სამშაბათი, აპრილი 30, 2024
30 აპრილი, სამშაბათი, 2024

ჯანსაღი კვების გაკვეთილი

პროექტი: ჯანსაღი საკვები

ალბათ ძალიან გაგიჭირდებათ ფერად-ფერად კანფეტებზე ან ტკბილეულით სავსე ხელებზე უარის თქმა, როცა ისინი ასე უგემრიელესად გამოიყურებიან! იცით, ჯანსაღი საკვები რა არის, მაგრამ არჩევანს უმეტესად მაინც არაჯანსაღზე აჩერებთ. ჩვენ ხშირად ვესაუბრებით მოსწავლეებს იმაზე, რამდენი უნდა ვჭამოთ, მაგალითად, ტკბილეული. შეგვიძლია თუ არა, საუბარზე მეტი გავაკეთოთ, რათა მკაფიო წარმოდგენა შევუქმნათ მათ ჯანსაღი საკვების შესახებ?

გთავაზობთ პროექტს, რომელიც „მე და საზოგადოების“ საგანში განვახორციელე.

გავაერთიანე საგაკვეთილო თემები: ჯანსაღი კბილები და ჯანსაღი კვება. მოსწავლეებს დავუსვი რამდენიმე მაპროვოცირებელი შეკითხვა: რა იცით კბილების მოვლის შესახებ? როგორ უვლით კბილებს? რა ჰქვია კბილის ექიმს? კითხვა-პასუხის შემდეგ წავუკითხე სახელმძღვანელოში მოცემული ინფორმაცია, ვიმსჯელეთ მის შესახებ, ბოლოს კი მივეცი პროექტზე მუშაობის ინსტრუქცია – მათ სამუშაო რვეულში მოყვანილი ინსტრუქციის მოდიფიცირება მოვახდინე და ჩემ მიერ გაერთიანებულ საგაკვეთილო თემებს მოვარგე.

პროექტის მიზანი: გავარკვიოთ, რითია მავნებელი კანფეტები, რა ითვლება ჯანსაღ საკვებად.

პროექტის განხორციელების ფორმები: ინდივიდუალური, წყვილებში (პანდემიის გამო მოსწავლეებს მივეცი უფლება, თავად აერჩიათ, ინდივიდუალურად ემუშავათ თუ დისტანციურად წყვილში).

ხანგრძლივობა: 3 კვირა.

სამუშაოს ეტაპები: ინფორმაციის მოძიება, დახარისხება, საპრეზენტაციო მასალის შექმნა, გამოკითხვა, ექსპერიმენტი, რეფლექსია.

პროექტისთვის საჭირო რესურსები: სახელმძღვანელო, კომპიუტერი, ფორმატი, კალამი, ფანქრები, წებო, ფოტომასალა, კანფეტები, წყალი, ჯამი.

პროექტის გეგმა (სრულდება ექვსი სხვადასხვა დავალება): მოძიებული ინფორმაციის დახარისხება, გაფორმება და პრეზენტაცია; ჩატარებული ექსპერიმენტის გადაღება და ანალიზი; პროექტის შეჯამება.

 

პირველი აქტივობა: კანფეტები

მოსწავლეებს უნდა მოეძებნათ ინფორმაცია კანფეტების შესახებ და გაეცათ პასუხი შემდეგ კითხვებზე: რატომ უყვართ ბავშვებს კანფეტები? რისგან ამზადებენ მათ? რამდენად სასარგებლოა ჩვენი ორგანიზმისთვის? მოძიებული ინფორმაცია უნდა დაეხარისხებინათ, გადაეტანათ ფორმატზე, გაეფორმებინათ და მოეხდინათ ნამუშევრების პრეზენტაცია.

 

მეორე აქტივობა: კვების პირამიდა

მოსწავლეებთან ერთად ვიმსჯელე შემდეგ საკითხებზე: რა გვგონია ჯანსაღი/არაჯანსაღი საკვები? როგორ ვიკვებებით? რას ვჭამთ და რისთვისაა საჭირო საკვები? მივაწოდე ინფორმაცია ჯანსაღი კვების შესახებ. განვიხილეთ სიტუაციური მაგალითი, რომელიც სახელმძღვანელოშია მოცემული. ვისაუბრეთ იმაზე, რისთვისაა სასარგებლო რძის ნაწარმი, ხორცი, ხილი, ბოსტნეული და სხვ.

ყურადღება გავამახვილეთ ჯანსაღი კვების პირამიდაზე. განვიხილეთ, რატომ იყო მასზე მოცემული ზოგიერთი საკვები – მცირე, ზოგი კი დიდი რაოდენობით (მოსწავლეებს დამოუკიდებლად უნდა გამოეტანათ დასკვნა, რომ პირამიდის ზედა საფეხურზე დალაგებული პროდუქტები მცირე რაოდენობით უნდა მივიღოთ).

ამის შემდეგ მოსწავლეებს უნდა შეექმნათ კვების პირამიდა. ამისთვის შეეძლოთ გამოეყენებინათ კომპიუტერული პროგრამები „ვსწავლობთ თამაშით“ და „Paint“ ან უბრალოდ დაეხატათ. ამ აქტივობით მოსწავლეები განიმტკიცებდნენ შეძენილ ცოდნას.

მესამე აქტივობა: ჯანსაღი კბილების მოდელი

მას შემდეგ, რაც მოსწავლეებს გარკვეული ცოდნა დაუგროვდათ ჯანსაღი კბილებისა და მათი მოვლის შესახებ, შევთავაზე შემდეგი აქტივობა: დავურიგე ამობეჭდილი ფურცლები, რომლებზეც ეხატა გახარებული და მოწყენილი კბილები, ასევე – გასაფერადებელი ფურცლები საკვების გამოსახულებით. მოსწავლეებს უნდა გაეფერადებინათ დახატული საკვები და კბილებზე ისე გადაენაწილებინათ, რომ ჯანსაღი პროდუქტები გახარებულ კბილთან მოხვედრილიყო, ხოლო არაჯანსაღი – მოწყენილთან. მოსწავლეებმა საკმაოდ ადვილად გაართვეს თავი დავალებას, პრეზენტაციის დროს კი ნამუშევარზე იმსჯელეს.

 

მეოთხე აქტივობა: გამოკითხვა

პროექტის

 

განხორციელების პარალელურად მათემატიკაში ვსწავლობდით მონაცემთა შეგროვებასა და ანალიზს. მოსწავლეებს ვთხოვე, გამოეყენებინათ ამ საგანში შესწავლილი თემა და ჩაეტარებინათ თანაკლასელებს შორის გამოკითხვა, ვის რომელი ტკბილეული უყვარდა ყველაზე მეტად და რამდენს მიირთმევდა. მოსწავლეებმა სხვადასხვა საკომუნიკაციო საშუალებით: Teams-ით, მობილურით (დარეკვით, მოკლე ტექსტური შეტყობინებით) და ა.შ. – შეაგროვეს მონაცემები და წარადგინეს დიაგრამის სახით:

 

მეხუთე აქტივობა: ექსპერიმენტი

მოსწავლეებს ვთხოვე, ჩაეტარებინათ ექსპერიმენტი, რომლისთვისაც დასჭირდებოდათ კანფეტი, წყალი და ჯამი. ჯამში უნდა მოეთავსებინათ კანფეტი, დაესხათ წყალი და რამდენიმე წუთის განმავლობაში დაკვირვებოდნენ, მიღებული შედეგი კი ჩაეწერათ. მოსწავლეებმა აღნიშნეს, რომ რამდენიმე წუთის შემდეგ კანფეტებმა ფერი იცვალა, რაც გამოწვეული იყო იმით, რომ ნაწარმი საღებავ დანამატს შეიცავდა, მისი ჭარბი მიღება კი საზიანოა ჩვენი ორგანიზმისთვის.

 

მეექვსე აქტივობა: პროექტის შეჯამება

მოსწავლეებს ვთხოვე, თითოეული აქტივობა შეეფასებინათ. დაფაზე ჩამოვწერე აქტივობების სახელწოდება და ვთხოვე, დაეწერათ, რა ისწავლეს თითოეულიდან. ამის შემდეგ გავმართეთ დისკუსია შემდეგ საკითხებზე: რა ეტაპები გავიარეთ პროექტის განმავლობაში, რა იყო მათთვის საინტერესო და როგორ გამოიყენებდნენ მომავალში პროექტის მეშვეობით მიღებულ ცოდნას.

ვფიქრობ, ჩემი მოსწავლეებისათვის პროექტი საინტერესო და შედეგიანი აღმოჩნდა.

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი