ოთხშაბათი, აპრილი 24, 2024
24 აპრილი, ოთხშაბათი, 2024

ჩემი სკოლის ბიბლიოთეკა

უცნაური თვისება მაქვს, არ ვიცი, შეძენილი თუ თანდაყოლილი: ყველა წიგნი მახსოვს სად წავიკითხე – ჩვენი ოჯახის წიგნის თაროდან ჩამოვიღე, საჯარო ბიბლიოთეკაში ვნახე, სკოლის ბიბლიოთეკიდან გამოვიტანე, სასახლისა იყო თუ უნივერსიტეტის.

ფსიქოლოგები ალბათ რაიმე ლათინურ სახელს დაარქმევდნენ ჩემს ამ მეხსიერებას. იქნებ არც არაფერი ერქვას, – მთავარია, რომ ტექსტი, რომელიც რომელიმე კონკრეტულ შემთხვევაში თავს მახსენებს, იმ ადგილის ხსოვნასაც ინახავს, სადაც მას ვკითხულობდი. ამ თვისების წყალობით ვპოულობ ხოლმე დაკარგულ წიგნებს…

ჩემს სკოლას არცთუ დიდი, მაგრამ ძალიან კარგი ბიბლიოთეკა ჰქონდა, განსაკუთრებით – საბავშვო, და მე მისი ხშირი სტუმარი ვიყავი. ზოგჯერ პირველ გაკვეთილზე გამოტანილ წიგნს გაკვეთილების ბოლოს უკანვე ვაბრუნებდი წაკითხულს (ბევრი უინტერესო გაკვეთილი გვიტარდებოდა და რა უნდა მექნა).

სკოლის ბიბლიოთეკიდან გამოვიტანე ჩემი ბავშვობის თითქმის ყველა მნიშვნელოვანი წიგნი – პატარა მაწანწალას სევდიან ამბავზე, ლონდონის ჯურღმულებში გატარებულ დღეებზე, ცირკის მსახიობ უსახლკარო ბიჭსა თუ პარიზელ გავროშზე, რომელიც დიდხანს რჩებოდა ჩემთვის ფრანგული რევოლუციის სიმბოლოდ.

ამ ბიბლიოთეკამ გამაცნო მერი პოპინსი და ვარსკვლავიანი თაფლაკვერები, მაწანწალა რასმუსი და შესანიშნავი ოჯახის საზაფხულო ისტორიები სალტკროკაზე.

სკოლის ბიბლიოთეკამ მაჩუქა რეზო ინანიშვილის მოთხრობების უკეთილშობილესი გმირები, გურამ რჩეულიშვილის ამაყი და სიცოცხლით სავსე პერსონაჟები, არჩილ სულაკაურის “სალამურას თავგადასავლის” საოცარი სამყარო, ციცინათელებისა და ჭიამაიების მწყემსი გოგო-ბიჭი, გოდერძი ჩოხელის სევდიანი სიკეთე და გიორგი ლეონიძის პროზის წყალუხვი და ფერუხვი ქართული.

ბიბლიოთეკის წიგნები იყო ჩემი გაუმხელელი სიყვარულის თანაზიარი – ინგლისური რომანები, ფრანგული პროზის შეყვარებული ქალები, მერე – ანა კარენინა, ტატიანა ლარინა, მიხეილ ჯავახიშვილის ხევსური ხათუთა.

მერე თანდათან ვიზრდებოდი, სკოლის ბიბლიოთეკიდან გამოტანილი წიგნებიც იცვლებოდა. ცოტა ჰემინგუეი, დოსტოევსკი, ჩეხოვის პიესები, მერე – აღმოსავლური მწერლობა, მაშინ ჩემთვის ასე უცხო და საინტერესო აკუტაგავა, აქვე – თომას მანიც, ჰესე, ფოლკნერი…

მახსოვს ის დღეები – მივიდოდი დილით, გამოვიტანდი წიგნს (ბიბლიოთეკარი თაროებთანაც მიშვებდა ხოლმე), მერე ვიჯექი კლასში და, იშვიათი გამონაკლისის გარდა, ყველა გაკვეთილზე ვკითხულობდი. კლასში კი ახალი ფარდების ყიდვისა თუ საშინელი, მხრჩოლავი “კერასინკისთვის” ნავთის მოტანის საკითხი განიხილებოდა.

მე ამ დროს ნატაშა როსტოვას პირველ მეჯლისზე ვცეკვავდი, აღდგომის კუნძულების საიდუმლოებს ვიკვლევდი ან კორფუს მზეს ვეფიცხებოდი ჯერალდ დარელის უსაყვარლესი წიგნის სხვა პერსონაჟებთან ერთად.

მოკლედ, დედაჩემის მერე, რომელიც, მას შემდეგ, რაც კითხვა ვისწავლე (5 წლისა გამართულად ვკითხულობდი), მირჩევდა და მთავაზობდა წიგნებს, მკითხველი ჩემში ჩემი სკოლის ბიბლიოთეკამ გაზარდა.

ცოტა ხნის წინ ასეთი ამბავი შემემთხვა:

ბუკინისტების აქტიური სტუმარი ვარ, ხშირად დავხეტიალობ წიგნის მტვრით დაბინდულ მათ მაღაზიებსა თუ ქუჩაში გამოდგმულ, უძვირფასესი განძით დატვირთულ თაროებთან.

ერთ ჩვეულებრივ, მზიან დღეს ხალხით სავსე ერთ-ერთ მთავარ ქუჩაზე წიგნის გამყიდველთან შევჩერდი – დავინახე ზოგიერთი ძალიან ნაცნობი წიგნი, ასე ვთქვათ, უცვლელი რეპერტუარი, როგორიცაა რომან მიმინოშვილის მიერ პროზად ნათარგმნი ილიადა, ან კონსტანტინე გამსახურდიას “დიდოსტატის მარჯვენა”. ასეთი წიგნები ზემოდან აწყვია ხოლმე, სხვა, უფრო საინტერესო საკბილო მათ ქვეშ უნდა ეძებო.

ჰოდა, რამდენიმე წიგნის ქვეშ ვიპოვე გაცრეცილი, უამრავი მკითხველის ხელში გამოვლილი ჟიულ ვერნის “საიდუმლო კუნძული”. არ ვიცი, რით მიმიზიდა, – ალბათ ბავშვობაში ამ წიგნზე დათენებული ღამეების გამო… შუაში გადავფურცლე, მერე – კიდევ, მერე თავფურცელთან დავბრუნდი და აღმოვაჩინე ბეჭდიანი წარწერა – “N სკოლის ბიბლიოთეკა”. ეს წიგნი ჩემი სკოლისა იყო… არ ვიცი, იქ როგორ მოხვდა…
შიშმა შემიპყრო – ნეტავ ისევ არსებობს ჩემი სკოლის ბიბლიოთეკა?
. . .
სკოლა უბიბლიოთეკოდ იგივეა, რაც ქალაქი – მთავარი მოედნის, მოედანი – მთავარი საათის, საათი – დიდი ისრის გარეშე; დრო გაჩერებულია და მას ვერაფერი დაძრავს. ამის თქმა მინდოდა მხოლოდ.

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი