ხუთშაბათი, აპრილი 25, 2024
25 აპრილი, ხუთშაბათი, 2024

სოციალური ფაქტორების ზემოქმედება განათლების ხარისხზე. (პირველი ნაწილი )

საქართველოში განათლების რეფორმის დაწყებისთანავე მიმდინარეობს დაუსრულებელი დავა, თუ რამდენად შეესაბამება განხორციელებული ცვლილებები ქვეყნის რეალობას. რას უნდა ეფუძნებოდეს გადაწყვეტილებები რომლესაც იღებს სახელმწიფო? სერიოზულ მეცნიერულ კვლევებს და მათ საფუძვლინა ანალიზს? საზოგადოების წევრების უმრავლესობაში გავრცელებულ „ტრადიციულ” ხედვებს და თეორიებს აღზრდის შესახებ? რა როლს თამაშობს განათლების სისტემის ეფექტურობაში სოციალური ფაქტორები? 
 
დანიელ ვ. როსსიდესის ნაშრომი ამ საკვანძო საკითხებს ეხება. ის არის პროფესორ ემერიტუსი, ბოუდინის კოლეჯში, რომელიც წარმოდაგენს ერთ-ერთ უძველეს,  სასწავლებელს აშშ-ში, მენის შტაში (დაარსებულია 1794 წლეს). ასვე ასწავლიდა ჰანტერის კოლეჯში და ნიუ-იაორკის საჯარო უნივერსიტეტში(The City University of New York), იორკის უნივერსიტეტში, ტორონტოში, კანადა. მას გამოქვეყნებული აქვს ნაშრომები სოციალურ თეორიებში, საზოგადოების სოციალურ ფენებად დაყოფის თეორიაში. ამჟამად მუშაობს ნაშრომზე  „ამერიკული კაპიტალიზმის გააზრება”.
მისი ცნობილი ნაშრომებია:
1.Social Stratification: The Interplay of Class, Race, and Gender (2nd Edition)   by Daniel W. Rossides (Jul 27, 1996)
2.Social Theory Its Origins, History, and Contemporary Relevance by Daniel W. Rossides (Jan 1, 1998)
საინტერესოა, რომ მის ნაშრომს ორიგინალში ასეთი სათაური აქვს:”Knee-Jerk Formalism: Reforming American Education”. 
ტერმინი knee-jerk reaction – მოიაზრება როგორც რეფლექსური რეაქცია, დაუყოვნებელი რეაქცია ყოველგვარი მიზეზების თუ ფაქტების გააზრების გარეშე. თუ გადავხედვათ ჩვენი რეფორმის განვლილ წლებს, მეჩვენება რომ ბევრი გადაწყვეტილება სწორედ გაუაზრებელი, მყისიერი რეაქციის შედეგი იყო განათლების სისტემაში მიმდინარე მოვლენებზე. არ უნდა გვიკვირდეს ამ პრინციპით მირებული გადაწყვეტილებების წარუმატებლობა.  ამ საინტერესოა გავეცნოთ აშშ-ში მიმიდნარე განათლების რეფორმების კრიტიკულ განხილვას.
 
დანიელ ვ. როსსიდესი 
ამერიკული განათლების რეფორმა: გაუაზრებელი ფორმალიზმი
80–იან წლებში ამერიკული საზოგადოება უკმაყოფილებას გამოთქვამდა  განათლების დონის ვარდნის  გამო  და  შეშფოთებული იყვნენ  იმ საფრთხეებით,  რომელსაც ის  ქვეყნის განვითარებას უქმნიდა. ასეთივე უკმაყოფილებას ვხედავთ დღესაც. თანამედროვე, რეფორმის მხარდამჭერი  კონსერვატული მოძრაობა,  ღრმად ცდება თავის შეხედულებებში განათლების შესახებ და აუცილებლად დამარცხდება, რადგან იგნორირებას უკეთებს  ემპირიულ მონაცემებს,  რომლებიც ეწინააღმდეგებიან  მათ მიზნებს და პოლიტიკას. ამ მოძრაობის შეხედულებები ემსახურება მიზნებს, რომლებიც არანაირად არ არის დაკავშირებული განათლებასთან. სახელმწიფო სკოლების ლიბერალმა დამცველებმა და მათაც ვინც განიხილავს უმაღლეს განათლებასთან დაკავშირებულ პრობლემებს, ასევე დაკარგეს რეალობასთან კავშირი. ამერიკული საგანმანათლებლო საზოგადოების შეცდომების გასაანალიზებლად საჭიროა საბაზისო მონაცემების განხილვა. 
აშშ-ში ფართოდ გავრცელებულია რწმენაზე დაფუძნებული ვარაუდი, რომ განათლება  არის  ძლევამოსილი  ძალა  კარგი თანამშრომლების და კარგი მოქალაქეების წარმოებისთვის. ამერიკელებს ასევე სჯერათ, რომ განათლება არის ის ინსტრუმენტი, რომელიც ყოველ თაობაში გამოარჩევს ნიჭიერ პიროვნებებს და ბუნებრიად დაეხმარებათ მათ თვითრეალიზაციაში. ამით განათლება იძლევა გარანტიას, რომ ისინი ვინც საზოგადოების სოციალურ იერარქიაში „ზემოთ”, „შუაში” ან „ქვემოთ” არიან, იმსახურებენ  იქ ყოფნას. ამერიკული საზოგადოების კონსენსუსი ეფუძნება ვარაუდს, რომ ელიტური სკოლები, კოლეჯები და უნივერსიტეტები – ესა არის მისაბაძი მაგალითი  ნაკლებად  წარმატებული სკოლებისთვის.  საინტერესოა რომ, ემპირიული კვლევები ყველა ამ პოსტულატში დაეჭვების საფუძველს იძლევა.

კვლევებიდან გამომდინარე შეგვიძლია გავაკეთოთ დასკვნა, რომ  განათლებაში მნიშვნელოვანი გაუმჯობესების მიღწევა შეიძლება, თუ  ქვეყნის „დაბალი” (ღარიბი) ფენებისთვის პირობებს მნიშვნელოვნად და შესამჩნევად გავაუმჯობესებთ. ეს ნიშნავს მათი სკოლების რესურსების მნიშვნელოვან გაუმჯობესებასაც. ამ შეხედულებაში არც თუ უმნიშვნელოა იმის აღიარება, რომ საზოგადოების სოციალურ განვითარებაში სკოლა არ თამაშობს მნიშვნელოვან როლს. არსებობს სერიოზული დასაბუთება იმისა, რომ ფორმალური განათლება როგორც ელიტარულ ისე არაელიტარულ დონეზე, არ გვაძლევს უშუალო დადებით შედეგებს მოქალაქეების და თანამშრომლების „წარმატებით ფორმირების, აღზრდის” საქმეში. კარგი მოქალაქეების და  თანამშრომლების ფორმირების, აღზრდის საკითხებში  არ შეიძლება გვქონდეს მხოლოდ სკოლის იმედი!
   
ამერიკელების გადაჭარბებული რწმენა განათლებისადმი
განათლებისადმი დამოკიდებულება ჩამოყალიბდა თომას ჯეფერსონის დროს, რომელიც პლატონის მსგავსად, ოცნებობდა საზოგადოებაზე, სადაც საუკეთესო წარმომადგენლებს მიეცემოდათ  საკუთარი თავის წარმოჩენის საშუალება და  სწორედ ისინი ჩამოყალიბდებოდნენ ლიდერებად. მათ  წარმოედგინათ ისეთი საზოგადოება, რომელიც აძლევს თვითრეალიზაციის საშუალებას განსაკუთრებით ნიჭიერი ინდივიდებს, გამორჩეულს ყველა კლასობრივი/სოცილაური ფენიდან. ორივე  ხაზს უსვამდა განათლების მნიშვნელობას სახელმწიფოში ბუნებრივი ელიტის  და შესაბამისად, კარგად ორგანიზებული  საზოგადოების განვითარებაში.

თომას ჯეფერსონის რწმენას  განათლებისადმი მოგვიანებით დაემატა რწმენა თავისუფალი ბაზრისა და თავისუფალი არჩევნებისადმი. ეს გადაიქცა  ამერიკული უკლასო საზოგადოების სოციალურ ფილოსოფიად, რომელიც თავისუფლებით და თანასწორობით მიიღწევა. ამერიკელებისთვის აქსიომას წარმოადგენს ის, რომ არ უნდა იყოს შემთხვევითობები  სოციალურ ანაზღაურებასა და პიროვნების დამსახურებას შორის. მათი აზრით სწორედ თანაბარი შესაძლებლობების შექმნა საზოგადოებაში, კონკურენცია ეკონომიკაში, პოლიტიკასა და განათლებაში, ანგრევს ხელოვნურ ბარიერებს, როგორიცაა სოციალური წარმოშობა, რელიგია, ეთნიკური და რასობრივი მიკუთვნება.

ასეთ  გარემოში, თავისუფალი ბაზრის პირობებში, განათლებას ამერიკელების გულში  განსაკუთრებული ადგილი უკავია. ითვლება, რომ მას აქვს დიდი ძალა გააუმჯობესოს ადამიანები და მათი არსებობის პირობები. ამერიკელისთვის ტიპიურია, პრობლემების შემთხვევაში, მიაწეროს ის არასაკმარის განათლებას. შესაბამისად თუ საჯარო სკოლების სისტემა ყველასთვის ხელმისაწვდომია, თუ არ არსებობს ბარიერები ფორმალური განათლების მიღების პროცესში, ამერიკელები ამას მიიჩნევენ საკმარის პირობათ ყველა პიროვნებისათვის თანაბარი შესაძლებლობების შექმნაში. ამერიკელისთვის შესაძლებლობა – ეს არის „რაღაც” რაც უნდა დაიჭირო, ხელიდან არ გაუშვა და გამოიყენო; უთანაბრობა ნებისმიერ სფეროში – უბრალოდ იმის ანარეკლია, აქვთ თუ არა ადამიანებს შინაგანი  უნარი მიიღონ  სარგებელი  იმ შესაძლებლობებიდან, რომელიც ყველასთვის  გახსნილია.დღესდღეობით ნაკლები აქცენტი კეთდება განათლებაში თანაბარ შესაძლებლობებზე, უფრო მეტი კი – ყველასთვის  გარკვეული ტიპის განათლების წვდომაზე და პასუხისმგებლობაზე, რომ გამოიყენებენ ამ შესაძლებლობას, რაც გამოჩნდება მაღალ აკადემიურ მიღწევებში. ასეთი ახალი აქცენტები – იმ დროს, როცა განათლების სისტემაში მიმიდნარე მოვლენების აღწერისას ხშირად გამოიყენება სიტყვები: „სიღარიბე”, „დაბალი შემოსავალი”, „მდიდრული გარეუბნები”, „უმცირესობა”, „ცუდი რაიონები” – მიუთითებს კლასობრივი განათლების სისტემის არსებობაზე. ამას ადასტურებს კვლევებიც.  არ შეიძლება უარყოფა იმისა, რომ სოციალური კლასები არსებობენ და განათლებაში

აქვთ ურთიერთსაწინააღმდეგო ინტერესები. არ შეიძლება იმის უარყოფა, რომ  ურთიერთსაპირისპირო კლასობრივი ინტერესები დამახასიათებელია ამერიკული საზოგადოების ყველა ფენებისთვის. ამერიკელები შოკირებული იქნებიან თუ გაიგებენ, რომ  ბევრი გონებაშეზღუდული და სწავლისადმი უუნარო მოსწავლეები, რომელთაც დაბალი IQ აქვთ, ასეთები გახდნენ იმის გამო, რომ სკოლებმა, პროფესიონალებმა საშუალო კლასის მაღალი ფენებიდან და სახელმწიფო აგენტებმა, მიაკუთვნეს ისინი დაბალ კლასს და ექცევიან მათ როგორც დაბალი კლასის  წარმომადგენლებს, განსაკუთრებით ეს ეხებათ ეთნიკუ უმცირესობებს. რეალობასთან სრულ შესაბამისობაში იქნებოდა დისკუსია ამერიკულ საზოგადოებაში იმის შესახებ, რომ აშშ–ს აქვს კლასობრივი სისტემა, რომელიც ჰგავს სხვა განვითარებული კაპიტალისტური ქვეყნებისას. მათ(კლასებს/სოცილაურ ფენებს) ახასიათებთ მყარი უთანაბრობა შემოსავლებსა და კეთილდღეობაში. მაღალი კლასები დომინირებენ სოციალურ და პოლიტიკურ ცხოვრებაში, ეკონომიკას ახასიათებს სამუშაო ძალის ქრონიკული სიჭარბე (უმუშევრობა), ქვეყანაში არის სიღარიბის ქრინიკულად დაბალი დონე და მკვეთრად გამოხატული განათლების კლასობრივი სისტემა.

განათლების სფეროში სოციალური მახასიათებლებით დაყოფა ( 1925– 1975)

განათლების სფეროში სოციალური მახასიათებლებით დაყოფის კვლევებმა გამოავლინა სურათი, რომელიც არსობრივად განსხვავდება განათლების მუშაკთა, სახელმწიფო ჩინოვნიკების, ნაციონალური ლიდერების და არაპროფესიონალი საზოგადოების  ძირითადი შეხედულებებისგან. ადრეული კვლევები იძლევა შერეული კლასობრივი განათლების სურათს. ამ დროს სხვადასხვა კლასების  წარმომადგენლები ერთი და იგივე სკოლებში დადიოდნენ. ამ პერიოდში ყალიბდება ამერიკული განათლების ნორმები: უფასო სავალდებულო განათლება, რომელიც გადასახადებით ფინანსდება, სასწავლო პროგრამები წიგნიერებაზე აქცენტებით, აბსტრაქტული ცოდნა, პატრიოტიზმი, პროტენსტანტული ღირებულებები, ბურჟუაზიული ფასეულობები, ასევე ტესტირების და შეფასების სისტემები, რომლებიც სავარაუდოდ, ავლენენ  ბუნებრივ ნიჭს. ХХ საუკუნეში მუდმივად იზრდება იმის გაცნობიერება, რომ  არსებობს კავშირი სოციალურ წარმომავლობას და განათლების თავისებურებებს შორის. საუკუნის დასაწყისში ეჭვქვეშ დადგა არსებული შეხედულება სხვადასხვა სოციალური კლასების წარმომადგენლებისთვის  ერთნაირი განათლების მიცემის თაობაზე. 20–30–იანი წლების პროგრესული მოაზროვნეები, მიუხედავად იმისა, რომ  სპეციალურ  პროგრამებს და   სკოლებს მოუწოდებდნენ ორიენტირებული  ყოფილიყვნენ  მოსწავლეთა მრავალფეროვნებაზე, ვერ წარმოიდგენდნენ იმ ტენდენციას, რომელიც გამოიკვეთა მეორე მსოფლიო ომის შემდეგ.


სოციალური წრმომავლობა და დანახარჯი ერთ  მოსწავლეზე
     

რესურსები, რომელსაც აშშ განათლებაზე ხარჯავს, ვარირებს  შტატებს შორის, ოლქის ერთ სკოლებს შორის. მდიდარი  ოლქები უფრო მეტს  ხარჯავს განათლებაზე, ვიდრე  ღარიბი. ამის ძირითადი მიზეზი მდგომარეობს იმაში, რომ სკოლის ხარჯები ივსება ადგილობრივი გადასახადებიდან. იმის გამო, რომ არსებობს დიდი განსხვავება მოცემულ ადგილზე მცხოვრებ ადამიანთა კეთილდღეობას შორის, ამიტომ  არსებობს განსხვავებაც იმ თანხაში, რომელიც ერთ მოსწავლეზე იხარჯება.

კოულმანის მოხსენებამ(Coleman Report), რომელიც აანალიზებდა კანონის გამოყენებას განათლების სფეროში მოქალაქეთა უფლებებზე, გამოავლინა  საშუალო სკოლებს შორის არსობრივი განსხვავება ისეთ პარამეტრებში როგორიცაა შენობის ასაკი, კლასში მოსწავლეთა რაოდენობა, წიგნები, ბიბლიოთეკები, ლაბორატორიები, სპეციალური აკადემიური პროგრამების სიმრავლე, დირექტორის ხელფასი, კლასგარეშე ღონისძიებების ნაირსახეობა ა.შ. ამ მოხსენებამ აგრეთვე გამოავლინა განსხვავება  თეთრკანიან და სხვა ეთნიკურ და რასობრივ ჯგუფებს  და  სხვადასხვა სოციალური კლასიდან გამოსულ მოსწავლეების მოსწრებას შორის. აქვე კეთდება დასკვნა, რომ უცვლელ სოციალურ–ეკონომიკური სტატუსის დროს სკოლის ხარისხს არ აქვს მნიშვნელოვანი გავლენა მოსწავლეთა სასწავლო პროცესზე და მათ მიღწევებზე. 

კოულმანის მოხსენების ძირითადი აზრი იმაში მდგომარეობს, რომ „ღარიბი” სკოლების დამატებითი დაფინანსების პოზიტიური ეფექტების მიუხედავად, არ შეიცვლება განსხვავება მათსა და  მდიდარი რაიონების სკოლებს შორის, სანამ დამატებითი დაფინანსება არ შევა დაბალი ფენის ოჯახებში. კონსერვატორები ითხოვენ, რომ შეწყდეს ცუდი სკოლების ფინანსირება, დამთავრდეს განათლებაზე სახელმწიფო მონოპოლია კერძო სკოლების კონკურენციის გზით (ასეთივე მოსაზრებები გაისმა საქართველოშიც, რეფორმის მიმდინარეობის გარკვეულ ეტაპზე ! – რედ.). და ეს   მიუხედავად ცნობილი ფაქტისა, რომ სახელმწიფო მონოპოლიას ჰქონდა მნიშვნელოვანი წარმატება რაიონებში, სადაც ცხოვრობს საშუალო და საშუალოზე მაღალი ფენის მოსახლეობა  და რომ ცუდი სკოლები  მდებარეობს  რაიონებში, სადაც მუშათა კლასი ცხოვრობს. სტრატეგია  ფოკუსირებული  განათლებაში დანახარჯებზე, როგორც საკვანძო  სტრატეგიაზე რომელიც უზრუნველყოფს ყველასთვის თანაბარ შესაძლებლობებს, კოულმანის მოხსენაბაში ეჭვს იწვევდა. იმ დროს როდესაც კონსერვატორი მეცნიერები და რესპუბლიკური პარტიის წარმომადგენლები იგნორირებას უკეთებენ თანაბარ ფინანსირებას საკუთარი საბაზრო განათლების პროპაგანდის მიზნით, ლიბერალი დემოკრატები ასევე უარყოფენ რეალურ ღრმა სოციალურ  განსხვავებას იმ დონეზე, რომ  გვთავაზობენ განათლებაში დანახარჯების გათანაბრებას, მაგრამ არ ითხოვენ სახელმწიფო სტრატეგიას, რომელიც  დააბალანსებს  და დაეხმარება „მაღლა აწევაში” დაბალ ფენებს.

სოციალური წარმომავლობა და საგანმანათლებლო მისწრაფებები

ამერიკელების ერთგულება განათლებისადმი ცნობილია. მაგრამ ყურადღებამისაქცევია ის ფაქტი, რომ განათლების ფასეულობა დამოკიდებულია სოციალურ კლასზე. მაღალი ფენის ოჯახები  თავის შვილს სკოლაში წარმატებისკენ განაწყობენ, იმ დროს როცა დაბალი ფენის ოჯახები  საკუთარ შვილებს არათუ საშუალო აკადემიური  წარმატებისთვის, არამედ წარუმატებლობისთვისაც კი  ამზადებს.

     მისწრაფებებთან დაკავშირებით სამი ფაქტორი უნდა გვახსოვდეს.

 
·დაბალი კლასების წარმომადგენლების მისწრაფებები მატულობს, თუ ისინი საშუალო ფენის  სკოლებში დადიან. 
·კოლეჯების, პროფესიული საგანმანათლებლო დაწესებულებების რაოდენობრივი ზრდა და  თავისუფალი მიღების პრინციპის გავრცელება, გვიჩვენებს როგორ გაიზარდა სწრაფვა განათლების გარკვეული სახეობების მიმართ  ამერიკული საზოგადოების დაბალ ფენებში. 
·ვერანაირი მორალური მოწოდება ვერ შეძლებს შეცვალოს  სოციალური კლასის   მიზნებს.
სოციალური წარმომავლობა და აკადემიური მოსწრება

რამდენიმე ათეულ წლიანი კვლევები  ერთი და იგივე შედეგებს იძლევა: სკოლაში მიღწევები ძლიერ კოლერაციაშია კლასობრივ წარმომავლობასთან. ასევე ბავშვის სოციალური წარმომავლობა პირდაპირ კავშირშია აკადემიურ წარმატებასთან და IQ– თანაც კი. 

 ფინანსური დანახარჯი თითოეულ მოსწავლეზე, საგანმანათლებლო მისწრაფებები და ეკონომიკური მიღწევები, ეს არის ფაქტორები რომლითაც ზემოქმედებს სოციალური კლასი განათლებაზე. მაგრამ არა მარტო….იმ დროს, როდესაც განათლების ასპექტის თითქმის ყველა ნაწილი არაპირდაპირ მაინც ხვდება დასახელებულ სამკატეგორიაში, საჭიროა აღვნიშნოთ, რომ სხვა ასპექტები როგორიცაა მასწავლებელთა და მოსწავლეთა შესაბამისობა, ემოციური მდგომარეობა, მუდმივი დასწრება, კლასიდან კლასში გადასვლა, სკოლადამთავრებულთა რაოდენობა, კოლეჯებში მოსამზადებელი კურსებზე დასწრება, კლუბებში მონაწილეობა, სტიპენდიების რაოდენობა, მშობელთა მონაწილეობა სკოლის ცხოვრებაში და ა.შ. ასევე უშუალო კავშირშია სოციალურ კლასთან. გაგიკვირდებათ, მაგრამ დამატებითი გაკვეთილების გარეშეც კი, სწავლაში დახმარებას  და უფასო კვებას საშუალო ფენის  უფრო მეტი ბავშვი იღებს, ვიდრე დაბალი ფენისა.

თარგამანი, რედაქტირება და კომენტარები – კახა ჟღენტი

         

გამოყენებული ლიტერატურა:

1.Knee-Jerk Formalism: Reforming American Education.Rossides, Daniel W., 1925-; The Journal of Higher Education, Volume 75, Number 6, November/December.2004, pp. 667-703 (Article) Published by The Ohio State University Press DOI: 10.1353/jhe.2004.0039. (https://www.bupedu.com/lms/admin/uploded_article/eA.1063.pdf)
2.Дэниел Россидис. БЕЗДУМНЫЙ ФОРМАЛИЗМ: РЕФОРМИРОВАНИЕ АМЕРИКАНСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ. (https://ecsocman.hse.ru/data/2011/05/06/1268034294/03ros.pdf)

კომენტარები

მსგავსი სიახლეები

ბოლო სიახლეები

ვიდეობლოგი

ბიბლიოთეკა

ჟურნალი „მასწავლებელი“

შრიფტის ზომა
კონტრასტი