პარასკევი, მარტი 29, 2024
29 მარტი, პარასკევი, 2024

ინტერნეტის საფრთხეები

დღეს, როდესაც ინტერნეტი ჩვენს ყოველდღიურ ცხოვრებაში დიდი დოზითაა,  ბევრ დადებით შედეგთან ერთად, აღსანიშნავია მისი უარყოფითი მხარეც. მას თითქმის ყველა ასაკის ადამიანი იყენებს. ყურადღებას გავამახვილებ მოსწავლეებზე, რომლებიც სასწავლო პროცესში ინტერნეტს ერთ-ერთ დამხმარე რესურსად იყენებენ. იქნება ეს ინფორმაციის მომზადება, სიახლის გაცნობა თუ სხვა – მათ უწევთ შეხება ინტერნეტთან. რა უნდა იცოდნენ მათ იმ საფრთხეებზე, რომლებიც მისი თანმდევია? რა უნდა გაითვალისწინონ?

„მე და საზოგადოების“ საგნის სწავლებისას ჩემს მეოთხეკლასელებთან ამ თემაზე მოგვიწია საუბარი. ისინი ფლობენ ინტერნეტის გამოყენების უნარ-ჩვევებს. მას შემდეგ, რაც მასობრივი ინფორმაციის საშუალებებში ინტერნეტი მოწინავე ადგილს იკავებს, საჭიროა მის გარშემო საუბარი, მით უფრო, თუ ის საფრთხის შემცვლელია. ამ თემაზე ჩვენი გაკვეთილები შემდეგნაირად წარიმართა:

სახელმძღვანელოში შემოთავაზებულ შეკითხვაზე პასუხის გასაცემად განვიხილეთ, რა მიზნით შეიძლება ინტერნეტის გამოყენება:

შემდეგ მოსწავლეებს  განვუმარტე, რომ არსებობს არასანდო და სანდო ინფორმაცია. სანდო ინფორმაცია ეფუძნება სინამდვილესა და სიზუსტეს, ხოლო არასანდო – ტყუილს. მოსწავლეებს მოვუყვანე მაგალითები, მათ უნდა ეპასუხათ ეს ინფორმაცია, შესაძლოა თუ არა იყოს სანდო ან არასანდო. მაგალითები შეგიძლიათ თავად მოიფიქროთ. დაიწყოთ მარტივით, შემდეგ კი გაართულოთ. მაგალითად:

  • ინტერნეტში გავრცელდა ინფორმაცია, რომ იაპონიაში მფრინავი სპილო შენიშნეს – სანდოა თუ არასანდო?
  • ყვავილების უმრავლესობას შეუძლია წყლის გარეშე არსებობა – სანდოა თუ არასანდო?
  • თამარ მეფე მოღვაწეობდა 12 საუკუნეში – სანდოა თუ არასანდო?

მოსწავლეები, ცხადია, საკუთარ მოსაზრებებს დააფიქსირებენ საკითხის ირგვლივ არსებული ცოდნის მიხედვით, მაგრამ აქ ხაზგასმით უნდა მივუთითოთ მათ, რომ ინფორმაციას ყოველთვის სჭირდება გადამოწმება. ინტერნეტში არსებული ინფორმაცია შეიძლება იყოს ჭორი, შეთხზული ამბავი, რომლებიც სწრაფად ვრცელდება. მათ გაზიარებამდე კი საჭიროა გადამოწმება. თუ რაიმე ინფორმაციის სიზუსტეში გვეპარება ეჭვი,  უმჯობესია ის სხვას არ გავუზიაროთ მანამ, სანამ მის სიზუსტეში არ დავრწმუნდებით.

აგრეთვე გთავაზობთ თამაშს.

მოსწავლეებისათვის რომ უკეთ გასაგები იყოს ინფორმაციის ,,დამახინჯების“ ფაქტი, შესთავაზეთ მათ შემდეგი თამაში: მოსწავლეები დასვით წრიულად. ერთ მოსწავლეს ჩასჩურჩულეთ წინადადება და სთხოვეთ ის მეორე მოსწავლეს ჩასჩურჩულოს. ასე  თქვენი მიწოდებული ინფორმაცია გადაეცემა ყველა მოსწავლეს და ბოლოს დაუბრუნდება მას, ვინც პირველმა მოისმინა. ის გააკეთებს შედარებას, პირვანდელი სახით მიიღო ინფორმაცია, თუ ფაქტები დამახინჯდა. მოსწავლეებმა შესაძლოა, აღმოაჩინონ, რომ ერთმანეთის მიერ გადაცემული ამბავი შეიცვალა და ის სულაც არ იყო იმ სახით, რომლითაც მასწავლებელმა პირველ წევრს უკარნახა. ამ თამაშის საფუძველზე შეგვიძლია ვიმსჯელოთ, როგორ იცვლის სახეს ინფორმაცია.

მოსწავლეებს მივაწოდე ინფორმაცია, რა უნდა გაითვალისწინონ ინტერნეტის მოხმარების დროს:

  • არ შეხვდე მარტო ინტერნეტმეგობარს უფროსის გარეშე;
  • თუ უცხო ადამიანი დაგვეკონტაქტება, ყოველთვის ჩააყენე უფროსები საქმის კურსში;
  • არ გაასაჯაროო პერსონალური მონაცემები (აუცილებლად განუმარტეთ მოსწავლეებს, რას ნიშნავს პერსონალური მონაცემები და რა შედის მასში) ინტერნეტში;
  • თუ ვინმე დაგემუქრება, აუცილებლად შეატყობინე უფროსებს და ა.შ.

მოსწავლეებთან ასევე გავმართე დისკუსია, შესაძლოა თუ არა ინტერნეტით ადვილად იტყუებოდეს ადამიანი. როგორ შეიძლება ეს მოხდეს? ადვილია თუ არა, სხვას დააჯერო ტყუილი? დისკუსიაში მოსწავლეებმა დაასახელეს ის გარემოებები, რომლებიც ხელს უწყობს ინტერნეტში ტყუილის ადვილად გავრცელებას. მსგავსი დისკუსიები მნიშვნელოვანია საკითხის სიღრმისეულად შესასწავლად.

მოსწავლეებს ვთხოვე ერთმანეთი გამოეკითხათ:

  • აკონტროლებენ თუ არა მშობლები მათი ინტერნეტის მოხმარებას?
  • საშუალოდ რამდენ დროს უთმობენ გაჯეტებთან ყოფნას?
  • ჰქონიათ თუ არა უსიამოვნო გამოცდილება ინტერნეტის მოხმარებაზე?

გამოკითხვის შედეგების პრეზენტაცია და ანალიზი მოვახდინეთ მომდევნო გაკვეთილზე. ასევე მოსწავლეებს ვთხოვე, დაემზადებინათ პლაკატები ინტერნეტის საფრთხეებზე, გთავაზობთ რამდენიმე ნამუშევარს:

ვფიქრობ, მსგავსი გაკვეთილებით მოსწავლეებს დავეხმარებით იმის გარკვევაში, თუ რა საფრთხის შემცვლელია ინტერნეტი. ასევე ვასწავლით მასში მოცემული ინფორმაციის სანდოობის დადგენას. მნიშვნელოვანია, მოსწავლეები დავიცვათ იმ ვირტუალური სამყაროსგან, რომელიც ხშირად არცთუ ისე მომხიბვლელი და დადებითია, როგორიც ერთი შეხედვით ჩანს.

 

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი