სწავლა დაიწყო. ჩვენმა მოსწავლეებმა, რომლებსაც მოლოდინები და იმედები ზურგჩანთებად აუკიდიათ, საკლასო კლასები აახმაურეს და გააფერადეს. როგორ ძგერს მათი გულები, როგორ სწყურიათ რაღაც ახალი, განსხვავებული, საინტერესო! დღეს სკოლიდან დაბრუნებული ბავშვების ჯგუფი შემომხვდა და გავიგონე, ერთი გოგონა როგორ ეუბნებოდა მეორეს – რა მაგარი გაკვეთილი იყო, ვიმღერეთ, ვიცეკვეთ და ახალი სიტყვებიც ვისწავლეთო! როგორ მოჰბეზრდათ ბავშვებს მონოტონური, რუტინული გაკვეთილები, რომლებსაც, რა თქმა უნდა, გვერდს ვერ ავუვლით, თუმცა სკოლის დაწყების რამდენიმე კვირა შეგვიძლია დღესასწაულად ვაქციოთ და ეს განწყობა მათაც საგზლად გავატანოთ და ჩვენც გავიყოლოთ მთელი წლის განმავლობაში. განწყობის მნიშვნელობა კი ქართველებს ძალიან კარგად მოგვეხსენება. მაშ ასე, გიზიარებთ რამდენიმე აქტივობას, რომელთა განხორციელებაც ნებისმიერ მასწავლებელს შეუძლია.
აქტივობა 1:
ქილაში კითხვები ან
ქილავ, ქილავ გვითხარი – ამის პატრონმა რა ქნას?
ვიღებთ შუშის ქილას, შიგნით ვყრით პატარა ბარათებს, სადაც სხვადასხვა მოქმედება წერია. მაგალითად: „გაიხსენე ზაფხულის ერთი დღე“; „ჯადოსნური ჯოხი რომ გქონდეს, რას იზამდი?“; „ჩაეხუტე მეგობარს“; „გაიხედე ფანჯრიდან და რასაც პირველს დაინახავ, აღწერე“; „წაიღიღინე შენი საყვარელი სიმღერა“; „სამი სიტყვით დაახასიათე საკუთარი თავი“ და ასე შემდეგ. თქვენს მიზნებზე და სურვილებზეა დამოკიდებული, რას დაწერთ ქილაში მოთავსებულ ბარათებზე.
შეგიძლიათ უბრალოდ რამდენიმე ფერის ბარათი ჩააგდოთ, თითოეულ ბარათს თავის მნიშვნელობა ექნება, მაგალითად: წითელი: მოჰყევი სასაცილო ამბავი; ყვითელი: დაუხატე ყვავილი თანაკლასელს; მწვანე: მოჰყევი შენს თავზე და ასე შემდეგ.
ჰოდა, ბავშვები ამოიღებენ ბარათს და ჩვენ ვკითხავთ: ქილავ, ქილავ გვითხარი – ამის პატრონმა რა ქნას?
აქტივობა 2: კარგი წლის რეცეპტი
ეს აქტივობა ძალიან გემრიელია. ჩვენ ერთად რეცეპტი უნდა მოვიგონოთ. კერძის თითოეული ინგრედიენტი უდრის თვისებას, რომელიც კარგ სასწავლო წელს ქმნის… სიკეთე, ძალისხმევა, გუნდური მუშაობა, სამართლიანობა, სიამაყე, პატიოსნება, ცნობისმოყვარეობა და თანაგრძნობა.
როდესაც მოსწავლეები თითოეულ ინგრედიენტს ირჩევენ, თან განიხილავენ – რაში დაგვჭირდება. ცალ-ცალკე ძალიან კარგია, მაგრამ ერთად არაჩვეულებრივი. რაც საბოლოოდ შესანიშნავ სასწავლო წელს მოგვცემს. მაგალითად, მასწავლებელი ჩამოუწერს:
სიკეთე – ფქვილი
ძალისხმევა – კარაქი
გუნდური მუშაობა – ვანილი
სამართლიანობა – დარიჩინი
სიამაყე – ვაშლი
პატიოსნება – შაქარი
ცნობისმოყვარეობა – ვანილი
თანაგრძნობა – წყალი.
ბავშვები ირჩევენ ინგრედიენტს, ქმნიან საკუთარ კერძს, ხატავენ, წერენ რეცეპტს და კლასის წინაშე წარადგენენ. საუბრობენ – რატომ შეარჩიეს ეს კონკრეტული ინგრედიენტები და რას დაარქმევდნენ საკუთარ კერძს?
აქტივობა 3:
ჩემი საუკეთესო ნაწილი
რა მომწონს ყველაზე ძალიან ჩემს თავში? რატომ მომწონს? ბავშვები საკუთარი სხეულის ნაწილებს ხატავენ, წერენ და საუბრობენ.
აქტივობა 4: ამ სასწავლო წლის იმედებისა და ოცნებების ჩემი პატარა წიგნი.
რა გირჩევნია შენ?
იცხოვრო მთაში თუ სანაპიროზე?
იყო ცნობილი ავტორი თუ ცნობილი მუსიკოსი?
გქონდეს აზრების წაკითხვის უნარი თუ იყო უხილავი?
გაატარო დღე გასართობ პარკში თუ სავაჭრო ცენტრში?
გყავდეს პირადი თვითმფრინავი თუ ლამაზი სპორტული მანქანა?
იცხოვრო სადმე, სადაც ამინდი ყოველთვის თბილი და მზიანია, თუ, სადაც ყოველთვის ცივი და თოვლიანი?
ყოველი კითხვის დასმის შემდეგ, სთხოვეთ მოსწავლეებს გადავიდნენ ოთახის ერთ მხარეს, თუ აირჩევენ პირველ ვარიანტს და თუ მეორეს აირჩევენ, მაშინ – ოთახის მეორე მხარეს. შესაძლებელია წინასწარ მიცემული ფერადი ალმების აწევაც.
აქტივობა 6:
სკოლის პირველი დღის წერილი საკუთარ თავს, რომელსაც წლის ბოლოს წაიკითხავს…
აქტივობა 7:
მე ვარ ლექსი…
აქტივობა 8:
ჩემი გარეგანი და შინაგანი მხარე, ავტოპორტრეტი.
ბავშვები ხატავენ საკუთარ ავტოპორტრეტებს, ყოფენ ორ ნაწილად: ერთ მხარეს ხატავენ გარეგნულ მხარეს, ხოლო მეორე მხარეს – რა უყვართ, რა არის მათი ჰობი, ინტერესი, რას გრძნობენ, რა ემოციები აქვთ…