ხუთშაბათი, აგვისტო 21, 2025
21 აგვისტო, ხუთშაბათი, 2025

რატომ ვეღარ ვიმეგობრებთ? ბიოლოგიური იზოლაცია      

 ძალიან სწრაფად განვითარებადი ხელოვნური ინტელექტი მასწავლებლისთვის საუკეთესო დამხმარეცაა და საკმაოდ სერიოზული გამოწვევის მიზეზიც. თანამედროვე მოსწავლეებში ინტერესის ჩამოყალიბება კიდევ უფრო რთული. ისინი საკმაოდ პრაგმატულები, რეალისტები არიან. რასაც ვეუბნებით გადამოწმებადია და ისინიც არ აყოვნებენ. მასწავლებლის მიზანი ისეთი რესურსის მოფიქრება და შეთავაზება უნდა იყოს, რაც რეალობასთან არის ძალიან ახლოს. ჩემ მიერ თარგმნილი და ადაპტირებული რესურსი მიკროევოლუციის გამომწვევ მიზეზს, იზოლაციას ეხება. სამუშაო ფურცელი მოიცავს: 10 რეალურ მაგალითს, სადაც მოსწავლეებმა უნდა ამოიცნონ იზოლაციის მექანიზმი, 5 ღია დაბოლოებიან შეკითხვას, რომლებიც უკავშირებენ სამ მთავარ ცნებას.  სახეობათა წარმოშობას, ადამიანის ქცევასა და გარემოს ცვლილებებს.

ევოლუცია ყოველდღიურად მიმდინარეობს. რაც უფრო დაბალგანვითარებულია ორგანიზმი, მით უფრო ცოტა დრო სჭირდება ახალი სახეობის ჩამოყალიბებას. სულ ახლახან გადავლილი კოვიდ-პანდემიისას წარმოქმნილი ახალ-ახალი შტამები თავისი უცნაური სახელებით, სწორედ რომ ევოლუციის მტკიცებულებას წარმოადგენდა.

მიკროევოლუციის შედეგად ახალი სახეობები ყალიბდება. ახალი სახეობების წარმოქმნა სხვადასხვა ფორმის იზოლაციის გზით ხდება.

მარტივად რომ ვთქვათ, იზოლაციის მექანიზმი ბიოლოგიური ბარიერის წარმოქმნაა პოპულაციებს შორის, რასაც საბოლოოდ მივყავართ ახალი სახეობების ჩამოყალიბებამდე. იზოლაციის მრავალი მექანიზმი არსებობს, აქ მხოლოდ ქცევით, გეოგრაფიულ და დროით იზოლაციაზეა გამახვილებული ყურადღება.

  1. ქცევითი იზოლაცია -სახეობები ცხოვრობენ ერთსა და იმავე ტერიტორიაზე, მაგრამ განსხვავდებიან ქცევით, მაგალითად სიმღერით, ცეკვებით, ქიმიურლი სიგნალებით. ეს ხელს უშლით პოტენციური მეწყვილის ამოცნობაში. მაგალითად, ჩიტების ორმა პოპულაციამ დროთა განმავლობაში განსხვავებული სიმღერა დაიწყო, შესაბამისად შეწყვილებაც ვეღარ ხდებოდა, რადგან ,,სხვადასხვა ენაზე მღეროდნენ“. ბოლოს კი ორ ახალ სახეობად ჩამოყალიბდნენ.
  2. გეოგრაფიული იზოლაცია – ფიზიკური ბარიერი (მთა, მდინარე, ოკეანე და სხვა) ზღუდავს პოპულაციის ინდივიდებს შორის კავშირს. დროთა განმავლობაში პოპულაციები იყოფიან და ევოლუციის შედეგად ახალ სახეობებად ყალიბდებიან. მაგალითად, მდინარემ შეიცვალა მიმართულება და მღრღნელების პოპულაცია ორად გაყო.
  3. იზოლაცია დროში- ეს არის რეპროდუქციული იზოლაციის ერთ-ერთი ფორმა. მაგალითად, მცენარეებში თუ მტვერი სხვადასხვა დროს მწიფდება, ჯვარედინი დამტვერვა შეუძლებელი გახდება და ახალი სახეობები ჩამოყალიბდება.

 

ინსტრუქცია: თითოეული მაგალითი ყურადღებით წაიკითხე. ყველა მათგანს მარჯვენა სვეტში მიუწერე იზოლაციის რომელ ფორმას აღწერს: ქცევით იზოლაციას, გეოგრაფიულ იზოლაციას თუ იზოლაციას დროში (რეპროდუქტიული იზოლაციის ერთ-ერთი სახეობა). ზოგიერთი შემთხვევა მოიცავს რამდენიმე მექანიზმს.

 

  მაგალითი იზოლაციის ფორმა
1. ერთსა და იმავე ტყეში ცხოვრობს კალიის ორი სახეობა, ერთი სახეობა მაღალ ხმას გამოსცემს, მეორე დაბალს. მდედრები მხოლოდ საკუთარი სახეობის მამრების ხმას პასუხობენ.  
2. პეპლების ერთი სახეობა აქტიურია მხოლოდ კაშკაშა მზიან დღეებში, მეორე კი მხოლოდ ღამე. ამის გამო ისინი გასანაყოფიერებლად ვერასდროს ხვდებიან ერთმანეთს.  
4.მდინარემ შეიცვალა მიმართულება და მღრღნელების პოპულაცია ორ ჯგუფად გაყო. ერთი ჯგუფის წარმომადგენლები ზომაში გაიზარდნენ და საფარველი გაუმუქდათ, მეორესთან შედარებით. ამის მერე აღარ შეეძლოთ შეჯვარება.  
4. ერთსა და იმავე ტბაში ცხოვრობს ბაყაყების ორი სახეობა, ერთი მრავლდება ადრეულ გაზაფხულზე, მეორე-ზაფხულის ბოლოს. მათი ყიყინის ხმები ერთმანეთისგან განსხვავებულია.  
5. ფრინველების ორი სახეობა ცხოვრობს ერთსა და იმავე ტერიტორიაზე. ერთი სახეობა მდედრის მისაზიდად იყენებს რთულ ცეკვას, მეორე კი სიმღერას. ერთი სახეობა ვერ ცნობს მეორის შეწყვილების სიგნალს.  
6. მთის ქედის წარმოიქმნა ირმების ორ პოპულაციას შორის. რამაც ხელი შეუშალა პოპულაციების წევრების შეხვედრას და შეწყვილებას. გზის გაყვანის შემდეგ ერთი ჯგუფის მდედრებმა ვეღარ ამოიცნეს მეორე ჯგუფის მამრების ხმა.  
7. ერთ მდელოზე ცხოვრობს ყვავილოვანი მცენარის ორი სახეობა, ერთი ყვავის ადრე გაზაფხულზე, როცა გრილი ამინდებია, მეორე კი გვიან ზაფხულზე, როცა ცხელა.  
8. ტბის დაშრობის შემდეგ გაჩნდა ორი გუბურა. ტბაში გავრცელებული თევზების ერთ-ერთი სახეობა ორ პოპულაციად დაიყო. პირველ გუბურაში მამრები მდედრს იზიდავდნენ ბუდეებით, მეორეში კი ფერით.  
9.  მამრი ციცინათელები მდედრის მისაზიდად სხვადასხვა სახის სინათლის სიგნალს იყენებენ. მდედრები მხოლოდ საკუთარი სახეობის მამრის გამოცემულ სინათლეს აღიქვამენ.  
10. მცენარეთა ერთი სახეობა მტვერს გამოყოფს მაისის დასაწყისში, მეორე, მსგავსი სახეობა ივნისის ბოლოს. ეს კი ხელს უშლის ჯვარედინ დამტვერვას.  

 

ანალიზი:

  1. როგორ ხდება გეოგრაფიული იზოლაციის შედეგად ორი, სრულიად განსხვავებული, სახეობის ჩამოყალიბება?
  2. ქცევითი იზოლაცია შეწყვილებას ხელს უშლის პოტენციური პარტნიორების ქცევაში განსხვავებულობის გამო. აღწერე სიტუაცია და მოიფიქრე მსგავსი მაგალითი.
  3. დროითი იზოლაციის დროს სახეობების შეწყვილების პერიოდები განსხვავებულია. რა გავლენას მოახდენს კლიმატის ცვლილება დროის იზოლაციაზე? შეიცვლება სახეობა თუ არა?
  4. რატომ ითვლება რეპროდუქციული იზოლაცია სახეობათა წარმოშობის ყველაზე მნიშვნელოვან ნაბიჯად? როგორ უწყობს ის ხელს ეკოსისტემის ბიომრავალფეროვნებას?

 

  1. ფრინველების პოპულაცია ცხოვრობს კუნძულზე. რამდენიმე თაობის განმავლობაში ჩიტების გარკვეული ჯგუფი საკვების მოსაპოვებლად ტყის სიღრმეში შედიოდა, ნაწილი კი ღია მდელოზე ეძებდა საკვებს. საბოლოოდ ჩამოყალიბდა ორი ჯგუფი, ერთი ჯგუფის ფრინველები მხოლოდ მისი ჯგუფის მამრების სიგნალებს პასუხობდნენ. იზოლაციის რომელმა ფორმამ იმოქმედა ამ სიტუაციაში? როგორ მოხდა ახალი სახეობების ჩამოყალიბება?

 

წყარო: https://www.biologycorner.com/2025/03/23/why-cant-we-be-friends-species-isolating-mechanisms/

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

სიცილია

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“