ზმნის დრო. მოგზაურობა დროის მანქანით  

თანამედროვე ტექნოლოგიებზე ორიენტირებული სწავლება

როგორ ვასწავლოთ მესამე-მეოთხე კლასის მოსწავლეებს ზმნის დრო?

ცხადია, არ კმარა მხოლოდ განმარტება და ე.წ. წესების დამახსოვრება, არამედ მნიშვნელოვანია, მოსწავლეებმა შეძლონ მიღებული ცოდნის გამოყენება ტრანსფერის დროს.

მინდა, გაგიზიაროთ საკუთარი გამოცდილება, როგორ ვიმოგზაურე ჩემს საყვარელ მოსწავლეებთან ერთად დროის მანქანით სხვადასხვა დროში.

თავდაპირველად ვუამბე მსოფლიოში პირველი ავტომობილის, ძრავიანი თვითმავალი ეტლის  შესახებ, რომელსაც აქვს ორზე მეტი თვალი და მისი შექმნის იდეა ეკუთვნის ლეონარდო და ვინჩის. ვაჩვენე ვიდეობმული.

 

 

აღსანიშნავია, რომ ამ პროცესში, გრამატიკული კანონზომიერებების სწავლებასთან ერთად, ხდება მოსწავლეთა შემეცნებითი უნარების განვითარება.

ვიდეობმულის ჩვენების შემდეგ მოსწავლეებს ვკითხე:

– როდის ხდება მოქმედება? ძველად, ანუ წარსულში, ახლა, თუ მომავალში? პასუხების მოსმენის შემდეგ ეკრანზე გამოვაჩინე ფოტო წარწერით:

 

იყო წარსულში (ძველად)

 

 

შემდეგ  ვკითხე, რა იცოდნენ უახლესი მანქანების შესახებ. მათ მიერ შემოთავაზებული საინტერესო პასუხების მოსმენის შემდეგ ვაჩვენე 2019 წლის საუკეთესო მანქანის ფოტო წარწერით:                არის ახლა.

 

 

ბოლოს დავსვი კითხვა: თქენი აზრით,  როგორი მანქანები იქნება მომავალში?

პასუხების მოსმენის შემდეგ შევთავაზე 2020 წლის ავტოშოუზე წარსადგენი Hyundai-ს ციფრული გასაღები, სმარტფონის აპლიკაცია, რომელიც ჩაანაცვლებს  მანქანის ტრადიციულ გასაღებს  და ვაჩვენე ფოტო წარწერით:

იქნება მომავალში

ამის შემდეგ  ეკრანზე   გაჩნდა ჩანაწერი:

დავიმახსოვროთ!

ზმნა გამოხატავს მოქმედებას დროში.

საპრეზენტაციო პროგრამაში წინასწარ  მომზადებული თამაშით განვამტკიცებინე მიღებული ცოდნა. (სწორ პასუხზე დაწკაპებით მოსწავლეები პრაქტიკულად სწავლობენ ზმნის დროის გამოცნობას.)

-გსურთ, ვიმოგზაუროთ დროში? – ვკითხე თამაშის დასრულების შემდეგ.

მოსწავლეებმა სიხარულით მიიღეს შეთავაზება და სურვილისამებრ აირჩიეს, რომელ დროში სურდათ მოგზაურობა. მივეცი რამდენიმე აუცილებელი რჩევა, რომ მოგზაურობის დროს შესაძლებელია, როგორც საინტერესო ადგილების მონახულება, ასევე, გამორჩეულ პიროვნებებთან შეხვედრა  და მათგან ინტერვიუს აღება.

თავდაპირველად მოსწავლეებმა შექმნეს საავტორო ,,დროის მანქანების’’ ილუსტრაციები, ,,ჩასხდნენ’’ და ასე დაიწყო დაუვიწყარი მოგზაურობა…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,, მე  წარსულ დროში ვიმოგზაურე. მეფე დავით აღმაშენებელს შევხვდი. ვკითხე: ძნელი არ იყო, 16 წლის რომ მეფე გახდით? ყველაზე მეტად რომელი ბრძოლა იყო ძნელი?.. რა გავაკეთოთ, რომ საქართველო ისევ ძლიერი იყოს?…’’

,,მე მომწონს ახლანდელი დრო, იმიტომ, რომ ჩვენს ბებიებს და ბაბუებს კომპიუტერი არ ჰქონდათ, ჩვენ კი გვაქვს…მაგრამ არ მომწონს, რომ ყველაფერი ძვირია. გაჭირვებული ბავშვები მეცოდებიან და ჩემი დროის მანქანით   საჭმელი, შოკოლადები და სათამაშოები მივუტანე…’’

,,მომავალში ადამიანი არაფერს არ სწავლობს, არ მუშაობს, ყველაფერს რობოტები აკეთებენ’’…

,,წარსულ დროში შემხვდა თამარ მეფე, მომიყვა ამბები: კარგია, თუ არა მეფობა, და როგორი ადამიანები არიან წარსულში, ძალიან მომეწონა წარსული…’’

,,ვარ აწმყო დროში. არ გვყავს მეფე, გარეთ კორპუსების მეტი არაფერი არის. ხეები მოჩეხილია. ბენზინის სუნი დგას…’’

,,წარსულ დროში კაპიტან ამერიკას შევხვდი და ვუთხარი: მოღალატე ნუ იქნები, დაბრუნდი ჩვენს დროში, კიდევ ბევრი კეთილი საქმე უნდა გააკეთო…’’

თითოეული ნამუშევარი მართლაც უნიკალური და განუმეორებელია.

სახალისო გრამატიკის გარდა, მოსწავლეებმა უამრავი რამ შეიმეცნეს, გაიფართოვეს წარმოსახვის თვალსაწიერი, დაასაბუთეს, დააკავშირეს ფაქტები და მოვლენები ერთმანეთთან. მთლიანობაში, აღნიშნულმა აქტივობამ ხელი შეუწყო 21-ე საუკუნის უნარ-ჩვევების განვითარებას.

სცადეთ თქვენც!

 

გამოყენებული ლიტერატურა და ვებგვერდები:

  1. გზამკვლევი ქართულ ენასა და ლიტერატურაში (I-VI კლასები) ეროვნული სასწავლო გეგმების ცენტრი http://ncp.ge/files/subjects/

 

  1. http://www.leonardodavincisinventions.com/mechanical-inventions/leonardo-da-vincis-car/

 

  1. https://www.gulf.ge/ge/blog/

 

 

კომენტარები

comments