ხუთშაბათი, მარტი 28, 2024
28 მარტი, ხუთშაბათი, 2024

მეთოდები შემოქმედებითი წერისთვის – ამბის ჩარჩო და ხელნაკეთი წიგნი-დღიური

შემოქმედებითი წერის დროს განსაკუთრებით სასარგებლოა სისტემური, კარგად დაორგანიზებული,წინასწარ მოფიქრებული მოდელების მიხედვით მუშაობა, ერთ-ერთი ასეთია ხელნაკეთი წიგნი -დღიური, რომელსაც წინასწარ ვამზადებთ და შემდეგ, რამდენიმე გაკვეთილის ან, სულაც, რამდენიმე კვირის განმავლობაში სრულვყოფთ. ( შემოქმედებითი წერისთვის დრო ხომ ყოველთვის არ მოიძებნება ჩვენს კურიკულუმში?

როგორია ჩვენი წიგნი-დღიური? როგორ უნდა მოვამზადოთ?

 

  1. მასალა:
  • რვეული, ან ჩვენ მიერ აკინძული წიგნი, რომელსაც ფურცლები ცარიელი აქვს;
  • ფოტოები ინტერნეტიდან ან სხვა წყაროდან ( მეტი მხიარულებისთვის შეგიძლიათ ძველი გაზეთებიც გამოიყენოთ)

 

  1. წიგნის სტრუქტურა

 

  1. ყდა და სათაური

ამ აქტივობის მთავარი იდეა ისაა, რომ ჩვენ ვთავაზობთ მინიშნებებს, მოსწავლეები კი ამ მინიშნების მიხედვით იგონებენ საკუთარ ვერსიებს. სათაურიც ასეა, თავად უნდა მოიფიქრონ. ჩვენ შეგვიძლია წიგნის ყდის ილუსტრაციით მივანიშნოთ, რა გვინდა, რომ გამოვიდეს.

მაგალითად, ჩავსვამ ასეთ ნახატს:

  1. პერსონაჟი

მოსწავლეებმა თავად უნდა მოიფიქრონ პერსონაჟი, ამისთვის, ჯერ ფოტოს ვთავაზობ, ( შეიძლება ნახატიც იყოს), მერე კი გეგმას შევადგენ.

მაგალითისთვის, ავიღებ შესანიშნავი ქართველი ფოტოხელოვანის, ნათელა გრიგალაშვილის ერთ ფოტოს, ამოვბეჭდავ და ჩემი ხელნაკეთი წიგნის ერთ გვერდზე დავაკრავ – ეს იქნება ჩვენი წიგნის პერსონაჟი.

სამუშაოს გასაადვილებლად წარმოვადგენ გმირის რუკას:

 

  1. რა ჰქვია
  2. რა უყვარს
  3. რას აკეთებს თავისუფალ დროს
  4. რა ფერი მოსწონს
  5. რაზე ბრაზდება
  6. რაზე დარდობს
  7. რა შეუძლია
  8. განსაკუთრებული ნიჭი
  9. რა სუპერძალა აქვს

და ა.შ.

 

  1. დრო და სივრცე

დროისა და სივრცის გამოხატვაც ათასგვარი ფორმით შეიძლება. იმის მიხედვით, როგორ ფოტოს თუ ნახატს აირჩევთ, განაპირობებთ ტექსტის ჟანრს, ეს ამბავი დედამიწაზე იქნება თუ მარსზე, თბილისზე თუ რომელიმე სხვა ქალაქზე, ჩვენს დროში თუ ისტორიულ წარსულში ან მომავალში. ამ ნახატს თუ ფოტოს ჩემი წიგნის მესამე  გვერდზე დავაწებებ. ( შუაში ადგილს დავტოვებ პერსონაჟზე სამუშაოდ, თხრობის გასაშლელად, აღწერისა და საინტერესო დეტალებისთვის.)

 

  1. მეორე პერსონაჟი

 

მეორე პერსონაჟსაც პირველის მსგავსად ფოტოებში თუ ნახატებში მოვძებნი. გასამარტივებლად კი აქაც გმირის რუკა დამჭირდება, ოღონდ ოდნავ განსხვავებული:

სამუშაოს გასაადვილებლად წარმოვადგენ გმირის რუკას:

 

  1. რა ჰქვია
  2. რა უყვარს
  3. რას აკეთებს თავისუფალ დროს
  4. რა ფერი მოსწონს
  5. რაზე ბრაზდება
  6. რაზე დარდობს
  7. რა შეუძლია
  8. განსაკუთრებული ნიჭი
  9. რა სუპერძალა აქვს
  10. რა დამოკიდებულება აქვს პირველ პერსონაჟთან
  11. საიდან იცნობს პირველ პერსონაჟს
  12. რა გრძნობა აქვს მისდამი?

 

  1. ამბავი

ამბის მოსაფიქრებლად რამდენიმე ტექნიკა გამოვიყენოთ:

ა. სიტყვების ღრუბელი

( ჩავაწებოთ ხელნაკეთი წიგნის ამ ნაწილში სიტყვები, რომელა გამოყენებითაც უნდა აიწყოს ამბავი)

ბ. ბარათები

ჩავაკრათ ბარათები იმ მოქმედებების, ცხოველების, ემოციების გამოსახულებით, რომელთა გამოყენებითაც ჩვენი ამბავი უნდა შეიქმნას.

გ. გრაფიკული მაორგანიზებლები

შეგვიძლია მოვიფიქროთ რაიმე ტიპის გრაფიკული მაორგანიზებელი ან გამოვიყენოთ ის, რაც უკვე ვიცით.

 

  1. დასასრული

აქაც რამდენიმე ვერსია არსებობს:

ა. ხელნაკეთი წიგნის ბოლო გვერდზე დავწეროთ წინადადება, რომლითაც გვინდა, რომ სრულდებოდეს ამბავი;

ბ. ჩავაკრათ ფოტოსურათი

გ. აპლიკაცია სხვადასხვა ფოტოების გამოყენებით.

 

საბოლოოდ, როდესაც მოსწავლე ყველა ფურცელს შეავსებს და წიგნს სრულყოფს, შეგვიძლია წიგნების გამოფენაც მოვაწყოთ.

 

 

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი