საგაკვეთილო სცენარები, პანდემია და ცისარტყელა

დისტანციურ სწავლებაზე გადასვლამ ბევრი თავსატეხი გააჩინა. რა პლატფორმები და ინსტრუმენტები გამოვიყენოთ? რომელია მათგან ყველაზე ეფექტური? როგორ უნდა დავგეგმოთ და წარვმართოთ ონლაინგაკვეთილები? როგორ ჩავრთოთ მოსწავლეები? რა ტიპის აქტივობები და დავალებები, რა რესურსები უნდა  შევთავაზოთ  მათ? როგორ ვიურთიერთოთ მშობლებთან?.. – ყველა ეს შეკითხვა ერთად დაგვატყდა თავს და არც ისე იოლი გახდა მათი ლაბირინთიდან თავის დაღწევა.  შეიცვალა სასწავლო გარემო, ახალ გარემოში კი ახალი მიზნები, აქტივობები, სტრატეგიები და ინსტრუქციები – ერთბაშად ყველაფერი – თავიდან გახდა შესამუშავებელი. ეს კი განათლების მესვეურებსა და მასწავლებლებს ძალიან დიდი გამოწვევების წინაშე აყენებს.

 

დავიწყოთ იმით, რომ სოციალური იზოლაციის ჩვენთვის უჩვეულო და რთულ პირობებში საკუთარ თავზე ზრუნვა არ უნდა დაგვავიწყდეს, ონლაინგაკვეთილების დაგეგმვისა თუ წარმართვის პროცესში სკამიდან ხშირად ავდგეთ, სუფთა ჰაერი შევისუნთქოთ და ფიზიკური აქტივობებით ენერგია და ძალები აღვიდგინოთ. აქტივობები (თუნდაც დაჯდომა-ადგომის და ტაშის შემოკვრის) ბავშვებსაც უნდა შევთავაზოთ ვიდეოჩართვებისას, რათა დაძაბულობა რამდენადმე მოვუხსნათ.

 

შევეცადე, სწორედ ამგვარად ამეგო საგაკვეთილო სცენარი ადაპტირებული მასალით ცისარტყელას შესახებ, ჩემი პატარა მოთხრობაც გამახსენდა, რომელიც მკითხველს იქნებ კიდეც ახსოვს. როცა უკვე ყველაფერი თითქოს შევკარი, ცისარტყელას სურათის მოსაძებნად პატივსაცემ და ყოვლისმცოდნე ბიძია Google-ს ვეწვიე. მან კი ცისარტყელას შესახებ BBC-ის ასეთი უახლესი ამბები შემომაგება: https://www.bbc.com/news/uk-england-51988671

მას შემდეგ, რაც სკოლები დაიხურა, სკოლები ბავშვებს ახალისებენ, დახატონ ცისარტყელები, მათში გადაიტანონ და ასე გაავრცელონ თავიანთი საგაზაფხულო იმედებიო.  ჰოდა მეც ძალიან გამახარა იმან, რომ ჩემი და მათი სურვილები ერთმანეთს დაემთხვა და მეტი მოტივაცია გამიჩნდა სახელდახელოდ შექმნილი სცენარის გაზიარებისა.

სცენარები ერგება ჩვენს ონლაინკლასებში ნებისმიერი განვითარების ტიპის მოსწავლეს.  მაშ ასე:

სცენარი 1.

 

აქტივობა 1:

  • ვაჩვენოთ ბავშვებს ცისარტყელა:

https://www.google.com/search?q=rainbow&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwifh7zHnq7oAhVyxaYKHbbjDIUQ_AUoAXoECBIQAw&biw=1154&bih=463#imgrc=32JBZ7l1OgEccM

  • თავდაპირველად ერთად დავთვალოთ მასზე ფერები, მერე ცალცალკე.
  • ახლა დავასახელოთ ფერები, ჯერ ერთად, მერე   ცალცალკე.
  • დავაკვირდეთ ფერების განლაგებას: რომელი ფერია ქვემოთ? რომელი ფერია ზემოთ? შესაძლებელია თუ არა ფერების შებრუნება? რა თანმიმდევრობით?

 

აქტივობა 2:

 

აქტივობა 3. 

ვაძლევთ ინსტრუქციას, რომ უნდა დავხატოთ ცისარტყელა წითელი ფერით ქვემოთ და ფერთა შემდეგი განლაგებით:

  1. წითელი, 2. ნარინჯისფერი, 3. ყვითელი, 4. მწვანე, 5. ცისფერი, 6. ლურჯი, 7. იისფერი.

ვიმეორებთ ფერებს და ვემზადებით დასახატად.

 თუმცა  მანამდე ფიზიკური აქტივობის/ენერჯაიზერის  დროა. 

აქტივობისთვის ინსტრუქცია არის შემდეგი: ყველანი ვდგებით ფეხზე, ვშლით განზე ხელებს, ვხუჭავთ თვალებს და წარმოვიდგენთ, რომ ერთი წუთის მანძილზე გაშლილ ხელებზე ცისარტყელა გვადევს. ერთი წუთის შემდეგ მასწავლებელი ხმამაღლა ამბობს ფერს, ბავშვებმა კი ეს ფერი ცისარტყელაზე მერამდენეცაა, იმდენჯერ უნდა შემოჰკრან ტაში.  ყველა ფერის დასახელების შემდეგ ყველანი ვსხდებით ან ფეხზე ვრჩებით და ასე  ვხატავთ.

 

აქტივობა 4.

  • წავიკითხოთ მოთხრობა

https://i0.wp.com/mastsavlebeli.ge/wp-content/uploads/2016/11/%E1%83%92%E1%83%9D%E1%83%931.png

 

კითხვები გააზრებისთვის:

  1. თქვენი აზრით, რატომ გააფერადა ავტორმა ზღაპარი ასე?
  2. ვინ როგორ გამოიცნობს, რის თქმა სურს მას?

(ცხრილში იწერება ბავშვის სახელი და თვალსაზრისი)

 

 

სახელი, გვარი თვალსაზრისი

 

შევქმენი ტექსტის ადაპტირებული ვერსიაც:

 

სავარჯიშოები ადაპტირებული  ტექსტისთვის:

  • იპოვე შეცდომები ამ უცნაურ ცისარტყელაზე:

 

  • რა შეეშალათ?
  • სულ რამდენი შეცდომა იპოვე?

 

  • იპოვე შეცდომები სიტყვებში და დაწერე ისინი მართებულად
  • წილეთი
  • ყვითლიე
  • ნარიჯინსფერი
  • მწავნე
  • ციფსერი
  • ურჯილ
  • იიფსერი

ყველაფერი კარგად შეასრულე და შესვენებაც დაიმსახურე!

მანამდე კი დავალება ყველასთვის:

 

  • წარმოსახვის დავალება

 

მოვიფიქროთ ლექსი, მოთხრობა ან ზღაპარი ცისარტყელაზე.

მითითებები:  1. არავის დავემსგავსოთ. 2. მოვიფიქროთ ყველასგან განსხვავებული და სახალისო ამბავი – ეს  ყველაზე საინტერესოა.

 

ჩაწერე აუდიო ან ტექსტი და გადმომიგზავნე.

 

ელ-ფოსტა: mariamgoduadze@yahoo.com

დედლაინი 29. 03. 20    

დამატებით რესურსად შესაძლოა ცისარტყელასთან დაკავშირებული ის სამუშაო ფურცელი გამოვიყენოთ, რომელსაც კარგი სკოლა გვთავაზობს. ბმულიც აქვეა:  http://kargiskola.ge/myadmin/ckeditor/ckfinder/userfiles/files/cisartkela.pdf.

ვფიქრობ, კარგი იქნება, ონლაინგაკვეთილებზე დახატული ცისარტყელებით ჩვენი შენობა-ნაგებობებიც ისევე რომ მოვრთოთ, როგორც ეს ამერიკაში გააკეთეს. ფერადოვნება გაგვახალისებს და მოვლენილ განსაცდელს იმედიანად დაგვამარცხებინებს.

 

კომენტარები

comments