შაბათი, აპრილი 27, 2024
27 აპრილი, შაბათი, 2024

დიფერენცირებული დავალებები ეფექტური შედეგებისთვის

სასწავლო პროცესის ეფექტიანობას მოსწავლეთა ეფექტური შედეგები განსაზღვრავს, რომელთა მისაღწევად ეფექტური საშუალებებია საჭირო. დიფერენცირებული დავალება ამ კუთხით გამორჩეულია. ის უშუალო ზეგავლენას ახდენს მოსწავლის:

  • ზრდაზე,
  • მოტივაციაზე
  • და ეფექტურობაზე.

ამ დავალებათა ინდივიდუალური სტილი და თავისებურებები ქმნის „წარმატების სიტუაციას“, რომელიც განსხვავებული უნარების, ცოდნის, მოტივაციისა და ინტერესების მქონე მოსწავლეებს წინსვლის რეალურ შანსს აძლევს, უფრო მეტიც, ეხმარება მათ, „დაგეგმონ“ წარმატება.

დიფერენციაციის თეორიის პრაქტიკაში გამოყენებისას:

  1. მასწავლებელმა ზუსტად იცის, რა არის მნიშვნელოვანი გაკვეთილში;
  2. მასწავლებელი აცნობიერებს, აფასებს და ეყრდნობა მოსწავლეთა შორის განსხვავებას;
  3. სწავლება და შეფასება ურთიერთკავშირშია;
  4. მასწავლებელი აკვირდება და არეგულირებს შინაარსს, პროცესსა და შედეგს;
  5. მოსწავლეთა ინდივიდუალური წარმატება და წარმატების მაქსიმალური ზრდა – ორი მთავარი მიზანია;
  6. სწავლების ყოველ ეტაპზე (დაგეგმვა, სწავლება, შეფასება) ლავირება აუცილებელია დიფერენციაციის განსახორციელებლად.

დიფერენცირებული სწავლებისას ყურადღება ექცვა შემდეგ კომპონენტებს:

  • გარემოს დიფერენცირებას,
  • შინაარსის დიფერენცირებას,
  • პროდუქტის დიფერენცირებას,
  • პროცესის დიფერენცირებას
  • და სწავლის მოდალობების დიფერენცირებას.

დიფერენცირებული დავალების ნიმუში ისტორიული ხასიათის ტექსტთან მუშაობის დროს:

საგანი – ისტორია; კლასი – VII; თემა – ბრინჯაოს ხანა/ძველი აღმოსავლეთი

მასწავლებელი მოსწავლეებს სთავაზობს ტექსტს პუნიკური ომების შესახებ და სთხოვს:

დავალება N1. „წაიკითხეთ ტექსტი და შეავსეთ ცხრილი“:

N კითხვა ძირითადი მინიშნებები ტექსტში
1  ჰანიბალის არმიის თავდასხმა რომის  ჯარზე
2  კანესთან ბრძოლა ძვ. წ. 216 წელს
3  ომის დასასრული

 

დავალება N2. წაიკითხეთ ტექსტი და ასოციაციის მიხედვით იპოვეთ პასუხი კითხვაზე: „რომელია ზედმეტი?“

 

N ძირითადი ცნებები, ტერმინები, ფაქტები, პერსონალიები, თარიღები პასუხები
1 ჰანიბალი  
2 „ბატებმა იხსნეს რომი“  
3 ესპანეთი  
4 ანძა  
5 კართაგენი  
6 ძვ. წ. 202 წელი  
7 გალები  
8 ნიბელუნგები  
9 სციპიონი  
10 აღლუმი  

 

დავალება N3. წაიკითხეთ ტექსტი და იპოვეთ „ძირითადი სიტყვები“ და მათი დამახასიათებელი ნიშნები:

N  ცნების, ტერმინის დამახასიათებელი ნიშანი ცნების, ტერმინის დასახელება
1  რომაული ფლოტი  

……………………

2  

…………………………….

რომის სენატი

 

3 ფართო ველი, დაბლობი ქალაქის კედელთან, სადაც იკრიბებოდნენ რომის მოქალაქეები  

…………………  ………

3 …………………………………..

…………………………………

სენატი
4 კუნძული, რომლის დაუფლებისთვისაც ერთმანეთთს ებრძოდნენ რომი და კართაგენი  

………………………….

5  

…………………………………….

სახალხო კრება

 

ამ ტიპის დავალებები ხელს უწყობს პროდუქტის დიფერენცირებას, ძირითადი ცნებების, ტერმინების გააზრებას, მთავარი სათქმელის, არსებითი შინაარსის ამოღებას ტექსტიდან.

დიფერენცირებული მიდგომის გამოყენებისას მნიშვნელოვანი ფაქტორია მოსწავლის მოსწრების დონე. ამ მხრივ მოსწავლეები ძირითადად 3 დონედ იყოფიან: სუსტ, საშუალო და ძლიერ მოსწავლეებად.

  • უსტი არასაკმარისად მომზადებული მოსწავლეები არიან ისინი, რომლებიც დიდ ინტერესს არ ამჟღავნებენ ისტორიის საგნის მიმართ და თითქმის არ გააჩნიათ ისტორიულ მასალასთან დამოუკიდებლად მუშაობის უნარი. მათ არ შეუძლიათ ისტორიული მასალის აღქმა, წარმოსახვა, გადამუშავება, ემოციური დამოკიდებულების გამომჟღავნება, დამოუკიდებლად გაანალიზება და შედარება. ისინი მასალას ითვისებენ მრავალჯერადი გამეორების გზით და ამას ყოველთვის სათანადოდ ვერც ახერხებენ, დავალებების შესრულებას ანდომებენ ბევრ დროს;
  • საშუალო – შედარებით განვითარებული უნარების მქონე მოსწავლეები არიან ისინი, რომლებსაც უჭირთ, ერთბაშად აღიქვან საკითხის არსი, გამოყონ კანონზომიერებები. ამისთვის სჭირდებათ გარკვეული დრო, მაგრამ შეუძლიათ დაინახონ ზოგადში კერძო და კერძოში – ზოგადი. სათანადო დახმარების პირობებში ამ ჯგუფის მოსწავლეებს შეუძლიათ, თავი გაართვან ძლიერი დონის მოთხოვნებსაც;
  • ძლიერი ეს ის მოსწავლეები არიან, რომლებიც დამოუკიდებლად ასრულებენ რთულ სავარჯიშოებს, შეუძლიათ ცოდნის გამოყენება უცნობ სიტუაციაში და აქვთ შემოქმედებითი უნარები, გამოყოფენ საკითხიდან არსებითს, ძირითადს, კანონზომიერს, იღებენ მაღალ შეფასებებს.

დიფერენციაციის დროს ნებისმიერი დავალება – მიმდინარე, თემატური და შემაჯამებელი – სხვადასხვა დონისაა და განსხვავებულია უნარ-ჩვევების კუთხითაც. მოსწავლეს შეუძლია,შეცვალოს დავალება ან ხელახლა შეასრულოს იმავე დონის სხვა დავალება. შეფასება დამოკიდებულია დავალების სირთულეზე, მოსწავლეთა თვითშეფასებაში კი გამოჩნდება, რამდენად სწორად იქნა შერჩეული დონე.

დიფერენცირებული დავალებების ალგორითმები:

 

 

ცოდნის დონე დიფერენცირებული დავალების სახეები

კითხვა                     ამოცანა                 დავალება

1 დონე – მოსწავლე ავლენს ბაზისურ ცოდნას და უნარებს („სუსტი დონე“)

(შეფასება „3-4-5-6“)

 

მიზანი: ცოდნის აღქმა /გააზრება/გაცნობიერება/ დამახსოვრება

 

მასწავლებლის მიერ შეთავაზებული ინფორმაცია მთელი კლასისთვისაა გამიზნული და გულისხმობს სხვადასხვაგვარი სავარჯიშოების შესრულებას, როგორიცაა:

– გამოტოვებული სიტყვების ჩასმა;

– არასაკმარისი ინფორმაციის მიგნება;

-ჭეშმარიტი და მცდარი ინფორმაციის განსხვავება/ტექსტში ამოცნობა.

რა ეწოდება…

რომელ წელს…

ვინ დაწერა…

რას გულისხმობს…

რა არის გამოსახული…

სხვადასხვა ტიპის სავარჯიშოების შესრულება შესაბამისი ალგორითმის მიხედვით (მასწავლებლის დახმარებით) შემოქმედებითი ხასიათის:

მოიყვანე  მაგალითები (დაასახელე ფაქტები)… მტკიცებულება, არგუმენტი…

გვიამბე… რა მოხდა…

 

პრაქტიკული ხასიათის:

დახატე სქემა (ნახატი, გრაფიკი)…

წაიკითხე ნაწყვეტი…

შეადგინე გეგმა…

2 დონე – მოსწავლე ავლენს ცოდნის და უნარების „საშუალო“ დონეს

(შეფასება – „7-8“)

 

მიზანი: ცოდნის გამოყენება პრაქტიკულ კონტექსტში

 

– 2-3 სავარჯიშოს შესრულება

 

როგორი მიზანია…

რა აერთიანებთ…

რით განსხვავდება…

რატომ…

რა არის ძრითადი აზრი…

რით აიხსნება ის, რომ…

 

 

დავალება, რომელსაც მოსწავლე ალგორითმის მიხედვით დამოუკიდებლად ასრულებს და იყენებს ანალიზს, კრიტიკულ აზროვნებას შემოქმედებითი:

იპოვე ფაქტები, რომლებიც ამტკიცებს… შეადარე… ახსენი…

 

პრაქტიკული:

ააგე სქემა (დიაგრამა, გრაფიკი)…

შეავსე სქემა… შეადგინე სქემა ნახატის მიხედვით…

3 დონე – მოსწავლე ავლენს ცოდნის და უნარების მაღალ, „ძლიერ დონეს“ და შემოქმედებითად უდგება საკითხს

(შეფასება „9-10“)

 

მიზანი: ცოდნის შემოქმედებითად გამოყენება

 

– მოსწავლეს არ აქვს ამოცანის/პრობლემის გადაწყვეტის მზა შაბლონი/ნიმუში;

– ახალ სიტუაციაში თავად გადაწყვეტს, რა და როგორ გამოიყენოს და ორიგინალურად, შემოქმედებითად გადაწყვეტს პრობლემას.

რა განსხვავება შეიძლება დავინახოთ…

დაამტკიცე ან უარყავი მოსაზრება…

რა დასკვნა შეიძლება გამოვიტანოთ…

რა პირობებია აუცილებელი იმისთვის, რომ…

 

დავალება, რომელიც ითხოვს ცოდნის გამოყენებას ახალ (არასტანდარტულ) გარემოში; ცოდნის ინტეგრირება

 

თეორიული:

გააკეთე შედარებითი ანალიზი (კლასიფიკაცია);

 

განაზოგადე…

 

შეაფასე მნიშვნელობა…

 

როგორ წარმოგიდგენია, რა გზით შეიძლება გადაიჭრას პრობლემა…

 

გამოიტანე დასკვნა…

 

დაწერე თხზულება…

 

მოამზადე პროექტი…

 

 

 

 

პრაქტიკული მაგალითი VII კლასის ისტორიის სასწავლო კურსიდან

თემა – პრეისტორია/ქვის ხანა

გაკვეთილის დასაწყისში მასწავლებელი მოსწავლეებს ურიგებს „მოსწავლის სამახსოვროს“:

 

მოსწავლის სამახსოვრო

1.                  ყურადღებით წაიკითხე დავალების შენი ვარიანტი;

2.                  გაიაზრე ყოველი მოქმედება;

3.                  შენი სურვილები შეუსაბამე სასწავლო ამოცანას;

4.                  ამოირჩიე ის დავალება, რომელიც ყველაზე მეტად შეესაბამება შენს შესაძლებლობებს;

5.                  შეეცადე, საკუთარ თავს აუხსნა, რომ საუკეთესო არჩევანი გააკეთე;

6.                  ახლა მთელი ყურადღება მიმართე დავალების შესრულებისკენ;

7.                  გააანალიზე და შეაფასე მიღებული შედეგები და შენი არჩევანის სისწორეში დარწმუნდი.

დიფერენცირებული დავალების შესრულების ინსტრუქცია

შეასრულე დავალება „თავისუფალი არჩევანის“ მიხედვით:

ü    ვისაც სურს ცოდნის გამოვლენა და განმტკიცება, ამოირჩიოს დავალება N1;

ü    ვინც ფიქრობს, რომ მასალა მტკიცედ აქვს ათვისებული და შეუძლია ცოდნის მაღალ დონეზე გამოვლენა, ამოირჩიოს დავალება N2;

ü    ვინც ფიქრობს, რომ კარგად იცის მასალა და სურს, თავისი ძალები და შესაძლებლობები გამოავლინოს, ამოირჩიოს დავალება N3.

 

 

გაკვეთილის თემა სუსტი (ბაზისური) დონე საშუალო დონე ძლიერი დონე

 

ადამიანის წარმოშობა დაასახელე უძველესი ადამიანის შრომის იარაღი. რით განსხვავდებოდა უძველესი ადამიანი თანამედროვე ადამიანისგან? რა აქვთ მათ საერთო? მოიგონე მოთხრობა უძველეს ადამიანზე.
უძველესი ადამიანიდან გონიერი ადამიანისკენ დაასახელე გამოგონება, რის გამოც უძველეს ადამიანს ეწოდა „გონიერი“. განსაზღვრე ცეცხლის როლი ადამიანის ცხოვრებაში. გააანალიზე, რით განსხვავდებოდა გვაროვნული თემი და სამეზობლო თემი ერთმანეთისგან.
უძველესი ადამიანის რელიგია და კულტურა რა არის რელიგია? როგორ წარმოიშვა რელიგია? რას სცემდა თაყვანს უძველესი ადამიანი? ყველაზე ხშირად რას გამოსახავდნენ უძველესი ადამიანები თავიანთ ნახატებზე? რით ახსნი ამას? შეადგინე მოთხრობა ქვის ხანის ადამიანზე, რომელიც უძველესი მხატვრების ნახატებით სარგებლობდა.
მიწათმოქმედებისა და მესაქონლეობის წარმოშობა როგორ წარმოიშვა სამიწათმოქმედო და მესაქონლეთა საზოგადოება? როგორ მოხდა ადამიანების გაერთიანება ტომებად? დაასახელე ტომის დამახასიათებელი ნიშნები. რას წარმოადგენდა „უხუცესთა საბჭო“? რა არის „სახალხო კრება?“ მათ შორის რომელი უფრო მნიშვნელოვანი იყო? რატომ? შეადგინე ცხრილი და ჩამოწერე, რა ფუნქციები ჰქონდა თითოეულს.

 

ქვის ხანიდან ცივილიზაციამდე განმარტე, რას ნიშნავს ცნება „სახელმწიფო“,

დაასახელე მისი დამახასიათებელი ნიშნები.

რატომ გამოეყო ხელოსნობა და ვაჭრობა მიწათმოქმედებას და მესაქონლეობას? რა გავლენა მოახდინა მან იმდროინდელი საზოგადოების განვითარებაზე? რით განსხვავდება სახელმწიფო ქვის ხანის საზოგადოებრივი გაერთიანებისაგან? ააგე შედარებითი ცხრილი.

 

დიფერენცირებული დავალებების შეთავაზებით მასწავლებელი ქმნის ისეთ სიტუაციას, რომელშიც ყველა დონის მოსწავლის ცოდნა და უნარები გამოვლინდება. ასეთი დავალებები ხელს უწყობს მოსწავლის განვითარებას, აჩვენებს მის დინამიკას, ათვისებული ცოდნისა და უნარების ხარისხს; იქმნება რეალური ინკლუზიური სივრცე, არცერთი მოსწავლე არ არის ჩამორჩენილი; იზრდება მოსწავლის დამოუკიდებლობა, შრომისმოყვარეობა, თავდაჯერებულობა, შემოქმედებითობა, მოტივაცია და შემეცნებითი ინტერესი. დიფერენცირებული დავალებები ეფექტურია სწავლისთვისაც და შეფასებისთვისაც და ამიტომ წარმატებით გამოიყენება სასწავლო პროცესში.

 

 

 

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი