უკუკავშირის მახასიათებლები |
უკუკავშირის გვარობა |
რეკომენდაციები ეფექტური უკუკავშირისთვის |
დრო |
როდის და რამდენად ხშირად მივაწოდოთ |
დაუყოვნებლივი უკუკავშირი ფაქტების ცოდნასთან დაკავშირებით; ოდნავ დაყოვნებული უკუკავშირი აზროვნებასა და ნამუშევრის შეფასებასთან დაკავშირებით; დაუყოვნებელი უკუკავშირი გადაუდებელი საჭიროებისა და მოსწავლეთა მოლოდინის უკუკავშირის სიხშირე განისაზღვრება პრაქტიკული საჭიროები გამომდინარე |
მმოცულობა |
რამდენ პუნქტს მოიცავს და რა ზომისაა ეს პუნქტები |
პრიორიტეტების გამოკვეთა – გამოყავით ის პუნქტები, რომლებიც მნიშვნელოვანია; შეარჩიეთ ის პუნქტები, რომლებიც დაკავშირებულია ძირითად სასწავლო მიზნებთან; გაითვალისწინეთ მოსწავლის განვითარების/მზაობის დონე. |
მიწოდების ფორმა |
ზეპირსიტყვიერი, წერილობითი, ვიზუალური/დემონსტრირებით |
შეარჩიეთ შესაფერისი ფორმა უკუკავშირისთვის. მოსწავლის მერხთან ჯობია თუ ჯობია მოსწავლესთან გასაუბრება, თუ ეს შესაძლებელია; მიეცით წერილობითი უკუკავშირი მოსწავლის წერილობით ნამუშევართან დაკავშირებით გამოიყენეთ სადემონსტრაციო საშუალებები იმის წარმოსაჩენად, “როგორ უნდა
|
აუდიტორია |
ინდივიდუალური, ჯგუფური, მთელი კლასი |
ინდივიდუალური უკუკავშირი აგრძნობინებს მოსწავლეს, რომ მასწავლებელი აფასებს ჯგუფური უკუკავშირი მიზანშეწონილია, თუ კლასის მოსწავლეთა უმრავლესობამ
|
უკუკავშირის მიწოდების სტრატეგიებთან
ერთად მნიშვნელოვანია უკუკავშირის შინაარსიც:
უკუკავშირის შინაარსობრივი მრავალფეროვნება |
უკუკავშირის გვარობა |
რეკომენდაციები ეფექტური უკუკავშირისთვის |
ფოკუსი |
ნაშრომის შესახებ; მისი შესრულების შესახებ; მოსწავლის დამოუკიდებელი მუშაობის შესახებ; მოსწავლის პიროვნების შესახებ |
თუ შესაძლებელია, აღწერეთ ნაშრომიც და შესრულებაც მათ ურთიერთმიმართებასთან აღწერეთ მოსწავლის დამოუკიდებელი მუშაობაც, თუ ეს წაახალისებს მას; გამორიცხეთ მოსწავლის პიროვნებასთან დაკავშირებული შენიშვნები
|
შედარება |
კარგი ნაშრომის კრიტერიუმები; სხვის ნაშრომებთან შეპირისპირება; საკუთარ წინა ნაშრომებთან შეპირისპირება |
ნაშრომის შესაფასებლად გამოიყენეთ კრიტერიუმები; შესრულების ან ძალისხმევის შესადარებლად გამოიყენეთ სხვის ნაშრომებთან შეპირისპირება; წარუმატებელ მოსწავლეებთან გამოიყენეთ წინა ნაშრომთან შედარება, მაგრამ |
ფუნქცია |
აღწერითი; შეფასებითი |
აღწერეთ და არ განსაჯოთ |
ხასიათი |
პოზიტიური; ნეგატიური |
გამოიყენეთ პოზიტიური კომენტარები იმის აღსანიშნავად, რაც კარგად გაკეთდა; უარყოფით კომენტარებს თან დაურთეთ გაუმჯობესებასთან დაკავშირებული პოზიტიური |
სიცხადე |
მოსწავლისთვის გასაგები; მოსწავლისთვის გაუგებარი |
გამოიყენეთ მოსწავლეებისთვის ცნობილი სიტყვები და ცნებები; შეუსაბამეთ უკუკავშირის ოდენობა და შინაარსი მოსწავლის განვითარების დონეს |
სპეციფიკურობა |
გამოწვლილვით; შესაფერისი; ძალიან ზოგადი |
შეუსაბამეთ დეტალიზაციის დონე მოსწავლესა და დავალებას; მიეცით სპეციფიკური მითითებები, რომელთა შესრულებასაც შეძლებს კონკრეტული მიუთითეთ შეცდომები ან მათი ტიპები, მაგრამ ნუ შეუსწორებთ ყველა მათგანს, |
ტონი |
შეგონება; რასაც მოსწავლე “აღიქვამს” |
გამოხატეთ პატივისცემა მოსწავლისა და მისი ნაშრომისადმი; მიმართეთ უშუალოდ მოსწავლეს; უბიძგეთ მოსწავლეს ფიქრისკენ ან “აიძულეთ” განცვიფრება |
ეფექტური უკუკავშირი განმავითარებელ
შეფასებას ააცილებს იმ არასასურველ რისკებს, რომლებიც საზოგადოდ თან ახლავს შეფასებას:
1. აქცენტის გადატანას ხარისხიდან რაოდენობაზე;
2. გადაჭარბებულ ყურადღებას ქულებისა და ნიშნებისადმი;
3. მოსწავლეების შედარებას ერთმანეთთან და მათში შეჯიბრებისადმი არაჯანსაღი
მისწრაფების გაღვივებას ინდივიდუალური პროგრესის მონიტორინგთან შედარებით;
4. შეცდომებზე “ნადირობას” და მოსწავლეთა დაბალ უნარიანობაზე ყურადღების გამახვილებას;
5. შეფასების სოციალურ-მმართველობითი ფუნქციის წინ წამოწევას სწავლის გაუმჯობესების
ფუნქციის დაკნინების ხარჯზე;
6. გადაჭარბებული ყურადღება მოსწავლის მიღწევებისადმი მის საჭიროებათა უგულებელყოფის
ხარჯზე;
7. მოსწავლის შედეგების აღრიცხვის პრიორიტეტი მოსწავლის ნამუშევრის ანალიზთან
შედარებით.
იმისთვის, რომ გააცნობიეროს, რამდენად სწორად აწარმოებს განმავითარებელ შეფასებას,
მიზანშეწონილია, მასწავლებელმა პერიოდულად ჩაატაროს საკუთარი პრაქტიკის თვითშეფასება.
ქვემოთ მოყვანილია კითხვარი თვითშეფასებისთვის:
კითხვარი
სწავლებისას მე
|
არასდროს |
ხანდახან |
ყოველთვის |
მივუთითებ მოსწავლეებს, რა ისწავლონ და არა – რა გააკეთონ |
|
|
|
ვუხსნი მოსწავლეებს, რა ინფორმაციას მოძიებას ვაპირებ იმის გასარკვევად, |
|
|
|
ვიყენებ სასწავლო მიზნებს და წარმატების კრიტერიუმებს, რათა მათ საფუძველზე მივცე მოსწავლეეებს უკუკავშირი |
|
|
|
ვერიდები უკუკავშირს ნიშნების და დიახ/არა სახის აღრიცხვის |
|
|
|
ჩავურთავ უკუკავშირში მათი მიღწევების აღიარებას და რჩევას გაუმჯობესების |
|
|
|
ვაცდი მოსწავლეებს კითხვებზე პასუხის მოფიქრებას |
|
|
|
ვსვამ უფრო მეტად ღიადაბოლოებიან კითხვებს, ვიდრე კითხვებს დახურული დაბოლოებით |
|
|
|
ვიყენებ გამოკითხვით შეგროვილ ინფორმაციას სწავლებისა და სასწავლო პროგრამის |
|
|
|
წავახალისებ თანატოლთა ურთიერთშეფასებას, რომელიც ეფუძნება სასწავლო |
|
|
|
წავახალისებ მოსწავლეთა თვითშეფასებას და უზრუნველვყოფ მოსწავლეებს ამ |
|
|
|