პარასკევი, აპრილი 19, 2024
19 აპრილი, პარასკევი, 2024

შემოქმედებითი აზროვნება მოსწავლეებში

შემოქმედებითი აზროვნებისადმი, როგორც ფენომენისადმი, ინტერესი XX საუკუნის სამოციან წლებში გაჩნდა ანგლო-ამერიკულ ფსიქოლოგიაში. მას შემდეგ გრძელდება კამათი იმის შესახებ, თუ რა იგულისხმება ამ ცნებაში, რა მნიშვნელობა აქვს მას პიროვნებისათვის და რა უწყობს ხელს მის განვითარებას.

ზოგადად, ადამიანის აზროვნება არსებული პრობლემების გადაჭ­რის­­­კენ არის მიმართული, რაც აუცილე­­ბელია საზოგადოებაში მისი არსებობი­სათ­ვის. შემოქმედებითი აზროვნება კი პიროვნების შინაგანი განწყობით არის განპირობებული და თავად პოულობს განხორციე­ლე­ბის გზებს.
შემოქმედებისათვის აუცილებელია, რომ აზროვნება თავისუფალი იყოს სტერეოტიპების ზეგავლენისაგან. იგი გულისხმობს რისკზე წასვლის, წინააღმდეგობის გადალახვის, შინაგანი მოტივაციის, გარშემომ­ყოფთა აზრისადმი წინააღმდეგობის გაწევის უნარებს.
 
შემოქმედებითი აზროვნების კვლევისას გასათვალისწინებელია არა მხოლოდ აზროვნების პროცესი და პროდუქტი, არამედ თავად პიროვნება, რადგან სწორედ ის ახორციელებს შემოქმედებით აქტს და ქმნის რაღაც ახალს. ამგვარად, შემოქმედებითობა შეიძლება შემდეგნაირად განისაზღვროს: შემოქმედებითია აზროვნების ისეთი ფორმა, რომელიც მიმართულია ახლის ძიებისკენ, შექმნისკენ და ხორციელდება შინაგანი სტიმულა­ციის საფუძველზე.
ერთ-ერთი საკითხი, რომელიც დღემდე საკამათოდ რჩება, არის ის, კრეატიულობა ყველა ადამიანს ახასიათებს, თუ იგი მხოლოდ გამორჩეულთა ხვედრია. ზოგიერთი მკვლევარის მტკიცებით, ტერმინი “კრეატიული” ძალიან იშვიათ უნარებს მიესადაგება, სხვები კი მას განიხილავენ, როგორც ზოგად უნარს, რომელიც ყველა ჯანმრთელ ადამიანს აქვს. შინაგანი იმპულსი, რომელიც ბიძგს აძლევს შემოქმე­დე­ბით პროცესს, მართლაც ყველას აღენიშნება. ადამიანი ახლის შექმ­­ნისკენაა მიმართული, თუმცა არსე­­ბობს ხარისხობრივი განსხვავება.
 
კრეატიულობის გენეზისში დიდ როლს ასრულებს ოჯახური გარემო და საგანმანათლებლო სისტემა. ბოლო წლებში სხვადასხვა ქვეყანაში ჩატარებული კვლევების შედარე­ბით­მა ანალიზმა ნათლად აჩვენა საგან­­მანათლებლო სისტემის გავლენა შემოქმედებითი აზროვნების გან­­ვითარებაზე. აქედან გამომდინარე, საინტერესოდ ჩავთვალეთ ქართველ მოსწავლეებში ამ უნარის კვლევა. კვლევაში მონაწილეობდნენ თბი­ლი­სის როგორც სახელმწიფო, ისე არასახელმწიფო საჯარო სკოლების მოსწავლეები. ჩვენი ჰიპოტეზა მდგომარეობდა იმაში, რომ სპეცია­ლურად ორგანიზებული სასკოლო გარემო (ინტერაქტიური მეთოდებით სწავლება და შემოქმედებითი აზროვ­­-ნების განმავითარებელი პროგრამები) გავლენას ახდენდა შემოქმედებითი აზროვნების განვითარებაზე.
კვლევამ საინტერესო სურათი მოგვცა: კერძოდ, აშშ-სა და საქართველოში ჩატარებული კვლევების შედეგების ანალიზმა მნიშვნელოვანი სხვაობა გვიჩვენა. როგორც აღმოჩნდა, ამე­­რიკელ ბავშვებს ბევრად მაღალი მონაცემები აქვთ ვერბალურ შემოქმედებითობაში, ვიდრე მათ ქართველ თანატოლებს, თუმცა ქართველები მათივე ასაკის (უმცრო­სი სასკოლო ასაკი) ამერიკელებს ხატოვან კრეატიულობაში აღემა­ტე­ბიან. კვლევამ ასევე აჩვენა, რომ ის მოსწავლეები, რომლებიც შემოქ­­მედებითი აზროვნების გაკვეთილებს ითვისებდნენ, საბოლოოდ, უფრო მაღალ მაჩვენებლებს იღებდნენ, ვიდრე ისინი, რომლებსაც ეს პროგ­­რამა არ გაუვლიათ (პროგრამის ეფექტურობა დამტკიცდა ე.წ. მაფორმირებელი ექსპერიმენტის საშუალებითაც).
შემოქმედებითი აზროვნებისადმი ინტერესი თანამედროვე მეცნიე­რე­ბებში საკმაოდ დიდია. ნაწილობრივ ეს სოციალური შეკვეთით აიხსნება, ნაწილობრივ კი _ ახალ პედაგო­გი­ურ მიდგომებზე გადასვლით. დღეს, როცა დამახსოვრების უნარი განათ­­ლებუ­­ლობის გარანტს აღარ წარმო­­ადგენს, აუცილებელია შემოქმედებითი, თანამშრომლობითი უნარების განვითარება. მათ ფორმირებას ხელს უწყობს როგორც ადეკვატური მაკროგარემო (კულტურა, ეთნოსი), ასევე მიკროგარემო (ოჯახი, სკოლა, თანატოლთა წრე). ძალიან მნიშვ­ნე­ლოვანია დადებითი შემოქმე­დე­ბი­თი ქცევის ნიმუში, მასთან პიროვნული იდენტიფიკაცია, რათა შემოქმედე­ბითობა ნამდვილ, სიღრმისეულ თვისებად ჩამოყალიბდეს.
საგანმანათლებლო სისტემა განსა­­კუთრებულ როლს ასრულებს კრეატიულობის განვითარებაში. მოსწავლე არ არის ცარიელი ჭურჭელი, რომელიც ცოდნით უნდა გაივსოს. მასწავლებელმა უნდა გაითვალისწინოს, რომ პრობლემებზე ფოკუსირება სტიმულს აძლევს მოსწავლის ბუნებრივ ცნობისმოყ­ვა­რეობას და მას შემოქმედებითი აზროვნებისთვის განაწყობს. პრობლემის დასმა, ჰიპოთეზების შემუშავება, მათი გადამოწმება, სწორი გადაწყვეტილების პოვნა და ამ ცოდნის გათავისება მნიშვნელო­ვანია შემოქმედებითობის განვითა­რებისათვის. ამ შემთხვევაში, მოსწავ­-ლის მიერ მიღებული ცოდნა მტკიცეა, ემოცია _ დადებითი და შესაბა­მი­სად, დამახსოვრებაც უკეთ ხდება.
სწავლების პროგრამების ანალიზის შედეგად, მკვლევარებმა _ ტორენსმა, როზმა და ლინმა განსაზღვრეს, თუ რა უწყობს ხელს შემოქმედებითი აზროვნების განვითარებას: სწავ­ლე­ბის პროგრამა, რომლის საფუძველს წარმოადგენს შემოქმედებითი გადაწყვეტის პროცედურა (გონებ­რივი იერიში), სწავლების პროგრამა, რომელიც მოიცავს რამდენიმე დისციპლინას (დრამატული კითხვა, შემოქმედებითი კვლევა და ზოგადი სემანტიკა), კომპლექსური პროგ­რა­მა კონვერგენტული და დივერგენ­ტუ­ლი აზროვნების სავარჯიშოებით (აქვეა მასტიმულირებელი მასალის განსხვავებული ტექნიკით მიწოდების საშუალებები: სურათზე გამოსა­ხუ­ლი სხვადასხვა ისტორიული მოვლენა, მოსასმენი მასალა), ხელოვნების სხვადასხვა დარგების სწავლება, კრიტიკული აზროვნების ტრენინ­გე­ბი, ადმინისტრაციული რეორგანი­ზა­ციის პროგრამა, კლასში სპეცია­ლური კლიმატის შექმნის პროგრა­მა, ცვლილებების შეტანა მოსწავლის და მასწავლებლის ურთიერთო­ბებ­ში, მოტივაციის პროგრამა.
ტრადიციული ინფორმაციული განათლება პრობლემური სწავლების პრინციპებზე ორიენტირებული სწავლებით უნდა შეიცვალოს. ჩვენი სკოლის მოსწავლე, ხშირ შემთხვევაში, გარკვეული ბაზისური ცოდნის მქონე პიროვნებაა, მაგრამ მას არა აქვს ამ ცოდნის გარდაქმნის უნარი. ეს კი მის შემდგომ თვითრეალიზაციას აფერხებს.
შემოქმედებითობის გენეზისში დიდ როლს ასრულებს სოციალური გარემო. გამოიყოფა ოჯახური ურთი­­ერთობის ის პარამეტრები, რომლებიც ხელს უწყობს, ან აფერხებს კრეატი­­ულობის განვითარებას: ჰარმონი­უ­ლი/დისჰარმონიული ურთიერთობა მშობლებს შორის, შვილებსა და მშობლებს შორის, მშობლის შემოქ­მედებითი/არაშემოქმედებითი პიროვნება, როგორც მიბაძვისა და იდენტიფიკაციის ობიექტი, ოჯახის წევრების ინტელექტუალური ინტერესების ერთობა, მშობლის მოლოდინი შვილისადმი და ა.შ.
შემოქმედებითი აზროვნების განსა­­ვითარებლად საჭიროა ბავშვის შემოქმედებითი ქცევის განმტკიცება და მისთვის მისაბაძი ნიმუშების ჩვენება, ასევე მასთან ურთიერთო­ბისას დემოკრატიული პრინციპებით ხელმძღვანელობა. ბავშვებს არ უნდა ეშინოდეთ საკუთარი, თუნდაც მცდარი აზრის გამოთქმის. მათი შეხედულებები დიდი სიფრთხი­ლით, ტაქტიანად უნდა შევაფასოთ, რათა მათ თავმოყვარეობა არ შევულახოთ და ტრამვა არ მივაყენოთ. პედა­გო­გის ხელოვნება შემოქმედებითობის განვითარებაშიც უნდა ვლინდე­ბო­დეს, ამისთვის კი თავად ის უნდა იყოს შემოქმედებითი. მან უნდა შეძლოს შემოქმედებითად მიუდგეს საქმეს, დაკისრებულ მოვალეობას.
ზოგადად, სიახლეები ბავშვს ცნობის­­-მოყვარეობას უჩენს. მოულოდნელი ასოციაციები, უჩვეულო იდეები, ჰიპოთეზები, კამათი _ ეს ყველა­ფე­რი ათვლის წერტილია, საიდა­ნაც შემოქმედებითობა ვითარდება. განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია თამაშის როლი შემოქმედებითი აზროვნების განვითარებაში. გამოკვლევები ადასტურებს, რომ თამაშის პროცესში, არარეგლა­მენ­ტირებულ და დემოკრატიულ გარე­­-მოში, პატარები მაქსიმალურად ავლენენ კრეატიულობას.
როგორც აღვნიშნეთ, გარემო დიდ როლს ასრულებს შემოქმედები­თო­ბის განვითარებაში. თუ ბავშვის მიერ გამოთქმულ არასტანდარტულ აზრს უფროსების უარყოფითი რეაქცია მოჰყვა, მას თვითგამო­ხატვის სურ­­-ვილი ეკარგება. ამ შემთხვევაში, მისი შემოქმედებითი უნარი მხო­ლოდ პოტენციის სახით რჩება. იშვიათად შევხვდებით ისეთ ბავშვს, რომელიც შემოქმედებითო­ბას არასასურველი გარემოს ზეგავლენის მიუხედავად ინარჩუნებს. ამიტომაც ოჯახური ფაქტორის როლი, სასკოლო გარემოს სწორი ორგანიზება შემოქმედე­ბი­თობის განვითარებისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია.

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი