ხუთშაბათი, აპრილი 25, 2024
25 აპრილი, ხუთშაბათი, 2024

ექსკურსია როგორც სასწავლო ღონისძიება

ყოველგვარიექსკურსია შეიცავს სწავლების ელემენტს,ამიტომ შეიძლება განვიხილოთ როგორც პედაგოგიური პროცესი. ფაქტია, ექსკურსია არ არის ლექცია, გაკვეთილი, სემინარი. მიუხედავად ამისა, როგორც ყოველგვარ პედაგოგიურ პროცესში, ექსკურსიაშიც მონაწილეობს ორი მხარე: ის, ვინც ცოდნას გადასცემს (ასწავლის) – ექსკურსიამძღოლიდა ის, ვინც ცოდნას იღებს (სწავლობს) – ექსკურსანტი.

საექსკურსიო მეთოდიკის თანახმად, ექსკურსიამძღოლი გადასცემს ექსკურსიის მონაწილეებს გასაზღვრულ ცოდნას, რომლის მიღებითაც ექსკურსანტები არიან დაინტერესებული.ამ ორი მხარის ურთიერთქმედებაარმოადგენს სწორედ პედაგოგიურ პროცესს.

პედაგოგიური პროცესი ექსკურსში ცოდნის გადაცემით არ ამოიწურებაის აღმზრდელობით ელემენტსა შეიცავს. ნებისმიერ ექსკურსიაში ვიპოვ ასეთ ელემენტს. პედაგოგიკის მოთხოვნების გათვალისწინება ექსკურსიაში, განსაკუთრებით სასკოლოში,ხელს უწყობს ექსკურსიის ხარისხის ამაღლებას, მის სრულყოფას.

პედაგოგიური პროცესის ეფექტურობა დამოკიდებულია ორივე მხარის აქტიურობაზე. კარგად, გააზრებულად ჩატარებულ ექსკურსიას შეუძლია ბიძგი მისცეს აზროვნების გააქტიურებას, გარე სამყაროს უკეთ გაცნობას.

სასკოლო ექსკურსიებში ხშირად გვხვდება ექსკურსანტების დამოუკიდებაზროვნების (მუშაობის) ელემენტიექსკურსიამძღოლი იძლევა ძირითად განმარტებას ობიექტის შესახებ, მერე კი მოსწავლეებს მარტო ტოვებს ობიექტთან, რათა მათ დამოუკიდებლად გაიაზრონ მისი ღირსებები, აანალიზონ იგი. ეს ერთგვარი პედაგოგიური პროცესის პირველი ნაწილია.

მეორე ნაწილი წარმოადგენს ექსკურსანტების ზიარებას დამოუკიდებელი დაკვირვებისა და ანალიზის ხელოვნებასთან.ექსკურსია ჩვენების ხერხების, თვალსაჩინოების, თხრობის აქტიური ფორმების მეშვეობით ხელს უწყობს ექსკურსანტი მოსწავლეების გააქტიურებას. ასეთი სერიოზული ამოცანის გადაჭრა მოითხოვს ექსკურსიამძღოლი-მასწავლებლის პროფესიონალიზმს, ექსკურსანტი მოსწავლის ჩართულობას. ექსკურსიის შეფასების ერთერთკრიტერიუმი სწორედ მის მონაწილეთა აქტიურობაა.

ბევრი რამ არის დამოკიდებული ექსკურსიამძღოლი-მასწავლებლის ორგანიზატორულ თვისებებზე. ის ექსკურსიის დასაწყისშივე აძლევს მოსწავლეებს ორიენტაციას იმის თაობაზე, როგორი იქნება მარშრუტი, რა თემებს განიხილავენ, ით შეუწყობხელს სანახავი ობიექტი შესასწავლი თემის გაშლას,როდის მიაღწევს იგი კულმინაციას და როგორი იქნება ფინალი. მეთოდურად გამართული ექსკურსია უნდა ჰგავდეს სპექტაკლს, რომელშიც აქტიურად მონაწილეობენ მოსწავლეებიც და მასწავლებლებიც.

ექსკურსიამძღოლი-მასწავლებლისსაქმიანობა მოიცავს სამ ეტაპს:

1. კლასის მომზადებაექსკურსიისათვის;

2. საკუთრივ ექსკურსიას;

3. ექსკურსიის შემდგომ მუშაობა საექსკურსიო მასალის განსამტკიცებლად.

ექსკურსია,რა თემასა უნდაეხებოდესის და რაფორმითაც უნდა ჩატარდეს, წარმოადგენსსამი კომპონენტის:

. ექსკურსიამძღოლი-მასწავლებლის,

. ობიექტის,

. ექსკურსანტი მოსწავლის, –

ურთიერთქმედების შედეგს.

აღნიშნულ ურთიერთქმედებაშიმთავარი ამკომპონენტთა აქტიურობა. სწორედამ ამოცანის შესრულებას ემსახურება ექსკურსიისძირითადი ელემენტები ჩვენება და თხრობა. ჩვენება უზრუნველყოფს ექკურსიის სამივეკომპონენტის ურთიერთქმედებას.

აქ უპრიანია ვიკითხოთ, რა პირობები ახდენს გავლენას ამ სამი კომპონენტის აქტიურობაზე.

ასეთ პირობად, უპირველეს ყოვლისა, უნდადავასახელოთ ჩვენება, რომლის სრულყოფისთვისაც უნდა იმუშაოს მეთოდიკამ.მეთოდიკა კი საჭიროა ჩვენებისადა თხრობის ხერხების დასახვეწად.ასევე შეუძლებელია მივაღწიოთექსკურსანტების აქტიურობას კარგინდივიდუალურიტექსტისა დადახვეწილი ტექნოლოგიური რუკის გარეშე.

ზემოხსენებულ სამ კომპონენტსშორის კავშირი შეიძლება გამოვსახოთსქემატურად, სამკუთხედისსახით:


პრაქტიკაში გვხვდება ამ სამი კომპონენტის ურთიერთქმედების სხვადასხვა ფორმ. განსხვავებულია თითოეული მათგანის არა მხოლოდ როლი, არამედ აქტიურობა, რაც გავლენას ახდენს ექსკურსიის ეფექტურობაზე.

ამ კომპონენტების პრაქტიკული ურთიერთქმედებაა სწორედ ჩვენების საფუძველი. უკეთ
რომ ვთქვათ,
საექსკურსიო ანალიზში ჩვენება არის მასწავლებელი-ექსკურსიამძღოლის, მოსწავლე-ექსკურსანტის და ობიექტის ურთიერთქმედების შედეგი.

თავითავად დაკვირვება, შესწავლა და კვლევა არ შეიძლება დავიყვანოთ მხოლოდ ექსკურსიამძღოლი-მასწავლებლის, ექსკურსანტი მოსწავლის და ობიექტის ურთიერთქმედებამდე, რადგან ობიექტს მოსწავლეები აღიქვამენ მხედველობით, სმენით, შეხებით და სუნით.

სქემატურად განვიხილოთ ექსკურსიამძღოლის, ექსკურსანტისდა ობიექტის ურთიერთქმედების ძირითადი ფორმები.

გთავაზობთ ვარიანტებ, სადაც სამივეკომპონენტის აქტიურბის ხარისხი თანდათან მაღლდება და, შესაბამისად, ძლიერდება შემეცნებითი მიდგომა,იცვლება კომპონენტების ურთიერთდამოკიებულება.

სქემა 1

სქემაზე ნაჩვენებია სიტუაცია, როცა სამი კომპონენტიდან აქტიურია მხოლოდ პირველი ექსკურსიამძღოლი. ძეგლი გაუანალიზებელია,  ექსკურსანტიპასიური.

სქემა 2


ამ  შემთხვევაში  ექსკურსიამძღოლი-მასწავლებელი თავის ცოდნას ექსკურსანტ-მოსწავლეებს ობიექტისპასიური ჩვენებით გადასცემს.

სქემა 3

სქემა -4

როდესაც ექსკურსიამძღოლ-მასწავლებლისმეტყველება და მხედველობითი მტკიცებულებანი ექსკურსიის მიმდინარეობისას უზრუნველყოფილია ობიექტისჩვენების მეთოდური ხერხებით, მოსწავლეები ობიექტს აქტიურად შეიმეცნებენ.

სქემა 5

მასწავლებლის მიერ საექსკურსიო ობიექტის ჩვენება და თხრობა ხდება სრულყოფილი,რისთვისაც მასწავლებელი ზედმიწევნით იყენებს ჩვენების ხერხებს როგორც თვალსაინოებას.აქტიურია ექსკურსანტი-მოსწავლე; იგი არა მხოლოდ აღიქვამს ობიექტს, არამედ იმახსოვრებს მას, აანალიზებს მიღებულ ინფორმაციას, უჩნდება
დამოკიდებულება, იღებს შთაბეჭდილებას.
აქ სამივე კომპონენტი მაქსიმალურადაქტიურია. აქტიურადმუშაობს საექსკურსიო მეთოდი, მეთოდიკა და მეთოდოლოგია.


საექსკურსიოობიექტი ექსკურსიის ეფექტურობა მნიშვნელოვანწილად
არის
დამოკიდებული ობიექტზე. იგიუნდა შეირჩეს განსაკუთრებული განხილვისა და ანალიზის შემდეგ. უაღრესად მნივნელოვანიაობიექტების თანმიმდევრულჩვენება, ჩვენების მეთოდიკის შემუშავება. ქსკურსიამძღოლი-მასწავლებლის
მთავარი
ამოცანაა, თხრობისა და ჩვენების მეთოდური ხერხების მეშვეობით აალაპარაკოსობიექტი.

ექსკურსანტი-მოსწავლე –
უმთავრესად
ექსკურსიამძღოლ-მასწავლებელზეა დამოკიდებულ. ექსკურსიამძღოლი გავლენას
ახდენს მოსწავლეე
ბზე, ეხმარება მათ ობიექტიისე დანახვაში, როგორც თვითონ ხედავს. იგი ხელმძღვანელობს ობიექტზე დაკვირვებას, რისთვისაც იყენებს სხვადასხვამეთოდურ ხერხ: ამოცანის დასმისას,ლოკალიზაციისას,გამომსახველობითს,ანალოგიებისას,მასალებისა და შთაბეჭდილებებისდაგროვებისას… ექსკურსიამძღოლის როლში
მყოფი მასწავლებელი
იყენებს ანალიზ, სინთეზისა და აბსტრირების მეთოდებ, გამოყოფს ობიექტის განსაკუთრებულ ნაწილს და აქცევს მას დაკვირვების სამიზნედ. მასწავლებელს შეუძლიაააქტიუროსმოსწავლე დააალაპარაკოსობიექტი.

ექსკურსიის დროს მასწავლებელი იყენებს დაკვირვების, შესწავლისა და კვლევის მეთოდურ ხერხებს:

1. დაკვირვება მოსწავლის აქტიურობის პირველი საფეხური, რომელიც მოყვება ობიექტის ისეთ მზერას, როცა მოსწავლე ამნევს და აღიქვამს მის ცალკეულ ნაწილებსა და დეტალებს. მოსწავლესუნდა ჰქონდესდაკვირვების უნარი, რომ ამ დეტალებიდანახვადა აღქმაშეძლოს.

2. შესწავლა არის მეორე, უფრო მაალი საფეხური მოსწავლისაქტიურობისა. შესწავლა დაკვირვების ისეთი ფორმაა, როცა დამკვირვებელს სურს, მიიღოს უფრო დეტალური ინფორმაცია ობიექტის, მისი დანიშნულების, სტრუქტურისა და მნიშვნელობის შესახებ.ზოგჯერ ტერმინ შესწავლარაიმეობიექტის საფუძვლიანი გაცნობის აღსანიშნავადაციყენებენ.

3. კვლევა მოსწავლის აქტივობის მესამე, ყველაზე მაალი საფეხური. ამ შემთხვევაში ის წინასწარ დადგენილი სქემით მიზნობრივად შეისწავლის ობიექტის ცალკეულ ნიშან-თვისებებს, რათა მიიოს პასუხი მისთვისსაინტერესო კითხვაზე
ამა თუ იმ
ფაქტისა თუ მოვლენის შესახებ.

ექსკურსიის როგორც
სასწავლო ღონისძიების თეორიული საფუძვლებიდან გამომდინარე,
მასწავლებელს საშუალება აქვს, უკეთაგეგმოს იგი, შეარჩიოს ექსკურსიისჩატარების სრულყოფის მეთოდები.

მასწავლებლის მიერ ექსკურსიისადმი როგორც სასწავლო ღონისძიებისადმიმიდგომა განსაზღვრავს ექსკურსიის ფუნქციებს, მის ნიშნებს, ასპექტებს, ხსნის საექკურსიო მეთოდს, მეთოდიკისა და მეთოდოლოგიის შინაარს,ჩვენებისა და თხრობის თავისებურებებს; ახდენსექსკურსიების კლასიფიკაციას, განსაზღვრავს საექსკურსიო სწავლებაში დიფერენცირებული მიდგომის მნიშვნელობას. ამიტომ სასწავლო პროგრამებში ექსკურსიების დაგეგმვას
დიდი მნიშვნელობა ენიჭება.












კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი