პარასკევი, აპრილი 26, 2024
26 აპრილი, პარასკევი, 2024

სასწავლო მიზნებისა და რუბრიკების გამოყენება განმავითარებელი შეფასებისთვის

 

ნებისმიერი შეფასების მიზანია, ნათელი მოჰფინოს იმას,რა ისწავლა მოსწავლემ, როგორ ისწავლა და როგორ იყენებს იმას, რაც ისწავლა. ამიტომ მასწავლებელმა:

გულდასმითუნდა შეკრიბოსინფორმაცია ყოველი მოსწავლის ყოველდღიურ გამოცდილებასა და აქტივობაზე;

შეაჯეროსტესტირების შედეგები დაკვირვებებთან;

დააკვირდეს,რა გარდახდებათმოსწავლეებსცნებების, პროცედურების და სხვა სასწავლო შინაარსის დაუფლებისას;

სთხოვოს მოსწავლეებს, ხმამაღლა იაზროვნონ, რათა დააზუსტოს ცნებებისადა სტრატეგიებისმათებური გააზრება;

აწარმოოს მოსწავლეთა პორტფოლიოები, რათა აღნუსხოსმოსწრების ნიშნულები წლის განმავლობაში;

გამოიყენოს ინფორმაციის ყველა შესაძლო წყარო, რათა შექმნას შეფასებათა უხვი და მრავალფეროვანი სპექტრი, რომელიც საშუალებას მისცემს, განსაზღვროსშესაფერისი სასწავლო აქტივობები ყოველი მოსწავლისთვის.

ცნობილია, რომ განმავითარებელიშეფასება:

ცხადად და უშუალოდ უნდა იყოს დაკავშირებული სწავლების მიზნებსა და სასწავლო პროცესთან;

უნდა მოიცავდეს მრავალფეროვან მეთოდებსა და სტრატეგიებს;

უნდა განაპირობებდეს ცვლილებებს მოსწავლეთა განვითარების მიმართულებით.

სასწავლო მიზნები მოსწავლეებისთვისცხად და გასაგებ ენაზე უნდა ჩამოყალიბდეს.ზოგიერთი მიზნის ფორმულირებისთვის(მაგალითად, ცოდნასდა ზოგიერთი სახის მსჯელობადასაბუთებასთანმიმართებით,რომელთა მიღწევაც შემოწმდება არჩევითპასუხიანიან მოკლეპასუხიანიდავალებებით)მიზანშეწონილია მომზადდესამ მიზნის ფორმულირებამოსწავლეთათვისმისაღები/გასაგები ფორმით. სხვა მიზნებისთვის(მაგალითად, უნარჩვევებსადა მოსწავლეთა მიერ შექმნილ პროდუქტებთანმიმართებით,რომელთა მიღწევაც შემოწმდება მოსწავლეთა მიერ მოქმედებების შესრულებაზედაკვირვებით)მიზანშეწონილიამომზადდეს შეფასების სქემა/რუბრიკა, რომელიც მოსწავლეებისთვისცხად კრიტერიუმებსმოიცავს.

მიზნები მოსწავლეებისთვის გასაგები რომ გახდეს, საჭიროა:

1.     წინასწარ გავაცნოთ მოსწავლეებს ის ენადა ცნებები, რომელთაც გამოვიყენებთრუბრიკაში;

2.     გამოვიყენოთ მოსწავლეებისთვის უკვე ნაცნობი ენა;

3.     გავუზიაროთ მოსწავლეებსმიზნები.

ვთქვათ, მიზანია განზოგადებმოყვანილი მაგალითებისსაფუძველზედა მოსწავლეებისთვისგაუგებარია სიტყვაა განზოგადება. მოსწავლეებისთვისმისაღები იქნება მიზნის შემდეგნაირადფორმულირება:მოყვანილ მაგალითებში მსგავსი თვისებების/ფაქტების მიკვლევა და ისეთი დებულების ჩამოყალიბება, რომელიც სამართლიანიამოყვანილი მაგალითებისთვისაც და მათგან განსხვავებულშემთხვევებშიც. მიზნების ფორმულირებასკიდევ უფრო მისაღებს გახდის .. მეფორმულირებები: მე შემიძლია მოყვანილ მაგალითებში მსგავსი თვისებების/ფაქტების მიკვლევადა მე შემიძლია ისეთი დებულების ჩამოყალიბება,რომელიც სამართლიანიამოყვანილი მაგალითებისთვისაც და მათგან განსხვავებულ შემთხვევებშიც.

მოსწავლეებისთვისგასაგები რუბრიკის შესაქმნელადსაჭირო ნაბიჯებია:

1.     გამოვყოთ ზრდასრულთათვისგანკუთვნილ ვერსიაში ის სიტყვები ან ფრაზები, რომელთა გაგებაც მოსწავლეებს,სავარაუდოდ,გაუჭირდებათ;

2.     ვიპოვოთ ამ სიტყვებისა და ფრაზების შესატყვისი, მოსწავლეებისთვის გასაგები ვერსიები;

3.     ჩამოვაყალიბოთ რუბრიკის კრიტერიუმებიმოსწავლეებისთვისმისაღები ვარიანტით პირველ პირში;

4.     გავუზიაროთ რუბრიკა მოსწავლეებს და მივიღოთ მათგან უკუკავშირი;

5.     საჭიროებისამებრ შევიტანოთ ცვლილებები რუბრიკაში.

მოსწავლეებისთვისრუბრიკის გაზიარებისასმიზანშეწონილია, მოვუყვანოთ მათ კონკრეტული მაგალითებიც, რომლებიც აკმაყოფილებს ანვერამა თუ იმ კრიტერიუმს (ანონიმური მოსწავლეების ნამუშევრები ან თვით მასწავლებლის მიერ შექმნილი ნიმუშები). მიზანშეწონილიააგრეთვე, მოსწავლეებმაგააანალიზონ,რომელ კრიტერიუმს რა დონეზე აკმაყოფილებენმიმდინარე ეტაპზე ანუ რა იციან უკვე ან ომელი უნარჩვევების განვითარებზე არ უმუშავიათ ჯერ კიდევ.

მასწავლებელმა პერიოდულად უნდა შეამოწმოს, გაიგეს თუ არა მოსწავლეებმა სასწავლო მიზნები. მაგალითად, მან შეიძლება ჰკითხოს მოსწავლეს, რომელიც კონკრეტულ დავალებას ასრულებს, რისთვის სრულდება მოცემული აქტივობა.თუ მოსწავლის პასუხი იქნება არ იქნება მიზნებზე ორიენტირებული(მაგალითად, მოსწავლე იტყვის, ნიშნის მისაღებადო),მაშინ მასწავლებელიუნდა ჩაეკითხოს, რას სწავლობს ახლა იგი. თუ მოსწავლე ამ კითხვაზეც არაადეკვატურპასუხს იძლევა ან საერთოდ ვერ პასუხობს,მაშინ მას ვერ გაუგია სასწავლო მიზნები და საჭიროა მასთან დამატებითი მუშაობა.

განმავითარებელიშეფასების მეთოდები და ინსტრუმენტებია:

დაკვირვება

გაკვეთილის განმავლობაში ან მისი დასრულების შემდ გაკეთებულ მოკლე ჩანაწერებშიმასწავლებელიაღრიცხავს მოსწავლეთა სწავლის სპეციფიკურ ასპექტებს (მაგალითად, სწორად ახარისხებს გეომეტრიულ ფიგურებს) და მოსწავლეთა პროგრესს სასწავლო მიზნებისკენსვლის
კუთხით
.მასწავლებელს იოლად შეუძლია შექმნას ისეთიფორმა ამჩანაწერებისორგანიზებისთვის,რომ მოსწავლეთა საჭიროებებისკენ მიმართულ აქტივობათა დაგეგმვისთვის გამოიყენოს. შეიძლებააგრეთვე, აწარმოოს დღიური/რვეული, სადაც ყოველ მოსწავლეს თავისი გვერდი ექნება და მასწავლებელიპერიოდულად შექმნის მოსწავლის პორტრეტს მისი მახასიათებლებისმეშვეობით. თუ ბლოკნოტში ან ჟურნალში ასეთი ჩანაწერებისგაკეთება გაკვეთილის განმავლობაშიგაუჭირდება,მასწავლებელს შეუძლია, სტიკერებზე დაწეროს შენიშვნები და რვეულში ჩააკრას, თავისუფალ დროს კიმოაწესრიგოსისინი. როგორც არ უნდა აწარმოოს დაკვირვება და აღრიცხოს დაკვირვებისშედეგები, მასწავლებელმაშეკრებილიმონაცემები უნდა გამოიყენოს იმისთვის, რომ სწავლება მოსწავლეთა საჭიროებებს მოარგოს.

კითხვები

მნიშვნელოვანია როგორც ღია, ასევე დახურული კითხვები. დახურულიკითხვები უფრო შესაფერისიასაბაზო ცოდნის განმტკიცებისთვის, ხოლო ღია უბიძგებს მოსწავლეებსსასწავლო მასალაზე მანიპულაციებისკენ, ცოდნის განვრცობისა და გარდაქმნისკენ. მხოლოდ დახურული კითხვებით შემოფარგვლა შეზღუდავდა იმ ინფორმაცი, რომლის მიღებაც სურთ მასწავლებლებს მოსწავლეებისგან.

 

კითხვები მოსწავლეებისთვის ამოცანის ამოხსნის სხვადასხვა ფაზაზე

სასწავლომათემატიკური მოქმედებები

კითხვები

კითხვების ჩამოყალიბება,
წარმოდგენის შესაფერისი ფორმებისა და ამოცანის ამოხსნის ხერხების შერჩევა

ამოგიხსნია წინათ მსგავსი ამოცანა?

რა ნაბიჯი შეიძლება გადადგა ამოცანის ამოხსნის დასაწყებად?

დასვი კითხვები ამოცანაში მოცემულ ვითარებასთან დაკავშირებით.

რა არის ცნობილი ამ ამოცანაში და რა უცნობი?

აუხსენი ამოცანა მეგობარს.

რომელი დიაგრამაა შესაფერისი ამ ამოცანის ამოსახსნელად?

რა აღნიშვნებს შემოიღებდი ამ ამოცანისთვის?

რა კანონზომიერებ ამჩნევ ამ მონაცემებში?

რა დაშვებ გააკეთებდი ამოცანის ამოსახსნელად?

შენი სიტყვებით ჩამოაყალიბე ამოცანა.


ჩამოაყალიბე ამოცანის გამარტივებული ვარიანტი.

ამოხსნის რომელი ხერებია შესაფერისი ამ ამოცანის ამოსახსნელად?

ლოგიკურად მსჯელობა, ჰიპოთეზებისა და არგუმენტების მოსაზრება და კონსტრუირება, გამოთვლების ზუსტად შესრულება

ყოველთვის ჭეშმარიტია ეს დებულება?

მოიყვანე ამ დებულების დამამტკიცებელი არგუმენტი.

რა განაპირობებს ამ კანონზომიერების არსებობას?

რა არის აქ ერთნაირი და რაგანსხვავებული?

რა არის აქ უცვლელი და რისი შეცვლა შეიძლება?

რა მოხდებოდა,
ეს რომ
შეგვეცვალა ამით ?

ეს მიდგომა მიგიყვანს შედეგამდე?

რას მოიმოქმედებ მას შემდეგ, რაც ასეთ პასუხს მიიღებ?

რისი კერძო შემთხვევაა ეს?

ახლა შეგიძლია ივარაუდო რაიმე?

მოისაზრე ამის კონტრმაგალითი.

რა შეგეშალა
აქ?


ახლა გააკეთე იგივე განსხვავებული გზით.

რა დასკვნებს გამოიტანდი ამ მონაცემების საფუძველზე?

როგორ შეამოწმებ ამ გამოთვლების სიზუსტეს მათი განმეორებით შესრულების გარეშე?

მიღებული შედეგების განმარტება და შეფასება

ყველა ამონახსნი იპოვე?

როგორ წარმოადგენ შედეგებს ეფექტურად?

შედეგების წარმოდგენის რომელი ხერხი ჯობს
ეს თუ ის? რატომ?

შენი აზრით, ეს პასუხი გონივრულია?
რატომ?

დარწმუნებული ხარ, რომ ეს სწორია? დამისაბუთე!

რას ფიქრობ მეგობრის არგუმენტზე?
რატომ?

ეთანხმები მეგობრის პასუხს? როგორ გააუმჯობესებდი ამ პასუხს?

რომელი მეთოდის გამოყენება იქნებოდა უმჯობესი? რატომ?

კომუნიკაცია და რეფლექსია

რომელი მეთოდი გამოიყენე?

კიდევ რომელი მეთოდები განიხილე?

რომელი მეთოდი აღმოჩნდა საუკეთესო?
რატომ?

რომელმა მეთოდმა მიგიყვანა შედეგამდე ყველაზე სწრაფად?

რომელი მეთოდები გამოიყენე ბოლო დროს? რომელიმე მათგანი გამოგადგა ახლა?

რომელი სტრატეგიები ისწავლე, რომლებიც გამოგადგება სამომავლოდ?

რას ურჩევდი შენს მეგობარს ამ ამოცანასთან დაკავშირებით?

გასვლის/შესვლის ბარათები

გასვლის ბარათი არის მოსწავლის პასუხები იმ კითხვებზე, რომლებიც მასწავლებელმადასვა გაკვეთილის ბოლოს, რათა შეეფასებინამოსწავლეთა მიერ ძირითადი ცნებების გაგება.მოსწავლეებმაშეიძლება შეაჯამონ ან შეაფასონ იმ დღის სასწავლო მასალა ან მოახდინონ ხუთი ნასწავლი ფაქტის რანჟირებამათი მნიშვნელოვნებისმიხედვით. შეიძლება,მასწავლებელმასთხოვოს მოსწავლეებს, დაწერონ, რა ცვლილებებს შეიტანდნენსაკითხის სწავლებაში,თვითონ რომ ყოფილიყვნენმასწავლებლებ.

ამ ბარათის შესავსებად საკმარისი უნდა იყოს 5 წუთი და მოსწავლემ კლასიდან გასვლისას უნდა ჩააბაროს იგი მასწავლებელს.მასწავლებელიბარათიუცებ უნდა მიხვდეს, ვის გაუაზრებია ძირითადი ცნებები კარგად, ვის სჭირდება მცირე დახმარება და ვი
დამაებით სწავლება. გასვლის ბარათების გაანალიზებითმასწავლებელი შეძლებს, უკეთ მიუსადაგოს სწავლება მოსწავლეთა საჭიროებებს შემდეგ გაკვეთილზე.

შესვლის ბარათები გასვლის ბარათების ანალოგიურია,ოღონდ ისინი ივსება გაკვეთილის დაწყებამდე ან მის დასაწყისში.მასწავლებელმამოსწავლეებსშეიძლება მოსთხოვოს წინა საშინაო დავალებაზე გამოხმაურებაან წინა გაკვეთილზე რეფლექსია ისე, რომ ამისთვისარ დაიხარჯოს ბევრი დრო. მაგალითად, მოსწავლეებმაუნდა უპასუხონ კითხვებს, რა იყო დამაბნეველიმათთვის ან რა პრობლემებს წააწყდნენ საშინაო დავალების შესრულების დროს. მასწავლებელმაუნდა შეაგროვოს შესვლის ბარათები და კომენტარი გააკეთოს მათში დასმულ საკითხებზე.

 

მოსწავლის თვითშეფასება

თუ მოსწავლეებიმონაწილეობენ მიზნების დასახვასა და წარმატების კრიტერიუმების დადგენაში, მაშინ მათი თვითშეფასება ლოგიკური ნაბიჯია სასწავლო პროცესში. მოსწავლეები იწყებენ მეტაკოგნიციას და უკეთ აცნობიერებენ თავიანთ ძლიერ და სუსტ მხარეებს. როცა მოსწავლეები ფიქრობენ საკუთარ სწავლაზე, გამოთქვმენ, რაც გაიგეს და რაც ჯერ კიდევ უნდა ისწავლონ, მათი მიღწევები იზრდება.



კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი