ოთხშაბათი, აპრილი 24, 2024
24 აპრილი, ოთხშაბათი, 2024

ლიტერატურა და სპორტი

ჩემი მეოთხეკლასელი გოგონასთვის და მისი მეგობრებისთვის ლიტერატურული თამაში წამოვიწყე. ყოველდღიურობის გამრავალფეროვნების გარდა, წიგნის კითხვისადმი ინტერესის აღძვრა დავისახე მიზნად. საბედნიეროდ, ჩემი გოგონას ორი კლასელი ჩვენს სადარბაზოში ცხოვრობს და როგორც ასეთ დროს ხდება ხოლმე, ერთად დიდ დროს ატარებენ.

წიგნის ფესტივალი

პირველი ნაბიჯი წიგნის ფესტივალზე სტუმრობა იყო. წამოწყების შესახებ მშობლებს შევატყობინე. ისინიც ხალისით ჩაებნენ პროცესში და ფესტივალზე ყველა ერთად გავემგზავრეთ.  გოგონებმა დამოუკიდებლად შეიძინეს წიგნები: მარიმ „დედა, მამა, რვა ბავშვი და საბარგო მანქანა“ იყიდა, ნიამ – „ველოტური დანიაში“, თეკლამ კი – ენიდ ბლაიტონის „ხუთეული გვირაბების ლაბირინთში“.

წაიკითხე ჩემი წიგნი პროექტია, რომელიც ერთმანეთისთვის კითხვას გულისხმობს. გოგოენებმა ადრესატები კენჭის ყრის პრინციპით შეარჩიეს და ყდებზე წარწერებით დაიწყეს ლიტერატურული თამაში. შევთანხმდით, რომ შთაბეჭდილებების გასაზიარებლად და წიგნების გასაცვლელად სამ კვირაში შევხვდებოდით ერთმანეთს. მე პროცესის წარმართვა ვითავე, რაც თავისთავად სამივე წიგნის წაკითხვას გულისხმობდა. გოგონებმა წიგნის თავფურცელზე შემდეგი ფრაზა დააწერეს: „ჩემი საუკეთესო დღე!“ – რაც ჩემთვის დიდი სტიმული იყო.

„ცეცხლი აინთო, თამაში დაიწყო“ – თქვეს და მალე წიგნები ბარათებითა და წარწერებით აჭრელდა. ერთმანეთს წიგნის გვერდებზე ეკითხებიან, თუ  რას ნიშნავს „კორიანტელი“, „დუქანი“, „კირი“, „უნივერმაღი“, „კონტრაბანდისტი“… პარალელს ავლებენ ყოველდღიურობასთან – სიტყვა „არდადეგები“  მოახლოებული ზაფხულის დღეებს ახსენებთ; ბავშვების სიცილით ჩაბჟირებისას საკუთარი თავი აგონდებათ; ფუნთუშის ხსენებისას ტკბილეულის ჭამა უნდებათ; ცნობილი ხუთეულისგან კარტის ახალ თამაშს, სლეპჯეკს, სწავლობენ; რვა ბავშვის დედის გავლენით ნამცხვრის გამოცხობა და წვეულების მოწყობას გეგმავენ; პერსონაჟებთან ერთად ეშინიათ, ბრაზობენ, უხარიათ, იცინიან და წიგნში ასახულ თავგადასავლებში ერთმანეთს მიიყოლებენ.

შეხვედრა კაფეში

პირობისამებრ წიგნების კითხვა დაასრულეს თუ არა, კაფეში შეხვედრა დავგეგმეთ. ხელი მოვხვიეთ წიგნებს, დღიურებს, კალმებს და კაფეს მოსაძებნად ყველა ერთად გავეშურეთ. ისეთი გახარებული იყვნენ, ყურადღების მოკრება უჭირდათ. რამდენიმე თვეა საგულდაგულოდ ვინახავ ქვითარს, რომელზეც მოკლე ჩანაწერებად მკარნახობდნენ დღის შთაბეჭდილებებს:

22.06.2019

  • წიგნის განხილვა;
  • წიგნის შეყვარება;
  • ტაქსი;
  • კრეპი შოკოლადითა და ბანანით;
  • ფოტოების გადაღება;
  • ამერიკანო;
  • ნაყინი კარამელით;
  • უმი ცომი;
  • ვიქტორინა;
  • მიმტანი;
  • მანათობელი მაგიდა;
  • მენიუ.

თითოეული სიტყვა ამბავს იტევს, რომელიც მათთვის დაუვიწყარ შთაბეჭდილებებად იქცა. როგორც ხვდებით, ამგვარი აქტივობით მოვლენებზე დაკვირვება და მათი შეფასების სწავლება მსურდა. მენიუს წაკითხვა, არჩევნის გაკეთება, უცხო გარემოში ორიენტირება – მედიაწიგნიერების ცნებების განმტკიცებისთვის არაჩვეულებრივი გზაა, თან თუ ამ ყოველივეს წიგნზე საუბრებით გავამყარებთ, კიდევ უკეთესი.

კაფეში ტკბილეულის დაგემოვნების პარალელურად წაკითხულ წიგნებზე ვისაუბრეთ. შემდეგი ნაბიჯად კი ჩვენს ეზოში წიგნების მიხედვით ლიტერატურული თამაშის მოწყობა დავგეგმეთ.

სპორტული აქტივობები, ფერადი ცარცები და წიგნები

ციფრული ტექნოლოგიებით იმდენად დიდი დოზით შემოიჭრა ჩვენს ცხოვრებაში, თავისუფალი დრო კითხვისთვის აღარ რჩებათ. დროის მართვა ბავშვებისთვის კიდევ უფრო რთულია. კომპიუტერული თამაშებისგან განსხვავებით კითხვას დიდი ნებისყოფა სჭირდება. ასე რომ, მხოლოდ კითხვის სურვილის გაღვივება საკმარისი არ არის. წიგნიერი მოზარდის ჩამოსაყალიბებლად სურვილი ჩვევაში უნდა გადაიზარდოს. ამ დილემის წინაშე მყოფ მასწავლებლებს დიდი ძალისხმევის გაღება გვიწევს, რათა კითხვის მიმართ ინტერესი აღვძრათ. სწორედ ამ მიზნით ლიტერატურის სპორტულ აქტივობებთან დაკავშირება გულგრილს არავის დატოვებს.

ნაბიჯები

  • წავიკითხოთ ის წიგნები, რომლებიც ბავშვებმა წაიკითხეს;
  • მოვიფიქროთ შეკითხვები;
  • არასწორად თუ სწორად გაცემული პასუხების სანაცვლოდ შევთავაზოთ სპორტული აქტივობები, მაგალითად: სირბილი, ტომრით სრბოლა, იოგას მარტივ პოზაში (ბუ) გაშეშება; წყლით სავსე ბუშტების გახეთქვა, ხეებსა და გრძელსკამებს შორის გაბმულ ძაფებქვეშ გაძრომა, ასკინკილით სიარული, თავზე წიგნშემოდებული სვლა, სავარჯიშო რგოლის ტრიალი, ლახტით ხტუნვა…

 

  • ათი შეკითხვა საკმარისია, რომ თამაში დამღლელი და მოსაბეზრებელი არ გახდეს;

 

  • შევადგინოთ განძის რუკა და თამაშის მონაწილეებისთვის მოვიფიქროთ საჩუქარი.

 

ფერადი ცარცები

 

ასფალტზე ფერადი ცარცებით წინასწარ მოვამზადოთ თამაშის გეგმა, მაგალითად, დავხატოთ სხვადასხვა პიქტოგრამა და შიგნით ჩავწეროთ შეკითხვების ნუმერაცია. შესაძლოა, გამოვიყენოთ დახმარების ნიშანი, რაც გულისხმობს სპორტულ აქტივობებში მეგობრის დახმარებას.

 

შეკითხვების ჩამონათვალი

 

წინასწარ მოვამზადოთ შეკითხვების ჩამონათვალი. რამდენიმე შეკითხვის მოფიქრება დამატებით გვქონდეს მზად.

 

  1. ერთ წუთში ჩამოთვალე 12 პერსონაჟის სახელი წიგნიდან „დედა, მამა, რვა ბავშვი და საბარგო მანქანა“;
  2. გაგვაცანით სამი ბიოგრაფიული დეტალი ენიდ ბლაიტონის ცხოვრებიდან;
  3. რომელი მწერლის სახლ-მუზეუმი ინახულეს დანიაში დიდმა ოჯახმა?
  4. რა ერქვა ქალს, რომელიც დიდედამ დანიაში გაიცნო?
  5. რა მიზეზით მოუწიათ ბავშვებს კირინის ნახევარკუნძულიდან კონტრაბადისტების მწვერვალზე წასვლა?
  6. ჩამოთვალეთ პერსონაჟთა სახელები წიგნიდან „ხუთეული გვირაბების ლაბირინთში“;
  7. რა ერქვა მადსის მეგობარს, რომელსაც დიდმა ოჯახმა წვეულება მოუწყო?
  8. რა აჩუქა დიდედამ ახალგაცნობილ მეგობარს?
  9. როგორ გამოხატეს მადლიერება ოჯახის წევრებმა საბარგო მძღოლისადმი, რომელმაც წვიმისას შეიფარა ისინი?
  10. ვინ იყო მთავარი დამნაშავე წიგნში „ხუთეული გვირაბების ლაბირინთში“?

 

თამაშის წესები

ბავშვებთან ერთად ჩამოვწეროთ თამაშის წესები. მათი თანამონაწილეობა მნიშვნელოვანია, რადგან საკუთარი წესებით თამაში კიდევ უფრო საინტერესოა.

  • კენჭისყრით გამოვავლინოთ თამაშის პირველი მონაწილე, მაგალითად, ვისაც ამოუვა ყველაზე მაღალი რიცხვი ან ვინც ყველაზე სწრაფად იტყვის გამოცანის პასუხს;
  • პირველ მონაწილეს ვუსვამთ პირველ შეკითხვას;
  • ერთი წუთის განმავლობაში უნდა მოიფიქროს პასუხი;
  • თუ ვერ გამოიცნობს, მეგობრის დახმარების დრო დგება;
  • პასუხის გამოცნობის შემდეგ პირველმა მონაწილემ უნდა შეასრულოს რომელიმე სპორტული აქტივობა;
  • თამაში გრძელდება კითხვების ამოწურვამდე.

 

 

სამივე მონაწილე რიგრიგობით უპასუხებს შეკითხვებს, დაეხმარება ერთმანეთს და თან  ძალიან ბევრს იმოძრავებს.

განძის ძიება

ბოლო ეტაპი გეგმის მიხედვით განძის ძიებაა. ეზოში დამალულია  „განძი“, რომელშიც ტკბილეულისთვის განკუთვნილი თანხა დევს. ამჯერად სამივე ეძებს განძს. ჩანაფიქრის მიზანია, ინდივიდუალური თამაში გუნდური პრინციპით დამთავრდეს.

დარწმუნებული ვარ, ამგვარი თამაშით კიდევ გაუჩნდებათ ერთმანეთისთვის წიგნების წაკითხვის სურვილი.

შესაძლოა, თქვენ კიდევ უფრო ლოგიკური და თანმიმდევრული წესები შეიმუშაოთ. სიამოვნებით გავეცნობი თქვენს იდეებს.

 

 

 

 

 

 

 

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი