სიტყვიერი აღწერა |
ქმნის რიტმულ მაგალითს სხეულით |
განვითარებულია |
საკუთარი იდეით და ენერგიულად ასრულებს |
ასრულებს თანაბრად ჯგუფთან ერთად |
განვითარების პროცესშია |
ზოგჯერ აცდენილია რიტმს |
ხსნის თავის რიტმულ არჩევანს |
გაუმჯობესებას საჭიროებს |
ვერ ახერხებს სიტყვიერ ახსნას, იმეორებს სხვის მაგალითს |
გაკვეთილი №5 – „მუსიკალური ემოციები“
თემა: ემოციები მუსიკაში
კლასი: I–II
მიზანი: მოსწავლემ უნდა ამოიცნოს მუსიკიდან ემოცია და გამოხატოს იგი სახით, ნახატით ან მოძრაობით.
გონებრივი იერიში:
- „შეგიძლიათ მუსიკით იგრძნოთ სიხარული ან სევდა?“
პასუხები: კი, როცა მუსიკა სწრაფია – მიხარია, როცა ნელია – მგონია, რომ ვტირი.
- „რომელ ემოციას გამოარჩევთ ამ მუსიკაში?“
პასუხები: მგონია, რომ მარტო ვარ… ან – რაღაც კარგი მოხდება!
- „თუ ემოციას ექნებოდა ფერი, რას დახატავდი ამ მელოდიაზე?“
პასუხები: ცისფერს… წითელს… ყვითელს! ძალიან ბედნიერი მუსიკაა!
- „შეიძლება მუსიკა ემოციის გარეშე?“
პასუხები: არა… მაშინ რა აზრი აქვს! უნდა იყოს რაღაც გრძნობა.
დავალება: მოისმენენ მარტივ ინსტრუმენტულ ნაწარმოებებს (მაგ. გრიგის „დილა”, მოცარტის მენუეტი,) შემდეგ ბავშვები ირჩევენ შესაბამის ემოციას ან ხატავენ, თუ რა იგრძნეს. შემდეგ – იმეორებენ ემოციას მოძრაობით ან გამღერებით.
ფუნქციური უნარი: ემოციური და ვიზუალური აზროვნება, აზრის გამოხატვა არავერბალურად.
ფუნქციური კომპეტენცია: ემოციური ინტერპრეტაცია, შემოქმედებითი გადმოცემა.
შეფასების რუბრიკა:
კომპეტენცია |
მდგომარეობა |
სიტყვიერი აღწერა |
ამოიცნობს ემოციას მუსიკიდან |
განვითარებულია |
ასახელებს ემოციას არგუმენტირებულად და აზროვნებს სიღრმისეულად |
გამოხატავს ემოციას ნახატით/მოძრაობით |
განვითარების პროცესშია |
გამოხატავს იდეას, თუმცა ტექნიკურად შეზღუდულია |
ამყარებს კავშირს ემოციასა და მუსიკას შორის |
გაუმჯობესებას საჭიროებს |
ჯერ არ ესმის მუსიკის ემოციური ფონი მკაფიოდ |
გაკვეთილი №5 – „მუსიკა კადრს მიღმა“
კლასები: III–IV
მიზანი: მოსწავლე ავითარებს ფუნქციურ აზროვნებას — ასახავს და ადარებს საკუთარ მოლოდინს რეალურ მუსიკალურ გადაწყვეტასთან.
I ეტაპი -განწყობის შექმნა
- „თქვენ როგორ ფიქრობთ – რა შეუძლია მუსიკას, რა დატვირთვა აქვს სიუჟეტში?“
- „გინახავთ ფილმი ან მულტფილმი, სადაც მუსიკამ შეგაშინათ ან გაგახალისათ?“
მოსწავლეები აზრს წერენ პატარა სტიკერზე ან ამბობენ ხმამაღლა.
II ეტაპი – ვიდეოს ჩვენება ხმის გარეშე.
მოსწავლეებმა უნდა წარმოიდგინონ, როგორი მუსიკა შეიძლება მოუხდეს. მასწავლებელი მოსწავლეებს აძლევს ბარათებს, სადაც წერენ ან ხატავენ:
- როგორი მუსიკა მოუხდება (მხიარული, სწრაფი, ნელი, საშიში…)?
- რომელი ინსტრუმენტი მოუხდება?
- რას გრძნობს პერსონაჟი?
- როგორი ხასიათი აქვს პერსონაჟს?
III ეტაპი – კითხვა-პასუხი / გონებრივი იერიში
- „ვინ არის მთავარი გმირი და როგორ გგონია – როგორი ხმა აქვს მას?“
- „რომელი ნაწილი იყო ყველაზე დრამატული? როგორი მუსიკა წარმოიდგინე ?“
- „რა ჟანრის მუსიკა მოუხდებოდა?“ (მაგ: ჯაზი, კლასიკა, როკი, ხალხური)
- „თუ ეს გმირი სიმღერას დაწერდა, როგორი იქნებოდა?“
მოსწავლეები ჯგუფურად ან ინდივიდუალურად განიხილავენ.
IV ეტაპი – ვიდეოს ჩვენება მუსიკით.
ბავშვები ადარებენ ავტორისეულ მუსიკას თავიან ვარიანტებს.
V ეტაპი – შედარება და ანალიზი
მოსწავლეები ავსებენ პატარა ცხრილს:
კითხვები |
ჩემი მოლოდინი |
რეალური მუსიკა |
დაემთხვა თუ არა? რატომ? |
ემოცია |
|
|
|
ტემპი |
|
|
|
ინსტრუმენტი |
|
|
|
დასკვნითი შეკითხვები:
- „შეიძლება ერთსა და იმავე სცენას ჰქონდეს სხვადასხვა მუსიკალური სახე?“
- „რომელი უკეთ გამოხატავდა პერსონაჟის გრძნობას – თქვენი თუ ვიდეოს ვერსია?“
- „თქვენ რომ კომპოზიტორი იყოთ, რას შეცვლიდით?“
შეფასების რუბრიკა:
კომპეტენცია |
შეფასება |
სიტყვიერი კომენტარი |
გამოხატა საკუთარი მოსაზრება |
განვითარებულია / პროცესშია |
მნიშვნელოვანი დაკვირვება გამოიჩინა… |
შეადარა და ახსნა განსხვავება |
განვითარებულია / პროცესშია |
საინტერესო იყო, რომ საკუთარი ინტერპრეტაცია არ დაემთხვა… |
მუსიკის ემოციური შინაარსის გაგება |
განვითარებულია / პროცესშია |
სწორად შეამჩნია ემოციური ცვლილება… |
მოსწავლეები ავსებენ თვითშეფასების კითხვარს:
შეკითხვა №1
- „როგორი მუსიკა წარმოიდგინე ამ ვიდეოსთვის და რატომ?“
- „ვიფიქრე, რომ იყოს სწრაფი და მხიარული, რადგან პერსონაჟი დახტოდა და მოღიმარი სახე ჰქონდა“.
- „მგონი მელოდიური და ნაზი მუსიკა მოუხდებოდა, რადგან მზე ამოდიოდა და მშვიდი იყო“.
- „მე საშიში მუსიკა წარმომედგინა, იმიტომ რომ უცნაური არსება გამოჩნდა და არ ვიცოდი, კეთილი იყო თუ ბოროტი“.
შეკითხვა №2
- „როგორ ფიქრობ, შეეფერება რეალური მუსიკა იმას, რაც შენ წარმოიდგინე?“
- „კი! ზუსტად ისეთი იყო, ოღონდ კიდევ გიტარა დაემატა. მე ვერ მივხვდი, რა ინსტრუმენტი იყო“.
- „ნაწილობრივ – ტემპი დაემთხვა, მაგრამ მე სხვანაირი ჟღერადობა მქონდა წარმოდგენილი, თითქოს უფრო ლამაზი მელოდია“.
- „საერთოდ არ დაემთხვა – მეგონა, დრამატული იქნებოდა, მაგრამ ძალიან მხიარული მუსიკა ჰქონდათ. გამიკვირდა“.
შეკითხვა №3
- „რა ისწავლე ამ აქტივობიდან?“
- „მუსიკა ყველაფერს ცვლის. შეიძლება სევდიანი იყო, მაგრამ მუსიკა გახალისებს“.
- „მე ვისწავლე, რომ მუსიკა გმირს ხასიათს აძლევს. ჟღერადობით ვგრძნობ, რა ხდება“.
- „მნიშვნელოვანია, როგორ მუსიკას დაურთავ – შეიძლება დაგაბნიოს ან გითხრას, რა უნდა იგრძნო“.
- „მე მეგონა, მუსიკა უბრალოდ ლამაზად ჟღერს, მაგრამ თურმე ასე არაა – ის ისტორიას ჰყვება!“.
შეკითხვა №4
- „მიუხედავად იმისა, რომ განსხვავებული ვერსია გქონდა, შენი იდეა მაინც ღირებული იყო. რატომ?“
- „კი,რადგან ეს ჩემი წარმოსახვა და ფანტაზიაა“.
- „მე განსხვავებულად აღვიქვი და შეიძლება ჩემმა იდეამ სხვასაც რაღაც გაახსენოს“.
- „მუსიკას სხვადასხვა ადამიანი სხვადასხვანაირად გრძნობს — ჩემი მოსაზრებაც ასეთია“.
შემაჯამებელი წინადადება მოსწავლეების დასასრული ფრაზისთვის:
„დღეს, მუსიკის გარეშე ვიდეომ მასწავლა, რომ…“
- ხმაც ისეთივე მთავარია, როგორც პერსონაჟი.
- ჩემს თავში უკვე მუსიკა გაჟღერდა, სანამ ვიდეო დასრულდა.
- ფანტაზია და რეალობა მუსიკაში ორივე საჭიროა.
თვითშეფასების კითხვარი ძალიან ღირებულია, რადგან ავითარებს:
- კრიტიკულ აზროვნებას;
- საკუთარ ინტუიციაზე დაყრდნობას;
- სწავლის პროცესზე ფიქრს (მეტაკოგნიციას);
- ხელს უწყობს ემოციური წიგნიერების გაღრმავებას.
შეფასების რუბრიკა სოლო ტაქსონომიის მიხედვით:
სოლო საფეხური |
მოსწავლის უნარი და ქცევა |
მოსალოდნელი პასუხები და კითხვები |
პრესტრუქტურული |
არ იცნობს მუსიკის ფუნქციას, არ აზროვნებს ვიდეოს კონტექსტზე |
– როგორი მუსიკა უნდა ჟღერდეს? -არ პასუხობს ან პასუხობს არაკონკრეტულად |
უნისტრუქტურული |
აღიქვამს ერთ ელემენტს, ერთ მარტივ იდეას (მაგ: „მშვენიერი იყო მუსიკა“) |
– რომელი ინსტრუმენტი წარმოიდგინე?
– ერთ ინსტრუმენტს ასახელებს |
მულტისტრუქტურული |
აღწერს რამდენიმე ელემენტს, თუმცა არ აკავშირებს მათ მთლიანობაში |
– როგორი მუსიკა წარმოიდგინე? -ასახელებს რამდენიმე ელემენტს, მაგალითად: „სწრაფი და მხიარული“ |
მიმართებითი |
აკავშირებს ელემენტებს, ახდენს ინტერპრეტაციას |
– რატომ თვლი, რომ ეს მუსიკა შეესაბამება სიუჟეტს? |
გაფართოებული აბსტრაქტული |
გამოხატავს ახალ აზრებს, კრიტიკულ ანალიზს, შემოქმედებით ვარიანტებს |
– კომპოზიტორი რომ იყო, რას შეცვლიდი მუსიკაში და რატომ? |
შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმი |
პრესტრუქტურული |
უნისტრუქტურული |
მულტისტრუქტურული |
მიმართებითი |
გაფართოებული აბსტრაქტული |
ინფორმაციის აღქმა |
❌
|
✅ |
✅ |
✅ |
✅ |
დეტალების გამოვლენა |
❌ |
❌ |
✅ |
✅ |
✅ |
ინტერპრეტაცია |
❌ |
❌ |
❌ |
✅ |
✅ |
კრიტიკული შეფასება |
❌ |
❌ |
❌ |
❌ |
✅ |
შემოქმედებითი აზროვნება |
❌ |
❌ |
❌ |
❌ |
✅ |
ამ ტიპის დავალების შესრულებისას განსაკუთრებული მნიშვნელობა ენიჭება მოსწავლის პიროვნულ დამოკიდებულებასა და ემოციებს. მიზნად ისახავს მოსწავლეების ინტერესების განვითარებას. ინტერესები, რომლებიც ხელს უწყობენ ბავშვის გონებრივ, მორალურ, ემოციურ, ფიზიკურ, ესთეტიკურ განვითარებას. ინტერესის განსაკუთრებული ტიპი – კოგნიტიური, საგანმანათლებლო პროცესში ჩნდება.
თითოეული გაკვეთილის სტრუქტურირება შესაძლებელია განსხვავებულად, სხვადასხვა დიდაქტიკური მასალის გამოყენებით: ვიდეოგაკვეთილები, პრეზენტაციები, სასწავლო მოდულები, აუდიო-ვიდეო მასალები, წყვილებში, ჯგუფებში, გუნდებში მუშაობა; ზეპირი და წერილობითი გამოკითხვა, მუსიკალური ნაწარმოებების ანალიზი და განხილვა.
მუსიკის მასწავლებლის საქმიანობაში მთავარია მოსწავლეებთან ერთად განვითარება, მუდმივი შემოქმედებითი ძიება, გემოვნების გათვალისწინებით, მოსწავლის სულიერი სამყაროს განვითარება. მოსწავლეთა უნარ-ჩვევები ვითარდება გაკვეთილში დამოუკიდებელი დავალებების ჩართვით (უცნაური ამოცანების პოვნა, ლოგიკური ჯაჭვები, მუსიკალური ნაწარმოების ჟანრის განსაზღვრა).
ამგვარად, შეგვიძლია დავასკვნათ, რომ მუსიკის გაკვეთილები სულაც არ შემოიფარგლება მხოლოდ ფუნქციური წიგნიერების ერთი ან ორი ტიპის განვითარებით. მუსიკის გაკვეთილი ეხმარება მოსწავლეებს სამყაროს გაგებაში, ავითარებს მხატვრულ გემოვნებას, შემოქმედებით წარმოსახვას, ბუნებისა და სამშობლოს სიყვარულს.