თამაშები მოტივაციისთვის და არა მარტო

არსებობს უამრავი თამაში, რომლებიც შეგვიძლია გამოვიყენოთ გაკვეთილზე. თამაშები გამოიყენება ლექსიკის შესამოწმებლად, კონკრეტული თემის შესწავლისას, დროის სწორად განაწილების სასწავლად… თამაშები შეიძლება გამოყენებული იქნას როგორც გაკვეთილის დასაწყისში მოტივაციის ამაღლების მიზნით, ასევე გაკვეთილის განმავლობაში, როდესაც რთულ თემას განვიხილავთ, აგრეთვე გაკვეთილის დასასრულს, როცა რამდენიმე წუთი რჩება.

გთავაზობთ რამდენიმე თამაშს, რომელიც თქვენს გაკვეთილებს გახდის სასიამოვნოსა და მხიარულს და თუ მუშაობა კონტროლს აღარ ექვემდებარება,  თქვენ შეძლებთ კლასის ყურადღების გადატანას.

მინდა შემოგთავაზოთ ის თამაშები, რომლებიც ჩემს მოსწავლეებს ძალიან უყვართ. მათ გეოგრაფიის გაკვეთილებს მხიარული გაკვეთილები დაარქვეს.

  1. სამაგიდო რბოლა

არ არსებობს მასწავლებელი, რომელიც არ იყენებს ამ თამაშს საკლასო ოთახში. სამაგიდო რბოლა – არის სახალისო თამაში, რომელიც გამოიყენება ლექსიკის გადასინჯვისთვის, დაიმახსოვრეს თუ არა სიტყვები გაკვეთილიდან, რომელიც ისწავლეს გასულ კვირას ან თუნდაც წინა გაკვეთილზე. იგი ასევე შეიძლება გამოყენებულ იქნას დაწყებით კლასებში მოსწავლეთა გააქტიურებისათვის. ეს არის გზა შემოწმებისა, თუ რა იციან თქვენმა მოსწავლეებმა ახალი თემის შესახებ. იგი გამოიყენება ყველა დონეზე და ყველა ასაკის მოსწავლეებთან.

როგორ ვითამაშოთ:

სამაგიდო რბოლა რამდენიმე ეტაპისგან შედგება:

კლასი გაყავით ორ გუნდად და მიეცით თითოეულ გუნდს ფერადი მარკერები.

თუ ძალიან დიდი კლასია, შეიძლება უკეთესი იყოს მოსწავლეთა დაყოფა 3 ან 4 გუნდად.

დაფა გაყავით შუაზე და დაწერეთ თემის სათაური.

მოსწავლეებმა უნდა დაწერონ თემასთან დაკავშირებული სიტყვები (ტერმინები).

თითოეული გუნდი იღებს ერთ ქულას თითოეული სწორი ტერმინისთვის. ნებისმიერი სიტყვა, რომელიც თემას არ ეხება, ან შეცდომით არის დაწერილი, არ ითვლება.

  1. აღმოაჩინეთ ჩემიბლეფი“ / ორი ჭეშმარიტება და ტყუილი

„აღმოაჩინე ჩემი „ბლეფი“ – არის სახალისო თამაში. ის არის ბრწყინვალე „ყინულის გალღობისათვის“ მოსწავლეებს შორის, თუ ასწავლით კლასებს, სადაც კომუნიკაციის პრობლემაა; განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია, თუ ასწავლით მცირერიცხოვან კლასს.

თამაში შესანიშნავია პრაქტიკული უნარ-ჩვევების გამომუშავებისთვის, თუმცა აუცილებელია გამოყოთ დრო თამაშის შემდეგ, რათა მოსწავლეებს დაშვებულ შეცდომებთან დაკავშირებული რეკომენდაციები მისცეთ.

უფროსკლასელების ჯგუფებთან თამაშისას ნამდვილად გაერთობით და შეიძლება გაგიკვირვებულიც დარჩეთ თქვენი მოსწავლეების შესახებ სიახლეების აღმოჩენებით.

როგორ ვითამაშოთ?

დაწერე 3 წინადადება თქვენ შესახებ დაფაზე, რომელთაგან ორი უნდა იყოს სიცრუე და ერთი – ჭეშმარიტი.

ნება მიეცით თქვენს მოსწავლეებს თითოეული წინადადების შესახებ დაგისვან კითხვები, რათა გამოიცნონ, რომელია სიმართლე.

თუ სწორად მიხვდებიან, გამარჯვებენ.

მოსწავლეებს მიეცით დრო, რომ დაწერონ ორი სიმართლე და ერთი ტყუილი.

დააწყვილეთ ისინი და კვლავ ითამაშონ. თუ გინდათ, რომ გააგრძელოთ თამაში და მოსწავლეები კიდევ უფრო მეტად ჩაერთონ, პარტნიორები შეცვალეთ ყოველი ხუთი წუთის განმავლობაში.

ბოლოს სთხოვეთ მოსწავლეებს, გამოაცხადონ ერთი სიახლე, რომელიც მათ შეიტყვეს სხვა მოსწავლეზე ან თემაზე, რომელიც განიხილეს.

  1. საიმონი“ ამბობს

ეს არის შესანიშნავი თამაში მოსწავლეებისთვის. ერთადერთი საფრთხე, რომელსაც ეს თამაში შეიცავს, ის არის, რომ მოსწავლეებს არ სურთ თამაშის დასრულება.

როგორ ვითამაშოთ:

დადექით კლასის წინ (თქვენ ხართ საიმონი ამ თამაშში).

გააკეთეთ მოძრაობა და თქვით მთავარი ფრაზა – „საიმონი ამბობს“. რის შემდეგაც მოსწავლეებმა უნდა გაიმეორონ თქვენი ქმედება. თუ არ იტყვით ამ ფრაზას მოსწავლეები მოძრაობას არ იმეორებენ.

გაიმეორეთ ეს პროცესი, აირჩიეთ სხვადასხვა ქმედება – თქვენ შეიძლება იყოთ იმდენად თავისუფალი, რამდენადაც მოგწონთ. რაც მეტად გახდებით თავისუფალი ქცევაში მით მეტად შეგიყვარებენ.

შემდეგ გააკეთეთ მოძრაობა, მაგრამ ამჯერად მხოლოდ მოქმედება და გამოტოვეთ ფრაზა “საიმონი ამბობს”. ვინც ამ მოქმედებას გააკეთებს, ის ჯდება.

გამარჯვებული არის ბოლო მოსწავლე.

იმისათვის, რომ ეს უფრო გაართულოთ, მოძრაობები ააჩქარეთ. მოსწავლეები წაახალისეთ კარგი საქციელისთვის და მიეცით ნება, შეასრულონ „საიმონის“ როლი.

  1. სიტყვათა გადაადგილების შეჯიბრი

ეს არის საუკეთესო თამაში, რომელიც ხელს შეუწყობს გუნდური მუშაობის განვითარებას და საკლასო ოთახში კონკურენციის გაზრდას. ასაკს არ აქვს მნიშვნელობა, ჩვენ ყველას გვიყვარს კონკურენცია და ეს თამაში ყველა ასაკობრივ ჯგუფთან კარგად მუშაობს. ეს არის იდეალური დროის მართვის, სიტყვების თანმიმდევრობით დალაგების,  წერისა და კითხვის  უნარების განვითარებისთვის.

როგორ ვითამაშოთ:

ეს თამაში მოითხოვს გარკვეულ დაგეგმვას გაკვეთილის წინ.

დაწერეთ რამდენიმე წინადადება, გამოიყენეთ სხვადასხვა ფერის ფურცლები თითოეული წინადადებისთვის. სავარაუდოდ, თითოეულ გუნდს 3-5 წინადადება შეხვდება.

დაჭერით წინადადებები ისე, რომ დარჩეს რამდენიმე სიტყვა.

განათავსეთ თითოეული წინადადება სხვადასხვა ქუდში ან ნებისმიერ ნივთში.

დაყავით კლასი  გუნდებად. გახსოვდეთ, რომ საჭიროა საკმარისი წინადადებები.

გუნდებმა უნდა ააწყონ წინადადებები და დაალაგონ სწორი თანმიმდევრობით.

გამარჯვებული გუნდი არის პირველი გუნდი, რომელსაც ყველა წინადადება სწორად აქვს აწყობილი.

  1. ჩამოხრჩობნა.

ეს კლასიკური თამაში ყველა მოსწავლისთვის საყვარელია, მაგრამ შეიძლება მოსაწყენი გახდეს საკმაოდ სწრაფად. ეს თამაში საუკეთესოდ გამოიყენება 5 წუთის განმავლობაში გაკვეთილის დაწყებისას ან დასასრულს, თუ თქვენ გარკვეული დრო დაგრჩათ. არ აქვს მნიშვნელობა რამდენი მოსწავლეა კლასში.

როგორ ვითამაშოთ:

მოიფიქრეთ სიტყვა და დაწერეთ რამდენიმე ასო დაფაზე. გამოიყენეთ ტირეები გამოტოვებული ასოებისთვის, რათა დაინახონ რამდენი ასოსგან შედგება სიტყვა.

სთხოვეთ მოსწავლეებს, დაასახელონ სავარაუდო ასო, თუ არის სიტყვაში ჩაწერეთ, თუ არ არის ჩაიწერეთ გვერდით. დაიწყეთ ჩამოკიდებული ადამიანის გამოსახულების ხატვა.

განაგრძეთ თამაში ვიდრე მოსწავლეები გამოიცნობენ სიტყვას სწორად.

  1. პიქსიკონი (Pictionary)

ეს არის კიდევ ერთი თამაში, რომელიც კარგად მუშაობს ნებისმიერ ასაკობრივ ჯგუფთან. ბავშვებს უყვართ, რადგან მათ შეუძლიათ გამოავლინონ კრეატიულობა და შემოქმედებითობა საკლასო ოთახში. პიქსიკონი ეხმარება მოსწავლეებს სწავლებაში თამაშით.

პიქსიკონს შეუძლია, დაეხმაროს მოსწავლეებს, შეამოწმოს, ახსოვთ თუ არა ტერმინები, რომლებსაც სწავლობენ.

როგორ ვითამაშოთ:

გაკვეთილის დაწყებამდე მოამზადეთ რამდენიმე ტერმინი და ყუთში მოათავსეთ.

დაყავით კლასი 2 გუნდად; დაფის შუაში ჩამოუსვით ხაზი.

გუნდებიდან თითო წევრს მიეცით კალამი და თხოვეთ აირჩიონ სიტყვა ყუთიდან.

უთხარით მოსწავლეებს, რომ დაფაზე დახატონ მათი ტერმინის შესაბამისი სურათი, რათა გუნდებმა გამოიცნონ.

სწორი პასუხის შემთხვევაში გუნდი იღებს ქულას.

მოსწავლე, რომელმაც დაასრულა ხატვა, უნდა დაასახელოს ვინმე საკუთარი გუნდიდან, რომელიც გააგრძელებს თამაშს.

გაიმეორეთ ეს ყველაფერი, სანამ არ ამოიწურება ტერმინები – სასურველია, რომ საკმარისი ტერმინები (სიტყვები) გვქონდეს, რომ თითოეული მოსწავლე ერთხელ მაინც გამოვიდეს.

  1. მიმი

მიმი არის შესანიშნავი თამაში  მოსწავლეებისთვის, რათა სისტემაში მოიყვანონ ცოდნა. ასევე პედაგოგებისთვის, რადგან მისი ჩატარება შესაძლებელია მინიმალური რესურსებით დროის მოკლე პერიოდში; აგრეთვე მასწავლებლებისთვის, რომელთაც სურთ რთული გაკვეთილის დასრულება ინტერაქტიული აქტივობით. მისი ადაპტაცია შესაძლებელია თითქმის ნებისმიერი თემისათვის.

ეს თამაში მუშაობს ნებისმიერ ასაკობრივ ჯგუფში, თუმცა თქვენ ნახავთ, რომ მოზრდილები ბევრად უფრო სწრაფად იღლებიან, ვიდრე მცირე ასაკის ბავშვები. მოსწავლეთა ინტერესის შენარჩუნებისთვის გაითვალისწინეთ, რომ ისინი მაქსიმალურად საუკეთესოდ ასრულებენ საკუთარი ინტერესების იმიტაციას.

როგორ ვითამაშოთ:

გაკვეთილის დაწყებამდე დაწერეთ ფურცლებზე გარკვეული ქმედებები – მაგალითად კლასის დალაგება – და ჩადეთ ყუთში.

გაყავით კლასი ორ გუნდად.

თითოეული გუნდიდან გამოყავით ერთი მოსწავლე. ერთი მათგანი ყუთიდან ამოიღებს ქაღალდს.

ორივე მოსწავლე თავიანთ გუნდს უჩვენებს მოქმედებას, რომელიც ყუთიდან ამოღებულ ფურცელზე წერია.

გაიმარჯვებულია ის გუნდი, რომელიც პირველი გამოიცნობს სწორ პასუხს.

გაიმეორეთ, სანამ ყველა მოსწავლე არ შეასრულებს მინიმუმ ერთ მოქმედებას.

  1. ცხელი სკამი

მოსწავლეების კიდევ ერთი საყვარელი და სახალისო თამაში.

ცხელი სკამი მოსწავლეებს საკუთარი ლექსიკის გამდიდრების საშუალებას აძლევს; აგრეთვე ხდება ჯანსაღი კონკურენციის წახალისება. ის შეიძლება გამოყენებულ იქნეს ნებისმიერი დონის მოსწავლეებისთვის.

როგორ ვითამაშოთ:

დაყავით კლასი 2 გუნდად.

აირჩიეთ თითოეული გუნდიდან ერთი წევრი, რომელიც ჯდება ცხელ სკამზე კლასის პირისპირ და ზურგით დაფისკენ.

დაწერეთ ტერმინი დაფაზე.  გუნდიდან ერთი მოსწავლე უნდა დაეხმაროს მინიშნებებით (მიმიკებით) ცხელ სკამზე მჯდომს. მოსწავლეებმა ტერმინის აღწერისას უნდა გაითვალისწინონ, რომ  მათ აქვთ შეზღუდული დრო და არ აქვთ არც ხატვის და არც სიტყვის თქმის უფლება.

თამაში გაგრძელდება, ვიდრე თითოეული მოსწავლე არ დაჯდება „ცხელ სკამზე“.

  1. საით წავიდე?

ეს თამაში ძალიან სახალისოა. ერთი მოსწავლე უნდა იყოს თვალახვეული, მეორე კი -გზამკვლევი ლაბირინთში გასავლელად.

როგორ ვითამაშოთ:

მოსწავლეების მოსვლამდე მოაწყვეთ საკლასო ოთახში ლაბირინთი. გადააადგილეთ მერხები და სკამები, რათა შეიქმნას ლაბირინთი.

როდესაც მოსწავლეები მოვლენ, ისინი წყვილებად შედიან საკლასო ოთახში. თვალახვეული მოსწავლე გაივლის ლაბირინთში დამხმარესთან ერთად.

წყვილები ერთდროულად შეგყავთ საკლასო ოთახში; მოსწავლეებმა უნდა გამოიყენონ ისეთი მიმართულებები, როგორიცაა ნაბიჯი ჩრდილოეთით, წავიდეთ დასავლეთით და ა.შ. ისინი ცდილობენ მათმა პარტნიორმა ბოლომდე უსაფრთხოდ გაიაროს ლაბირინთი.

  1. რა არის ჩემი პრობლემა?

ეს არის ბრწყინვალე თამაში, რადგან ხდება რჩევების მიცემა. ეს არის საშუალება მოსწავლეებისთვის, გააცნობიერონ, რა ისწავლეს და რა საჭიროებს გადახედვას. ეს თამაში კარგად მუშაობს ნებისმიერ ასაკობრივ ჯგუფთან.

როგორ ვითამაშოთ:

ჩამოწერეთ დავალებები ან პრობლემები, რომლებიც დაკავშირებულია თქვენს უახლეს გაკვეთილთან და მოსწავლეებს მიაკარით  ზურგზე.

მოსწავლეებმა მათი თანატოლებისგან მიღებული რჩევების საფუძველზე უნდა შეძლონ თავიანთი პრობლემის გამოვლენა და მისი გადაჭრის გზების მოძებნა.

გამოიყენეთ უფრო რთული ან გაურკვეველი პრობლემები, რათა თამაში უფრო საინტერესო გახდეს. დაწყებით კლასებში შესაძლებელია გამოაცხადოთ თემა, მაგალითად, “ჯანმრთელობა”, რათა დაეხმაროთ თამაშში.

ეს თამაშები დაეხმარება თქვენს მოსწავლეებს სწავლაში. მათ უყვართ თამაშები გაკვეთილზე, რომელიც უნდა იყოს მხიარული, აქტიური და რთული. ეს თამაშები დარწმუნებული ვარ, შეიძლება ნებისმიერ საგანში ნებისმიერ თემას  მოვარგოთ და სწორი მიმართულება მივცეთ.

 

გამოყენებული ინტერნეტგვერდი: https://www.gooverseas.com/blog/10-best-games-esl-teachers

კომენტარები

comments